Paardenpaspoort aan veewagenchauffeur meegeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivjenn

Paardenpaspoort aan veewagenchauffeur meegeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 14:34

binnenkort gaan we met de rijvereniging een paar dagen op ruiterkamp.
De paarden worden door een veewagen gebracht, voor mij verder een onbekende.
Nou is ons opgedragen om het paspoort van je paard aan de chauffeur mee te geven.
Logisch, want als hij aangehouden wordt..
Maar ik vind het toch een raar idee, ik bedoel, ik ken hem niet..
wat zouden jullie doen?
En ach, misschien zie ik ook wel spoken hoor Clown

SAKKIA

Re: Paardenpaspoort aan veewagenchauffeur meegeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:59

Tja ik had hem niet zomaar gegeven denk ik. Ik was achter de vrachtwagen aan gereden en had zelf mijn paspoort bewaard. Er moet toch ook iemand op de plaats van bestemming de paarden er weer af halen Knipoog

navarao

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:06

ik zou ze ook niet zo snel weggeven denk ik ! of je geeft hem een kopie mee en je rijd er zelf achteraan met het orgineel.. Knipoog

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:09

ach ja wat betekend nou een paspoort eigenlijk nog? ja de entingen staan hier in vermeld, maar het is niet eens een geldig eigendomsbewijs!

Laat iedereen gelijk het paspoort op naam zetten zodra je een paard koopt? (in de handel kan het zijn dat een paard binnen een week weer verkocht is!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:13

VSW --> TAO.

Ik zou zelf ook meerijden, is het niet op de vrachtwagen, dan erachteraan Lachen Sowieso om erbij te zijn hoe mijn paard vervoerd wordt. En dan dus zelf paspoort bij je houden.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 15:13

zelf heb ik natuurlijk het stamboekpapier, maar ja, ook zonder papier kun je ze verkopen, maar dan heb je toch wel een paspoort nodig ivm vervoer en chip enzo...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:19

oh moet dat zo.

Ik houd hem ook liever zelf bij me. Maar ik denk ook dat mocht ie aangehouden worden hij een boete krijgt als de papieren niet in orde zijn.

Je kan er wel achteraan rijden maar wat als jij pech krijgt?

Denk dat ik het maar gewoon meegeef.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:33

als ie aangehouden wordt kan ie naar jou verwijzen, je bent tenslotte in de buurt Lachen en als jij pech krijgt is het wel heel toevallig als de veewagen ook wordt aangehouden.
Ik zou de papieren lekker bij me houden. of gaat er iemand van de vereniging mee in de veewagen? dan kan die toch alle papieren in een tas bij zich houden?

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 15:41

er gaat niemand van de vereniging mee in de veewagen..

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:46

Eigenlijk wordt je nooit aangehouden hiervoor en al word je dan uit eindelijk aangehouden dan vragen ze meestal alleen om de vrachtwagen papieren en dan mag je gewoon weer door!

Moet je alleen niet proberen als er varkenspest ofzoiets is

Als je het echt niet vertrouwd hou je ze gewoon lekker zelf bij!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:05

ik rij al jaren met de trailer en ben nog nooit aangehouden, altijd braaf papieren bij me en zit eigenlijk te wachten tot ik nou eens aangehouden wordt, wil dat ook wel eens meemaken Lachen
heb zeker een te eerlijk gezicht? Clown Cool

Ik zou me er niet te druk over maken en gewoon lekker je papieren bij je houden en genieten van je vakantie!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:28

Citaat:
Ik zou me er niet te druk over maken en gewoon lekker je papieren bij je houden en genieten van je vakantie!

ja is idd wel zo.

we gan gewoon lekker op vakantie. lekker puh. Haha!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:00

In principe hoor je gewoon je paspoort bij je te hebben (paardenpaspoort, welteverstaan) als je met je paard op stap gaat. Mochten ze je staande houden en erom vragen, moet je het kunnen tonen. Kun je dat niet, kunnen ze je nog een boete geven ook.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:35

in principe heb je ook gelijk, ze zal m dan ook best wel mee gaan nemen maar niet aan de chauffeur geven...

fijne vakantie!

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 13:44

cissy schreef:
in principe heb je ook gelijk, ze zal m dan ook best wel mee gaan nemen maar niet aan de chauffeur geven...

fijne vakantie!

idd, ik hou hem bij me Vork

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:55

imker schreef:
In principe hoor je gewoon je paspoort bij je te hebben (paardenpaspoort, welteverstaan) als je met je paard op stap gaat. Mochten ze je staande houden en erom vragen, moet je het kunnen tonen. Kun je dat niet, kunnen ze je nog een boete geven ook.

Imker heeft gelijk, als het gaat om vervoer van het paard.
Dit geldt dus voor de chauffeur van de vrachtwagen, die kan een boete krijgen als hij de paspoorten niet heeft.
Waar ben je nu eigenlijk bang voor, dat de chauffeur gauw je paard doorverkoopt? Clown
N.B. het paspoort is geen eigendomsbewijs', als je de chauffeur het paspoort meegeeft, geef je dus niet het eigendomsbewijs uit handen.

Als jij buitenrijdt, of je leidt je paard aan de hand, geldt dat niet als vervoer van het paard, en hoef je het paspoort niet bij je te hebben. Dit heb ik nagevraagd bij het PVE. Je hoeft hem zelf dus niet steeds op zak te hebben.

