Haflingers/koudbloeden in de dressuur!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Haflingers/koudbloeden in de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 20:46

Wat vinden jullie van koudbloeden in de dressuur? Ik maak het nog al te vaak mee dat als ik op een wedstrijd kom, iedereen me aankijkt omdat ik op een haflingermerrie rijd.Ik ben dan ook helemaal blij als ik ze soms allemaal versla Haha! Vaak vinden mijn concurrenten dat koudbloeden niet in de dressuursport thuishoren. Ik ben het hier echt niet mee eens en ik wil graag jullie mening horen Knipoog

Groetjezz [naam]

__Esther__

Re: Haflingers/koudbloeden in de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:57

Hier zijn al zoveel topics overgeweest Slapen ....
Oke mijn mening niks mis mee, Maar je moet wel tegen de beruchte blikken kunnen Clown

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 06:29

ach wat zielug voor je..... kijken ze allemaal.....
Volgens mij bedenk je dat zelf, het heeft zelfs een naam: Zij zijn groot en ik is klein! Calimero-effect. Mensen zwelgen daarin...

even temmen, want dit staat al zelfs bij de faq! volgens mij

edit, nee staat zo niet tussen de faq's, dan maar niet temmen... ook al moet deze vraag/opmerking er al veel vaker staan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:40

Het probleem is dat de mensen op de koudbloeden er zelf een strijd van maken.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:43

Pletje123 schreef:

Ja precies!

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:47

In principe kan elk paard in de dressuur in de basissport meedoen. Als je je niet prettig voelt omdat je op een Haf meedoet, moet je voor een rijpaard kiezen.

Als je graag met je koudbloed wilt starten, moet je dat doen en er verder geen probleem van maken. Mensen kijken heus niet allemaal naar jou. En al kijken ze.... wie zegt dat dat negatief bedoeld is? Dat maak je er zelf van!

Ik heb er zelf nog nooit hinder van ondervonden dat ik een fjord start. Qua punten en prijzen dan die we behaald hebben. En wat een ander van mijn paard vindt, boeit me niet. Haha!

Butter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:49

Elk paard kan mee lopen in de basissport, hoger in de sport vind ik het knap als het lukt, maar veel koudbloeden komen er niet, uitzonderingen natuurlijk terzijde.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 10:32

Mertjee is met haar haflinger Merlin 2e van Zuid-Holland geworden in de Z1 dressuur bij de pony's. Dus haflingers kunnen echt wel dressuren hoor!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 10:44

Daar gaat het toch niet om?

Of je paard nou roze, groen of geel is: als ie het kan, dan kan ie het!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:14

Marije_jiplover schreef:
Mertjee is met haar haflinger Merlin 2e van Zuid-Holland geworden in de Z1 dressuur bij de pony's. Dus haflingers kunnen echt wel dressuren hoor!

word wel anders als je bij de paarden start.
bij de pony'a is toch ff wat anders.
En ja je kan zeker benadeelt worden als je met je haf komt.
maar dat heeft meer met de jury te maken.
En ook met het feit dat een uitgestrekte draf erbij een kwpn er toch wat mooier uitziet dan bij een haflinger tinker etc

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:35

Ja en dressuur is en blijft een jury sport....dus je hebt kans dat je je meer moet bewijzen als iemand met een kwpn/rijpaard

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:02

Moniek schreef:
Marije_jiplover schreef:

word wel anders als je bij de paarden start.
bij de pony'a is toch ff wat anders.
En ja je kan zeker benadeelt worden als je met je haf komt.
maar dat heeft meer met de jury te maken.
En ook met het feit dat een uitgestrekte draf erbij een kwpn er toch wat mooier uitziet dan bij een haflinger tinker etc

Bij de pony's is ze ook vaak zat benadeeld. Ze heeft alle klassen met de regionale kampioenschappen meegedaan en dit is pas de eerste keer dat ze doormag.
Nu loopt hij op dit moment ook wel echt heel erg goed, dus ze konden gewoon niet om haar heen.

Overigens doet Viviënne met Mariska Krowinkel het tussen de paarden toch ook niet verkeerd, die zie ik erg vaak hoog bovenin staan bij de uitslagen.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:05

Pletje123 schreef:

Ben ik helemaal met je eens!! Ik rijd zelf ook een fjord, maar mensen zijn echt wel gewend hoor dat er een koudbloed wedstrijden loopt. En ja..misschien ben ik ooit weleens benadeeld, maar ik geloof ook dat er zat warmbloeden weleens benadeeld worden...het is en blijft een jurysport. Dat meot je accepteren en anders geen wedstrijden rijden Haha!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:07

ik zeg ook niet dat het onmogelijk is hahaha.
Een vriendin van mij mag nu bijna z starten met haar haf.
En dat zijn er niet zoveel tussen de paarden met startkaart.
Maar het wel duidelijk harder werken om de gangen er mooi in te krijgen.
Bij een kwpn gaat het nu eenmaal wat makkelijker.
Wat ik niet wil zeggen dat alles bij hun vanzelf gaat.
Maar over de jury gesproken er zijn er nu een hoop bij die hun persoonlijkevoorkeur laten meetellen in de punten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:09

Waarom zou iedereen naar je kijken omdat je met een haflinger rijd? Ik heb daar nou nooit last van eigenlijk.
Word ook niet benadeeld door jury's of dat soort flauwe kul.

