Wegenbelasting Suzuki Vitara, benzine vs diesel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jobbeltje

Wegenbelasting Suzuki Vitara, benzine vs diesel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 11:01

Zoals de titel al zegt:

Wat kost een Vitara Diesel en een Vitara Benzine in de wegenbelasting?
Dit vanwege de afweging, diesel/benzine.

KarinvdM

Re: Wegenbelasting Suzuki Vitara, benzine vs diesel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:02

Dat is makkelijk op te zoeken via google.

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:05

Wegenbelasting is afhankelijk van het gewicht v.d. auto en in welke provicie je woont

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:07

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 11:08

Weer wat geleerd,

Gevonden via google:
Wegenbelasting benzine, gewicht 1050, provincie Friesland = 73 per kwartaal

Wegenbelasting diesel, gewicht 1050, provincie Friesland = 166 per kwartaal

Klopt dit? Het is gebasseerd op de tarieven van 2005, het verschil valt mijn nl mee......

MMMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:09

Ik heb even voor je op autoweek.nl gekeken naar 2 bijna dezelfde vitara's. Daar wordt voor bezine aangeven. Suzuki Vitara V6 €117,- tot €138,- per 3 maanden en voor diesel Suzuki Vitara Turbo Diesel 1.9 €237,- tot € 257,- De verschillen vallen dus best mee. Ik zou zelf even kijken op deze site bij de vitara waar jij geïnteresseerd in bent.

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:21

Ik het even nagekeken het nieuwe tarief voor 2006 is bezine € 76,= per kwartaal en diesel € 170 per kwartaal. En je hebt mooi geluk dat je in Friesland woont dat is na Flevoland de goedkoopste provincie

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 12:34

Voor de kenners onder ons, maakt het qua trekkracht nog een verschil? Benzine of diesel?

Verder werd mij aangeraden door een garagebedrijf om dan op zoek te gaan naar vitara's jonger dan 1995, ik heb de reden niet gevraagd, maar iemand een idee?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:08

neem je deze in grijs kenteken, dan val je in het particuliere bestelauto tarief, en betaal je (bij gewicht 1050 kg)
diesel 139 E per kwartaal
benzine 46 E per kwartaal

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:12

Wwet je dit zeker paars? ik heb nl grijs kenteken als particulier en heb een vitara benzine uit '93 en betaal 26 euro per maand (in NH)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 18:27

Wat wil je nu? Welke Vitara (bouwjaar en type) en wil je geel of grijs kenteken. Dat zijn nogal bepalende waardes. Voor grijs kenteken betaal je geen prov. opcenten als particulier.

Over trekken van trailers kun je simpel zijn: hoe meer koppel (en vermogen) bij zo laag mogelijke toerentallen geeft betere trekkers. Beetje plat door de bocht, maar het geeft je wel een richting. Een hoop vermogen is wel leuk, maar als dat pas bij 5500 toeren beschikbaar is, heb je daar erg weinig aan met een trailer aan de haak.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 22:08

@knor: kijk maar eens op de site van debelastingdienst. Heb net nog opnieuw gekeken voor 1050 kg en dat klopt dan.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 08:01

Ok top, ik ga gelijk ff de belastingdienst bellen!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 08:26

Kijk even bovenaan op je kenteken, of daar opstaat: dat het kenteken is afgegeven voor het 4 wielige bedrijfsvoertuig.
Misschien is bij je auto weliswaar de achterbank verwijderd, maar is het geen officiele bedrijfsauto? Dat is het enige wat ik kan bedenken....

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 12:02

Ik heb net gebeld met de belasting dienst en RDW en mijn auto is idd een " bestel auto" en ik betaald dus al een half jaar 9 euro per maand teveel, ik moet nu een formuliertje invullen en dan krijg ik mijn geld terug en ga ik per volgende maand 9 euro minder wegenbelasting betalen haha dus onwijs bedankt Paars, dat is toch weer een privelesje per maand wat het scheelt Lachen

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:33

Kijk, dá's weer mooi meegenomen. Het paticuliere bestelwagen gebeuren had ik ook nooit eerder ontdekt, tot ik ging nakijken wat ik nou precies betaalde en het niet klopte met een gewone personenauto. We rijden dus een soort van geel met een grijs randje Knipoog .
ps...niet duur je lessen Knipoog !

