ongekwalificeerde jury?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

ongekwalificeerde jury?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:03

Ik heb de laatste tijd nogal wisselend commentaar op mijn proeven in de M2, en ook dat mijn gevoel vaak niet overeen komt met de punten die ik krijg. Ik ben eens gaan zoeken door wat voor jury's ik eigenlijk beoordeeld ben: nu zijn het af en toe M jury's en af en toe Z jury's, die zullen misschien al wel verschillend jureren, maar ik ben ook een paar keer beoordeeld door een L jury Verward . Dat lijkt mij toch eigenlijk niet in de haak, officieel mag deze jury toch helemaal geen M2 beoordelen dan? Wat kan ik hieraan doen, de vereniging hierop aanspreken of moet dat via de KNHS? Die wedstrijden kosten al genoeg, dan wil ik ook wel behoorlijk beoordeeld worden. Kan je bijvoorbeeld het startgeld weer terugvorderen? Bloos

Iemand ervaring met soortgelijke situatie?

Concorde

Re: ongekwalificeerde jury?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:05

Jeetje, dat klopt echt niet.
Ik zou beginnen met een telefoontje naar de KNHS.
Waar kun je opzoeken wat een jury mag jureren? Staat ergens een namenlijst met de IL, IM en IZ jury´s?

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:07

In het Hippos Vademecum staan alle juryleden vermeld. Dit is een soort naslagwerk wat elk jaar aan alle leden van de KNHS wordt verzonden.

Een L-jurylid mag geen M of Z proeven beoordelen. Zou inderdaad maar even contact opnemen met de KNHS, hoe te handelen... En vervolgens ook de betreffende rijverenigingen hier op aanspreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:28

Concorde schreef:
Jeetje, dat klopt echt niet.
Ik zou beginnen met een telefoontje naar de KNHS.
Waar kun je opzoeken wat een jury mag jureren? Staat ergens een namenlijst met de IL, IM en IZ jury´s?

Ik heb het idd opgezocht in het Hippos Vademecum van 2006, en daar stond deze jury vermeld als L-jury. Zou misschien kunnen dat ze inmiddels wel M mag jureren, maar neem aan dat de KNHS dat dan wel weet. Zal ze eens bellen Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:08

Als ze dit jaar het examen voor IM heeft gehaald, mag ze nu dus wel M jureren. Mocht dit niet het geval zijn, dan moet de KNHS dat ook opgemerken op de teruggestuurde coupons van de betreffende deelnemers. Daar staat immers de naam + persoonsnr van de jury op.
Maar je kunt altijd even bellen.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:42

als je het commentaar naast elkaar legt, zitten er dan geen overeenkomsten in? Ben je al eens naar een jury toegegaan om tips/advies te vragen? Is jouw instructeur al eens mee geweest op wedstrijd? of heb je het al eens gefilmd? misschien zie je dan waarom de jury jou zo beoordelen.
Een L jury zal geen M dressuur gejureerd hebben, waarschijnlijk is deze jury kortgeleden geslaagd als M jury!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:59

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het een L-jury is. Het jurylid is idd ongetwijfeld pas geslaagd.
Je zou kunnen zeggen dat deze de minste ervaring heeft, maar deze persoon heeft wel het laatste de cursus gevolgd en is volgens de laatste richtlijnen geschoold. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:13

rhijnauwen schreef:
als je het commentaar naast elkaar legt, zitten er dan geen overeenkomsten in? Ben je al eens naar een jury toegegaan om tips/advies te vragen? Is jouw instructeur al eens mee geweest op wedstrijd? of heb je het al eens gefilmd? misschien zie je dan waarom de jury jou zo beoordelen.
Een L jury zal geen M dressuur gejureerd hebben, waarschijnlijk is deze jury kortgeleden geslaagd als M jury!

Natuurlijk zitten er overeenkomsten in, maar naar mijn idee ook verschillen. Maar het vervelendst vind ik dat ze naar mijn idee (en volgens mijn instructrice) de laatste 2 maanden echt beter is gaan lopen, maar de punten gemiddeld bijna lager zijn geworden.
En volgens mijn instructrice is het nou eenmaal een paard wat de ene jury graag ziet en de andere niet Bloos

Laten we hopen dat deze jury idd net haar diploma heeft behhaald, ik ga het nog wel even uitzoeken van de week!
(moet zeggen dat ik haar commentaar over het algemeen wel begrijp, misschien moet ik gewoon nog leren wat in de M de bedoeling is Bloos )

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:34

Jertadeperta schreef:
...Ik heb het idd opgezocht in het Hippos Vademecum van 2006...

Da's een boekwerkje wat nou niet echt bepaald up-to-date en zonder fouten is te noemen... Haha!

