schrikken als testgedrag? Hoe er mee omgaan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

schrikken als testgedrag? Hoe er mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 20:17

Hallo,

Ik heb sinds een paar weken een nieuwe merrie. Deze jongedame heeft 2 jaar op weide gestaan.

De reden daarvan? Toen Zoonlief stopte met rijden ging dochterlief het overnemen. Zij was echter een beetje bang aangelegd en omdat de jongedame vreemde acties ondernam vloog ze op weide.

Een tweetal weken geleden heb ik haar van de weide geplukt en ben ik haar gaan rijden. Ik botste tegen een aantal probleempjes op. Ik merkte bv meteen dat zoonlief linkshandig was (jaah aan het paard) en dat dochterlief haar nooit echt had durven rijden.

De dame schrikt nogal snel. Nu vond ik het vreemd dat ze na 2 weken nog stééds van het zelfde weg springt. Maar dat ze bv niet schrikt van een grasmachiene die langs haar door komt, of een straaljager die met het nodige geluid over haar vliegt, of een duif die plots langs haar op duikt.

Dus er begon me een lichtje te dagen dat het misschien wel eens testgedrag kon zijn. Dus vandaag er op geklommen (als je op de grond staat heeft ze wel erg veel respect voor je, ze luisterd als een hond enz enz en laat je ook makkelijk opstappen en laat zich makkelijk opzadelen.)
En ze ging weer bij hetzelfde punt moeilijk doen. Dus ik ga goed zitten, benen der aan maar vergeet 1 teugeltje vast genoeg te nemen. Dus madam breekt uit aan die kant. Goed, beide teugels vast nemen en haar goed opsluiten met mijn benen. En toen ging ze gewoon stilstaan. Als ik haar vooruit dreef dan schudde ze met haar hoofd, deed 1 stap en ging weer stil staan.
Nu heeft ze de neiging om bv voor dazen enz met haar voet op de grond te trappen in stap (als ik aan het uitstappen ben) en dit deed ze nu met twee voorhoeven tegelijk.

Ik werd het uiteindelijk zo ongelooflijk zat dat ik er een zweepje bij genomen heb. En toen ze een tik kreeg zag de wereld er plots een heel stuk minder eng uit Verward Ze kon netjes lopen, schrok niet meer enz enz.

Kan dit paard schrikken als testgedrag gebruiken? Of is dit gewoon omdat ze geen enkel respect heeft voor haar ruiter wanneer ze op haar rug zitten omdat nooit iemand de moeite heeft gedaan om haar dat te leren?
Hoe zouden jullie hier mee om gaan?

MISTRAL94

Re: schrikken als testgedrag? Hoe er mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:24

Die van mij kan zich ook om kleine dingen aanstellen. Het beste werkt doen alsof je gek bent en het negeren. Die van mij zit dan gewoon te wachten tot ik zal reageren, is niet altijd even makkelijk om te doen alsof je neus bloed maar werkt (bij ons tenminste) wel het beste Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 20:46

dat dacht ik eerst ook al. Maar als ik het negeer dan gaat ze gewoon in de hoek het dichst bij de stal stil staan en is ze met geen middel meer vooruit te krijgen Rolleyes Ze speelt echt gewoon.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:54

Mijn paard is ook erg kijkerig, en schrikt van een molshoop, echter ik ben er inmiddels achter dat ie niet echt schrikt, maar zo onder het werk uit kan komen.

Jammer voor hem, ik heb em door, en als ik em echt aan het werk zet, kijkt ie nergens meer naar. Hij was me aan het uitproberen..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:55

mijn pony was ook overal bang voor. mijn vaderfietste er altijd naat omdat ik nog te jong was om alleen te gaan. ze heeft tot 2 keer toe op de fiets van mn pa gezeten(ze chrok en gleed uit en kwam op de fiets terecht) en ik wa ook al onderweg naar d manege voor les zei dat vroutje dat je moet laten merken wie de baas is. du zweepje mee en een tik gven als ze weer zo doet. dus de keer daarop wij weer en ze chrikt en geef der tegelijketijd een tik en ze lootp gewoon door. darna heeft ze het nog een paar keer gedaan. en nu is ze zo mak als het maar zijn kan als k voel dat ze ergens van gaat schrikken hoef ik alleen ff te zeggen dat het goed is en een klopje op der hals en loopt ze gewoon door. wel opletten dit werkt niet bij elk paard mn andere paard als ik die sla alshij chriktwordt het alleen maar erger. daar helpt juist lief zijn beter. maar denk voor jou al je ze een paar keertjes aantikt met een zweepje je al heel ver komt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:57

Als ze echt aan het werk zijn hebben ze gewoon geen tijd om ergens naar te kijken Whoosh! Is voor mij net zo Haha!

