Ongelooflijk, meer mensen ervaring...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samjam

Ongelooflijk, meer mensen ervaring...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 07:06

Ik heb sinds een klein jaartje, samen met mijn vriend een eigen paard.

Heb de manege eigenaar gevraagd, paard te zoeken die bij onze wensen past.
Onze eisen waren, cool, braaf, ouder leerpaard aangezien wij beide beginners zijn,
ik na ernstige val toch wat onzeker en angstig kan worden.

Hier gingen maanden overheen, hij zei, ik ben druk op zoek maar het is niet veel.
Toen daar de dag, telefoon heb volgens mij iets gevonden wat jullie zochten.
Ik keek de stal in en dacht jaaaaa dat is hij!! Mijn vriend ook, zo geschiedde
wij namen het paard op proef. Lessen gereden, alleen in de bak, longeren en 2 maal buitenrit.
We waren overstag.

Nog steeds helemaal genieten met het paard, gaat uren naar buiten, lessen en pas 2 maal
uitgebracht in de b (tja je moet ergens beginnen Knipoog ) Ik heb mijn vertrouwen dank zij hem
helemaal terug (o.k. af en toe nog wel eens onzeker maar vertrouw hem).

Gisteren staat er een vrouw bij ons op stal, blijkt zijn oude eigenaresse te zijn. Mijn instructrice
zegt, kijk daar staat je oude paard. Toen zei ze is dat hem, oooh daar ga ik nog voor 1000 euro
meer opzitten. Die stuiterde de hele bak met je door, bokken, steigeren. Ze zei zelfs die spoort echt niet!! Ik kijk zwaar verbaasd en verschrikt en zeg nog hebben we het wel over dezelfde? Ik weet dat zij hoog niveau rijden en zelfs het beroemde Deurnepapiertje heeft. Ik snap dat zij veeel meer eisen van een paard dan een beginner, een paard dan veel meer verzet zal tonen maar toch, ik neem aan als hij ons niet zou accepteren wij ook de hoeken van de bak zouden zien.....ik snap er niets van... Maar zij stond zelf ook met GROTE ogen te kijken toen ze de verhalen over ons van mijn instructrice hoorde.

Meer mensen met zo'n verhaal? Of een verklaring?

GROETJES

magicrover

Re: Ongelooflijk, meer mensen ervaring...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 08:03

Weet je zeker dat ze de waarheid sprak? Misschien heeft ze zelf wel wat gedaan, waardoor het paard zich tegen haar heeft gekeerd. Gewoon les blijven nemen en je niets van deze verhalen aantrekken. Mijn mams heeft het ook gehad met haar merrie. Allerlei spookverhalen deden de ronden toen mams haar paard kocht. Ze heeft hem nu 10 jaar en de merrie heeft nooit een stap verkeerd gezet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 08:05

idd niets van aantrekken.

waarschijnnlijk roeg ze teveel van hem, of had ze een slecht passend zadel.
wel een vreemd verhaal, ken je geen mensen die de vorige eigenaresse kennen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 08:07

ik denk dat mevrouw gewoon niet goed met haar dier overweg kon en het misschien dingen vroeg die het nog helemaal niet kon...
bij jullie voelt het zich happy en misschien heeft hij vlak voor jullie ook wel nog iemand gehad die hem goed bereed?

dieren veranderen best, van drukke beesten naar makke rijdieren kan vrij snel gebeuren Knipoog

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 08:10

Tja, misschien was er bij jullie paard en de vorige baas ook wel geen klik. Dat het gewoon niet wou.

Trek je niets aan van deze verhalen, vooral lekker blijven rijden Ja

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 08:17

kan heel goed hoor, dit verhaal. Noob heeft KS en wordt door mij gereden. Hij is van mijn instructrice. Als zij erop gaat, gaat hij constant in verzet door op zijn achterbenen te gaan staan of plots 180 graden om te draaien. Bij mij doet hij dit practisch nooit. Komt gewoon omdat ik hem met meer beleid rij, zij kan rijtechnisch veel meer en vraagt dus ook (onbewust) meer van hem.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 08:51

Ik ken genoeg mensen die het makste paard gek weten te krijgen! Soms, als er geen klik is of de ruiter het paard zo over de zeik weet te rijden, kan een paard buiten gewoon heftig reageren zonder da the tzelfs echt in zn karater zit.

Ik weet niet hoe lang je het paardje al hebt, maar als je hem al een tijdje op stal heb staan kan je er vanuit gaan dat ti bij jou wel gewoon braaf is. Als je nou merkt dat ti wel rare keuren gaat vertonen (in staking, bokken, vluchten, bijten, slaan, geen rekening meer met je houden ed.) Ga dan samen met een deskundige in conclaaf.. Zoek gelijk naar de oorzaak en pak deze dan ook aan.. Zo zal jij altijd een heerlijk paardje houden waar je op kan vertrouwen en zo heeft je paardje altijd een baas waar die goed behandeld wordt!

