Opstappen met krukje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Opstappen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 12:22

Hoi,

Ik heb een KWPN van 1.74 cm hoog, opzich ben ik zelf ook best wel lang maar ik heb last van overgewicht.
Op de stal waar ik sta is een eigenaresse die zelf best wel klein en ook overgewicht heeft, zij stapt altijd op met een opstapje.
Soms sta ik even een uur te rotzooien met opstappen, omdat me paard dan weer wegloopt, ik kom er niet op, beugels weer langer etc. Die andere eigenaresse raadde me aan om ook gewoon met een stoeltje op te stappen, immers de hele stal doet het.
Ook omdat het niet goed voor de rug van het paard zou zijn als je niet zo goed kunt opstappen en dan i.v.m mijn overgewicht.
Maar ik vind het gewoon vervelend om op te stappen met een krukje, ik voel me gewoon geen echte ruiter. Ik weet dat ik eigenlijk juist wel een goede ruiter ben omdat ik aan mijn paard denk. Maar op wedstrijd moet ik opstappen met een krukje, dan voel ik me zo banketstaaf. Meerdere mensen problemen hiermee?

maxmarieke

Re: Opstappen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:53

mischien helpt het als je (droog) oefent ik ben wel eens met iemand
mee naar een les geweest maar ik had er geen problemen mee (kan ook
zijn omdat ik beetje leniger ben dan de gemmidelde mens) maar als ik jou
was zou ik gewoon oefenen op een balk met een zadel en dan steeds een beetje hoger.
veel succes!!

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:58

Madeleine16 schreef:
Hoi,

Maar ik vind het gewoon vervelend om op te stappen met een krukje, ik voel me gewoon geen echte ruiter. Ik weet dat ik eigenlijk juist wel een goede ruiter ben omdat ik aan mijn paard denk. Maar op wedstrijd moet ik opstappen met een krukje, dan voel ik me zo banketstaaf. Meerdere mensen problemen hiermee?

Op wedstrijd kan je ook op de laadklep gaan staan met het paard ernaast. Sorry hoor maar het is beter voor het zadel en voor de rug van het paard als je met een krukje opstaat. Ik werk parttime maar parttime rijd ik jonge paarden aan, en ik stap nog steeds op met een krukje (wat ik wil aantonen, is dat ik er zeker op zou moeten geraken als dat mijn (halve) job is niet? En ik doe t toch nog steeds).
En daarbij, op wedstrijd krijg ik altijd een knietje van iemand, aangezien ik er met mijn dressuurlaarzen écht niet op geraak zo, ben ik dan geen echte ruiter, nee toch. Gewoon doen als het handiger is voor je én beter voor je paard!

succes ermee he!!

Dosi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:52

Ik ken ook wel mensen die met een krukje opstappen. Heeft ook moeite gekost om het paard stil te laten staan dan, maar blijf oefenen en beloon hem (of haar) als hij (of zij) braaf stil staat

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:54

Ik maak aan de opstap kant mijn beugel wat langer dan hoor ik minder gelach achter mij.

sunnysannyto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:03

Het zou verplicht moeten worden net als het dragen van een cap!!! Voor een paard is het veel beter dan dat gehang en getrek aan het zadel/rug. Of je nu overgewicht hebt of niet, zodra mensen beginnen te trekken en te huppen aan het zadel om op te stappen??!! Dan denk ik, spaar paard (en zadel) en pak toch gewoon een krukje. Zeker, paard moet er aan wennen om rustig stil te staan maar zodra ze voelen dat opstappen een stuk prettiger gaat motiveert dat toch ook alleen maar. En tijdens wedstrijden.......dan gebruik ik gewoon altijd mijn poetskoffer. Ben alleen de pineut met buitenrijden, als ik er dan af moet is terug opstappen altijd lastig. Moet zoeken naar boomstronken, bankjes e.d. lukt dat niet dan stap ik alleen in dat geval op door de beugel langer te maken. En nee daar is niemand een mindere ruiter om!!

