instructeur als jury? en dan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

saden

instructeur als jury? en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 14:58

Hallo

Hoe zit het eigenlijk als je er achter komt dat je eigen instructeur je moet jureren? Moet je jezelf dan afmelden of gewoon gaan rijden?

Urielle

Re: instructeur als jury? en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:59

Melden bij de wedstrijdorganisatie, dan kunnen ze de jury's wisselen.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:42

Ik zou gewoon rijden. Je intructeur moet objectief jureren en jij rijdt gewoon je proefje en 'probeert' er niet bij na te denken dat het je instructeur is die naar de ring zit. Of zoals Urielle zegt.

mymyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:47

Je kan wel gewoon rijden. Je moet het alleen niet overal zeggen dat je (misschien)hoge punten hebt en dat de jury jou'n lesgever was. Andere mensen denken dan dat je wordt voorgetrokken.

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:13

vind eigenlijk dat ze een jury uit een andere regio moeten nemen..heb het namelijk ook al een aantal keer gehad of een jury van je eigen club (dus iemand die bij jou in de les rijd) maarja ik zou gewoon gaan rijden als ik jou was (doe ik ook hoor)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:00

Officieel mag een jurylid niet zijn eigen leerlingen beoordelen. Zodra een jurylid ziet dat zijn eigen leerlingen op de lijst staan, moet hij daarvan de organiserende vereniging op de hoogte stellen en een oplossing proberen te vinden.
Helaas gebeurt dit maar al te vaak niet.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:10

inderdaad. je kan wel gewoon gaan rijden, maar dat mag helemaal niet.
Een instructeur mag inderdaad zijn eigen leerling niet jureren. Ik zou het dan ook melden zodat er jury's gewisseld kunnen worden.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 19:49

Ik heb het dus as weekend. Ik ga dinsdag even met mijn instructeur overleggen. Dan zien we wel verder. Ik wist namelijk dat het niet mocht maar ik weet niet bij wie de verantwoordelijkheid ligt. Bij mij of bij mijn instructeur.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:51

Of hem echt eerlijk laten jureren en in je volgende les toelichting vragen Lachen

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:42

www.knhs.nl algemeen reglement:

De eigenaar van een deelnemend paard en de bloed- en aanverwanten in de rechte lijn en
echtgenoten / levenspartners, alsook de instructeur van de deelnemer en omgekeerd, en
bestuursleden van de wedstrijdgevende organisatie zijn niet gerechtigd als jurylid op te treden in de
rubriek waarin het paard en/of de deelnemer start(en).

Kortom: het mag gewoon niet!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 05:50

en het gebeurt toch! tot en met de FK!

Maar in een streekwedstrijd te lutjelommermerbroek zal het me worst wezen. Wat te doen met kennissen,vrienden, de moeder van..., he van die heeft ze wel eens een inval les gekregen, moeder heeft bij deze jury wel eens geschreven, jury die jouw paard toevallig van vroeger kent.....

Leuke regel, goede regel, maar in de praktijk vaak niet haalbaar, zeker niet indoor!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 05:54

Ik vind instructeur versus leerling toch wel een heel ander verhaal dan de situatie die jij hierboven schetst.
Even goed blijft het lastig. Hoe kan je als andere deelnemer nu bewijzen dan X les heeft van Y en dat X nu bij Y in de ring rijdt?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 06:48

ikzelf heb er helemaal geen problemen mee, ik heb wel meegemaakt dat de ex-instructeur/voorzitter van de desbetreffende vereniging, zijn eigen leden op 1,2 en 3 plaatste! en in de andere ring zwierven ze ergens onderaan....
nou dat is natuurlijk te gek voor woorden, maar als hij daar nou lol in heeft? Ons zien ze daar niet meer en dat geldt voor de hele L 1 baan van die dag!

Maar het gaat me te ver om een klacht in te dienen bijde KNHS, en dat zal voor veel mensen gelden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:15

Ik zou er ook echt geen klacht voor indienen maar ik vind het wel een stukje eigen verantwoording, van zowel instructeur als ruiter.
Overigens zie ik het lang niet altijd als een voordeel om bij mijn eigen instructeur te moeten rijden, die weet precies waar hij op moet letten bij mij Bloos! Doe dan maar liever een objectieve vreemde Haha!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:15

Het mag idd niet maar of iedere jury zich hier ook netjes aan houd? Ik hoop t....

De jury moet zodra ze de startlijsten hebben ontvangen/gezien contact opnemen met secretariaat en proberen van ring te wisselen.

Zeabiscuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:51

Het mag niet. Vergeet niet dat als jij of je instructeur er geen melding van maakt, er altijd wel iemand anders op het terrein rond loopt die het weet of ziet. Ik zou gewoon eerlijk zijn en er even melding van maken. Het secretariaat vind er wel een oplossing voor.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:47

Mijn ervaring daarmee is toch anders Zeabiscuit. Er zijn combinaties waarvan iedereen weet dat ze hun instructeur/trice achterna reizen en toch zegt niemand er wat van. Zoals ik hierboven al zei: hoe moet je dat bewijzen als ze allebei ontkennen?

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:50

Ik vind inderdaad dat het ook de verantwoording is van die instructeur/jury. Dat moet je zelf ook niet willen.

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:57

carlijn83 schreef:
De jury moet zodra ze de startlijsten hebben ontvangen/gezien contact opnemen met secretariaat en proberen van ring te wisselen.

Jammer genoeg worden er niet altijd startlijsten toegestuurd en als ruiter weet je ook vaak niet van tevoren welke jury je hebt (bij ons tenminste).

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:42

Als mijn instructeur (ook jury) een leerling op zijn lijst ziet staan dan meld hij het wel aan de organisatie. Outdoor kan hij dan naar een andere baan worden verplaatst indoor wordt een beetje lastig, maar hij is gelukkig professioneel genoeg om diegene (mij) dan objectief te beoordelen....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:50

het lijkt me ook alleen maar lastig.

Jury denkt 'nu legt ze verdomme dat been wéér te veel naar voren' 'die travers heb ik haar al wel eens veel beter zien rijden' etc.

wel lijkt het me vreselijk leerzaam. Dan kun je je proef in de echte situatie eens van voor naar achter en van achter naar voor doorspreken en eens bekijken wat je nu verkeerd doet op het moment dat je de proef in gaat.

RuizSoler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:43

pol013 schreef:
het lijkt me ook alleen maar lastig.

Jury denkt 'nu legt ze verdomme dat been wéér te veel naar voren' 'die travers heb ik haar al wel eens veel beter zien rijden' etc.

wel lijkt het me vreselijk leerzaam. Dan kun je je proef in de echte situatie eens van voor naar achter en van achter naar voor doorspreken en eens bekijken wat je nu verkeerd doet op het moment dat je de proef in gaat.

ja precies.. maargoed, ik zou het dus wel doen door de laatste reden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:37

Dan laat je je instructeur toch eens gewoon een dagje meekomen op wedstrijd, meehelpen met losrijden, meekijken naar de proef, tussendoor advies geven en de volgende proef weer. En heb je dan nog iemand anders mee die videobeelden maakt dan is het helemaal goed, kun je zelf ook nog kijken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:41

Hmmm ... mijn ervaring is dat instructeurs niet zijnde juryleden alles wel erg door een roze bril zien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:49

Ik heb gelukkig zelf altijd erg kritische instructeurs die zelfs veel dingen fout vonden gaan die ik goed vond gaan, dus daar leerde ik enorm veel van. Ik betaalde trouwens ook niet voor niets zo'n dagje begeleiding he Knipoog
Aan 'goed zo, zo moet het!' heb je niks.