Ik zit met mijn handen in mijn haar wie kan mij helpen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Brammetje16

Ik zit met mijn handen in mijn haar wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 19:09

Hallo,
Ik zit nu met het volgende probleem en weet absoluut niet wat ik er mee ana moet!
Sinds kort is mijn paard weer met de rare gewoonte begonnen om absoluut niet te komen als ik haar uit de wei kom halen (ze staat 24-7 in de wei)
De enne keer gaat het wel goed en de andere keer kan het zo omslaan, dan wil ze echt niet komen, ja dat wil ze wel maar pas na een half uur bij het land te hebben staan wachten.
Ze rent dan meestal in het rond en kan dan ook niet dichter bij haar in de buurt komen dan 20 meter ong.
dan loopt ze dood leuk weg. Ik heb eens ene join up geprobeerd en dat hielp super voor een tijdje, alleen ze begon weer dwaas te doen en heb het 3 dagen terug nadat ik haar eindelijk te pakken had na ene half uur maar weer een geprobeerd, het ging allemaal super tot op vandaag dat ze me weer liet staan!
Ik word er echt helemaal gek van en weet niet wat ik er mee aan moet! Ze heeft onder tussen al ene flinke gras buik gekregen omdat ik vaak geen tijd heb om zo lang op haar te wachten ivbm werk! dus dacht schakel een verzorgster in, die dus volgende week voor het eerst gaat komen.

Zo als het er nu uit ziet heeft het dus geen zin om haar te laten komen,want kan dat echt niet maken, die rent meteen gillend weg!

Hebben jullie misschien ideeen? ik heb al van alles geprobeerd en straf haar nooit als ik haar uiteindelijk te pakken heb.
Biks, achter een ander paard aan laten lopen, heb al van alles geprobeerd maar goed zodra ik 1 ding he geflikt en ik heb haar bv 8er ander paard aan laten lopen richting de bak hoef ik het niet nog eens te proberen want mevrouw trapt er neit voor de 2de keer in.

Tis ene lang verhaal geworden en mssn een beetje vaag uit gelegd maar hoop toch dat julie een idee hebben hoe het in elkaar zit, heb je ideeen? ik hoor het heel graag.
Groetjes nadine

Jasmijn159

Re: Ik zit met mijn handen in mijn haar wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:12

Voordat je haar van de wei haalt bijvoorbeeld 2 handjes muesli in de voerbak doen, zodat ze een beloning krijgt als ze met je mee is gelopen. Als je dat elke keer doet komt ze waarschijnlijk wat makkelijker..

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 19:15

Ze heeft jammer genoeg geen stal omdat ze 24 uur per dag op het land staat .

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:26

Ja dat is wel een frustrerend probleem!
Join up is inderdaad een goede methode. Maar die kan na een tijdje ook falen zoals je zegt.
Persoonlijk train ik met mijn paarden op het commando "kom" door middel van hand werk. Ik stap met ze rond in de paddock en leer ze het commando "halt". Daarna leer ik ze het commando "blijf". Dan laat ik ze staan in de paddock en wandel ik weg. Maar ga uiteindelijk ook terug naar ze en beloon. Wanneer dit er goed inzit kan je verder gaan met het commando "kom". Dan geef ik eerst het commando blijf en daarna ga ik iets verder staan en dan roep ik 'kom'. Vanaf het moment dat ze neigt om te komen begin ik te zeggen ja goed zo kom maar, en wanneer ze bij mij is geef ik ze een beloning, bv een wortel,...
Dit is misschien belachelijk denk je nu, maar wanneer ik haar in de weide met deze commando's aanpreek reageert ze hier ook zeer goed op. Ik ga dus nooit mijn paard halen tot in de weide, maar ik ga in het begin van de weide staan en roep "kom". En ze komt!

Altijd een wortel geven wanneer ze van de eerste keer komt. Wanneer dit niet het geval is en wanneer ze eerst wat met je rond doolt zou ik de weide kleiner maken. (met bv. verplaatsbare paaltjes.) En haar 's morgens en 's avonds eens roepen en iedere keer wat voer geven. Zodat je ze niet enkel haalt om te werken.

Het is wel een moeilijk probleem dat geef ik toe, ik hoop dat ik je toch een beetje heb kunnen helpen.
Veel succes.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 19:33

Bedankt voor je goede tips, ik ga dat inderdaad maar eens proberen als ik haar te pakken krijg Knipoog ik blijf nu ook altijd aan het begin van de wei staan om te laten weten dat ze naar mij moet komen en ik niet naar haar.(dat deed ik eerst wel)
maar nog ene probleem is dat ze in een 4 ha land (geloof ik ) met nog 10 andere paarden staat dus kan het land ook niet zomaar verkleinen oid. Overgens werk ik ook heel veel op stem, dus ga zeker dat blijf e.d een proberen als ik met haar bezig ben! commando halt kent ze iig wel.