Gewoon niet banketstaaf maar rijden als je dat eenmaal kan maakt het niet uit of je op bonfire zit of op een ezel.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:19

nou kan je vertellen dat het wel gebeurt.
Heb wel eens geschreven bij en jury die niet wist dat ik ook een haf had.
Nou er kwam er toevallig een in de ring.
Kan je vertellen dat die behoorlijk werg afgekraakt.
En dan heb ik het niet over een een jurylid eersteklas boere....,maar een echt goede jury die een goede naam heeft.
En ik kan nog wel tal van voorbeelden opnoemen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:21

Ik rij nu zo'n 3 jaar wedstrijden met mijn haflinger en natuurlijk heb ik weleens lagere punten gereden dan verwacht, maar lagere punten rijden, omdat je een haflinger hebt, nee dat geloof ik niet.

Dat is net als 'de jury houdt niet van vossen' oid.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:39

nou charos het gebeurt nu een maal wel!!!
en ja ook bij vossen etc etc
veel juryleden laten zich door hun persoonlijke voorkeur meeslepen.
Of je het nu wel of niet wilt geloven.
heb het zelf gezien en gehoord en meegemaakt.
helaas.
Maar ik laat me er niet door het veld uitslaan.
En over blijfen mauwen heeft gezien gewoon doorrijden.
De aanhouder wint.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:33

Maar het ging hier eigenlijk niet over de jury's maar haar tegenstanders die zo lelijk naar haar keken.....

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:41

Er zijn vos mij ook haflinger wedstrijden .. Nors opkijken

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:50

De dressuur is een jury sport en er zijn jury's die liever geen haflinger zien en sommige willen geen fjord zien of een fries. Maar daar tegenover zijn er ook die ze wel graag hebben in de ring! En dat is natuurlijk niet alleen met pony's maar ook als je met een paard start heb je soms dat je weet dat je je punten hebt verdiend en je krijgt ze niet, maar andersom ook! En zeg nu zelf...hoe leuk is het als je met een haflinger de "grote " paarden eruit rijdt. En helemaal als ze je in het inrijterein hebben aangekeken zo van...wat moet die hier met zo'n pony???? Dat is kikken...toch???

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:57

Maar een jury mah niet oordelen of i nou een schimmel of een vos mooier vind zo is het ook met rassen Frusty

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:13

Ga jij het ze eens vertellen??? En het is menselijk, dat is wel waar! Ik zie ook liever een prachtig glimmend zwart paard i.p.v een schimmel b.v. ( klink wel penny he? ) Zullen we allemaal de dressuur opgeven en gaan springen??? Neee toch maar niet!

bonne_bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:15

dat maakt niks uit. ik ken een meisje dat L2 met 9winstpunten met een fjord start!!!

bonne bon

Rachacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:24

Ja, mensen met haflingers/fjorden/vossen/schoenmaat 38 hebben het echt heel zwaar Ja Elke keer weer stuiten ze op die lage punten die gemene oneerlijke jury's zo graag uitdelen aan iedereen die niet op een Gribaldi zit. Sigaar

Mensen, dit slaat toch nergens op; beweren dat je slechte punten hebt omdat de jury de kleur (de kleur in godsnaam Clown ) van je pony niet zo mooi vind. Ik hou zelf ook totaal niet van koudbloeden. Behandel ik mensen met koudbloeden daarom ook anders?

Mijn theorie: Mensen met koudbloeden worden op hun rijkundige vaardigheden beoordeelt, net als ieder ander. Als zij lage punten halen heeft dat niets te maken met het paard waar ze op rijden, maar met het feit dat zij de vorige keer dat ze lage punten kregen niet zijn gaan oefenen maar hebben zitten zeiken omdat de jury hun paard niet leuk zou vinden Clown
Dit gaat trouwens ook op voor alle kwpn-ruiters met een chronisch gebrek aan zelfreflectie, wat toch ook een aanzienlijk aantal is...

Ik heb zelf wel een kwpn'er. Op mijn eerste wedstrijd vielen mijn punten mij erg tegen. Ik dacht toen ook dat het wel aan de jury zou liggen, de (meeste) andere ruiters hadden immers wel goede punten. Maar goed, ik had geen koudbloed om het op af te schuiven dus ben ik flink mijn best gaan doen. Dat heeft resultaat gehad en nu rijden we dus wel winst Lachen Terugkijkend weet ik nu ook dat ik die eerste keer gewoon niet winstpuntwaardig reed en dat het helemaal niets te maken had met de jury/mijn paard/de stand van de maan/whatever. Als ik niet netjes rij krijg ik dus ook gewoon een 4, en met mij alle andere warmbloed-ruiters.

Bovendien is dressuur is niet gemaakt voor fjorden/haflingers/tinkers, waardoor je gangen en bepaalde oefeningen het simpelweg niet zullen halen bij de meeste warmbloeden. Dit in tegenstelling tot vossen aangezien het nog niet is aangetoont dat de kleur van een paard invloed heeft op zijn of haar dressuurmatige prestaties Knipoog

Oei dit komt wel erg gefrustreerd over volgens mij Haha! Excuses daarvoor, ik wordt gewoon moe van al die mensen die denken dat er, na herhaaldelijk lage punten halen, geen reden is om eens na te gaan of dat misschien aan je eigen rijkunde ligt. En voor alle "Ja maaar diiit"-koudbloed/vossen-eigenaren: niet zeiken, maar rijden! Haha!