Dik meisje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Murkje

Dik meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 19:18

hallo,

Ik weet niet of het hier goed staat maar wist niet zo goed waar ik het moest plaatsen,

Ik heb een vriendin die echt heel erg dik is...ze is nog maar 13 en nu al 80 kilo of zwaarder
Ze krijgt nu ook een paard... Waarschijnlijk een Haflinger. Heb ik helemaal geen bezwaar tegen kan ie makkelijk houden alleen ze past niet in een normaal zadel...zelfs niet in een 18 inch zadel en ze rijd ook super slecht...zoals niet goed kunnen lichrijden, aan te teugels trekken om te blijven zitten enz.
Ze wil ook met dat beestje gaan wedsrijd rijden en springen enzo. Volgens mij beseft ze niet dat ze
eigelijk te zwaar is om echt goed op haar paard te rijden..ook daarom wil het springen niet goed omdat haar lichaam niet wil meewerken en als het paard dan springt dan ploft ze na de sprong keihard in het zadel.. Ach gut ik wil haar graag helpen omdat ik het sneu voor haar vind...
want ik denk als ze wat kilo's lichter is dat het rijden dan een stuk gemakkelijker is
ik wil haar graag helpen iemand nog tips om haar zoveel mogelijk te helpen..??

groetjes sandra

Pluttersput

Re: Dik meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:20

Hej,
Dit is natuurlijk een moeilijke situatie. Ik denk dat je haar het best e gewoon kan blijven steunen, en gewoon zoveel mogelijk tips kan geven. Verder proberen haar op les te krijgen. Ze komt er dnek ik vanzelf wel achter dat het lichamelijk vrij zwaar is. Maar goed, dat moet ze dan maar zelf ontdekken, daar kan jij toch niks aan doen.
Groetjes, mij

Liza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:21

Het haar vertellen en zeggen dat ze wat meer moet gaan sporten en wat minder eten enzo.. Knipoog maar je moet rustig blijven met zeggen gewoon rsutig uitleggen en dan op het laatst zeggen dat het dan stukken beter gaat met rijden.
Ze moet elke ochtend slim fast gaan drinken Knipoog maar ze kan wel normaal avond eten

Murkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 19:22

Pluttersput schreef:
Hej,
Dit is natuurlijk een moeilijke situatie. Ik denk dat je haar het best e gewoon kan blijven steunen, en gewoon zoveel mogelijk tips kan geven. Verder proberen haar op les te krijgen. Ze komt er dnek ik vanzelf wel achter dat het lichamelijk vrij zwaar is. Maar goed, dat moet ze dan maar zelf ontdekken, daar kan jij toch niks aan doen.
Groetjes, mij

ze zit al op les en gaat dan ook met haar eigen paard op les bij de manege alleen
daar zeggen ze er ook helemaal niks van en helpen ze haar er ook niet mee....
degene waar zij les van krijgt geeft echt slecht les

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:29

zal wel mee vallen 80 kilo en dan niet in een 18 inch zadel passen ik ben een stuk zwaarder en pas in een 18 inch zadel

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:35

SeqouiaHVJ schreef:
Het haar vertellen en zeggen dat ze wat meer moet gaan sporten en wat minder eten enzo.. Knipoog maar je moet rustig blijven met zeggen gewoon rsutig uitleggen en dan op het laatst zeggen dat het dan stukken beter gaat met rijden.
Ze moet elke ochtend slim fast gaan drinken Knipoog maar ze kan wel normaal avond eten

Slimfast? Voel jij je wel helemaal lekker?
Het gaat om een jong meisje die een uitgebalanceerd voedingspatroon nodig heeft, geen afvaldrankjes!

Misschien dat je met haar er even rustig voor kunt gaan zitten, en probeer uit te leggen hoe jij er over denkt.
Soms kan het op iemand verkeerd over komen gezien het toch om iets persoonlijks gaat, een optie kan zijn om na bijv. een gesprek haar een geprinte versie van je openingspost geeft?
Zo komt het misschien beter over i.pv. dat er misschien de gedachte bij haar opkomt dat het is om haar af te katten o.d.

Succes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:32

Wat is de reden dat je vriendin zo dik is?

Overigens: ik weeg nu ik zwanger ben ook 80 kilo en pas nog in mijn 17 inch zadel. Okay, het zit wel allemaal aan mijn buik natuurlijk maar ze zal vast wel in een 18 inch zadel passen.

Murkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 20:42

dat kan ze dus niet...ik denk dat ze ongeveer 80 kilo is misschien ook wel wat zwaarder maar als ze paardrijd dan zit ze volgens mij niet lekker omdat ze er half overheen komt...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:03

De éne persoon heeft het vet meer op de kont zitten dan de ander he.
Ik ben 1.75, weeg 60 kilo, maar pas prima op een Euroriding Luxor 18 inch. Nou maak je mij niet wijs dat mensen die dan echt stevig zijn in hetzelfde zadel passen, serieus niet. Hangt ook van het type zadel af, en er zijn ook zadels groter dan 18 inch.
Maar misschien is het toch een optie om tactisch (jaa, hoe zeg je zoiets nou zonder iemand voor de kop te stoten...) te brengen dat het waarschijnlijk een stuk eenvoudiger wordt als ze wat kilo's lichter is. Vet is immers gewicht waar je in verhouding erg weinig controle over hebt, het is een soort extra last die er maar een beetje bij aan hangt, dat maakt het niet makkelijker om je lijf onder controle te houden.
Is het een goede vriendin? Misschien kun je voorstellen om met zijn 2en een paar keer in de week een andere sport te gaan doen? Fitnessen, zwemmen, hardlopen?

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:21

ten eerste, als afvallen zo makkelijk was zouden er geen te dikke mensen zijn Knipoog Ik ben er pas 12 jaar mee bezig en ben totaal 10 kg afgevallen, en heb inmiddels wel een bereconditie door al het sporten en gezonde eten wat ik doe (en ik woog wel wat meer dan 80 kg) dus sporten etc helpt gewoon niet genoeg.

ten tweede, een eigen paard voor een groene ruiter is niet handig (tenminste uit je post haal ik dat ze nog niet zo lang rijd als het inderdaad zo slecht is als je beschrijft)
Als het geen nieuwe ruiter/beginneling is, waarom dan een eigen paard? neem eerst maar eens een paar jaar les op een manege voor je een paard verkl**t, om het even grofweg te zeggen.

En verder, 80 kg kan een stevige haf wel aan... (13 jarige van 80 kg heb ik nog nooit gezien trouwens, vind ik wel erg veel)

Cupcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:33

Een vriendin van mij is jonger dan ik en nog zwaarder dan die 80 kilo. Ik heb het ook geprobeerd tactisch te brengen, maar het eindigde met een fikse ruzie...
En Adrienna, kben het helemaal met je eens.

Audi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:35

Ik vind het echt goed dat je haar wilt helpen.

Sommige mensen zouden zulke uitlachen enz..

echt goeed van je!

xXx

Cupcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:39

Dat is inderdaad ook waar. Ik vind het ook zielig als ze dat doen, want het punt is dat sommige kinderen er ook helemaal niks aan kunnen doen. Op die momenten zullen ze blij zijn met de steun en liefde die ze dan krijgen.

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:53

Ik zou eerder proberen dat meisje over te halen om een ervaren paardje te kopen en goede les te nemen. Iedereen kan leren paardrijden, ook dikke mensen.

En sporten zal juist heel goed zijn voor haar om af te vallen. Dus probeer het zo te brengen, zou ik zeggen. Daarbij denk ik dat het heel moeilijk is om iemand te helpen afvallen, als ze zelf niet om hulp vragen. Afvallen werkt alleen als je er zelf achter staat en de geestelijke kracht hebt om door te zetten,ik spreek uit ervaring; ben 20 kilo kwijt en ik denk dat het weer rijden daar zeker bij geholpen heeft. Dus haal haar over een brave, ervaren, stevige pony te kopen en een goede instructeur te zoeken, dan gaat de rest misschien wel vanzelf.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:42

Waarschijnlijk weet ze zelf ook wel dat ze te dik is, het lijkt me behoorlijk confronterend om van een vriendin te horen dat ze te dik is dus als ik jou was zou ik me daar niet mee bemoeien Lachen blijf haar gewoon steunen en probeer op een subtiele aardige manier haar te helpen Lachen ik vind het erg goed van je dat je haar zo steunt! Ga zo door!

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:21

het is helemaal niet makkelijk jouw positie. Ik zou er ook eerst achter proberen te komen waarom ze zo dik is. medicijnen of gewoon door het eten. En als het door het eten komt waarom dan?? eet ze haar verdriet weg etc. Het is vaak een hele lange weg die mensen te gaan hebben, helemaal op haar leeftijd omdat allerlei hormomen ook nog eens meespelen, en ze bijna de leeftijd bereikt waarin ze juist in de breedte gaat groeien en heupen begint te krijgen.