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:05

Het gelach van mensen om mij heen kan me weinig schelen.
Als het beter is voor de rug van mijn paard en ik kom er beter op in plaats van er aan te hangen totdat ik onderhand eens boven ben, en spreek uit ervaring met eentje van 1.74 (mijn vorige paard), dan maak ik het mezelf en mijn paard toch liever makkelijk en zal het mij worst wezen wat andere mensen denken.

fotogril

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:11

polderke schreef:
Het gelach van mensen om mij heen kan me weinig schelen.
Als het beter is voor de rug van mijn paard en ik kom er beter op in plaats van er aan te hangen totdat ik onderhand eens boven ben, en spreek uit ervaring met eentje van 1.74 (mijn vorige paard), dan maak ik het mezelf en mijn paard toch liever makkelijk en zal het mij worst wezen wat andere mensen denken.

je heb vertrouwen en moed in jezelf dus wat is het probleem dan?
als het goed is voor jou en je paard moet je gewoon door gaan met een krukje.
Tis geen probleem hoor.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:16

Gelach? Schaamte? Ik stap altijd met een krukje op. Niet omdat ik er anders niet op kan komen maar ter bescherming van mijn paard zijn rug en zadel! Buiten het feit dat ik zowat in de spagaat moet om bij de beugel te kunnen, hij is namelijk 1.78 m hoog.
Wat dacht je dat er telkens gebeurde met zijn rug als er iemand aan een kant gaat hangen? Wist je dat je gewicht verdubbelde op het moment van afzetten?
Ik heb er dan ook nog nooit bij stilgestaan dat mensen het raar zouden vinden. En dan nog! Ze lachen maar een end weg. Zou niet weten waarom ik me dat aan moet trekken. Het gaat om onze gezondheid niet de hunne.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:49

IK ben ook de lichtste niet, en heb twee redelijk kleine paarden, maar ook ik gebruik een opstapje. Wel zo fijn voor het paard.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 15:10

Gelukkig om te horen dat er meerdere zijn die zo opstappen! Ik ben zelf ook van mening dat het beter is voor de rug van het paard. Alleen als je op buitenrit gaat is het minder, majah er zijn inderdaad genoeg boom stronken aanwezig.Lachen

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:15

ik heb op mijn verzorgpaard altijd met krukje opgestapd, de rest van de stal dacht steeds dat ik gewoon niet kom op stappen maar het kwam door het zadel het bleef niet liggen.

dat was een boomloos zadel en nu met een wintec lukt het ook maar net.

groetjes lisa

ps gewoon oefenen misschien eerst een aantal keer als iemand hem vast houd.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:18

ik stap zelf ook op met een krukje of een kratje omdat mijn knie niet goed is, maar dat is niet de enige reden. het is ook nog veel beter voor het paard, het zadel en je eigen rug.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:20

Ik liep op krukken in wedstrijdtenue, stapte op krukje op paard. Reed vervolgens mijn proefje (mocht gewoon paardrijden van de artsen, maar niet lopen zonder krukken). Kreeg onderdaad wat vreemde blikken.

Na die tijd ben ik met krukje op blijven stappen, beter voor mijn voet, beter voor mijn paard.

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:20

Meis....ik heb precies hetzelfde probleem als jou...en dan heb ik nog een haflinger met hele ronde rug...dus joepie...met een beetje ongeluk glijdt het zadel weer eens naar de zijkant waar ik wil opstappen.

Ik stap gewoon lekker op met een krukje!

Weet je? Je moet je niet schamen, maar juist trots voelen dat jij opstapt met een krukje omdat jij wel aan je paard denkt.
Laat mensen maar lekker denken of banketstaaf...jij doet gewoon wat goed is voor jou paardje en waar jij je goed bij gaat voelen!!

Dosi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:21

Ik reed op het paard van mijn vriendin en die is 1.83...... ik met mijn 1.57 kwam er niet op zonder krukje......... Iedereen moest er altijd wel om lachen, maarja..... ben niet meer zo soepeltjes en voor het paardje was het ook beter

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:43

ik stap ook altijd op met het krukje en meerdere mensen bij ons op stal, er zwerven overal krukjes rond en er is ook nog een houten opstap gemaakt compleet met trap aan de achterkant Clown

ik zie het probleem niet om met een krukje op te stappen, beter voor het paard, beter voor het zadel.

hilbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:41

Daar moet je geen probleem van maken het zijn meestal mensen die zelf niet rijden die staan te lachen dan moet je ook maar denken ik rij en jullie niet.
Idd veel beter voor je paard.
Op een club zijn ze er zo aan gewend en op wedstrijd hebben de meesten mensen toch altijd wel iets te lachen of te zeiken als het maar over een ander gaat.