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:08

Jertadeperta schreef:
En volgens mijn instructrice is het nou eenmaal een paard wat de ene jury graag ziet en de andere niet Bloos

wanneer ik jureer beoordeel ik wat ik zie en niet of het een paard is dat ik graag zie, of er nu een Fries, Hafllinger, tuigpaard of wat voor ras dan ook de ring binnen rijd, ik beoordeel wat de combinatie laat zien, een combinatie die eerlijk en vrolijk, met een mooie, vriendelijke aanleuning de ring doorrijd, met een ruiter erop met een onafhankelijke zit, etcetc. Helaas gaat het vaak anders en kun je als jury niet anders doen dan lagere punten geven.

Het kan voor jouw gevoel wel beter gaan en jouw instructrice kan dat ook vinden, maar de juryleden hebben die vergelijking niet en beoordelen wat ze op dat moment zien!

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:59

GeJe schreef:
Jertadeperta schreef:
...Ik heb het idd opgezocht in het Hippos Vademecum van 2006...

Da's een boekwerkje wat nou niet echt bepaald up-to-date en zonder fouten is te noemen... Haha!

Helemaal mee eens. Als je daar de juryleden in hebt opgezocht, dan kan het inderdaad kloppen dat M jury's nog als L jury's staan vermeld. In november zijn er examens geweest en die wijzigingen zijn niet in het vademecum verwerkt.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 22:43

Het vademecum is idd niet up to date, ik heb er 2 jaar achter elkaar ingestaan met een verkeerd tel.nr. ondanks mijn meerdere telefoontjes en mailtjes bleek het nogal een probleem te zijn om het goed te vermelden....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 08:33

Jertadeperta schreef:
Natuurlijk zitten er overeenkomsten in, maar naar mijn idee ook verschillen. Maar het vervelendst vind ik dat ze naar mijn idee (en volgens mijn instructrice) de laatste 2 maanden echt beter is gaan lopen, maar de punten gemiddeld bijna lager zijn geworden.

Zonder banketstaaf te willen overkomen: misschien heb je meer aan eerlijke kritiek van je instructrice dan aan dit 'naar de mond gepraat'. Als jij netjes je proeven doorstuurt haal je je punten ook, al kom je met een ezel binnen.
Ik gooi het op een gebrek aan routine in de M en misschien toch nog niet helemaal klaar zijn voor deze klasse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:55

Urielle schreef:
Jertadeperta schreef:

Zonder banketstaaf te willen overkomen: misschien heb je meer aan eerlijke kritiek van je instructrice dan aan dit 'naar de mond gepraat'. Als jij netjes je proeven doorstuurt haal je je punten ook, al kom je met een ezel binnen.
Ik gooi het op een gebrek aan routine in de M en misschien toch nog niet helemaal klaar zijn voor deze klasse.

Je mag het 'naar de mond gepraat' noemen, maar er zijn toch meer mensen met die mening dus misschien heeft ze toch gelijk.... ik vind het ook niet erg dat ik geen punten rijd (wel jammer natuurlijk, maar ja), maar wil graag snappen wat de jury wil zien. En als ze dan iedere keer wat anders willen raak ik ook een beetje de kluts kwijt.

Dat laatste heb je waarschijnlijk wel gelijk in, alleen het rare vind ik dus dat ik 2 maanden geleden wel punten reed en nu niet meer, terwijl ze volgens mij echt beter loopt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-07-06 10:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:58

Heb bericht van de KNHS dat deze jury idd sinds eind 2005 IM gekwalificeerd is! Gelukkig maar. Wel raar dat ik ook op de KNHS site in de lijst met geslaagden deze jury niet terugvond Verward
Maar goed, het is in ieder geval opgelost!

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:58

misschien een volgende keer het paard iets meer op lengte houden en lekker op haar eigen benen laten lopen? Je hebt een geweldig paard, alleen ontbreekt het nog een beetje aan wederzijds vertrouwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:42

rhijnauwen schreef:
misschien een volgende keer het paard iets meer op lengte houden en lekker op haar eigen benen laten lopen? Je hebt een geweldig paard, alleen ontbreekt het nog een beetje aan wederzijds vertrouwen

Tja, dat op lengte houden vind ik idd nogal eens lastig als ze zo vliegerig is.....voor mijn gevoel is het dan óf bij me houden óf alles kwijt. Bloos de tussenweg moet nog een beetje ontdekt worden denk ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:44

misschien moet je een keer een wedstrijd gericht clinic organiseren op stal Haha! Haha!

dan weet je waar je knelpunten liggen

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:21

Misschien handig om eens van instructie te veranderen? We zien het als juryleden zo vreselijk vaak dat de instrucie toch écht zeker weet dat het paard goed loopt. Terwijl je dus blijkbaar door veel zoniet alle juryleden een ander oordeel krijgt. Waar ligt het nu toch aan.....

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:44

Ok, probleem opgelost dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:04

femiaans schreef:
Misschien handig om eens van instructie te veranderen? We zien het als juryleden zo vreselijk vaak dat de instrucie toch écht zeker weet dat het paard goed loopt. Terwijl je dus blijkbaar door veel zoniet alle juryleden een ander oordeel krijgt. Waar ligt het nu toch aan.....