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 14:27

je kan het ook via autotrader bijv. bekijken

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 18:09

Ik weet nog niet precies wat ik wil, alleen een auto die mijn trailer mét paard kan trekken, en een vitara leek me wel wat.
Als iemand nog andere tips heeft graag, ik hoorde van de garageman dat een vitara ná 1995 nog wel oke is maar daarvoor niet. Zijn er mensen die daar ervaringen mee hebben? Of gewoon ervaringen met vitara en trekken?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:36

Wat voor trailer heb je? Wat is daar het mag laadvermogen van? En dan nog een vraag; heb je B of E rijbewijs? Dat én het geremde aanhangergewicht en je lege autogewicht + maximale laadvermogen van je auto heb je nodig om een keus te maken wat je minimale eisen zijn.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 20:46

- in bezit van BE
- trailer weegt 680 leeg
- max laadvermogen is 2000
- wil er in principe maar 1 paard op, 2 is niet nodig

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:28

Even geknipt uit de sticky van maya op dit forum:
* BE-rijbewijs
Je mag rijden met het aanhangergewicht dat de auto mag trekken. Kijk hiervoor niet alleen naar de auto maar ook naar het typeplaatje van de trekhaak!

Mag je auto 1500 kg trekken, dan mag je aanhanger dus maximaal 1500 kg wegen. Je mag hier best een 2-paardstrailer met een MTM van 2000 kg achter hangen als je je BE-rijbewijs hebt. Je moet dan wel zorgen dat je met beladen niet over die 1500 kg heen gaat, maar 1 paard laden dus. Bij twijfel op de weegbrug!*

Dus, als je weet wat je trailer weegt met je paard erin, dan weet je wat je auto minimaal moet kunnen trekken. Om dat exact te weten kan je een keer naar de weegbrug gaan?

edit. volgens mij zit ik vragen te beantwoorden die je helemaal niet stelt Clown . Nou ja, ik laat het toch maar staan. Ik heb helaas geen ervaring met de vitara. Ik weet dat je op de site van caravantrekker.nl 2 types auto met elkaar kan vergelijken qua trekkracht. Beetje creatief invullen voor wat betreft je type caravan en de belading Knipoog , dan kan je de benzine en de diesel vergelijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:58

Andere tips? Tja, wat denk je dat een Range Rover idioot dan gaat zeggen.............. Haha!
Maar als je Vitara wilt gaan rijden, neem dan een Diesel, en zo jong mogelijk. Die mogen veelal 1600 - 1800 kg aan de haak hebben en dat is ruim voldoende.
Wil je perse een benzine, neem dan een 6-cilinder, die heeft redelijk voldoende trekkracht.
Vergeet de 4 cilinder benzine en de gewone Vitara, dat is voor wanna-bees..............

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:06

Citaat:
- in bezit van BE
- trailer weegt 680 leeg
- in bezit van BE
- trailer weegt 680 leeg

Ik zou het niet doen als je voor de kleinere vitara gaat tenminste.

Ik heb er zelf eentje gehad een 1.6 JLX uit 1992, benzine motor(zo voor de kenners).

Hier heb ik tot 2x toe een 2 paards branderup trailer achter gehad met 1x mijn fjord en 1x mijn haflinger . Nee geen 2 paarden erin wat dat gaat niet kwa gewicht.
Ik had het gewicht van de trailer nagevraagd en dat opgeteld met een van mijn paarden...toen moest het net kunnen.

Ik vond het niet echt fijn rijden want ik zat kwa gewicht ophetzelfde als de auto(1040 kg). Soms had ik het gevoel gewoon niet weg te komen.

Wellicht is het wel te doen met een lichtere trailer en een van mijn paardjes maar een groot paard zou ik niet zo snel erin zetten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:35

Een grand vitara 2.0 benzine mag dacht ik 1500 kg trekken (er staat/stond er één te koop bij Heva in Schijndel).

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 15:52

Ik heb een opel frontera bezine, deze mag 2000 kilo trekken en dat gaat heel goed.Heb er nu een tweepaardstrailer met twee paarden erin achter hangen en dat kan ie makkelijk trekken.

Toen ik er nog een 1,5 paards achter had merkte ik amper verschil met of zonder trailer!