Paard/Pony 3 cm te klein voor eerste fase Orun?? Ervaring??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PimPamPetje

Paard/Pony 3 cm te klein voor eerste fase Orun?? Ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 16:38

Wil graag de eerste fase van de Orun instructiecursus gaan volgen alleen in het regelement staat dat je paard minimaal 1.60 m moet zijn. Mocht die van mij nou dus net 1.56 1/2 zijn. Verder wel L geklasseerd (wat ook moet) en heel paardachtig (kruising met een kwpn). Ze accepteerd ook vreemden op haar rug en is gewoon heel geschikt:) Maar goed iemand ervaring met uitzonderingen?? Of ervaring met eerste fase orun in regio almere?

(Verderop in een topic geef ik ook aan dat ik er nu aan zit te denken op dan maar eerst de basisinstructuer van de knhs te gaan doen. Hiervoor hoef je niet zelf te rijden en heb ik toch een basis om les te geven)

Pinacolada

Re: Paard/Pony 3 cm te klein voor eerste fase Orun?? Ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:29

Ik wil ooit ook eens beginnen aan eerste fase. Mijn pony is ong. even groot als die van jou, en 100% kwpner..gewoon een iets te klein paard. Veel mensen hebben niet eens in de gaten dat het pony is, dus ben wel benieuwd of er mensen zijn die dit weten ja.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:50

In de tijd dat ik ORUN heb gedaan waren ze zelfs heel selectief op de paarden boven de 1.60 die de cursus mochten lopen, maar ik zat ook op een 'strenge' locatie wat dat betreft. Ik geef je weinig kans, want als je een cursusgenoot hebt die erg lang is, is het bepaald niet geslaagd om op zo'n diertje van 1.60 te moeten, laat staan kleiner. Ik weet niet of je gaat voor dressuur of allround maar bij het springen zit je ook nog met afstanden etc.

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:55

Ik heb zelf de cursus afgelopen jaar gedaan in Almere, en er wordt niet zo streng naar gekeken, wij hadden ook 2 of 3 paarden waarvan ik niet het idee had dat die de 1.60 m haalden.
En als je paard (pony) is zoals je zegt en het uiterlijk en gangen heeft van een paard dan lijkt het me niet dat ze er moeilijk over gaan doen!
Ze hebben liever een wat kleiner paardje die goed meewerkt dan een grote waar niet op knap op te rijden is!!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:22

Meisje bij mij van stal heeft de cursus ook gedaan. Ze had eerst haar M2 paard mee, maar die is erg moeilijk te rijden en wordt met springen heel erg sterk. Ze had ook een E-pony (1,54) thuis staan die Z dressuur was en L springen. Die moest ze toen maar een keer meenemen van de instructeur en uiteindelijk heeft ze alleen die nog mee gehad, het paard vonden ze minder geschikt.

En andere stalgenoot heeft jaren geleden de cursus gedaan (alleen dressuur) en die is behoorlijk stevig en zwaargebouwd. Zij moest haar examen rijden op een heel ril arabiertje van nog geen 1.60!

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:09

Maar is het een groot verschil of je nou een paard van 160 of een van 156 hebt? Dat vind ik nou geen megaverscil voor grote/zwaardere gebouwde medecursisten..

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:08

er liepen bij ons ook paarden mee die nog geen L waren..
gewoon meenemen en kijken wat je cursusleider zegt.

PimPamPetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 18:09

hmm dus op zich zou dat dus wel een optie kunnen zijn, "gewoon meenemen en kijken wat de instructeur zegt". Maarja als ze der dan afkeuren dan baal ik. En als je de eerste les volgt krijg je je curcusgeld niet meer terug:( dus dat wordt dan wel een grote gok. Heb ook geen vervangend dier. Misschien zal ik van te voren de cursusleider kunnen bellen en eens vragen....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:31

Pinacolada schreef:
Maar is het een groot verschil of je nou een paard van 160 of een van 156 hebt? Dat vind ik nou geen megaverscil voor grote/zwaardere gebouwde medecursisten..

4 centimeter KAN een groot verschil zijn Knipoog Voor mijzelf niet zo zeer in de zin van 'klein' maar wel dat ik een paard van 1.76 in de regel nog wel kan rijden, maar op 1.80 alleen maar mee kan liften Clown (daar zouden ze van mij ook wel eens eisen aan mogen stellen trouwens, ik heb gelukkig het heeeele grote paard van een cursusgenoot niet geloot voor examen want dan was ik zeker gezakt op Rijden). Ze moeten wel ergens een grens trekken natuurlijk, als 1.56 mag dan mag 1.52 ook en dan mag 1.48 ook Knipoog .

TS, als je in de cursus zit met mensen met meerdere paarden, heb je misschien nog wel kans dat iemand zijn tweede paard voor je mee wil nemen. Maar ook dat is dan een gok natuurlijk...

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:35

Nou ik heb mijn 1e fase in Staphorst gedaan op een pony die net zadelmak was met mijn 1.91... tis volgens mij maar net wie je als cursusleider hebt!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:09

Ik heb afgelopen jaar de 1e fase gedaan in Utrecht, was ook een pony bij, dat meisje heeft het direct de 1ste les overlegd en moest hem de 2e les meenemen en de pony is toen min of meer goedgekeurd voor het examen. Er was ook nog iemand met een paardje dat net onder het zadel was, ook geen probleem. Ik heb begrepen dat het min of meer afhangt van de mede cursisten, wij hebben het langst meisje erop laten rijden en dat gaf geen probleem met de pony. Als je bericht krijgt van de KNHS met de adressenlijst etc kan je altijd overleggen met cursusleider. En inderdaad het is maar net hoe je cursusleider er tegen over staat.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:55

Ja maar een epony is ergens anders een paard. Als je het over 1.48 hebt is het Dpony.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 23:12

Pinacolada schreef:
Ja maar een epony is ergens anders een paard. Als je het over 1.48 hebt is het Dpony.

