Paard leasen, voor- en nadelen in de praktijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nerwen

Paard leasen, voor- en nadelen in de praktijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 16:22

Omdat ik misschien van plan ben een paard te gaan leasen (het zij een manegepaard, het zij een paard van een particulier, daar ben ik nog niet uit) ben ik benieuwd naar de voor- en nadelen hiervan in de praktijk. Natuurlijk weet ik dat het stukken goedkoper is dan een eigen paard, leuker dan alleen manegelessen volgen en aantrekkelijker dan een verzorgpaard/pony (daar men een leasepaard niet zomaar mag verkopen bijv.). In theorie klinkt het allemaal erg aantrekkelijk, nu de praktijk...

Dus: - Wat zijn jullie (praktijk)ervaringen met het leasen van paarden?
- Beviel leasen positief of negatief?
- Wat vond je een voordeel en/of nadeel?

Natuurlijk vind ik het vanzelfsprekend dat mocht ik hier aan beginnen, dat ik alles dan contractueel vast laat leggen om niet voor onvoorziene verrassingen te staan Lachen.

_WenDy

Re: Paard leasen, voor- en nadelen in de praktijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:52

Ik huur nu mijn 3e paard.
Let op:

**Weet wie de eigenaar is ,geen tussen persoon, zodat als er wat is ,het niet over zoveel banen gaat.( Ik heb nu een paardje wiens eigenaresse een goede vriendin is)
**Vast bedrag per maand, wat zit erbij, moet je ijzers en of bekappen betalen? Ik moest bij de 1e paard de ijzers en het bekappen betalen( 90 euro p mnd)betalen bij het 2e paard alleen de ijzers(kosten 70 euro p mnd) maar geen eigenaar in de picture Nu bij dit paardje doe ik de helft dus zo'n 37 euro in de 3 mnd.
**Dierenartskosten wie wat hoe....
**wordt het paard kreupel hoe lang betaal je door of moet je gewoon opzeggen.....( bij de 2 andere paarden heb ik in totaal per paard 2 mnd moeten wachten voordat er eindelijk een da werdt bijgehaald.....En vervolgens werd er nog niks mee gedaan.
Nu wel mag zelfs zelfstandig een da bellen mocht dat nodig zijn...
**rijd de eigenaar ook of niet wie is er dan verantwoordelijk als er spullen kapot gaan of kwijtraken
**hoe vaak mag je rijden

Dus hoe is het mij bevallen; zolang er geen problemen zijn goed maar als je de rest niet hebt vast gelegd, kom er dan maar eens uit. Het is nooit jouw paard dus ; ik had er allang een da bijgehaald'is fijn maar de eigenaar dus niet.
Nu gaat het goed je hebt ook zekerheid ;je hebt een vast bedrag per maand. dus je komt niet voor onvoorziene kosten.
Ik kan een eigen paard niet betalen, maar het voelt wel alsof het 'mijn' paardje is!

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:53

het betalen van de 1e 2 paarden in het verhaaltje is de totaal bedrag aan huur per maand!

linny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:03

Ik heb ook een jaar/anderhalf een paard geleasd..
Mij beviel het eigenlijk supergoed! Maar ik kon de eigennaar al dus ik wist zeker waar ik aan begon

Verder zou ik goed letten op;

- Is de eigenaar betrouwbaar (als het particulier is)
- Zijn de afspraken duidelijk (hoeveel, welke dagen)
- Mag/kan je spullen gebruiken (hier kan snel ruzie door ontstaan als de spullen duur zijn)

Verder zou ik proberen een leaspony/paard van een particulier iemand te leasen omdat je dan altijd fftjes makkelijker kan regelen welke dagen je wilt verzorgen; als je bv een dag niet kan omdat je een dagje weg gaat kan je makkelijker ruilen ik denk dat daar op de manege iets moeilijker over wordt gedaan

Succes ermee!

linny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:04

Ik ben trouwens gestopt omdat een ander paardje dat ik verzorgde te koop stond en ik
die zeker niet kwijt wou.. Maar als die niet te koop stond was ik zeker nog niet gestopt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:28

In de Bit staat toevallig net een stuk over Leasen (kosten, voor- en nadelen).
Misschien kan iemand dit even voor je inscannen?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 11:14

Bedankt voor de reacties, kom er later nog op terug (zo werken) Haha!.

Sjonniej: de Bit moet ik nog even halen, maar bedankt voor de tip!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:58

Mijn pony heb ik geleased van een manege (reed daar al 5 jaar ofzo) alle kosten zaten er bij in (hoefsmid/dierenarts) wedstrijden en les zelf betalen. Als ik op vakantie ging dan vroeg ik aan iemand anders of ze m beweging wilde geven(geen probleem verder). Heb het altijd als mn eigen pony gezien. Heb daarna ook van particulieren paarden gereden (nier geleased) maar dat vond ik waardeloos, ze zaten er met hun neus bovenop en controleerden alles (heb waarschijnlijk de verkeerde mensen getroffen maar goed).
Wat je ook doet: alles goed afspreken en op papier vast leggen, als er onenigheid komt kan je het aantonen. Als je het nodig vindt kan je ook een een opzegtermijn vastleggen

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:56

Ik heb een maand opzeg termijn en borg moeten betalen ( zodat je je aan de opzegtermijn houd!)