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:46

Hoi Madeleine,
Wist je dat het in Engeland verplicht is op maneges en zo om met een krukje op te stappen!! Of het nou een pony is of een paard dat maakt niet uit. Het is helemaal niet raar maar ik denk in Nederland nog niet genoeg "ingeburgerd".

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:48

ik zou dan gewoon opstappen met stoel of krukje. doe ik zelf ook, ben langzaam aan het opbouwen met rijden dus opstappen is ookal een heel karwij haha. dat je paard weg loopt doet ie waarschijnlijk ook om het te ontwijken. als je daar naast hangt weeg je 3 x zoveel dacht ik(ergens gelezen) gewoon met krukje opstappen dus!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:22

Op de manege waar ik heb gereden kwam de instructeur standaard aanlopen met een krukje als je op een wat groter paard reed en je het zelf niet had gepakt. Het is je eigen gemak en je spaart inderdaad de rug van het paard.
Bij gebrek aan een krukje kan je inderdaad ook de beugel een paar gaatjes langer maken.
Moet zeggen dat ik het nooit heb ervaren als geen echte ruiter zijn als ik er zonder krukje niet op kwam. Meer van een stijve hark zijn als het paard niet zo groot was en ik er zonder krukje niet op kwam of van een klein opdondertje zijn (ben nog geen 1.65m) als het paard te groot was om er zonder krukje op te stappen Knipoog

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:27

Ik stap ook altijd met een krukje op, bij mijn vorige paard van 1.76 mtr, was het bittere noodzaak.
Maar toen ik mijn kleintje 1,64 mtr beleerd hebben, is haar meteen aangeleerd dat er met een krukje wordt opgestapt.

Ik gebruik het voor mijn gemak, haar rug, en mijn zadel.

Ding gaat overal mee naar toe, lessen, concours, het maakt mij niets uit.

Zorg wel dat je voldoende hoog krukje hebt, ik gebruik zelf zo'n krukje van een tuinset.

Ik zag onlangs iemand met zo'n laag ding die men weleens gebruikt als opstapje bij de wastafel voor kleine kinderen.
Tja dat haalt niet echt aan.
Zij was even goed aan het hangen en wurgen.

En in het bos is altijd wel wat te vinden.

Bij sommige maneges is het verplicht, ter bescherming van de paardenruggen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:36

Ik ben zelf 1.95 meter, weeg 78 kilo en heb een merrie van 1.55 meter.
Ze heeft er een enorme pesthekel aan als iemand op wil stappen, wie haar dan vast houdt, wordt gebeten. Dat was al zo voordat ik haar kocht. Ik heb er een fysio naar laten kijken, die kon niks vinden. Haar advies was wel: alleen nog opstappen vanaf een verhoging.

Als het beter is voor je paard, dan heb je toch geen enkel excuus meer om het niet te doen? Ik zal nooit meer vanaf de grond opstappen, ook bij andere paarden niet. Het is niet alleen de rug die pijn lijdt, ook de schoft krijgt het dan zwaar.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 08:37

mij hebben ze geleerd dat het gewoonweg beter is voor je paard zn rug en voor het zadel!
En laat de mensen lachen, jou paard heeft geen getrek in zijn rug en die van hun wel..
Voor jezelf is het ook prettiger om met bankje op te stappen, dan kun je zelf ook rust in het zadel neerkomen!
Ik zou het gewoon doen. en niets van andere mensen aantrekken!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:02

Onuitstaanbaar vind ik het dat op de stal waar ik nu sta ook zo schamper gedaan wordt als je met een krukje opstapt. alsof je dan geen echte ruiter bent. Nou boeien hoor. Moet ik toch fijn zelf weten.