Zonder transportbeschermers de trailer in?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

x_kellyann_x

Zonder transportbeschermers de trailer in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 12:03

Moet je perse transportbeschermers om doen bij een paard als je je paard vervoert met een trailer?
Mij lijkt het van wel maar de eigenaar van mijn vp doet het zonder.
wat vinden jullie?

Marijkjuh

Re: Zonder transportbeschermers de trailer in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:05

Ik zet zowat altijd m'n pony met transportbeschermers in de trailer, gewoon om dat dat beschermt. Maar iedereen moet het natuurlijk zelf weten wat hij of zij doet

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:07

het wordt niemand verplicht.
Het is een eigen keus die je maakt.
Als die van mij met de trailer gaat heeft ie niets om, staat heel rustig.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:28

Het is absoluut geen noodzaak en in sommige gevallen kan het meer kwaad dan goed doen, maar dat moet je vooral voor jezelf uitmaken.
Mijn paard gaat in ieder geval altijd met blote benen op de wagen Tong uitsteken

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:10

Tsja, er is geen regel voor!
Er zijn er zat die t wel doen, er zijn er ook zat die t niet doen.
Ik heb ze altijd wel 4kant in de beschermers staan, just in case Knipoog

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:09

die van mij staat met blote voetjes op de trailer Haha! Hij staat heel rustig op de trailer en ik denk dat hij alleen maar gek gaat doen als hij wel beschermers om krijgt. En met dit weer vind ik het veel te warm.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:44

Hier noig een die hem zonder op de wagen zet, ook voor ritten van 3,5 uur.
Toen we hem kochten, heb ik alles erbij gekocht, dus ook mega hoge beenbeschermers, daar stond hij zo achterlijk mee te doen, helemaal van slag, dus we laten ze maar uit, ben al blij dat hij zo relaxt op de trailer gaat........

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:46

ik zet mijn ponys liever wel met bescherming op de trailer, vond het dan ook super spannend om mijn veulen te vervoeren omdat ik der geen bescherming om kon geven, gelukkig is alles goed gegaan, maar toch heb ik liever bescherming; het zekere voor het onzekere.
het gaat 99x goed en maar 1 keer fout, maar dan is het misschien al wel te laat; zo denk ik Knipoog

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:48

Bij mijn pony deed ik ze niet om, gewoon omdat hij heel erg rustig stond op de trailer, en juist onrustig werd van die dingen om zn benen.
Alleen toen hij naar de kliniek moest heb ik ze omgedaan, omdat hij heel erg wankel stond.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:11

Ik heb ze ook bijna altijd om, sowieso als ik op wedstrijd ga..
naar clubles meestal niet, dat is 5 min in de trailer en dan heeft ze bandages om Lachen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:54

als het zonder kan dan zou ik natuurlijk zonder doen, als dat niet mogelijk is dan gewoon met Lachen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:58

Het ligt eraan hoe ver we met de trailer moeten.
En welk paard het is.
Onze jaarling zetten we weleens op de trailer en rijden er een stukje mee (straat uit en weer terug) zodat ze kan wennen aan de trailer. Voor die spillebeentjes hebben we geen transport beschermers dus die gaat er zonder op.
Als we ver moeten rijden doe ik ze liever wel om.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:34

Ik heb eigenlijk nooit transportbeschermers om, die van mij is zoo rustig op de trailer. Ik denk dat als ik ze wel om zou doen dat ze dan juist haar benen op gaat tillen enzo..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:46

Bij mij komt er geen paard op de wagen zonder beschermers. Ook al zijn ze nog zo braaf, stel dat er een ongeluk op de weg gebeurt... Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:47

DunDijk schreef:
Het ligt eraan hoe ver we met de trailer moeten.
En welk paard het is.
Onze jaarling zetten we weleens op de trailer en rijden er een stukje mee (straat uit en weer terug) zodat ze kan wennen aan de trailer. Voor die spillebeentjes hebben we geen transport beschermers dus die gaat er zonder op.
Als we ver moeten rijden doe ik ze liever wel om.

