Puberteit bij paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Animal_ABC

Puberteit bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 11:25

Omdat het voor mij een actueel onderwerp is, en omdat een zoekactie op Bokt geen relevante topics opleverde:

Op welke leeftijd begon de puberteit van je paard?
Wat waren de veranderingen in omgang, rijden, op de wei, etc...
Kortom: wat is jullie ervaring met de puberteit van je paard? Misschien ook het geslacht van je paard vermelden, weten we meteen of dat verschil maakt!

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Cassidy

Re: Puberteit bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:28

Mijn oudere merrie kreeg ik op vierjarige leeftijd, heb eigenlijk nooit gemerkt dat ze in gedrag veranderd is. De jongste (merrie) heb ik zelf gefokt, en die is nu ook vier. Ze is vergeleken met vroeger rustiger geworden, maar ook met haar heb ik tot nog toe geen problemen.
Kan niet zeggen dat ik veel merk (of gemerkt heb) van puberteit bij mijn paarden.

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:15

Mijn ruin kocht ik op 3 1/2 jaar. De winter daarop werd een drama. Hij werd onzettend vervelend met rijden, constant in verzet en naar andere paarden slaan. Ook in zij gedrag werd hij vervelend, bijten en dat soort dingen. Nu gaat het allemaal weer heel goed, maar het punt van verkopen was dichtbij. Hij is nu 5 en hoop dat ik het ergste heb gehad Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:44

ik kocht mijn ruin als hengstveulen van 5 maanden. op tweejarige leeftijd werd hij levensgevaarlijk. ik was toen 15 en had geen verstand van opvoeding, dus het ging helemaal mis. hij viel me zo van de ene op de andere dag aan.
mijn merrie kocht ik als veulen van drie maanden. bij haar heb ik er tot dusver nog niks van gemerkt, ze heeft wel een sjaggie periode gehad, maar dat was omdat ze meer aandacht nodig had, en ik in tijdnood zat. ik denk dat ik er bij haar niks van gemerkt heb omdat ik nu weet hoe je moet opvoeden, dan gaat het automatisch wel goed.

mijn ruin zit op dit moment in een tweede 'puberteit', volgens de therapeut kon ik daar ook op rekenen, tussen zijn achtste en tiende jaar. hij is allesbehalve agressief, maar ik merk wel dat hij door een leerperiode gaat. hij wordt wat heter, meer alert op de hulpen en meer hengst. eerder was hij nog weleens duf maar nu helemaal niet meer. hij is gewoon een fijn paard geworden!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:33

Verschilt nogal per paard, en ras...
Vooral de laatbloei rassen hebben ook een wat latere pubertijd, zoals de hafjes, fjorden etc.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:02

Ik ken dr ook eentje, bijna 4,5 nu. Hij haalt af en toe uit naar paarden, nu 2 keer gedaan maar toch.
Hij bijt af en toe echt uit het niets, als je staat te poetsen bijvoorbeeld.
Gaat om de seconde stil staan als je met hem loopt. En wil niks wat ik wel wil zolang ik naast hem sta.
Als ik erop zit gaat het beter. Af en toe wel kop-tussen-de-benen-en-springen aanvallen maar het valt mee.

Ik heb trouwens het gevoel dat dit gedrag bij hem ergens anders vandaan komt, even tussen haakjes. Vind het een beetje makkelijk om het maar op puberteit te schuiven.

