het ruiterbewijs, hoe gaat alles in zijn werk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

2001

het ruiterbewijs, hoe gaat alles in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 18:54

nou zoals de vraag boven al aan geeft, wat moet je allemaal doen en kunnen?
waar moet je het aan vragen enz...

ik zou ook graag van mensen die hem hebben gehaald
of gezakt zijn een soort van verslagje willen,
dan weet ik een beetje wat ik moet verwachten.

ik weet ook dat het niet verplicht is maar me vader vind het iets fijner,
omdat je dan beter gedekt bent qua verzekering enz...

Durante

Re: het ruiterbewijs, hoe gaat alles in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:56

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:00

2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 19:05

ok bedankt, zouden er nu nog mensen met verhalen of verslagen willen reageren?

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:20

je bent mits het paard gechipt is als het goed is tot een miljoen verzekerd mocht er wat gebeuren op de weg maar dat weet ik niet 100 procent zeker . bij ons is het in ieder geval wel zo .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:24

shadowflower schreef:
je bent mits het paard gechipt is als het goed is tot een miljoen verzekerd mocht er wat gebeuren op de weg maar dat weet ik niet 100 procent zeker . bij ons is het in ieder geval wel zo .

Pardon?? Wat heeft die chip te maken met de verzekering??????

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:28

Dan kunnen ze achterhalen wie de eigenaar van het paard is, vor t geval er schade is...

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:32

Ik heb geen ervaringen met ruiterbewijs, maar mij is ook best veel verteld over ruiterbewijs halen. Je moet in ieder geval buitenkunnen rijden, en dan weten wat je moet doen als je paard "schrikt". En je moet springen enzo. Verder weet ik niet echt Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:34

Is dat zo? Die chipgegevens zitten in een heleboel verschillende administraties, dus geen centrale database (tenzij dit ondertussen al eens gekoppeld is??), dus niet zomaar gemakkelijk een eigenaar te vinden. Bovendien wordt er duidelijk aangegeven dat de chip geen eigenaarsrechten geeft, dus dan zijn eigenaarsplichten ook aanvechtbaar Duivel
Weer een voordeel van DNA, dat zit allemaal bij Van Haeringen in het bestand...... (maar ook daar geen eigenaarsrechten)
Weet je, ik hou gewoon mijn eigen WA verzekering aan, die dekt gewoon de schade die mijn dieren aanrichten, daar heb ik geen geldklopperijpapiertje van de SRR voor nodig Tong uitsteken

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:22

Het is ook zo dat een aantal natuurgebieden in Nederland willen dat je je ruiterbewijs hebt. Anders geven ze geen vergunning af om door hun gebied te rijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:40

Ook dat wordt steeds minder, dus als je paard niet aan zo'n terrein staat, zou ik me niet al te druk maken over dat ruiterbewijs. Natuurmonumenten stelt het niet meer verplicht, die werken nu met vergunningskaarten.

MMMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:45

Ik heb hem jaren geleden gehaald, dit werd toen door mijn rijvereniging waar ik lid van ben georganiseerd. Het kosten toen een bedrag (weet niet meer hoeveel, hoe meer deelnemers hoe goedkoper). Maar ondertussen moet ik wel elke 2 jaar betalen om het papiertje te mogen behouden (ik dacht rond de 30 -40 euro) dit vind ik dus echt belachelijk.

Maar goed, mijn ervaringen: Je krijgt een theorieboek met behoorlijk wat informatie, wat ik overigens wel heel leerzaam vond. Ik weet nog wel dat ik het best pittig vond en toen al zeker 18 jaar was. Dit werd bevestigd op het theorieexamen. Er was dus 25 % gezakt op de theorie. Het rijden gaat eerst gewoon in een bak of op een terrein. Hier moet je een aantal dressuurmatige dingen laten zien. Vergelijkbaar met B-niveau. En ook wordt je gevraagd om van de groep als enige weg te rijden. Daarna een paar keer een hindernisje springen, ik vond dit echt niet hoog. En de hoogte hangt af van de hoogte van de pony of paard zelf. Daarna ga je de weg op in een groepje, dit is een vastgestelde route en hierbij ga je allemaal een keertje voorop. Mocht je paard nu ineens gek doen of schrikken ben je nog niet meteen gezakt, als je het maar goed oplost. Mijn paard ging namelijk accuut in de staking toen ik precies voorop moest gaan rijden vlakbij stal en daar moest hij dus linksaf in plaats van rechtdoor richting stal. Maar ik had het al een beetje verwacht en had hem snel weer met zijn neus de goede kant op.

Over het nodig zijn van een ruiterbewijs heb ik niet echt een mening, moet iedereen voor zichzelf bepalen. Ik weet alleen dat er in al die jaren nog nooit naar gevraagd is. Heb het slechts alleen een keer mee gemaakt bij een paard huren voor een buitenrit. Maar als je ouder was als 18 jaar dan had je weer geen ruiterbewijs nodig. Het is dus maar net waar je het voor nodig hebt.

MMMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:48

Ohhh... er schiet me ineens nog iets te binnen. Bij het buitenrijden moesten we ook net als fietsers onze hand uitsteken! Ik vond dit echt zo suffig. En bij een grote weg naast elkaar oversteken. Maar dit zal wel omschreven worden in het theorieboek.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:38

de verzekering gekoppeld aan het ruiterbewijs keert alleen maar uit indien je geen eigen WA verzekering hebt én in een aangesloten natuurgebied rijdt en daar schade aan berokkend, dus niet de 'gewone' ongelukjes onderweg!
(correct me if I'm wrong)
Dus zorg altijd dat je zelf goed WAverzekerd bent en je verzekering op de hoogte is van het feit dat je een paard in bezit hebt.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 08:58

Ik heb mijn ruiterbewijs gehaald in September 2005. Toen was ik 13 jaar. Lachen Het theorieboek kreeg ik ruim van tevoren al op gestuurd, met als gevolg, op mijn vakantie in België hard studeren! Knipoog De theorie was wel leerzaam. Ik deed een ruiterbewijsweekend bij Les Chevaux in Buinen. Dag 1 kreeg je een paard toegewezen, leer je de andere mensen kennen, samen eten.. de dag daarna heb ik de route gelopen die ik te paard ook zou moeten doen, en ook nog met paard. Ik moest mijn paard wel delen met nog iemand trouwens, dat moest iedereen er was één persoon met een eigen paard. Je kreeg genoeg tijd om te oefenen en je vragen nog door te leren. De dag daarna was dus het examen. Wij hadden 's ochtends theorie, 'smiddags praktijk. Mijn paard was dus een tinker. Het enige wat je moest laten zien was rijden zonder beugels en met een hand zo ongeveer. Allemaal prima te doen. Lachen Ook moesten we een hindernis (60cm?) springen [was erg leuk met een tinker Tong uitsteken ] . En een stuk langs de weg rijden. Uiteindelijk vind ik het vrij overbodig dat ik het gedaan heb. Ik dacht dat ik er echt wat van zou leren, maar dat idee heb ik nog steeds niet. En het is bovendien niet verplicht, en qua verzekering en alles zit het volgens mij ook niet goed ofzo. (Tijdens het rijden aan de weg was er echt om de 3 meter een put, en iedere keer weer moest je schreeuwen PUT! zó knullig, als ik echt voorop rijd met een buitenrit met vriendinnen o.i.d. ga ik écht niet steeds schreeuwen dat er een put is, en het waren trouwens van die putten die je midden op de weg hebt, dus geen extreem gevaarlijke ofzo Knipoog )

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:09

IK vind een ruiterbewijs dus wel nuttig.
Je leert de verkeersregels en meer theorie over je paard. Vaak kom ik ruiters en andere verkeersdeelnemers tegen die dus NIET weten hoe het moet en dat levert weer gevaarlijke situaties op.

Voor mij hoeft het RB niet verplicht te zijn, maar ik vind het absoluut een toegevoegde waarde voor buitenritten. En ook voor de onderhoud en aanleg van nieuwe gebieden om door te rijden....maar das mijn mening.

BTW..._karin_, dat schreeuwen van die put is niet knullig. Wat als iemand die put niet ziet en er in valt, of z'n paard blesseert. Je kan het beter een keer teveel hebben gezegd dan dat je je achteraf voor je kop slaat dat je het niet geschreeuwd hebt. Ik heb in me rijcarrière vaak genoeg situaties meegemaakt waar er geen ongelukken zijn gebeurd door dat knullige schreeuwen...

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:15

ik heb mijn ruiterbewijs in 2003 gehaald.. Voor de tweede keer..
Eerste ben ik gezakt, want die vrouw had geen zin om drie keer met de auto achter een groep aan te rijden. Voor theorie was ik in één keer geslaagd.. Ik was gezakt omdat de pony waar ik op zat wou niet springen, oké kan ik begrijpen, maar dat ze wel voor iemand anders *man met eigen paard* de hindernissen afbouwt omdat het paard niet wou springen vond ik heel gemeen. ..*die vrouw kwam al uur te laat, normaal moet je half uur in de wei rijden, nou wij reden toen wel anderhalf uur op een klets natte wei, want had dag ervoor keihard geregend ^in oktober^*

2de keer, lette die vrouw heel erg op je zit.. Pony had 1 keer geweigerd, maar die vrouw had zoiets, als je een ruiterbewijs hebt kan het paard nog weigeren.. Nou toen op weg naar buiten.. Dit ging allemaal goed, we hadden 1 paard dat alleen maar voorop kon, dus dat was mooi geluk..

En btw die reacties, suffig om hand uit te steken, Stel er zit een auto achter je en die haalt je in en op dat moment sla je af, dan wil ik niet weten wat er gebeurd..