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 16:12

Op zich vind ik het wel goed klinken! Maar het blijkt maar weer dat alles valt en staat met het goed (laten) vastleggen van de afspraken...

Misschien een rare vraag, maar wat hebben jullie ongeveer per maand betaald voor het leasen (m.u.v. jeftah Knipoog )?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:30

Ik huur/lease een paard bij een boer, maar heb er ondertussen eigenlijk al 3 haha. Ik betaal 60 euro per maand, en gewoon alles zit er bij, wedstrijden en les etc moet ik zelf betalen. Toen het eerste paard een paar maand kreupel was is de betaling stopgezet en is er een ander paard geregeld bij iemand anders [ niet altijd vanzelfssprekend natuurlijk, gaat hier wat makkelijker] . Ik vind het prima zo en heb het erg naar mn zin Ja

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 22:43

Ik zag dit topic van de week al van je en dacht toen, ow ik zal wel even reageren, maar steeds weer vergeten.. Dus dat ga ik nu doen..

Olymp hadden wij geleased van de manege, we betaalde een vast bedrag per maand (stalling, hoefsmid en eventuele DA kosten). Verder liep ze ook niet mee in de manegelessen, alleen nog met mijn dinnetje en met mij..

We konden het als eigen paard beschouwen, natuurlijk mochten we haar niet verplaatsen naar een andere stal, maar een hoop andere dingen waren in overleg wel goed, zo mochten we ook met haar starten enz..

Een nadeel : Als je het niet meer naar je zin hebt op die stal, kan je niet zomaar je paard oppakken en weggaan

Een voordeel : Dat waren voor ons toch wel de laatste dagen van haar leven dat de DA steeds moest komen, dat wij die kosten niet hadden, maar de manege, omdat je een vast bedrag per maand betaald en zo dus ook al een beetje voor de onverwachte kosten.

Calibra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:25

Ik heb even een vraagje. Kan je paarden ook in België leasen of wordt dit enkel in Nederland gedaan? Ik kom namelijk op het eerste zicht alleen Nederlandse sites tegen..

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 18:27

ik lease mijn paar ook,ben hem zelf wezen kopen,heb zo de rekening door kunnen scheuven (Koopt lekker Lachen )
Ik betaal 190,- daarvan is 145,- standaard prijs stalling,dus voor 45,- heb ik n paard die voor mij alleen is,voelt helemaal als eigen,word ook niet bij bemoeid,incl. gloednieuw kwaliteitszadel,d.a kosten,binnenbakgebruik,stro,hooi en weidegang.
alleen de hoefsmidkosten zijn voor eigen rekening.
ik heb totaal de behoefte niet om hem nu zelf te kopen,het enigste nadeel is,mocht ik daar op stal weg willen, kan dat neit,of ik meot hetm eerst kopen.(prijs is vastgesteld in contract.)

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 18:31

Nadelen: als je je erg hecht aan het paard moet je ooit weer afscheid nemen en dit kan je nogal zwaar vallen..
Voordelen: Het is goedkoper en meestal kan je er net zoveel mee als met een eigen paard.

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 18:39

of hij wordt zonder pardon onder je kont verkocht!
of je hebt er jaren plezier van!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 18:46

kan iemand dat stuk uit de bit inscannen? ben er wel benieuwd naar. Zelf geen ervaring met leasen ik heb mijn eigen paard.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:01

ben ook wel benieuwd na dat stuk in de bit

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:18

ik ga een paard leasen bij een manege hier binnenkort gaan we kijken welk paard bij mij past.
de paard is dan voor 4 dagen voor mij en ik betaal dan €150 per maand excl. les.
maar de lessen zijn goedkoper omdat je dan lesgeld voor pernsionklanten moet betalen.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:23

wat zijn een beetje de lease prijzen van een paard??

Ik heb ff gerekend wat onze paarden kosten, maar dan kom ik uit op ong. 100euro per mnd. excl. les oid. Wel incl stalling, weidegang, hooi, stro, brok en hoefsmid.

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:54

Ligt eraan hoeveel dagen....ik heb er al heel wat gehad, en heb er nu 3 waarvan ik er voor 1 betaal en de andere 2 gewoon blij zijn dat ik kom rijden en dat ik goed ben voor het paard!

wenneke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:35

als je goede afspraken maakt met de eigenaar

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:45

finn2003 schreef:
wat zijn een beetje de lease prijzen van een paard??

Ik heb ff gerekend wat onze paarden kosten, maar dan kom ik uit op ong. 100euro per mnd. excl. les oid. Wel incl stalling, weidegang, hooi, stro, brok en hoefsmid.

Dat is waarschijnlijk dan niet in de Randstad. Hier ben je toch wel iets meer kwijt. Verdrietig

gatja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:04

Hallo, ik ben nieuw op deze site. ik wil graag een bericht sturen,maar snap niet hoe,kan imand helpen?

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:53

Ik heb het leasen altijd als heel prettig ervarne. Ik kon op deze manier eens kijken hoe ik het niet alleen financieel, maar ook met mijn tijd redde! Een nadeel van het leasen is dat je je toch aan een beest hecht. In mijn geval extra jammer, want hoewel de eigenaar de knuffelpony aan mij wilde verkopen, omdat het zo klikte, bleek het arme beest afgekeurd te zijn.

Een tip: zorg dat je ergens een contractje opsteld waarin duidelijke afspraken staan geschreven!