Ik heb sinds een paar weken een nieuwe merrie. Deze jongedame heeft 2 jaar op weide gestaan.
De reden daarvan? Toen Zoonlief stopte met rijden ging dochterlief het overnemen. Zij was echter een beetje bang aangelegd en omdat de jongedame vreemde acties ondernam vloog ze op weide.
Een tweetal weken geleden heb ik haar van de weide geplukt en ben ik haar gaan rijden. Ik botste tegen een aantal probleempjes op. Ik merkte bv meteen dat zoonlief linkshandig was (jaah aan het paard) en dat dochterlief haar nooit echt had durven rijden.
De dame schrikt nogal snel. Nu vond ik het vreemd dat ze na 2 weken nog stééds van het zelfde weg springt. Maar dat ze bv niet schrikt van een grasmachiene die langs haar door komt, of een straaljager die met het nodige geluid over haar vliegt, of een duif die plots langs haar op duikt.
Dus er begon me een lichtje te dagen dat het misschien wel eens testgedrag kon zijn. Dus vandaag er op geklommen (als je op de grond staat heeft ze wel erg veel respect voor je, ze luisterd als een hond enz enz en laat je ook makkelijk opstappen en laat zich makkelijk opzadelen.)
En ze ging weer bij hetzelfde punt moeilijk doen. Dus ik ga goed zitten, benen der aan maar vergeet 1 teugeltje vast genoeg te nemen. Dus madam breekt uit aan die kant. Goed, beide teugels vast nemen en haar goed opsluiten met mijn benen. En toen ging ze gewoon stilstaan. Als ik haar vooruit dreef dan schudde ze met haar hoofd, deed 1 stap en ging weer stil staan.
Nu heeft ze de neiging om bv voor dazen enz met haar voet op de grond te trappen in stap (als ik aan het uitstappen ben) en dit deed ze nu met twee voorhoeven tegelijk.
Ik werd het uiteindelijk zo ongelooflijk zat dat ik er een zweepje bij genomen heb. En toen ze een tik kreeg zag de wereld er plots een heel stuk minder eng uit
Ze kon netjes lopen, schrok niet meer enz enz.Kan dit paard schrikken als testgedrag gebruiken? Of is dit gewoon omdat ze geen enkel respect heeft voor haar ruiter wanneer ze op haar rug zitten omdat nooit iemand de moeite heeft gedaan om haar dat te leren?
Hoe zouden jullie hier mee om gaan?

Ze speelt echt gewoon.
Is voor mij net zo

Ik vermoed dat ze, gezien haar voorlopige lompigheid, het ook zou klaarspelen om er over heen te springen dus