Hoe lang doorrijden bij zwangerschap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coby10

Hoe lang doorrijden bij zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 15:33

Hoe lang hebben de moeders onder de Bokkers doorgereden bij hun zwangerschap? De verloskundige gaf aan dat ik gewoon rustig door kan blijven rijden tot ik last krijg, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wanneer dat ongeveer zal zijn. Tot wanneer hebben jullie (met of zonder problemen) gereden?

Yorghos

Re: Hoe lang doorrijden bij zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:10

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:27

Ik ben helemaal in het begin gestopt, ik was erg ziek en moe en had veel bekkenpijn. Ik ben rond 20 weken, toen ik me wat beter ging voelen mijn driejarige zadelmak gaan maken, heb er nu een keer of 5 opgezeten en nu krijgt hij alleen nog longewerk tot de bevalling. Ik merkte wel dat ik met mijn buik nu wat tegen de voorkant van het zadel begon te komen en mijn balans klopt niet helemaal, dus echt lekker is het nu ook niet meer. Ik ben nu 30 weken. Ik heb wel een buikband omgehad om mijn buik wat te steunen want in draf voelde het niet zo fijn. Ik had wel fikse pijn aan mijn bekken elke keer na het rijden.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:44

bij bekkenpijn kun je beter helemaal stoppen.
balen, maar je wilt geen bekkeninstabiliteit ontwikkelen, toch?
sterkte!

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 20:52

Pfoe, jij durft met zoveel weken nog een paard zadelmak maken! Zeker als ik die buik in je profiel zie! Maar goed, zo rond je 20e week kun je dus nog wel een beetje rijden, tenzij het pijn gaat doen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 13:46

Je gaat echt vanzelf voelen wanneer het niet meer kan! Voor de een voelt het in het begin al niet lekker, de ander stopt rond 20 weken en weer een ander is de dag voor de bevalling nog op concours bezig.
Wat natuurlijk nog wel een hindernis gaat zijn: rijbroek en laarzen passen al vrij snel niet meer lekker...

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 14:07

haha, ik heb inderdaad al een rijbroek 'op de groei' gekocht en mijn goede laarzen zitten nu wel erg strak... Gelukkig heb ik nog een paar wijdere laarzen, en anders moeten de chaps maar weer van zolder komen...

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:11

ik reed met 8 maanden nog op mijn paardje (geen wedstrijden natuurlijk). Eigenlijk 6 weken voor de bevalling ben ik gaan minderen: stal uitmesten ging niet meer en ook met hoevenkrabben zat de buik in de weg. Wel ging ik nog longeren. Ik denk dat je gewoon naar je eigen lichaam moet luisteren. Iedereen heeft een andere buik. Ik was niet echt dik terwijl sommige na 3 maanden al een behoorlijk buikje hebben.

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:11

Hihi dit is een belangrijke reden waarom ik het steeds uitstel Haha!

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:02

niet dat ik ooit zwanger ben geweest hoor maar ik denk dat je zelf het beste aanvoelt wanneer je moet stoppen (of tot wanneer je buik in de weg gaat zitten Knipoog)
Succes!

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 21:09

Ik heb tot im de 7e maand gereden, bij beide paardjes. Het was dat Des ziet werd tijdens mijn eerste zwangerschap, anders had ik misschien wel langer doorgereden (is toch moeilijk om de knoop door te hakken en helemaal te stoppen Knipoog ). Wel gin ghet in het laatst op een aangepast tempo (weinig draf, want daar kreeg ik harde buiken van, en veel stapwerk),
Bij de 2e zwangerschap ben ik daarna af en toe gaan longeren, maar al snel begin de baby met indalen en toen was lopen ook niet echt een pretje meer.

Na de 1e zwangerschap zat ik na 14 dagen weer op paard, na de 2e binnen 2 weken. Zo heel lang heeft ze dus niet van haar vakantie kunnen genieten!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 21:48

Dat is goed om te horen, ik kan niet wachten om weer te kunnen rijden!

__baron__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:12

ik moet ook nog 2 weekjes urielle en ik moet zeggen dat ik ook niet meer kan wachten...

ff ontopic: ikben meteen gestopt toen ik het wist alleen nog longeren en nu lekker van vakantie genieten

liloenstitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:46

Het grappige is eigenlijk dat iedereen die zwanger is hetzelfde vraagt. Hoe lang kan ik nog doorrijden? Ik moet zeggen dat ik nog steeds verbaasd ben dat ik nog steeds kan rijden. Iedere week dacht ik namelijk, nou, misschien kan het volgende week niet meer....