En bij een grote weg met zijn allen tegelijk over steken, is minder hinderend voor het andere verkeer..

MMMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:34

bakstertje schreef:

En btw die reacties, suffig om hand uit te steken, Stel er zit een auto achter je en die haalt je in en op dat moment sla je af, dan wil ik niet weten wat er gebeurd..

Dus jij wilt zeggen dat als jij je hand uitsteekt ook voorrang van auto's krijgt??? Je zal toch eerst moeten kijken of er iets aan komt! En ja... als er niks aan komt dan heeft die hand ook geen zin he! Ik rij altijd helemaal aan de kant zodat het overige verkeer geen last van mij heeft. Ik wacht liever wat langer bij een kruispunt dan dat ik onnodige risico's neem. Bovendien ben ik veel allerter in het verkeer als ik op een paard zit. Deze kan namelijk van de meest rare dingen schrikken en dan wil je wel zeker weten dat er geen auto naast je zit!

2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 17:13

ik ben goed wa verzekerd alleen ik heb geen eigen paard maar een verzorgpaard, als ik dus naar buiten ga met dat paard en er gebeurd wat, dan moet de eigenaar van het paard, mijn schade enz... betalen.
om dus gezeur en problemen te voorkomen, leek een ruiterbewijs me wel verstandig.
ik zou het ook geen fijn idee vinden als ik een ongeluk krijg dat een ander(de eigenaar in dit geval)voor de kosten op moet draaien.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:07

Lees dan nog eens goed de voorwaarden van die verzekering van je ruiterbewijs...... Geloof me, die keren niets uit als ze het kunnen voorkomen (lees: afschuiven op je eigen of andermans WA). Als jij zelf al WA verzekerd bent, meldt even dat je met paarden omgaat en klaar ben je. Ik ga er vanuit dat de eigenaar van het paard ook WA verzekerd is, dat is dus ook voor als er iets gebeurd terwijl jij met het paard bezig bent. Verzekeringsmaatschappijen denken nou eenmaal anders dan wij "normale" mensen Knipoog
Voor de verkeersregels en aanverwante kennis kun je natuurlijk overwegen om het ruiterbewijs wel te halen, maar voor de verzekering hoef jij het dus niet te doen.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 08:15

Waratje schreef:
Lees dan nog eens goed de voorwaarden van die verzekering van je ruiterbewijs...... Geloof me, die keren niets uit als ze het kunnen voorkomen (lees: afschuiven op je eigen of andermans WA). Als jij zelf al WA verzekerd bent, meldt even dat je met paarden omgaat en klaar ben je. Ik ga er vanuit dat de eigenaar van het paard ook WA verzekerd is, dat is dus ook voor als er iets gebeurd terwijl jij met het paard bezig bent. Verzekeringsmaatschappijen denken nou eenmaal anders dan wij "normale" mensen Knipoog
Voor de verkeersregels en aanverwante kennis kun je natuurlijk overwegen om het ruiterbewijs wel te halen, maar voor de verzekering hoef jij het dus niet te doen.

dus jij zegt dat het ruiterbewijs eigenlijk geen nut heeft,
behalve dan dat je er iets van kan leren?
lekker vaag waarom bestaat dat ding Verward

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 15:37

Hele goede vraag Clown

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 22:43

het is nodig in sommige gebieden ....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 08:03

shadowflower schreef:
het is nodig in sommige gebieden ....

Iets genuanceerder: een aantal terreineigenaren (steeds minder, trouwens) stellen het verplicht, omdat het al bestond en er flink mee gelobbyt is. In de praktijk levert het de terreineigenaar niet echt wat op, vandaar dat Natuurmonumenten deze "samenwerking" ook heeft stopgezet en weer op een vergunningensysteem is overgestapt, zodat ze er ook inkomsten van hebben om de ruiterpaden van te onderhouden....

x_pink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 00:06

Ik doe over 6 weken examen. Maar ik heb niet in 1 keer kunnen doen. Moest eerst me CBR 1 en 2 halen en nu dan CBR 3. wat ik bij 1 en 2 heb gehad is theorie, en praktijk : klein sprongetje, van en naar de groep rijden, galoperen en draven zonder beugels, verlichte zit, bij 2 mochten we ook stuk crossen op buitenterrein. oja en we moesten langs zeil en parasol. Verder tussen 2 tonnen stilstaan en aanraken, en tussen 2 naast mekaar gezette hindernissen (smalle doorgang dus) rijden. Ook stelde de examinator wat vragen, bv: waar zit zijn knie , die moet je dan aanwijzen. En ze vroegen bij mij ook keer om zijn voet op te tillen, lekker geklungel met je arm door de teugel. Wat ik bij CBR 3 verder dan nog ga doen is dat je een stuk alleen over de weg gaat, waar de examinator bij is.

En of het belangrijk is , moet je zelf bepalen. Als geen nut had zou het er ook niet zijn, toch?