jaarling gered ..en nu ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amandake

jaarling gered ..en nu ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 19:06

Ik heb me vandaag weer emotioneel laten meeslepen Bloos
Om een lang verhaal kort te houden,ik heb dus een jaarlingetje ergens meegenomen dat er TEVEEL was.
Ik dacht ok,goed om bij ons fries veulen te zetten die moet afgespeend worden volgende week,dan heeft ze een kameraadje om te spelen.

Haar ouders zouden beide New Forest zijn , ze is 18 maanden oud en 120 cm groot.
Ze is enorm schichtig ,komt niet af...neemt wel al een stukje brood uit men hand (heel vlug).
Hoe laat ik haar me te vertrouwen op een rustige manier ??
Ze kent dus niets ,heeft nooit halster om gehad,heeft gewoon 18 maanden op een weide gestaan zonder naar om te kijken Huilen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De hoefsmid moet ook nog komen,haar hoefjes zijn veel te lang , en de veearts moet haar ook nog komen inenten en ontwormen...ik vrees dat dit niet zo gemakkelijk zal gaan.

oudehinken

Re: jaarling gered ..en nu ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:10

bouw het rustig op met het de jaarling.
probeer haar elke dag zoveel mogelijk aandacht te geven.
dat ze geen halster om heeft dat hebben wel meer veulens niet.
laat haar het halster zien en haar eraan snuffelen en doe dat een paar keer en neem gewoon elke keer iets lekkers mee als je na haar toe gaat.
18 maanden op de wei gestaan zonder dat iemand er na om keek dat hoor je wel meer zou het zelf nooit doen.
probeer het vooral rustig en spelende wijs een band met haar op te bouwen.
hoefsmid laat die nog maar heel even wachten totdat ze iets makker is.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:11

poehoe! nou je hebt je weer lekker werk bezorgd Haha!

ik zou eerst en vooral beginnen met de noodzakelijke medische zorgen... nu eerst vertrouwen opbouwen gaat sowieso moeizaam, stress bezorg je haar met da/hoefsmid toch + dan ziet ze je misschien ook als "verrader".
Persoonlijk zou ik haar ook een beetje laten sederen voor het hoefsmid gedoe Bloos
Als dat gedaan is eerst een dagje met rust laten en dan langzaam opbouwen. De eerste stap moet dan van haar komen. Gewoon op je hurkje bij gaan zitten en afwachten tot haar nieuwsgierigheid het wint van haar angst. Niet meteen proberen hand uitsteken om aan te raken, laat haar gewoon eerst wennen aan je aanwezigheid.

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 19:30

Ja Frenia..je kent me ondertussen al hè , ik kon het beestje daar niet laten staan,de man was alles echt aan het weggeven omdat ze in zijn weg liepen Boos!

Maar bedoel je nu dat ik best eerst de hoefjes en veearts laat doen,of wacht ik daar best nog een tijdje mee ?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:34

Het went wrs sneller dan je denkt, om te beginnen moet ze de link gaan leggen tussen jou en haar voer. Bakje voer neerzetten en er zelf bij blijven staan, de volgende keer misschien al zelf het bakje vasthouden, zo komt ze met een dag of 2 al graag bij je. Vandaar kleine stapjes nemen, paarden zijn van nature nieuwsgierig en gek op kriebelen, als ze alleen op de wei heeft gestaan zijn er ook niet veel negatieve ervaringen geweest met mensen, dus het zal vooral een kwestie van even wennen zijn. Ze hebben snel genoeg door dat je het goed met ze voor hebt.
Met de smid gewoon wachten tot ze een halster om heeft, als dat nu meteen 'even snel' moet wordt het een worstelpartij en dat moet je juist voorkomen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:35

Zou even wachten totdat ze een beetje benaderd kan worden. probeer haar eerst eten te geven uit een bak. Doe dit met alle maaltijden zodat ze in iedergeval bij je in de buurt komt.
Dan proberen zoveel mogelijk te aaien en lichamelijk contact te maken.
Anders maak je een slobber en doe je daar de wormkuur in.

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 19:42

Ja zo wou ik het eigelijk ook aanpakken , het is niet dat ik een amateur ben,maar ik maak mijn veulens al van het begin zèèr aanhankelijk dus dit is nieuw voor mij..het is echt van 0 af beginnen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:49

Ik zou het dus anders doen Knipoog maar je moet uiteindelijk doen waar je jezelf goed bij voelt OK dan!

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:57

Wat een mooi beestje!!!!! Ik denk ook dat je eerst alles rustig aan moet doen.. Een vriendin van me had ook een 2 jarige die ook heel bang was enzo... Dat is nu na 4 maanden al voorbij, hij vind mensen nu juist leuk! Hun hebben hem een weekje laten wennen aan de stal en de weide.. Daarna elke dag aaien en brokjes en brood uit de handen laten eten, het halster een keertje om proberen te doen enz... (zeiden de andere ook al;)) Veel succes!