Is het eigenlijk bewezen dat paarden door zo'n tijd heengaan?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:27

volgens mij wel. maar wat jouw paard doet klinkt mij niet als puberen in de oren.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:17

dat ik ging proefrijden op mijn paard (merrie)was het een nou zeg maar gerust slome muts.echt ze was niet vooruit te branden,dus ik dacht dat is precies wat ik wil want ja ik ben ook ouder geworden en wilde lekker gaan buiten rijden enzo.maar een maand later dat ik haar op kwam halen ,was ze ineens veranderd in een toch wel zeer hete merrie met een flinke kop erop .best balen maar goed ik probeer er toch maar mee door te gaan ,want ja terug brengen doe je ook niet als de klik er een maal is.dus ja wie zal t zeggen ....pubertijd? (ze is trouwens net 5)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:11

Bij paarden die in dagelijks gebruik anders zijn dan bij proefrijden, gaan er bij mij toch wat alarmbelletjes rinkelen. Helemaal als het via een handelaar gaat kan er van alles zijn toegedient om ze wat rustiger te krijgen. Combinatie ruiter-paard kan ook een wisselwerking zijn, meer conditie, beter in het voer, ander voer, warmer/kouder weer, meer/minder in het werk, allemaal factoren die mee kunnen spelen en die ervoor kunnen zorgen dat je een compleet ander paard onder je hebt dan je voorheen had.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 23:20

Cassidy schreef:
Bij paarden die in dagelijks gebruik anders zijn dan bij proefrijden, gaan er bij mij toch wat alarmbelletjes rinkelen. Helemaal als het via een handelaar gaat kan er van alles zijn toegedient om ze wat rustiger te krijgen. Combinatie ruiter-paard kan ook een wisselwerking zijn, meer conditie, beter in het voer, ander voer, warmer/kouder weer, meer/minder in het werk, allemaal factoren die mee kunnen spelen en die ervoor kunnen zorgen dat je een compleet ander paard onder je hebt dan je voorheen had.

zelf zat ik eigenlijk meer te denken aan het feit dat het gras in het land een bepaalde in vloed op haar heeft,het schijnt dat ze daar niet echt veel buiten kwam (en misschien wel nooit).?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:48

Mijn 3jarige Fries lijkt er nu mee te komen.
Ze is de laatste tijd érg energiek, is een spring in een veld en er lijkt wat meer power bij te komen. Ook incl. de opstandigheid, wordt een paard met pit!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:30

Mijn paardje is nu net 5 geworden een merrie....maar paar maanden terug werd het echt wel een darm.....ze werd wat onrustiger en ging wat dingen uit proberen de stal uitlopen elke keer weg lopen als ik der even liet staan terwijl ze dat anders niet deed....met rijden werd ze opstandig terwijl ik niks meer vroeg als anders ging ze zogezegt de spaanse pas doen echt stamp voeten..opzich wel komisch maar het mag niet natuurlijk....heel erg knarsetanden deed ze in het beging is nu wel minder..........maar gewoon de veranderingen van dag tot dag nu in deze periode merk ik heel erg.....maar gelukkig heeft ze een erg droog maar toch heel duidelijk karakter dus weet precies wanneer ze wel of geen zin heb....en wanneer ze het moeilijk vind of echt loopt te etteren....

shavanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 00:24

De mijn is bijna 4 ,dus wie weet wat me nog te wachte staat haha....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 00:31

Ik heb mijn merrie van 8ste, maar toen kende ze nog niks.
Nu is ze 10, ik zie wel degelijk verschil met 2 jaar geleden.
Maar dat is meer dat ze goed in conditie gekomen is, haar lijf is losser, haar voeten zijn beter, goed in het voer..
En ze is wel een beetje een merrie type..
Onder het rijden niet echt hoor.
Ze wil wel eens ondeugend zijn, maar niets wat niet te handelen valt.

Op stal en in de omgang is ze vaak wat moeilijker.
ze is een beetje lomp.. (en niet op de manier van ik heb geen respect voor je)
En ze kijkt af en toe wat zuur (met deken opdoen bijvoorbeeld, of als je der over der neus aaid)