Waarom wel als je ver moet rijden? Het meeste risico is toch bij het laden en lossen (deels juist doordat er bescherming om de beentjes zit, maar dat is een ander verhaal)? Als je netjes rijdt met die trailer, heb je tijdens het rijden juist pure rust bij je paard. Waarom dan die warme zooi er omheen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:50

Urielle schreef:
Bij mij komt er geen paard op de wagen zonder beschermers. Ook al zijn ze nog zo braaf, stel dat er een ongeluk op de weg gebeurt... Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben.

En wat denk je dat die beschermers dan precies te bieden hebben? Als je echt in een ongeluk terecht komt (rijtechniek doet heel erg veel om dat te voorkomen), dan kan ik me zo voorstellen dat er nog heel andere risico's zijn dan beentjes en verwacht ik bovendien dat die "beschermers" niet heel veel kunnen doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:27

Als er een of andere idioot ineens uit een straat links van je komt, of door een rood stoplicht komt vliegen, of zich gewoon op jouw rijstrook drukt op de snelweg, of noem maar op, dan zul je toch echt op de rem moeten springen - rijtechniek of niet - en ligt je paard op zijn knieen.
Aangezien ik mijn paarden in dat dikke dekbedachtige materiaal zet met bandages verwacht ik toch in elk geval kapotte knieen te kunnen voorkomen.
Ook als ze zich verstappen op hun eigen voeten of met de hakken tegen de klep aankomen heb ik het in elk geval ondervangen met mijn 'dekbedonderlappen' en springschoenen.
Mocht de trailer kantelen dan heb ik een probleem, maar dan nog heb ik misschien erger voorkomen. You'll never know.

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:40

Ik heb wel altijd beschermers om, maar mijn paard vind dit vre-se-lijk!! Hij vind dit erger dan de trailer zelf. Ik dacht, hij zal er wel aan wennen, maar we gaan elke week weg, en hij vind het nog even erg.
Maar mensen van stal hadden een keer dat hun trailer losschoot van de auto (terwijl de auto en de trailer de week ervoor gekeurd waren, en hij had het toch echt goed aangekoppeld) De trailer vloog met 120 km voorbij de auto en reed zo de vangreels in. Ze hadden daarvoor een springwedstrijd gehad, en hadden de peesbeschermers nog om, en daarover heen transportbeschermers. Het is dwars door het plastik van de peesbeschermers gegaan. Wat waren die mensen blij dat ze beschermers om hadden, anders was hun paard er nu niet meer geweesd!!!
Na dat verhaal heb ik toch besloten dat mijn paard ze lekker om krijgt, en er maar gewoon aan moet wennen.

Korleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:03

Ik deed het eerst altijd wel, maar aangezien mijn paard t echt niet leuk vond, heb ik bij dit paard alleen bandages omgedaan iedere keer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:33

Gabon schreef:
Ik heb wel altijd beschermers om, maar mijn paard vind dit vre-se-lijk!! Hij vind dit erger dan de trailer zelf. Ik dacht, hij zal er wel aan wennen, maar we gaan elke week weg, en hij vind het nog even erg.
Maar mensen van stal hadden een keer dat hun trailer losschoot van de auto (terwijl de auto en de trailer de week ervoor gekeurd waren, en hij had het toch echt goed aangekoppeld) De trailer vloog met 120 km voorbij de auto en reed zo de vangreels in. Ze hadden daarvoor een springwedstrijd gehad, en hadden de peesbeschermers nog om, en daarover heen transportbeschermers. Het is dwars door het plastik van de peesbeschermers gegaan. Wat waren die mensen blij dat ze beschermers om hadden, anders was hun paard er nu niet meer geweesd!!!
Na dat verhaal heb ik toch besloten dat mijn paard ze lekker om krijgt, en er maar gewoon aan moet wennen.