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:52

Doordat ze in een grote weide zit en met andere paarden maakt dat het er inderdaad veel moeilijker op!
Succes Knipoog

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 19:56

dankje Lachen

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:43

Ik heb ook zo een periode gekend met een jonge paardje. Ze lief telkens weg als je haar uit de wei wou halen. Onze redenering: als zij wil lopen, laat ze maar lopen!! We joegen haar dan op en dan gallopeerde ze vaak 'lang' rond. Vanaf het moment dat ze wat moe begon te worden (na 10 minuutjes-kwartiertje) stond ze meteen langs je. Nu in jou geval met de 9 andere paarden en de wei van 4ha, vrees ik dat je zelf een superconditie moet hebben Haha!.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:46

Wat ook kan helpen is je paard niet altijd mee nemen. Gewoon een appeltje geven en weer weg gaan. Zo denkt je pony..aaahh baasje eens even kijken of er wat te snacken valt..
Maarja zelf nooit uitgeprobeert..was tip van iemand van stal toen me vz paard ook in zo'n dwarse bui was

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 08:20

Ik weet niet of het al gezegt is, maar kan je bij de uitgang van het land niet een stukje afzetten dat je een soort sluis hebt? Gewoon van 6 bij 6 ofzo, zodat je daar je paard in kan drijven.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 08:26

Staan er andere paarden bij haar in de wei?
Zoja: ga met brok of iets wat rammelt in een bakje de wei in. Geef haar geen aandacht en loopt rechtstreeks op dat andere paard af. geef dat paard brok/snoep zodat jouw paard het goed kan zien. Roep haar dan pas naar je toe.

Dan heb je kans dat ie wel naar je toe komt.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 09:17

@o0marije0o: Ook al geprobeerd, helpt niet.(gister kwam ik ook voor niks namelijk, ga wel vaker zomaar voeren maar dat lukt dus ook al niet meer)
@Santos_: er is ene soort van sluis waar je langs kan lopen richting de bak maar dat lukt ook niet, zelfs met zn 2en krijgen we haar daar niet in.
@Angeliek: DAt is altijd al zo, ik heb altijd biks bij mij, en alle paarden staan altijd bij mij behalve mevrouw!

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 14:42

Volgens mij is het duidelijk een dominantieprobleem. Nadat je een join-up hebt gedaan sta jij duidelijk boven haar in rangorde. Waarschijnlijk doe je niet dominant genoeg en verovert je merrie een positie boven jou in rangorde. Ik denk dan ook dat lokken e.d. met voer je niet gaat helpen. Hoogstens tijdelijk, maar zoals je al zei, werkt het al niet meer.

Ik denk dat jij een dominte merrie hebt. Je kan ervoor zorgen dat jij boven haar komt te staan in de rangorde, dmv de join-up bijvoorbeeld, maar daarna moet je je blijven bewijzen ten opzichte van je paard. Je moet ervoor zorgen dat ze je als leider blijft zien. Dat kan je doen door dominant gedrag te vertonen:
Loop de wei in en maak je groot, zo van hier ben ik en je kan niet om me heen. Zorg dat jij bepaalt waar je paard naartoe gaat, door bijvoorbeeld een lang touw mee te nemen en haar ergens heen te drijven. Het maakt niet uit waar, zolang JIJ maar bepaald waar ze heen gaat; al is het maar een hoek van de wei of een richting die ze op moet. Op een gegeven moment zal ze proberen aan je te ontsnappen. Op dat moment moet je echt doorzetten. Als ze een keer niet de richting opgaat die jij wilt, dan kan je weer opnieuw beginnen.

Je moet het in ieder geval proberen alleen te doen. Als je het met meerdere mensen gaat doen, dan zal je paard dat, volgens mij, niet zien als een 'dominantiegevecht', maar als een predator-prooi situatie.

In zo'n groot weiland met andere paarden zal het moeilijk worden, dat geef ik toe. Maar ik denk dat dit probleem zowiezo moeilijk is om op te lossen als je geen kleinere ruimte hebt. In een bak wordt het al veel makkelijker, maar dan moet je haar eerst in die bak kunnen krijgen.

Ik hoop dat ik je wat geholpen heb.

Heel veel succes met het oplossen van dit probleem!

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 16:07

@Djaikha: jij hebt het helemaal duidelijk verwoord, ze is idd onwijs dominant! ik ben hier dus steeds ook wle mee bezig, haar bij de kudde weg te jagen e.d en dat helpt in zekere zin wel, naar een tijdje geeft ze de moed op!maar ja zou graag dat dit sneller zal gaan maar als ik jou zo hoor zal dat er wel niet in zitten! maar iig bedankt voor je reaktie, ga er zeker meer mee bezig!