Ik wilde maar zeggen dat er altijd mensen zijn die niet blij zijn met een gestelde grens. Er is altijd wel een paard net een paar centimeter te klein. Lachen

shabbay

Re: Paard/Pony 3 cm te klein voor eerste fase Orun?? Ervarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 23:22

er stond een meisje in de bit die de opleiding van deurne met een arabiertje heeft gedaan....dus uitzonderingen worden daar wel gemaakt...

(of gelden voor orun heel andere regels?)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:18

Er staat ook in dat je L1+1 geklasseerd met zijn maar iemand die ik ken kon met haar groene paard die nog nooit een wedstrijd gelopen had gewoon meedoen, ze had gezegt dat ze Z gereden had maar er niet bij verteld dat ze in een jaar starten nog nooit een WP in de Z heeft gehaald....zouden ze dan flauw doen om 3 cm? Ligt misschien ook aan de locatie en het aantal aanmeldingen...

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 07:19

Urielle schreef:
Ik weet niet of je gaat voor dressuur of allround maar bij het springen zit je ook nog met afstanden etc.

Herrinnert zich een paardje Jappeloupe oid die bij mijn weten iets van 1.56 was en alle grote paarden er af reed met het springen Knipoog

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:38

Alina schreef:
Urielle schreef:
Ik weet niet of je gaat voor dressuur of allround maar bij het springen zit je ook nog met afstanden etc.

Herrinnert zich een paardje Jappeloupe oid die bij mijn weten iets van 1.56 was en alle grote paarden er af reed met het springen Knipoog

Idd!
Mijn paard is net 1m60 en woensdag in de springles liep ik toch wel tussen allemaal reuzen, alles stond dus redelijk ruim maar mn beestje redde het wel Knipoog 't is ook te zien hoe ruim enzo ze zijn in hun gangen...
Als je een paardje van 1m56 (ja bij ons in belgie is dat een paard Knipoog ) hebt kan het evengoed zijn dat hij/zij evenruime gangen heeft dan paarden die een stuk groter zijn...

Overleg met de cursusleider en veel succes Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:06

Jappeloupe is natuurlijk wel een uitzondering, ik denk dat elke springruiter die graag op stal had gehad Haha! Bovendien kunnen ze op dat niveau wel net wat beter afstand rijden dan de gemiddelde ruiter in de 1e fase van de ORUN Knipoog
Wat vinden jullie dan een goede grens om paarden toe te laten voor de cursus, meenemend in gedachten dat er vrij kleine ruiters mee moeten kunnen rijden maar ook mensen die langer zijn dan 2 meter bijv.?
En wat vinden jullie ervan dat er uitzonderingen gemaakt worden op de 1.60-regel waardoor jouw vriendin met haar paard van 1.58 wel mee mag doen en de jouwe van 1.56 geweigerd zou worden, puur op maat beschouwd dan?

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:18

Er is een min.maat..maar zou er dan ook een max.maat moeten komen? Iemand die ik ken is nogal klein.. 1.55 geloof ik..en die moest examen doen op een reus van 1.84! Was ook nog erg stijf paard en dus gezakt op het rijden, terwijl die dus echt wel rijden kan hoor!!

Ik ken pony's die even groot zijn als de mijne..en die echt pony aandoen. Die van mij is gewoon een klein paard..dat is ook een ander beeld.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:11

Toen ik de eerste fase deed was er ook een meid die een te kleine pony had. In het begin mocht ze hem meenemen, de cursus leidser zou bekijken of hij daadwerkelijk te klein zou zijn.
Aangezien er bij ons een lange man en een paar flinkere en langere dames bijzaten zou dat dus niet gaan werken aangezien de kans bestaat dat precies zo'n 'langere' ruiter op dat paardje examen moest doen.
Zij heeft dus halverwege de cursus een ander paard moeten regelen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:19

Toen ik eerste fase deed was mijn paard 1,63. Er was ook een meisje met een grote E pony, maar de cursusleider deed daar niet moeilijk over. Dit was in Benningbroek trouwens. Het meisje had hem ook mee tijdens het examen, en de iets kleinere ruiters reden hierop.

PimPamPetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 18:03

snap heel goed dat er ergens een lijn getrokken moet worden, maar ik vind het zie en zow stom dat ze dan geen alternatief zoeken voor de kleinere maten die wel verder geschikt zijn. Ik bedoel ik kan dus nu die cursus niet doen voordat ik een ander paard koop ofzow, heb ook niet de luxe dat ik op een stal sta met alles erop en eraan en dus veel andere geschikte paarden ken. Naja dan eerst maar de basiscursus en dan ga ik wel eens een avond kijken als de eerste fase hier gegeven word in de omgeving. Kijken wat er tussen loopt.
Bedankt voor jullie reacties iig!!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:05

Onze instructeur stelde zelf ook 2 paarden van zichzelf tot onze beschikking, dus dat was ook geen probleem, mocht er een uitvallen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:15

Cayenne schreef:
Het meisje had hem ook mee tijdens het examen, en de iets kleinere ruiters reden hierop.

Alleen als het goed is kan je dit bij de 1e fase niet van tevoren bepalen (althans was bij mij zo) maar worden er lootjes getrokken wie op welk paard examen rijdt.

Tijdens ons examen reed trouwens ook het paard van de cursusleidster mee, maar dat was meer uit nood omdat er plosteling een paard was overleden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:23

Klopt, bij ons werden er alleen geen lotjes getrokken Verward Misschien door de instructeur van te voren, maar ikzelf heb nooit een lootje getrokken Verward