Pharagirlke: Ik zou haar op dat moment wel doorpakken, ze mag natuurlijk niet zomaar stil gaan staan. Je weet zeker dat er niets zit waar ze een keer eerder echt van geschrokken is? Het is natuurlijk ook moeilijk te beoordelen, zo van achter een bureautje Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 23:22

Jaaaa mijn allerliefste tinker kan schrikken en 'schrikken'.

Ze is een keer echt geschrokken; toen er een luchtballon bijna naast de bak landde. Ze stond verstijfd en trilde over heel haar lichaam. Maar na even rustig praten en klopjes, was ze na een minuutje al weer gerust genoeg om verder te rijden. Dan ben ik ook heel rustig en geduldig.

Ze kan zich ook vreselijk aanstellen. Dan is ze plotseling bang voor boomwortels en wil er of met een ruime boog omheen of springt erover of het een oxer van 1.20 is...
een volgende keer kan het een boomstam zijn of een vogeltje of een blaadje dat door de lucht waait.
Dan helpt slechts 1 ding: een ferme tik met de zweep. Is het meteen over. Maar ach, ik vind het wel humor. het verschil met echte angst is voor mij in ieder geval heel duidelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 00:02

ja voor mij ook, alleen zou ze mee op wedstrijd moeten gaan over een paar maanden. En dan kan ik het écht nietgebruiken dat ze het ineens in haar bol krijgt en gaat schrikken van alles.

Mistral: dat weetik heel zeker Lachen

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 07:29

pharagirlke schreef:
ja voor mij ook, alleen zou ze mee op wedstrijd moeten gaan over een paar maanden. En dan kan ik het écht nietgebruiken dat ze het ineens in haar bol krijgt en gaat schrikken van alles.

Mistral: dat weetik heel zeker Lachen

Voor je de ring in gaat, wanneer mogelijk, even een paar rondjes om de ring lopen. Wanneer ze zich aansteld, gewoon laten zien dat jij op z'n rug zit... waarschijnlijk zal de proef dan goed verlopen.

SUCCES met je wedstrijd!!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:11

Damber: Ik denk dat je eerst moet zorgen dat je paard thuis voor elkaar is en dan moet je pas op wedstrijd gaan. Pharagirlke had problemen met thuis in de bak rijden maar ze wil wel over een paar maanden op wedstrijd Knipoog Overigens is het ook niet altijd mogelijk om, om de ring heen te rijden.

Bij die van mij is het ook heel duidelijk wanneer het echt angst is of wanneer ze er een spelletje van maakt. Als wij op buitenrit gaan vind ik het wel grappig dat ze elkaar aanvullen, waar de 1 bang voor is loopt de ander wel bij langs en andersom. Die paarden van ons hebben elkaar echt gevonden.

Maar als jij zeker weet dat het gewoon uitproberen is zou ik haar toch doorpakken, als ze het eenmaal gewonnen hebben valt er helemaal niks meer mee te beginnen. Wat ik ook nog weleens wil doen als ze iets "eng" vinden. Niet er bij langs maar op de volte zetten, volte steeds iets meer opschuiven en zorgen dat je stelling naar binnen vraagt. Dan kom je er vanzelf een keer bij langs en als ze dan echt hard aan het werk zijn hebben ze geen tijd om er naar te kijken Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:18

Ja hoor, schrikgedrag kan door een paard gebruikt worden om ergens onderuit te komen. Het is alleen best wel moeilijk te beslissen wanneer je met die uitprobeersituatie te maken hebt, en wanneer ze echt bang zijn.
Als paarden iedere keer voor hetzelfde schrikken, ga er dan maar van uit dat het zieken is. Ik heb een merrie gekend die als de dood was voor tractoren. Er iedere keer vandoor willen. Daar dus heel veel aandacht aan besteed, tot je haar bij wijze van spreken aan de tractor vast kon zetten en de tractor kon starten. Een half uur laten riedelen en madam stond te pitten. Iedere keer weer opnieuw starten, geen probleem. Maar kom geen tractor tegen op straat, want dan neemt ze - nog steeds - de benen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:50

Bij het 'schrikken' gewoon door pakken. Volgens mij neemt deze merrie je gewoon in de zijk. Je kan zelf imo wel aanvoelen wat schrikken en 'schrikken' is.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:30

Mijn merrie kan ook 'schrikken' wanneer er een blaadje in de bak waait ofzo. Bouwt een boel spanning op wanneer ze weer langs datzelfde punt komt.