Laat je niet in de weg zitten door verhalen, geniet van wat je hebt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 08:59

Kan best dat een paard absoluut geen problemen geeft als er ruiters op rijden die niet zoveel vragen, en dat een paard pas echt in verzet komt als er mensen op zitten die dat wel doen. Dus het is heel goed mogelijk dat de een er niet mee overweg kan en er zelfs voor 1000 Euro niet nog een keer opkruipt, maar een ander er een droompaard aan heeft.

samjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 09:15

Bedankt voor alle reacties. Ik heb het paard nu 9 maanden, geen stap verkeerd gezet, hersteld snel na schrik, zoals Cassidy beschrijft voor mij een droompaard. Ik denk niet dat de oude eigenaresse loog, ik kon haar verbazing ook aflezen, ze voelde ook niets meer voor hem. 0,00% ze is niet een keer naar hem toe gelopen om hem een aai te geven. Zij schijnt wel een pittige, "harde", veeleisende tante te zijn, maar dit weet ik uit verhalen dus ben ik voorzichtig mee. Wij vragen natuurlijk niet veel van hem, maar zijn wel zo onervaren dat we weleens verkeerde hulpen geven, tegenstrijdige hulpen. Gewoon de fouten die iedereen als beginnend ruiter, amazone maakt. Maar ken niemand zo vergevingsgezind als hij. In de les werkt hij ook echt voor je!! Maar zal inderdaad wel opletten dat als hij verzet toont, we er met deskundige, geduldige hulp uit zien te komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:25

Op het moment dat je meer gaat vragen, gaat de bouw van het paard ook meespelen. Het kan dus best zijn dat hij pijn had, dat bepaalde dingen niet lukken omdat hij de bouw of het gestel er niet voor heeft. Dan is het niet eerlijk om door te blijven pushen. Je vraagt toch ook niet aan een bodybuilder om een driedubbele flikflak te draaien? Daar heeft hij de bouw niet voor, en zo lenig zal hij ook nooit worden.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:40

Ook ik heb een jaar geleden een paard gekocht waarvan ik achteraf hoorde dat ze bij vorige eigenaars/verzorgers bekend stond als een 'gevaarlijk paard'.

Ik heb nog nooit zo'n lief en aanhankelijk paard gezien.....mijn mening:...'t is maar net hoe je met je paard omgaat. (Natuurlijk medische problemen bv tumor in hoofd e.d. uitgezonderd.)
Ik heb recent nog eens twee verzorgsters op bezoek gehad en zij konden niet geloven dat dit hetzelfde paard was Haha!

klasse, Samjam, dit zegt, wat mij betreft, meer over jou dan over het paard... Pling

Rafarta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:35

Het is wel apart, wat freespirit zei, het kan inderdaad wel eraan liggen dat jij anders met het beestje omgaat. En een Deurnepapiertje zegt echt niet alles over een ruiten hoor.

Vind je het niet fijn om zoiets te horen? Het lijkt mij wel leuk als je zo van iemand hoort dat zij altijd in de clinch lagen met het beestje terwijl het bij jou zo goed gaat Lachen

samjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 10:44

Cassidy schreef:
Op het moment dat je meer gaat vragen, gaat de bouw van het paard ook meespelen. Het kan dus best zijn dat hij pijn had, dat bepaalde dingen niet lukken omdat hij de bouw of het gestel er niet voor heeft. Dan is het niet eerlijk om door te blijven pushen. Je vraagt toch ook niet aan een bodybuilder om een driedubbele flikflak te draaien? Daar heeft hij de bouw niet voor, en zo lenig zal hij ook nooit worden.

Weer sprak ze met wijsheid en mooie woorden Bloos

samjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 11:24

Rafarta schreef:
Het is wel apart, wat freespirit zei, het kan inderdaad wel eraan liggen dat jij anders met het beestje omgaat. En een Deurnepapiertje zegt echt niet alles over een ruiten hoor.

Vind je het niet fijn om zoiets te horen? Het lijkt mij wel leuk als je zo van iemand hoort dat zij altijd in de clinch lagen met het beestje terwijl het bij jou zo goed gaat Lachen

Ja ik vind het wel fijn om te horen, maar ben dusdanig onzeker dat ik wel even schrok. Even weer die onzekerheid voelde. Hoe kan dat nou, zal hij dat dan toch na 9 maanden weer gaan doen, wat is er met hem gebeurd, hoe zijn ze met hem om gegaan. Ik kan het ook niet uit mijn hoofd zetten, houdt me bezig. Maar het hier schrijven en reacties lezen en diep naar mijn hart luisteren doet me goed, in mijn hart weet ik dat ik consequent ben maar wel met rust, geduld handel en dat zie ik niet bij iedereen,,, zal me morgen al veeeel beter voelen!