Verward Verward Verward
a) je mag geen 120km/h rijden met een trailer,
b) als de trailer los schiet, moet de hulpremkabel de trailer op de rem trekken,
c) als een trailer los komt heeft ie niet goed vast gezeten, of de koppeling van auto en/of trailer is zeer ernstig versleten geweest! (te kleine trekkogel is APK-afkeur!).

Al met al zijn hier dus een aantal verwijtbare fouten gemaakt! Triest als het paard daarvan de dupe moet worden en het is geen argument om je paard helemaal in te pakken omdat je zelf niet goed op wenst te letten............

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:52

Urielle schreef:
Als er een of andere idioot ineens uit een straat links van je komt, of door een rood stoplicht komt vliegen, of zich gewoon op jouw rijstrook drukt op de snelweg, of noem maar op, dan zul je toch echt op de rem moeten springen - rijtechniek of niet - en ligt je paard op zijn knieen.
Aangezien ik mijn paarden in dat dikke dekbedachtige materiaal zet met bandages verwacht ik toch in elk geval kapotte knieen te kunnen voorkomen.
Ook als ze zich verstappen op hun eigen voeten of met de hakken tegen de klep aankomen heb ik het in elk geval ondervangen met mijn 'dekbedonderlappen' en springschoenen.
Mocht de trailer kantelen dan heb ik een probleem, maar dan nog heb ik misschien erger voorkomen. You'll never know.

Als je die dekbedden tot over de knieen hebt zitten, kan het inderdaad kapotte knieen voorkomen in zo'n geval. Maar als het paard in paniek gaat spartelen omdat het zich verstrikt voelt in die lappen, hoeveel winst heb je er dan van? En hoe groot is de kans dat er zo'n idioot opeens op je zit? Als je zelf zorgt voor een degelijke combi dan schrikken de meeste idioten ook nog eens zelf wel terug.
Als je trouwens maatregelen wilt nemen voor dit soort uitzonderlijke gevallen, moet je ook bijvoorbeeld zorgen dat je paard niet te kort staat aangebonden, want dan krijgt het bij vallen een flinke snuk aan hoofd en hals, maar ja, te lang dan heeft iedereen het er weer over dat het paard over de stang zou willen klimmen, enzovoort, enzovoort.
De beste bescherming die je imo een paard kunt bieden bij het reizen is een zeer degelijk vervoermiddel (combi of vrachtwagen), met ruim voldoende paardenkrachten en een meer dan goede chauffeur, die zijn/haar keuzes maakt ten behoeve van het paard en niet zozeer ten behoeve van andere weggebruikers.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:51

Ik heb ze ook bijna altijd om. Alleen met les niet (5min. rijden) omdat hij dan bandages omheeft, anders moet ik daar helemaal gaan staan bandageren. Sigaar

Val_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:49

op lange afstanden doe ik het wel
korte afstandjes vind ik wel zonder kunnen
en het is bij ons nog nooit fout gegaan

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:59

Ik doe het nooit. Zeker niet met de hitte van nu. De benen worden daar zo week van. In het begin wel toen mijn paard op de trailer ging. Maar nu staat ze zo rustig dat ik het niet nodig vind. Als ik naar de les ga doe ik wel alvast peesbeschermers om.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:25

Ik heb mijn paarden altijd met hoge beschermers op de trailer staan.... Heb vorig jaar een ongeluk gehad, en was zo blij dat ze ze omhad.... Moest erg hard remmen, en hoorde een hoop herrie in de trailer, ze stond nog, maar ik denk dat zonder de beschermers haar benen open hadden gelegen.....

Ik ken iemand die ze ook niet omhad, er ging wat mis met uitladen, en paard haalde zijn hele hoef! en een heel stuk been open, paard heeft 3 weken op de kliniek gestaan....... Was een duur grapje.......