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 20:12

Hoe bedoel je Frenia? jij zou wachten ? nu doe je me alweer twijfelen...maar de wormenkuur door haar brok kan ik al wel doen natuurlijk.

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:23

ten eerste vind ik het een prachtig beestje!

Eerst zou ik gewoon in de stal gaan zitten met korreltjes in je hand.
De moeder van mijn toekomstige veulen is ook schuw je kan ze niet zomaar uit de wei halen enz. Maar eens een halster aan alles ok, nog wel een beetje afwachtend maar dat gaat over.

Ik heb nu ook haar vertrouwen gewonnen door iedere dag te gaan en bij de afsluiting van de wei te gaan zitten en te praten ertegen met korrels in men hand.
Als ik nu ga komt ze direct naar me to en ruikt aaan mijn hand.
Dus dat is al beter hé.

Ik zou gewoon heel rustig aandoen
succes

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:35

frenia schreef:
ik zou eerst en vooral beginnen met de noodzakelijke medische zorgen... nu eerst vertrouwen opbouwen gaat sowieso moeizaam, stress bezorg je haar met da/hoefsmid toch + dan ziet ze je misschien ook als "verrader".

Ja maar je kunt haar nu amper aanraken. Als je haar nu letterlijk moet gaan 'vangen' en daar meteen bovenop de stress van DA bezoek en bekappen heb je van die twee dingen al een angstige gebeurtenis gemaakt waar ze volgende keren weer geen profijt van heeft. Misschien heeft ze met een weekje al zoveel meer vertrouwen dat DA en hoefsmid een heel stuk meevallen.
Dat ze teruggetrokken is komt vooral door onwennigheid, het is nu nog geen paardje dat mensen per se als 'eng' ervaart, haar nu overvallen doet daar wrs geen goed aan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:40

Nicole288 schreef:
Het went wrs sneller dan je denkt, om te beginnen moet ze de link gaan leggen tussen jou en haar voer. Bakje voer neerzetten en er zelf bij blijven staan, de volgende keer misschien al zelf het bakje vasthouden, zo komt ze met een dag of 2 al graag bij je. Vandaar kleine stapjes nemen, paarden zijn van nature nieuwsgierig en gek op kriebelen, als ze alleen op de wei heeft gestaan zijn er ook niet veel negatieve ervaringen geweest met mensen, dus het zal vooral een kwestie van even wennen zijn. Ze hebben snel genoeg door dat je het goed met ze voor hebt.
Met de smid gewoon wachten tot ze een halster om heeft, als dat nu meteen 'even snel' moet wordt het een worstelpartij en dat moet je juist voorkomen.

Ja dat denk ik ook.
Wij hebben wel eens 3 jarige op stal gehad die alleen nog maar op wei hadden gelopen.
Zelfs een 4 jarige een keer.
Geen halster om, kende geen mensen enz..
Het is een kwestie van geduld.
En belonen.
Wij gingen in het begin ook altijd lekker kennismaken en meer niet met ze.
De eerste dag lieten we ze met rust, kwamen niet bij ze inb de buurt.
De 2de dag met wat voer proberen of ze wat uit je hand willen eten en de derde dag probeerden we pas een beetje te kriebelen.
En zo steeds een stapje verder.
Als ze eenmaal een halster om hebben gaat alles makkelijker.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:44

En laat haar vooral ook zien hoe je met andere paarden omgaat! Als ze ziet dat die jou ook vertrouwen, zal ze ook nieuwsgierig worden. Gewoon voor haar box gaan staan poetsen en tutten.

Oh enne... liefde gaat door de maag. Voer haar uit de hand zodra ze weet dat als jij de stal in komt, ze wat lekkers krijgt (houd de emmer met voer vast terwijl ze eet, en dan voorzichtig aan haar hals aaien enz).

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:18

Wormenkuur door haar voer is iig een goed idee.

Nou, ik heb niks tegen jullie aanpak hoor Knipoog laat dat duidelijk zijn! ik denk ook dat die best goed kan werken Ja dus laat je vooral niet door mij doen twijfelen amandake!

Voor mij zou gezondheid op de eerste plaats komen nu! (waarmee ik NIET wil zeggen dat dat bij jullie niet zo is!)
Dus mijn aanpak zou zijn:
heb de indruk dat ze op stal gaat/kan? Haar daar voeren en afsluiten, vangen (gaat normaal vrij stressloos, zelfs bij "wilde paarden" met een touw dat je tot halster hebt geknoopt en snel kan aantrekken. Je kan zelfs proberen om hem op zo'n manier in de voerbak te leggen dat je zo meteen kan vangen.
Wel met voldoende mensen zijn Knipoog
Mond open en bv een portie tranquigel erin, hulp en raad van da is welkom uiteraard, ben je ook meteen met een man meer Tong uitsteken
Even geduld en vervolgens inenten. Ook meteen bekappen. Gezie ze niks kent, zou ik zelfs zó sederen dat ze plat gaat voor bekappen. Dat hoeft trouwens niet volle narcose ofzo te zijn: dat bedoel ik niet!
Op deze manier doet ze eigenlijk ook geen negatieve ervaring op, want ze blijft volledig rustig onder de behandeling. Na het geheel kan je rustig bij haar op stal komen en er lekker van profiteren dat ze bij het "bijkomen" van het sederen jouw aanwezigheid voelt en ziet en niet als bedreigend ervaart (uiteraard dan niet gaan frullen en bepotelen)
Vervolgens zou ik haar een dagje laten uitrusten (naargelang hoe ze reageert natuurlijk!) en daarna opnieuw benaderen.

