Een paard kopen bij de slacht, hoe gaat dat in z'n werk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Een paard kopen bij de slacht, hoe gaat dat in z'n werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 17:18

Hallo, dit staat uiteraard verkeerd, maar ik heb geen idee waar ik het anders zou moeten plaatsen.

Ik ben benieuwd hoe dat dus in z'n werk gaat, een paard bij het slachthuis kopen. en ik kan er niet echt duidelijk iets over vinden, ik bedoel is het gewoon een kwestie van iedere dag even langsrijden en kijken wat je leuk vindt o.i.d.? Wie kan me daarbij helpen/heeft er ervaring mee?

thnx

rowan17

Re: Een paard kopen bij de slacht, hoe gaat dat in z'n werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:44

Waarom zou je dat doen? Die dieren staan er niet zomaar hoor Gestoord

*dit hoort hier trouwens niet denk ik*

katrien_neke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:47

sommige wel!
bij ons staan 2 paarden die naar de slacht zouden worden gebracht ... maar de een heeft enkel een dikker achterbeen, waar ze absoluut geen last van heeft en wat je ook bijna niet meer ziet!
ik zou je graag willen helpen hyppolyte maar zelf weet ik het ook niet.
ik hoop dat je een antwoord vind.

gr katrien

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:49

katrien_neke schreef:
sommige wel!
bij ons staan 2 paarden die naar de slacht zouden worden gebracht ... maar de een heeft enkel een dikker achterbeen, waar ze absoluut geen last van heeft en wat je ook bijna niet meer ziet!
ik zou je graag willen helpen hyppolyte maar zelf weet ik het ook niet.
ik hoop dat je een antwoord vind.

gr katrien

Zo'n dier gaat toch vast niet alleen voor de dood vanwege zn dikke been, er zal vast wel meer achter zitten..

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:54

Ik denk dat we hier wel weer de eeuwige discussie op kunnen gaan starten waarom ze een paard bij de slacht wil gaan kopen en blablaba...maar daar schiet te TS niets mee op!!!
Anders had ze wel een discussieforum opgesteld voor het wel of niet kopen van een slachtpaard!

TS: Goed van je dat je dit van plan bent! Laat je wel een dierenarts mee om te keuren? Om zeker te weten dat je geen gebrekkig paard koopt?

Ik zou gewoon eens bij de echte slachthuizen navragen, of kijk eens op paardenmarkten! Daar staan ook veel dieren met eindbestemming : Slachthuis!

En zekerste weten dat er niet Alleen maar slechte dieren hier belanden.

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:45

Ellebelletje schreef:
Ik denk dat we hier wel weer de eeuwige discussie op kunnen gaan starten waarom ze een paard bij de slacht wil gaan kopen en blablaba...maar daar schiet te TS niets mee op!!!
Anders had ze wel een discussieforum opgesteld voor het wel of niet kopen van een slachtpaard!

TS: Goed van je dat je dit van plan bent! Laat je wel een dierenarts mee om te keuren? Om zeker te weten dat je geen gebrekkig paard koopt?

Ik zou gewoon eens bij de echte slachthuizen navragen, of kijk eens op paardenmarkten! Daar staan ook veel dieren met eindbestemming : Slachthuis!

Je zegt het zelf al; EINDBESTEMMING! En denk je nu werkelijk dat je een dierenarts mee krijgt naar t slachthuis om een paard te keuren? Rolleyes

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:08

rowan17 schreef:
Ellebelletje schreef:

Je zegt het zelf al; EINDBESTEMMING! En denk je nu werkelijk dat je een dierenarts mee krijgt naar t slachthuis om een paard te keuren? Rolleyes

Als je nou even verder nadenkt als je neus lang is....eindbestemming hoeft niet altijd te zeggen dat het een slecht dier is...weet je hoeveel gezonde shetlanders er naar de slacht gaan omdat er weinig mee gedaan kan worden??

Als je nou eens fatsoenlijk zou reageren op iemand en niet gelijk alles in het diepe gooien en je gelijk willen halen.
Ook ik reageer alleen om de TS te helpen...zou jij ook kunnen doen...en nee niet met jou verhalen over hoe slecht het wel niet is...want daar vraagt ze niet om!

(ps...niet aanvallend bedoel...lees net terug en ziet er wel een beetje zo uit..maar niet bedoeld Knipoog )

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:18

Never mind...