TJUSS

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:34

Super toch dat jij zo met het paard overweg kan! Lekker van hem genieten en je er niet te druk over maken.

sneeuwuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:27

Vooral niet schrikken en je onzeker laten maken. Hou alleen maar vast dat de klik er bij jullie blijkbaar wel was, en dat jullie al 9 maanden zo genieten van dit paard. Het beestje hoort dus gewoon bij jullie blijkbaar, lekker van blijven genieten!!
Ik heb ook ooit zo'n levensgevaarlijk paard gehad, zou niet goed zijn in haar koppie.....
Nou, niks mis mee hoor, het klikte vanaf de eerste minuut, en bij verder nagraven bleek dat dit paard niet snel genoeg leerde volgens de vorige eigenaar, en hij het leren dus probeerde te versnellen door dit paard hevig te mishandelen. Het was een angsthaasje toen ze bij me kwam, bang voor trailer, voor buitenritten, bang voor gras eten en ga zo maar door.
Kostte haar 2 weken voor ze doorhad dat ze van mij nooit een klap zou krijgen ergens voor, en vanaf die tijd ging ze voor me door het vuur, letterlijk.
Dus lekker blijven genieten!! Haha!

samjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 18:32

Tjee wat een reacties, doet me echt goed Lachen het gevoel is nog niet helemaal weg. Maar ik ken mezelf ben een peinzer...nogmaals dank!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:33

Zie een Deurne papiertje niet als iets heiligs.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:33

samjam schreef:
Tjee wat een reacties, doet me echt goed Lachen het gevoel is nog niet helemaal weg. Maar ik ken mezelf ben een peinzer...nogmaals dank!

ik herken dat gevoel helemaal ! Laat je echter niet gek en onzeker maken door een ander.

Ik heb zelf recentelijk een 'vliegles' gehad van mijn 'gevaarlijk' paard. Ineens waren al die verhalen over mijn gevaarlijk tutje errug springlevend in mijn gedachten aanwezig en ik was ook behoorlijk onzeker....
Ik weet echter dat e.e.a. echt heel mijn eigen fout is geweest en ik ben geheel 'opnieuw' begonnen met behulp van Parelli. De band met mijn tutje is nu nog hechter en respectvoller.

Veel plezier met je paard !!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:35

een deurne papiertje wil niet veel zeggen. ikheb paarden gezien die mee eweest waren naar deurne. dat paar was voor het darheen ging een schat van een paard zette geen stap verkeerd te rijden met dubbel gebroken bitje en zonder zweep en alles. dat beestje komt terug met aan alebei de kantn op zn buik zeker 10 cm open van sporen want ze moest van hun daar met sporen gaan rijden. ook met scherper bit enz. heb ook veel goede verhalen gehoord erover en ben er zelf ook al een paar x geweest. het kan ook bet zijn dat het dier pijn had of het niet klikte.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:55

Tja zei kan dat wel zeggen , maar misschien is zij wel niet goed omgegaan met het paard en is later het paard erg verandert zolang jij er nu nog plezier van hebt dan is het toch goed Vork

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:08

Nou het klikt dus blijkbaar beter tussen jullie en je paard dan dat het bij haar heeft geklikt. Heb eerder ook wel eens gehoord dat mensen totaal niet terecht kwamen met hun paard ( steigeren, bokken enz..) Bij de nieuwe eigenaar was het het liefste paard. Komt hij bij jullie misschien ook meer op de wei. We maken vaak genoeg mee dat dat al een heel verschil maakt in het gedrag van een paard.( als ze dagelijks de nodige uren weidegang hebben) Dat Deurnepapiertje dat zegt mij wat dat betreft niet zoveel.( is niet zaligmakend Haha! ).

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:31

Ik ken ook een paard die verkocht is omdat deze onhandelbaar zou zijn het is nu een ontzettend braaf paard hangt waarschijnlijk van de mensen en de omgeving af Lachen

IVfotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:27

gewoon naar je eigen gevoel kijken en niks van die verhalen aantrekken. misschien wordt je onzeker van en dat is ook niet leuk.

lekker genieten.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:31

Het kan complete onzin zijn..

Mijn vorige pony zou ik ook niet zo snel weer opgaan, die heeft mij alle hoeken van de bak laten zien, Ik ben nooit bang voor der geweest maar de lol was er wel af. En de nieuwe eigenaar zegt dat die het bij hen niet doet. Geloof het niet voor volle 100 %, want het is en blijft haar karakter om te ouwehoeren.

Maar ik zou paard gewoon houden, en ga anders praten met de gene van wie je het paard gekocht hebt