Ze zal dan haar hele eetpatroon om moeten gooien, en dit kan niemand hier op bokt haar adviseren. Ieder lichaam heeft een ander dieet nodig, en de een reageert beter of een bepaalde manier dan een ander. Sport, veel water, en veel groente (Zoals sla en andijvie) zijn altijd goed.

Het beste is in mijn ogen om zo iemand te adviseren naar een huisarts te gaan, hier kunnen ze ook wat testen toen op eventuele complicaties t.a.v. overgewicht (zoals teveel cholesterol in je bloed). de huisarts kan je ook doorverwijzen naar een dietiste die een goed uiegbalanceerd dieet op kan stellen.

het is daarnaast ook belangrijk dat iemand gemotiveerd word, dus bijvoorbeeld familie leden die mee kan sporten of ook mee doen met dieeten enz.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:31

sorry hoor ik ben 14 en weeg ook meer dan 80 kilo.
en ik rijd op een pony van 1.45 ongeveer,en ik rijd volgens mij niet zo als wat de topicstarter over dat meisje zegt.ik krijg goed les met een manegepony met mijn verzorgpony niet.ik hoef me niet aan de teugels vast te houden voor mijn evenwicht of wat dan ook.hoe lang is dat meisje ongeveer als ik vragen mag?misschien is ze wel redelijk klein en kan ze zich neit goed in het zadel houden.ik hoop echt dat het beter met haar gaat komen dat ze misschien op dieet kan gaan,of kan geholpen worden met haar rijden.
maar bij mij is het zo,ik ben niet echt dik(wel een beetje maar niet zo erg,foto in profiel als het goed is Bloos )ik ben 1.76m ik heb dikke zware botten en ben een beetje dik,vind mezelf neit echt super de super dik.
ik ben zelf ook op dieet en ik weet hoe moeilijk het is,misschien kun je eens met haar gaan praten.gewoon over haar rijstijl misschien zelf over dieten?
ik vind het eigenlijk heel zielig voor dat meisje voor mijzelf en voor de andere mensen die dik zijn,omdat ze het eigenlijk ook niet willen maar toch niet van snoep en koek en dergelijke kunnen afblijven.je kan wel commentaar geven,maar bijf wel redelijk,dus niett gaan zeggen dik wijf ga op dieet,dat soort dingen.want dat is echt heel naar om aan te horen,want als ze dat hoort gaat ze misschien alleen maar meer snoepen.omdat ze eigenlijk haar verdriet stilt met eten(tenminste zo ben ik weleens geweest).

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:18

Je schrijft er niet bij hoe lang je vriendin is. Is ze bijvoorbeeld 1.76 zoals Mememe dan valt het nog wel mee met haar gewicht. Dan zal ze de pony echt niet in de weg zitten vanwege overgewicht maar is ze maar 1.60 of zo dan heeft ze inderdaad wel overgewicht.
Zelf ben ik ook zwaarder dan 80 kg maar ik pas nog makkelijk in een 18 inch zadel dus ik denk dat je op dat punt een beetje overdrijft. Natuurlijk is het voor een paard fijner om een licht iemand op zijn rug te hebben die goed kan rijden maar iedereen heeft het ooit moeten leren. Dus als ze goed lesneemt en veel oefent zal ze het vanzelf beter leren rijden dus op dat punt komt het vast ook helemaal goed. Op haar eigen paard zal ze vast vaker rijden dan op het manegepaard waar ze nu rijd. Doordat ze meer beweging krijgt zal ze vanzelf gaan afvallen.
Conclussie helemaal niets om je zorgen over te maken komt allemaal vanzelf goed.

Je vriendin moet in ieder geval niet op dieet gaan zoals 's morgens slimfast gaan drinken. Dieten is helemaal niet goed als je 13 bent. Ze moet gewoon gezond gaan eten.

Het enige waarbij je haar kan helpen is niet gaan snoepen in haar omgeving. Zodat zij ook niet gaat snoepen. Dus niet het is warm zullen we een ijsje gaan kopen of ik heb honger zullen we een patatje gaan kopen of zakken snoep meenemen. Haar voorstellen te gaan zwemmen is extra beweging of een eindje te gaan fietsen is wel een goed idee.