*EDIT* ooo wat had ik zin in een discussie Whoosh! Bloos

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:23

.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:44

Ik denk dat de vraag gewoon is HOE het in zijn werk gaat? ik hoor zo vaak verhalen hier van mensen die een jaarling of jong dier of zelfs volwassen dieren bij de slacht vandaan trekken waar echt niets mis mee is en die gewoon leuke sport en rijdieren worden.
niet elk slachtdier is bij voorbaat slecht of ziek of met gebreken

( kijkt schichtig om zich heen naar bijtende en happende bokkers)

ik heb ook weleens een pony gezien bij onze club die werkelijk superleuk was, nooit wat heeft gehad en best leuk liep en die als veulen bij de slacht vandaan kwam.
Gekocht voor 500 gulden en later heeeeeel wat meer waard Knipoog

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 07:19

Hoe zou jij het vinden als jij je paard voor de dood wegdoet, en een ander (de slager dus) het doodleuk (hoe toepasselijk..) voor je doorverkoopt?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 07:29

rowan17 schreef:
Hoe zou jij het vinden als jij je paard voor de dood wegdoet, en een ander (de slager dus) het doodleuk (hoe toepasselijk..) voor je doorverkoopt?

dit gebeurd regelmatig bij verzekeringen, hoeveel mensen hier op bokt zijn er al achter gekomen dat hun "dode" paard nog leeft?

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 07:31

De meeste paarden die naar het slachthuis gaan zijn binnen 10 minuten na aankomst dood. Die slager heeft geen wei waarin ze nog weken wachten en waar ijj je keus kan maken hoor!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 08:03

dat snap ik, daarom vraag ik me dus ook af hoe dat wel in z'n werk gaat. En het gaat me niet om wel of niet daarvandaan halen, sommige paarden zullen daar indd met goede reden staan, maar ik heb genoeg verhalen gehoord van mensen die een heel leuk paard eraan over hebben gehouden. dus vraag ik me af HOE ik dat moet doen en niet OF. Ik ben oud en wijs genoeg om daar zelf over te beslissen. uch* ik heb gezegd... Haha!

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:10

Voor zover ik weet zijn er paardenhandelaren die de slachtprijs geven voor een bijv oude manegepony en de eigenaren denken dan dat ie ook naar de slacht gaat. Maar als het om een leuke pony gaat en de handelaar ziet er geld in, dan wordt deze gewoon doorverkocht voor een paar honderd euro meer.
Zijn vaak prima kinderpony's (blijft wel een gok natuurlijk) voor nog geen 1000 euro.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:19

hyppolyte schreef:
dat snap ik, daarom vraag ik me dus ook af hoe dat wel in z'n werk gaat. En het gaat me niet om wel of niet daarvandaan halen, sommige paarden zullen daar indd met goede reden staan, maar ik heb genoeg verhalen gehoord van mensen die een heel leuk paard eraan over hebben gehouden. dus vraag ik me af HOE ik dat moet doen en niet OF. Ik ben oud en wijs genoeg om daar zelf over te beslissen. uch* ik heb gezegd... Haha!

kan je dan niet aan die mensen die er leuke paarden aan over gehouden hebben vragen hoe ze eraan gekomen zijn?

maar toch wel naar, moet je potdorie als eigenaar echt werkelijk waar je paard dood zien liggen om zeker te zijn dat het dier echt dood is... Heb er zat zien gaan die echt op waren, maar doordat ze nog even een tijdje alleen op wei hadden gelopen er prima uitzagen en ook rad leken op het moment dat ze naar de slager gingen....

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 08:35

nee dat is het punt, die mensen ken ik verders helemaal niet, die heb ik gewoon ooit eens gesproken en verder niet echt doorgevraagd. en sommige paarden worden wat al te makkelijk naar de slacht gebracht terwijl ze nog gewoon goed zijn (misschien niet meer voor wedstrijden ofzo, maar wel recreatief). dus waarom zou je zo'n beest niet een 2e kans geven. maar dit is nu geen vrijbrief voor een discussie! Haha!

WhitneyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:38

Vind het hartstikke gaaf dat je er een van de slacht wilt redden op deze manier! Lachen Afgod Ik denk ook dat er een paar redelijk gezonde paarden zullen staan. Ik heb er geen verstand van ofzo, maar als je een dierenarts mee kunt krijgen , zeker doen! Tong uitsteken Ik hoop dat je vind wat je zoekt, maar wat je ook naar huis neemt, hartstikke moedig om hem/haar een beter leven te bieden ! Ja OK dan!
Succes!!! Doei!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 08:41

een heleboel dravers gaan ook naar de slacjht, terwijl dat nog hele leuke recreatie (of soms zelfs dressuur) paardjes zijn (om even een voorbeeld te noemen)

Haha, dank je wel. maar dan moet ik dus wel weten hoe ik dat aan moet pakken! :S

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:49

Mijn ouders hebben vroeger een manegepony gekocht die naar de slacht zou gaan. Ik reed erop in de les maar was de enige, hij stijgerde en bokte alleen maar. Nadat hij me begon te vertrouwen (de manege-eigenaar had hem met een riek geprobeerd manieren te leren ...) was er geen fijnere en lievere pony op aarde. Ik heb met hem zelfs M2 gereden en mis hem nog elke dag!
Ik zou ook niet weten hoe je bij een slager een onderscheid kunt maken tussen paarden die iets mankeren of paarden die niet verkoopbaar zijn. Ik vind het trouwens een slechte zaak dat er zoveel paarden worden gefokt die nooit een langdurige eigenaar zullen vinden....
Misschien idd naar een markt (bv in Zuid Laren op 17 okt.) gaan, kun je een paard "onderscheppen".

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:55

bij mij op de manege hebben we 4 paarden die anders naar de slacht gingen... ze zijn spr en vinden het geweldig! ze waren vrij mager toen ze bij ons kwamen maar ze zijn gwn 3 weken de wei ingegaan en toen zagen ze dr al gwn goed uit!! k ken nog iemand die t ook heeft gedaan dat was omdat ze een vergroeide hals had... ze is nu 35 en ze hebben heel veel plezier met dr gehad dr was niks met dr alleen zag ze er niet spr mooj uit... je kan ze best kopen .. alleen wel oppassen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:59

Paarden kan j eniet van het slachthuis zelf kopen (volgens mij zelfs illigaal)

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:05

Je kunt bij elke manege en waarschijnlijk ook boerderij het telefoonummer vragen van hun paarden/veehandelaar. Deze belt je dan als hij wat voor je is tegengekomen. Wel duidelijk utileggen wat je wilt natuurlijk;-)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:31

Heb reeds 2 een paard voor de slacht weg gekocht. De eerste stond in de wei en was onhandelbaar volgens de eigenaar.
Dit is een Appaloosamerrie, van inmiddels 9 jaar.
Dit dier had nog nooit een halster opgehad,was nooit bekapt, en ontwormd en inge-ent. Het enigste menselijke contact was 1 maal per dag een emmer schillen en beschimmeld brood over het hek.Het dier had 3 jaar alleen gestaan, alleen de eerste 2 jaar samen met een hengst. Als 3 jarige hebben ze haar toen met veel geweld zadelmak gemaakt. Dit is op een compleet fiasco uit
gedraaid.(raar?!)Op 6 jarige leeftijd werd ze hoefbevangen, en was niet te handelen. Ik heb haar toen gekocht als gezelschap voor mijn Arab, daar knapte ze zo van op dat ik na 3 maanden
ben gaan roundpennen met haar. 4 weken later reed ik mijn eerste pleasure wedstrijd met haar en won deze!
Heb haar later door omstandigheden weer moeten verkopen, en de volgende eigenaar kon er door zijn eigen onkunde en eigenwijsheid ook niets mee.Ze is inmiddels verkocht aan iemand in Friesland die er een prachtig veulen mee gefokt heeft en er mee om weet te gaan.
Mijn 2e slachtpaard is een Quarterhorse,waar het slachtbriefje al van klaar lag,prima paard, maar nooit begrepen, en ernstig
misbruikt door voormalige eigenaren in Italie. 2 r.o.m's in de reining op zijn 3e enzo, en vervolgens een hoop andere eigenaren die goed bedoelend alles verkeerd deden. En natuurlijk ook een aantal die dingen met geweld en verkeerde trainingsmethodes probeerden op te lossen. Eindconclusie onhandelbaar,naar de slacht er mee. Dit paard had ik al een tijd in de picture, maar ik kon hem niet betalen. Toen hij naar de slacht moest dus wel. Watch us next year on showtour!
De buckskin in mijn profiel.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:33

rowan17 schreef:

dan heb je als eigenaar je taak niet goed gedaan.
Wij hebben ook een supermooi sportpaard naar de slacht gedaan wegens beenproblemen.
en mijn vader is pas weggegaan toen het schot was gelost en ons paard werd opgetakelt om geslacht te worden. controleren heet zoiets Knipoog