Ik ben nu 30 weken en kan gelukkig nog steeds rijden.
Ik ben net terug van 3 weken vakantie en ik was blij dat ik weer op mijn paardje kon klimmen om een lekker buitenritje te doen. Ik wilde in principe alleen stappen, maar heb ook nog even een stukje gedraafd. Hoe lang ik het nog volhou weet ik niet. Ik geniet nu nog maar van iedere keer dat ik op mijn paard kan klimmen.

Heel veel succes met je zwangerschap!

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 17:01

haha, tja het is toch iets wat zwangere mensen met een paard bezig houdt... Zeker omdat je voor de tijd dat je niet meer kunt rijden toch iets moet zien te organiseren. Af en toe een stapritje oid kun je inderdaad waarschijnlijk wel heel lang volhouden, maar dat kun je ook geen 7 dagen in de week doen. Daarom ben ik erg benieuwd tot wanneer je ' echt' kunt rijden, dus gewoon normaal stappen, draven, galopperen etc. Daarna wil ik wel gewoon een of twee dagen in de week blijven longeren, maar het is voor mijn paard gewoon beter om goed in beweging te blijven, omdat hij anders snel stijf wordt.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:10

hoe lang je nog kunt rijden als je zwanger bent hangt echt van jezelf af, luister naar je lichaam!!!
ikzelf heb nog gereden tot in de 7e maand, lekker rustig aan maar toch dr op en de avond voordat mijn zoontje geboren is stond ik de stallen nog uit te mesten , weleens waar in slakke tempo maar goed.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:46

Persoonlijk heb ik tot week 32 gereden (keer of 4 per week), maar ik kon niet meer afstijgen, dus voor mij hield met 7 maanden de lol op. Bij deze zwangerschap hoop ik ook zo lang door te kunnen rijden.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:31

@Imker: niet meer afstijgen?? Zat je buik in de weg ofzo?
Die zat bij mij wel gigantisch in de weg met opstappen, maar dat deed ik dan maar via een stoel. Hoewel Des nooit stil wil blijven staan met opstijgen deed ze dat wel toen ik zwanger was en met een opstapje moest opstappen (normaal loopt ze ook bij een opstapje weg).

Bibya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:39

nou ik kon en mocht niet meer rijden vanaf dat ik 21 weken zwanger was (bekkeninstabiliteit) Boos! Huilen Boos!

Mijn zoontje is vandaag 7 weken geworden maar het zit er nog minimaal 1 maand niet in dat ik op het paard mag klimmen (waarschijnlijk nog 10 weken niet!! Huilen )

Ik hoop echt onwijs voor je dat jij er weer snel op mag en kan klimmen wand dit is echt Frusty

liloenstitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:35

Ik denk dat niemand je precies kan vertellen hoe lang je nog door kunt rijden. Dat is zo afhankelijk van hoe je eigen lichaam erop reageert. Goed naar je eigen lichaam luisteren is daarbij dan ook heel belangrijk.

En als je niet meer kunt rijden moet je inderdaad een andere oplossing vinden.
VAn alleen maar longeren en losgooien wordt een paard zoals het mijne ook niet gelukkig. Hij wil altijd zo graag werken. Daarom heb ik er nu een bijrijder bij die m lekker aan t werk zet. Ik kan dan gewoon rustig aan doen. Hoef niet bang te zijn dat hij energie te over heeft en kan er rustig opstappen zonder dat hij gek gaat doen.

Om af te stijgen gooi ik eigenlijk al weken mijn been over zijn hals heen en spring er dan gewoon af. Dat voelde beter dan via mijn buik.

IVfotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 07:21

ik denk echt dat je zelf het beste kunt voelen wanneer je moet stoppen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:41

Ik ben niet zwanger, maar zat me ineens af te vragen... Hoeveel maanden was Anky ook alweer toen ze Olympisch goud won? Toch ook al een heel eind?

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 20:58

PriscaZ schreef:
Ik ben niet zwanger, maar zat me ineens af te vragen... Hoeveel maanden was Anky ook alweer toen ze Olympisch goud won? Toch ook al een heel eind?

Volgens mij pas 4 maanden !

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:01

Riëtte, als ik op de grond kwam met mijn voeten (een klein sprongetje), dan dreunde dat ech tot aan mijn nek door. Dat was voor mij het teken om te stoppen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:58

Dat herken ik ja, een heel vervelend gevoel gaf dat. Ik moest ook bij het afstijgen echt ruimte tussen mijn buik en het zadel houden, dus eraf glijden ging niet meer, want dat zadel deed super zeer aan mijn buik.
Mijn driejarige was dus wel gelijk op- en afstapproof en kan superbraaf halthouden Haha!