Rafarta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:19

Over dat 18inch zadel, dat kan opzich wel denk ik hoor, ik pas er ook in, en ben ver boven de 80 kilo, maar ik heb het niet echt op mijn kont zitten. je hebt ook mensen waar het juist wel heel erg op de kont zit, dus ik weet niet..

Maar daar ging het niet over.

Ik vind het heel goed van je dat je haar wilt helpen met haar rijdenl en gewicht. Zoals Lindsey al zei zal het inderdaad aql heel goed voor haar zijn als ze een eigen pard krijgt. Ze moet daar dan elke dag heen, ze is in de weer met het paard en ze rijdt dagelijks (of toch in ieder geval een aantal keer per week).

Ik weet niet hoe lang je haar kent, maar ik zou voorzichtig zijn als je erover wilt beginnen, want het kan echt super gevoelig liggen en je kan haar dan best pijn doen, ook al wil je haar alleen helpen. Probeer eerst in te schatten of ze het van je kan hebben dat je het erover hebt.

Fijn dat er mensen zijn zoals jij Lachen

Jamayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:25

Dat ze teveel weegt, daar zou ik me niet mee bemoeien. Misschien heeft het wel een reden, je weet het niet. Maar je kunt wel zeggen dat ze niet paard-vriendelijk rijdt. En anders: laat haar maar starten, ze zal wel commentaar van de jury krijgen, als ze echt paard-onvriendelijk rijdt.

Ringetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:34

Dat ze een eigen paard krijgt zal haar wel helpen afvallen. Ik denk dat het niet handig is als je over haar gewicht begint. Je kunt het inderdaad wel zeggen als ze te hard rijdt voor het paard. Dan zit ze hem minder in de weg. En dat niet snoepen als zij in de buurt is zal ook wel helpen.
Ik vind het heel goed van je dat je haar wilt helpen. Ga zo door!

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:02

Ik vind het maar gezeur dat als je boven de 80 komt dan je dan niet goed kan springen je lichaam niet goed mee wil ik weeg nog veel meer en ik kan ook harstikke goed springen en dressuur rijden .. gewoon veel oefenen in de zit waarbij je voor over moet buigen zoals over balkjes dan gaat het straks veel beter!!

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:36

@meissie17,ik weet neit hoe lang jij bent.maar ik ben 14 176m ik rijd ook paard.
en ik rijd ook gewoon dressuur springen en soms een beetje crossen,en ik ondervindt geen hinder van mij lichaam.maar asl je 1.60/1.65m bent ofzoiets(misschien nog wel kleiner)dan kunnen sommigen zich neit zo goed in het zadel plaatsen.en botsen ze er steeds uit,maar ik hoop wel dat jullie haar een beetje gaan helpen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:12

In de laatste uitgave van Bit heeft en een artikel gestaan over ruitergewichten. Een manege heeft onderzoek gedaan en hebben bij de manege de mogelijkheid gemaakt voor mensen om actief aan hun conditie te werken en hierdoor af te vallen.
Als maatstaf gebruikten ze daar de BMI van 25 + 5 kg. Waren mensen zwaarder moesten ze eerst afvallen.

Nu is het wel zo dat een lichte ruiter die niet in het ritme komt een paard minder plezier doet dan een zware ruiter die wel in het ritme komt. Maar als het jou vriendin (nog) niet lukt dit ritme te vinden zou ik haar heel voorzichtig aanraden om aan haar conditie te werken. Hierdoor zal ze afvallen, maar door een betere conditie wordt het volgen van het tempo ook minder moeilijk. Eventueel kan je aanbieden samen te gaan sporten? Sporten kan nooit kwaad (mits je het met verstand doet), ook al ben je op goed gewicht.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:34

mememe schreef:
@meissie17,ik weet neit hoe lang jij bent.maar ik ben 14 176m ik rijd ook paard.
en ik rijd ook gewoon dressuur springen en soms een beetje crossen,en ik ondervindt geen hinder van mij lichaam.maar asl je 1.60/1.65m bent ofzoiets(misschien nog wel kleiner)dan kunnen sommigen zich neit zo goed in het zadel plaatsen.en botsen ze er steeds uit,maar ik hoop wel dat jullie haar een beetje gaan helpen.

Ja ik ben 1,74 dus echt last van me gewicht heb ik niet . Maar ja als je klein bent is het idd lastiger