Ik krijg van verschillende jury's een VERSCHILLEND oordeel met verschillend commentaar, dus niet allemaal hetzelfde, soms hoog en soms laag met wisselend commentaar. Dit lijkt me toch niet aan m'n instructrice liggen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:06

Mies7 schreef:
Ok, probleem opgelost dus...

Yep, probleem is opgelost Haha!
Geloof dat we ook een beetje off-topic raken (niet dat ik het erg vind, is wel interessant Tong uitsteken )

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:14

Jertadeperta schreef:
Ik krijg van verschillende jury's een VERSCHILLEND oordeel met verschillend commentaar, dus niet allemaal hetzelfde, soms hoog en soms laag met wisselend commentaar. Dit lijkt me toch niet aan m'n instructrice liggen dan?

Zolang er nog zoveel commentaar op je proeven is, ligt het wel degelijk indirect aan je instructrice. Die hoort jou uit te leggen hoe een goed gaand paard in een proef hoort te gaan. Als ze vind dat hoe je paard nu gaat goed genoeg is voor de M, dan is er wat mis blijkbaar. Als ze zegt dat jullie aan het werk zijn, ervaring moeten opdoen en er nog verbetering noodzakelijk is, is het anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:35

Suzanne F. schreef:
Jertadeperta schreef:

Zolang er nog zoveel commentaar op je proeven is, ligt het wel degelijk indirect aan je instructrice. Die hoort jou uit te leggen hoe een goed gaand paard in een proef hoort te gaan. Als ze vind dat hoe je paard nu gaat goed genoeg is voor de M, dan is er wat mis blijkbaar. Als ze zegt dat jullie aan het werk zijn, ervaring moeten opdoen en er nog verbetering noodzakelijk is, is het anders.

Ik doelde hiermee op het (naar mijn idee) tegenstrijdige commentaar van de jury's, niet op de hoeveelheid.
En ik heb het niet gehad over "goed genoeg voor de M2" maar over beter dan 2 maanden geleden toen ik wel punten reed. En dan krijg ik nu voor proeven die naar mijn idee stukken netter gaan niet meer dan 175 punten, dat vind ik een beetje jammer.

Maar goed, zowel amazone als paard hebben geen ervaring in de M2 dus dat moet gewoon nog komen Knipoog

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 05:26

Ik snap dat het jammer is dat er niet gelijk winstpunten om je oren vliegen, maar 175 is toch echt zo slecht nog niet. Maar schijnbaar vind het jyurycorps je nog niet goed genoeg om een klasse hoger te rijden ( een winstpunt krijg je alleen als een jury vindt dat je naar een hogere klasse doorkan) En zoiets kan lang duren! Elke klasse heeft weer een hogere moeilijkheidsgraad, en waar in het in het L nog niet zo héél erg zwaar tilde dat je paard iets op de voorhand liep, of soms iets thd kwam, mag dat in de M niet meer gebeuren.( Om een voorbeeld te geven, het heeft niet zo`n nut om virtueel te vertellen wat er mis is, zoiets kan je alleen zien)
Hou voor ogen dat als jij fijn gereden hebt, het al heel belangrijk is, wij als jury zien een momentopname, jij zit elke dag op je paard. En als jij vind dat hij al stukken beter loopt, prima! Alleen is het in onze ogen dan nog niet genoeg. Ipv dan het volgende lijstje te gaan gebruiken: "Het ligt ten alle tijden aan de jury, dan aan de bodem, dan aan het losrijden, want ze reden me in de weg, dan omdat ze zon in mijn petje scheen, dan aan het paard, dan een hele lange tijd niets..... en dan misschien dat je zelf door de spanning toch ook niet zo fijn hebt gereden.."
Neem het commentaar eens te harte, en al is het veel, probeer dat te verbeteren, dan zal je zien dat het ineens hard kan aan. Juryleden zitten niet 4 uur in een auto te verknetteren, of s`winters weg te vriezen in een goor spinnenhok om jullie af te branden. Maar we willen graag voorkomen dat er combinaties in een te hoge klasse rijden terwijl ze er nog niet aan toe zijn. Dat scheelt ( zeker bij de combinatie) een hoop frustratie.
En aan het einde van dit betoog wil ik zeker nog even vertellen dat ik het zo jammer vind dat het toch zo belangrijk is om met winstpunten thuis te komen.Geniet toch eens van elke klasse waar je in speelt. De B kan net zo leuk zijn als het Z. Je bent namelijk met je vriendje samen aan het werken. En wat is er leuker om dan idd met winstpunten een een goed plaatsing thuis te komen. Maar is dat niet zo? Dan ben je toch de hele dag met je vriend bezig geweest!Geniet er van! Dan zal je ook merken dat het ineens wat makkelijker gaat.