Ik negeer het altijd, probeer gewoon door te rijden. Wijs ik haar terecht (besteed ik er aandacht aan), dan heeft ze haar zin en is ze onder het werk uit gekomen. Ik probeer haar dus zoveel mogelijk bezig te houden, maar zo nu en dan heeft ze haar buien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 12:54

Cassidy: ze schrikt inderdaad steeds van hetzelfde. Er begon me een lichtje te dagen toen ik merkte dat straaljagers en grasmachienes niet eng waren.Terwijl Explo, die totaal iet meer schrikkerig is, wel schrikt van het geluid van een straaljager.
Ik denk inderdaad dat haar er door heenn ga moeten nemen. Het fijna aan der is wel, toen ze 1x een tik gekregen had, toen liep ze gewoon het hele verdere uur er netjes langs door.

Damber: de eerste 6 maanden ga ik nog niet op wedstrijd met deze meid. Ik wil haar eerst goed voor elkaar hebben, ze is iets te sterk om onvoorbereid op wedstrijd te gaan Knipoog Ik denk dat ze me op het moment alle hoeken van de ring zou laten zien als ze tussen de witte hekjes moet *LOL* Ik vermoed dat ze, gezien haar voorlopige lompigheid, het ook zou klaarspelen om er over heen te springen dus Haha!

Marikootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:18

Komt me heel bekend voor, ook mijn verzorgpaard deed dat. Hele tijd me in zeik nemen tot ik het zat was (ik had ook heel vaak gehoord dat ik de baas was en niet het paard) en een goede tik heb uitgedeeld. Sindsien doet hij niet zo "testerig" meer en werkt wanneer ik wil werken!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:42

Ja dat kan, de mijne doet dat ook weleens, als ik er niet op reageer en gewoon door rijd is er niets aan de hand.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 00:57

En als je nou aan de hand stapt en voorbij dat punt komt,hoe reageert ze dan??

Ik ben van mening dat je je paard zoveel mogelijk moet densibiliseren.Maw,aan zoveel mogelijk enge dingen moet laten wennen.Verzin zelf maar,gebruik een toeter van de kinderen,blaas ballonnen op,...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 15:39

Armaris: Maar het blijkt dus om aanstellerij te gaan. Dan kun je nog zoveel enge dingen introduceren het blijft een feit dat ze zich aanstelt. Ze moet er dus doorheen gereden worden Knipoog

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:26

MISTRAL94 schreef:
Armaris: Maar het blijkt dus om aanstellerij te gaan. Dan kun je nog zoveel enge dingen introduceren het blijft een feit dat ze zich aanstelt. Ze moet er dus doorheen gereden worden Knipoog

Hoe weet je dat ze zich aanstelt?Heeft ze jou dat gezegd?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:36

Zou ik maar even lezen wat TS schrijft Knipoog

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:26

MISTRAL94 schreef:
Zou ik maar even lezen wat TS schrijft Knipoog

Dat geeft geen antwoord op mijn vraag.
Ja ze geeft een tik en dat paard loopt door omdat het moet.
Vandaar mijn vraag,hoe is die als je ernaast stapt en er voorbijloopt maar daar wordt ook niet op gereageerd

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:38

TS geeft zelf al aan dat het aanstellerij is. Daar ging haar vraag ook om Verward

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:03

MISTRAL94 schreef:
TS geeft zelf al aan dat het aanstellerij is. Daar ging haar vraag ook om Verward

Haar vraag ging om : Schrikken als testgedrag? Hoe ermee omgaan??

Ik lees nergens waar TS zegt dat het aanstellerij is,anderen antwoorden in haar plaats

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:46

Het staat er wel Knipoog

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:57

MISTRAL94 schreef:
Het staat er wel Knipoog

Ohja?Quote het dan even voor me als je wilt