De enige die dat wettelijk (!) verplicht is, is de chauffeur. Dus niet moeilijk doen en die man gewoon zijn werk laten doen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:45

Als je je er zo onprettig bij voelt, kan je de beste man dan geen kopie van het paspoort geven, met daarbij jouw telefoonnummer en adres, zodat de politie/controledienst dat bij jou kan controleren ? Maar eerlijk gezegd denk ik dat Beantsje gelijk heeft en het is best goed mogelijk dat jouw paard op de vrachtwagen geweigerd zal worden als je je paspoort niet af wil geven. Wat ik wel vreemd vind is dat er niemand van de vereniging meerijdt, kan jij dat niet doen ? Dan hoef je je paspoort niet af te geven en heeft de chauffeur geen kans op boetes.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:00

Kopie is niet geldig. Ik kan zo een kopie regelen van een paard met ongeveer dezelfde aftekening, maar een ander chipnummer. Mijn vriend heeft regelmatig paarden naar het buitenland vervoerd en ooit eens flink mot gehad vanwege een eigenwijze eigenaar die een kopie had gegeven. Mijn vriend kon kiezen: omdraaien of het bewuste paard uitladen (aan de politie overdragen) en met de rest verder rijden. De eigenaar is toen naar de Italiaanse grens gereden met het paspoort!

Gewoon iemand mee laten rijden, een goede ransporteur maakt er echt geen misbruik van!!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:23

Als je op voorhand die chauffeur niet vertrouwt waarom geef je dan wel je paard mee?

En er al eens aangedacht dat die chauffeur je paard niet meeneemt als hij niet het paspoort meekrijgt....

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:39

Van wie gaat het eigelijk uit dat het paspoort moet mee geven. Van de chauffeur of de organisatie.
Vorig jaar zijn wij in een politiefuik gereden die een grootscheepse controle hielden. Mijn merrie stond in de trailer. Ik had geen paspoort bij omdat deze bij het KWPN lag om iets aan te veranderen. Ze hebben er niet eens naar gevraagd. Ook
nietnaar de papieren van de trailer. Ze hadden het alleen over dat mijn vriend een bril op moest tijdens het autorijden. Logisch ander ziet hij niets!
Maar ik zou mijn papieren niet mee geven. Alleen een kopie. Niet omdat de chauffeur niet te vertrouwen is, maar je weet nooit. Als er wat met hem gebeurd en het raakt zoek.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:15

tjady schreef:
Van wie gaat het eigelijk uit dat het paspoort moet mee geven.

NL-overheid Haha!

VERORDENING IDENTIFICATIE EN REGISTRATIE VAN PAARDACHTIGEN (PVV)
2004 schreef:
Artikel 3
1. Het is verboden paardachtigen te vervoeren of te doen vervoeren, die niet
vergezeld gaan van een geldig paspoort.
2. Het is verboden paardachtigen te vervoeren of te doen vervoeren, die niet zijn
voorzien van een transponder.

tjady schreef:
Van de chauffeur of de organisatie.

De chauffeur is verantwoordelijk voor wat hij vervoert, volgens de verordening dient het paspoort het paard ten allertijde te begeleiden bij transport, zoniet is de chauffeur in overtreding en kan er een boete volgen.

tjady schreef:
Vorig jaar zijn wij in een politiefuik gereden die een grootscheepse controle hielden. Mijn merrie stond in de trailer. Ik had geen paspoort bij omdat deze bij het KWPN lag om iets aan te veranderen. Ze hebben er niet eens naar gevraagd. Ook
nietnaar de papieren van de trailer. Ze hadden het alleen over dat mijn vriend een bril op moest tijdens het autorijden. Logisch ander ziet hij niets!

En omdat er niet bij ieder verkeerslicht een politieagent staat mag je door rood rijden?? Tong uitsteken

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:47

Je bent verplicht je paspoort mee te geven... En zoals al eerder gezegd is het geen eigendoms bewijs.....
Ik vind persoonlijk dat ze het in NL moeten veranderen, net zoasl in Frankrijk... Je hebt hier een los eigendoms bewijs, die je als eigenaar ten alle tijden bij je moet houden, en met de verkoop van je paard in moet vullen en opsturen..... Degene die in het bezit is van dat bewijs op zijn, haar naam is de eigenaar........

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:42

...dus altijd heeeel goed het koopcontract van je paard bewaren!!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:04

beantsje schreef:
...dus altijd heeeel goed het koopcontract van je paard bewaren!!!

En ook dat is niet voldoende Haha!
Een paard is eigenlijk net een bankstel, wie hem heeft mag hem houden... tenzij je kunt aantonen dat jij in het grootse/merendeel voorziet in zijn/haar levensbehoefte... (of je hebt een contract dat je samen met iemand een paard houd) en dat doe je dan weer middels overschrijvingen/kwitanties.

Zo kan het dus gebeuren dat een verzorger zomaar eigenar wordt van je paard, mits die verzorger dus kan aantonen dat zij/hij het merendeel van de kosten betaalde van het onderhoud van het paard (denk aan stalling, voer ed)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:23

We zijn inmiddels weer terug. Niemand heeft gevraagd naar het paspoort ook niet de chauffeur.
We hadden het paspoort gewoon bij ons in de auto.