Reden waarom ik het ook zo zou doen, is dat je niet met zekerheid kan zeggen hoe snel ze went. Voor hetzelfde geld geeft ze binnen 2 maand nog steeds dr hoefjes niet en laat ze zich nog altijd niet benaderen (zodanig dat je haar kan vasthouden). Dan wordt medische aspect steeds dringender en moet je een inbreuk doen op dat beetje vertrouwen dat ze dan al heeft...

En ja, liefde gaat door de maag! Vork

merel1618

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:31

hm amandake zijn er niet nog meer die voor de voeten lopen?

verder inderdaad wat al gezegt is geduld geduld en......veel tlc
sterkte met haar het is een beauty

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:39

Wat een Lieverdje! Lovers

Rustig opbouwen. een paardje van 18 maanden leert nog erg snel hoor. Laat haar wennen aan jou. ga er af en toe bij staan. Zonder op te dringen aan haar. geef haar af en toe wat lekkers uit je hand zodat ze daar aan leert wennen. Doe een halstertje om en bouw het zo rustig op.

Ik had een keer een paardje van 3 jaar. Kon helemaal niks. En ik moest die máar even gaan beleren, Kon alleen recht op staan. In 3 weken tijd deed die alles voor me, ging voor me door het vuur. Ik kon er in 3 weken tijd al opzitten en stap en draf. En hij vertrouwde me voor 100 %.

Het kan dus echt erg snel gaan! Zolang ze maar niet teveel nare ervaringen hebben met mensen. Succes!

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 08:30

Bedankt allemaal voor de tips....nu weet ik tenminste dat het geen onbegonnen werk is Knipoog

Toen ik vanmorgen binnen kwam op stal kwam ze meteen afgelopen , maar zette dan plots haar rem op ,ze was impulsiever dan ze zelf verwacht had, maar heeft daarna toch lekker uit men hand gegeten (met ontworming bij) dus het gaat de goede kant uit !

@Merel1618 : nee ze zijn allemaal weg nu,net voor ik haar ik haar kwam halen,had hij nog zo twee merrietjes aan iemand meegegeven voor 200 euro samen!
Er stond wel nog een kruising tinkerhengst voor 300 euro ,die heb ik mooi laten staan ,6 jaar oud en draaide gedurig met zen kont naar ons, ook nooit halster omgehad of iets anders dan de weide gezien.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:33

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 25-03-22 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:44

KS -> OMG

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 11:03

Jullie hebben gelijk ,ik heb de veearts opgebeld..hij komt tussen 15 en 16 u vanmiddag Knipoog Wat is OMG ?

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 11:04

omgang dus,,ok sorry Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:04

OMG = omgang (forum)

in andere context meestal O mijn god

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:08

Ik heb zelf ook een jaarling gekocht die niks kende. Ze was erg bang en ook zij moest nog geent en bekapt worden. Ik heb haar een week laten wennen, en toen meteen de smid en DA erbij. Ging idd niet makkelijk, maar het is gelukt. Ook heeft ze 2 weken op stal gestaan, in wei kreeg ik haar niet meer te pakken. Mocht je nog meer willen weten stuur maar een PB.
Trouwens, die van mij is nu erg mak!

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:11

hoi ik heb mijn fries (nu 5 jaar oud) ook zo gekregen.
Nou ja hij was er niet teveel, ik heb hem gekocht, maar ik bedoel ook zo verschrikkelijk angstig!

Hij kende idd niks had nog nooit in een stal gestaan nog nooit een borstel over heen gehaald of wat dan ook.
Het enige verschil hij was 10 maanden maar wel 1.40 hoog!

Het eerste wat ik heb gedaan was hem iedere dag even in de wei opzoeken en hem aaien, zelfs dit vond hij eng.
Door dit iedere dag te doen wist hij wat er komen ging en daardoor vertrouwde hij het.
Toen hij dit niet meer eng vond ben ik kleine stukje met hem in de wei gaan lopen en zodra hij weer iets eng vodn stopte ik en aaide hem weer even.
En zo ben ik met alles verder gegaan.

Ik denk dat het belangrijkste is dat je dingen (hoe makkelijk jij ook denkt dat het voor haar is) HERHAALT!
En natuurlijk geduld, verwacht niet gelijk dat dit binnen een week weg is.
Ze moet weten dat ze jou kan vertrouwen daardoor krijgt ze vanzelf meer zelfvertrouwen.

heel veel succes