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:28

met een emmertje met biks lok je der en geef je der een handje Lachen bij mijn nichtje heeft het ook gehoolpen...

donnala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:25

Grasbuik= geen probleem, een paard heeft gwn een lang darmstelsel en das na 24 uur stal gwn weer weg, Probeer je weide wat kleiner in te delen zodat ze niet te ver kan lopen .Hou het halster altijd aan,Ik kan me niet voorstellen dat als je zo lang probeert mevrouw niet toe wil geven ? Eens je haar wil vangen mag je niet stoppen voor je haar hebt ( hebbe ze mij altijd gezegt) Ga desnoods kampere, maar vang dat paard!Wij moeten ook werken tegen onze zin dusja, het verbaast me niet dat ze niet komt met voer ( de weide staat er vol van) Ik weet niet echt wat ik zou doen in je plaats maar ik denk dat ik veel in de weide zou zitten , ik zou mijn boterhammen in de weide opeten en wachten , wachten, wachten,wachten tot dat paard interesse toont en in de buurt komt (maar vang haar niet), tot ze je na een paar keer vertrouwt (loop nooit achter haar als je heel de tijd hebt neergezeten) neem dan haar halster eens vast en loop wat rond in de weide.Ga de volgde keer eens een toertje rond de weide maken met het zadel erop maar heel kort.
En zo verder en verder en verder.Veel werk zou ik zeggen, als je er geen tijd voor hebt ben je genoodzaakt haar te vangen , kost wat kost.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:27

als je nou i limburg in belgië zou wonen kon ik misschien helpen, helaas woon je best wel ver Boos!

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 14:58

Lilian1991 schreef:
met een emmertje met biks lok je der en geef je der een handje Lachen bij mijn nichtje heeft het ook gehoolpen...

dat doe ik altijd maar dat werkt niet meer Knipoog

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 14:59

TornadoLover schreef:
als je nou i limburg in belgië zou wonen kon ik misschien helpen, helaas woon je best wel ver Boos!

ja idd! jamemr zeg! zou wel gemakkelijk zijn ! maar iig krijg ik haar altijd haast wel te pakken , alleen duurd dat meestal een half uur.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:55

lokken met voer ben ik geen fan van.

Ik zou zeggen, ga niet altijd als je haar (eindelijk) te pakken hebt rijden, alleen even lekker poetsen en knuffelen, of een klein stukje wandelen en dan hups de wei weer in.
Nu associeert ze het uit de wei komen waarschijnlijk altijd met werk waar ze waarschijnlijk niet altijd even veel zin in heeft.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 11:24

dat heb ik ook al geprobeert Lachen ik ga vaak een stukje fietsen of lekker wandelen of poetsen e.d! maar dat maakt helaas niks uit, en kom ik zonder voer dan is het helemaal een ramp helaas... Boos!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:27

o0marije0o schreef:
Wat ook kan helpen is je paard niet altijd mee nemen. Gewoon een appeltje geven en weer weg gaan. Zo denkt je pony..aaahh baasje eens even kijken of er wat te snacken valt..
Maarja zelf nooit uitgeprobeert..was tip van iemand van stal toen me vz paard ook in zo'n dwarse bui was

Daar dacht ik ook aan.
Je hebt gewoon een heel slim paard Duivel

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 11:52

ik geloof het ook ja ahum Tong uitsteken

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 15:19

mja vandaag haar gevangen maar met een longeerlijn tsja ik wil de echt graag rijden Ja

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:34

Alle tips die ik voor je had, staan er al tussen Knipoog
Ze heeft natuurlijk niet echt reden om mee te gaan met jou... Eten, en aandacht van de andere paarden heeft ze volop. En dan moet ze bij jou ook nog eens aan het werk Knipoog
Kunnen de eigenaren van de andere paarden (weet niet hoe dat bij jou zit) niet helpen? Dat zij eerst alle andere paarden van de wei halen ofzo?
En ik zou er echt een project van maken, een tijdje dagelijks komen, proberen haar te vangen (niet opgeven Tong uitsteken dus wel zorgen dat je tijd hebt) en dan echt alleen maar even lekker poetsen en meteen weer terug de wei in. Of misschien zelfs alleen maar even knuffelen op de wei zelf, en dan weer loslaten. Misschien kan dat zelfs wel meerdere keren per dag, als het vangen zelf niet te lang duurt Bloos

Succes ermee in elk geval! Ach gut Ik zou er zelf ook helemaal gek van worden Knipoog