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:43

Ik heb het op verschillende leeftijden meegemaakt, maar over het algemeen is het een korte periode, waarin ze je en de paarden die onder hen staan in rang gaan pesten en kijken hoever ze kunnen gaan. Vaak proberen ze hun krachten ook uit. Wat bij mij echt helpt is door ze op hun plek te laten zetten door een oude ruin. Het is een paar dagen afzien met bijt- en trapplekken, maar ze worden er weer lekker rustig van en weten meteen weer wat hun plaats is in de groep. Dan hoef ik er niet mee te vechten, want sommigen kunnen echte bulldozers worden als ze gaan puberen en zo sterk ben ik nou ook weer niet!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:28

Milo had het met een jaar of 5. Met rijden altijd uitproberen etc.. We hebben allebei best veel last gehad van zijn puberteit, gelukkig is hij er overheen. Het heeft er misschien wel mee te maken gehad dat hij tot bijna 3 jaar klophengst was en zich nog wel eens een beetje hengst voelt.

Jurjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:17

Mijn paard kwam in de puberteit toen ze iets van 3,5 was. Nu, een jaar later, zijn de ergste dingen alweer weg.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:29

Hee jurjen....en jongen heb ik nog haast niet gezien op bokt hihi leuk!

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:48

ik heb een A-welsh van nu 3.5 jaar en heb hem nu 6 mnd. sinds gister is het echt een draak, zomaar uit het niets. gemene bokken geven tijdens aangalloperen. ineens stilstaan vanuit draf. bijten tijdens hoevenkrabben. proberen je de stal in te sleuren en dan nog meer van dat soort kleine dingen.
vandaag ging me dochter rijden en werd weer bijna door hem gelanceert, gelukkig bleef ze zitten en doorrijden en elke keer als ze aan wil springen in galop gaat ie echt hoog bokken, ze is net zo lang doorgegaan totdat ie het niet meer deed. het heb even geduurd maar hij heeft het opgegeven. nu maar afwachten of hij het blijft doen. maar soms zijn het echt net kleine kinderen, blijven proberen totdat ze weten dat het niet kunnen winnen hahaha

PrisSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:51

mijn paard was op ze 4e erg aant puberen ,,
merkte er op zich in de omgang niet zo heel veel van wel erg haperig maar veder niiet ,,
alleen met rijden was hij heel erg dwars gewoon egt niet willen luisteren ,,
maar gewoon doorijden en doorzetten want als je t 1 dag toelaat dan blijven ze t proberen ,,

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:03

nou. ik heb zelf eens ergens gelezen dat een paard bejaard is op zijn 7e!! maar volgens mij klopt dat niej helemaal

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 00:25

Ik heb mijn hengst vanaf z'n geboorte en hij is nu 7. En het is nog net zo'n schatje als toen hij nog een veulentje was!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 01:17

Maartje1990 schreef:
nou. ik heb zelf eens ergens gelezen dat een paard bejaard is op zijn 7e!! maar volgens mij klopt dat niej helemaal

Nee,,
Mijn paard is 10 en in de bloei van haar leven!!!

1marie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 23:36

ik heb een fries het is een merrie van 6 jaar oud en ze is nu in haar pubertijd gekomen.. ze heeft hele rare stemmingswisselingen.. vanmiddag was ze heel aggeresief en viel ze iedereen aan en 's avonds was zeeen echte knuffelbeer. k weet niet of mijn paard een laatbloeier is maar bij de meeste paarden is de pubbertijd tussen 6 en 8 jaar.. kijk dit maar:

PONY/PAARD

Leeftijd................Periode

0-1 jaar...............Veulentijd
1-3 jaar...............Peuter/Kleutertijd
3-5 jaar...............Kindertijd
6-8 jaar...............Pubertijd
8 jaar en ouder...Volwassen

MENSEN:

Leeftijd..................Periode

0-1 jaar.................Babytijd
1-3 jaar.................Peuter/Kleutertijd
3-10 jaar...............Kindertijd
10-21 jaar.............Pubertijd
21 jaar en ouder...Volwassen

bitchiej00

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:20

Die van mij is ook zo wisselend geen touw aan vast te knopen, normaal dag ik het te zien wat z'n stemming was maar nu voel ik het pas als ik er op zit :P