Jury geeft lage punten vanwege de bouw van het paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

naam

Jury geeft lage punten vanwege de bouw van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 11:18

Ik had een wedstrijd met mijn paard.
Ik reed een heerlijke proef! zelf wel tevreden alleen het het wat flitsender gemogen! maar geen grove fouten! was echt tevreden, omdat ik al 3 1/2 week geen wedstrijd had gereden, en niet veel getraind had. had gedacht zo ergens in de 170 te hebben gereden.

wordt ik door de jury bij haar geroepen!
mijn paard was slecht in orde! hij heeft last van zijn rug zegt ze!
Nou nog nooit problemen met de rug van mijn paard gehad, maar hij heeft nu eenmaal een karperrug, dat is niet chique, maar heeft daar geen last van Er zijn dus wel eens jury's (is me nu dus 2 x overkomen.) die denken dat mijn paard daardoor erg gespannen is in de rug, en dat ie daarom zijn staart zo tussen zijn benen draagt, maar het is gewoon de bouw van het paard... doe je verder niets aan, en als je zijn spieren in de rug voelt is er niets mis mee. Hij is gewono kern gezond en voelt zich kiplekker.

zij vond dus dat mijn paard stijf liep! en dat dat kwam omdat hij wervels scheef heeft zitten, en dat hij fysiotherpie nodig hebt, en dat je zo nooit winstpunten rijdt! Nou ik was echt helemaal overdonderd.
zij adviseerde mij ook nog om de volgende proef niet te startten, want ik had bij haar al bijna een minpunt, en als de volgende jury nog strenger was zou ik zeker een minpunt rijden.

ik ben dus naar de jury in de volgende ring gegaan en heb het verhaal uitgelegd. hij zegt rijdt maar eens een rondje in de ring, dan kijk ik er even naar. Nou zegt hij. Er is niets, maar dan ook niets mis met je paard. hij loopt ietsje voorzichtig dat wel, maar de bodem is ook echt bikkelhard. heb 10 combinaties in de ring gehad, en 8 liepen er slechter dan die van jou! maar de bodem is ook niet ideaal.
wel vond hij het verstandiger dat ik niet zou startten, om problemen met de andere jury te voorkomen.
uiteindelijk ben ik dus ook niet gestart, (was gewoon overdonderd) en heb paard naar huis gebracht!

is toch niet normaal jongens, dat er nog jury's bestaan die NIET door een bouw van een paard heen kunnen kijken! Gelukkig gebeurt het niet zo vaak, maar het is en blijft kl*ten als je dit meemaakt!

Maar ja. met zo'n paard als die van mij zou je het wel eens vaker kunnen treffen. ga me er ook niet druk om maken, en volgende wedstrijd kijken we wel weer hoe het dan gaat. Maar het is en blijft vervelend dat er jury's zijn die een paard om hun bouw bestraffen, terwijl er gewoon een nette proef gereden wordt!

zo ik ben mijn verhaal even kwijt! Bedankt voor het lezen! en hoor graag of er meer mensen zijn die zoiets wel eens overkomt!

LittleRose

Re: Jury geeft lage punten vanwege de bouw van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:30

Nou dit slaat ook echt alles.
Doordat de jury vind dat je paard er slecht uitziet mag je de volgende proef niet starten. Achterlijk vind ik het.
Wat ook altijd opvalt is dat paarden die JUIST goed gebouwd zijn en er heel mooi uitzien daar extra punten voor krijgen.
Je moet punten krijgen om het rijden en niet om hoe je paard eruit ziet !!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:37

ikheb het nog nooit te horen gehad en willem heeft ook een flinke karperrug.
ik heb regelmatig vragen gekregen van mederuiters e.d die er naar vroegen, maar allemaal konden ze nix aan hem zien tijdens het lopen en liet hij zijn rug gewoon los.

toch heb ik hem vorige week door een osteopaat laten behandelen, omdat hij veel moeite hadmet de linker buiging en stelling. dat kwam dus doordat op rechts zijn ruggewerfels niet goed zaten.

nu ben ik weer aan het rijden en hij loopt anders, zet zijn achter hand er beter onder, hij is welliswaar nog slap, wat wil je als je jarenlang met een strakke rug hebt gelopen, maar ik voel duidelijk verschil.

ik start zondag ook gewoon na 4 maanden weer onze eerste wedstrijd en ik zie wel hoe het gaat. hij beweegt nu gewoon makkelijker van achteren.

dus het kan echt geen kwaad er na te laten kijken. ik heb het nl niet op advies van iemand gedaan, maar omdat ik zelf aan voelde dat er een blokkade zat, waar dan ook in zijn lichaam(persoonlijk dacht ik nl aan zijn hals en kaakgewricht, maar het kwam dus helemaal vanuit zijn achterste ruggewervels)

dus het is echt niet zoals jij zegt dat je met een paard zoals die van jou het vaker kunt treffen, aangezien ik in 3 jaar starten er nooit geen woord over heb gehoord.

overigens draagt willem zijn staart nooit tussen de benen. dat is eigenlijk het enige wat ik je er over kan vertellen.

keken ze bij mij maar eens naar de bouw. dan zien ze dat willem een groot lang gebouwd paard is die gewoon moeite heeft met bepaalde dingen. maar ons best doen we. helaas zijn wij niet van die soepele elastiekjes met super gangen, waardoor er soms mindere punten gegeven worden zonder dat we hetverdient hebben.

maar daar is het de dressuursport voor, een ander geeft ons wel waardering voor wat hij ziet.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:35

Ongelovelijk!!! Klacht indienen bij de KNHS!!! Ik zie dat je al M2 rijd, nou dan vind ik het helemaal achterlijk, je bent toch niet voor niks in het M2 gekomen!! Verward Naja hopen voor jouw dat je volgende keer wat aardigere jury's krijgt! Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:05

Ik vind dat een jury je niet de grond in mag trappen voor de bouw van je paard, klacht indienen zou ikzeggen

of topic: Wat is een karperrug?

naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 14:07

dondahsteen schreef:
Ongelovelijk!!! Klacht indienen bij de KNHS!!! Ik zie dat je al M2 rijd, nou dan vind ik het helemaal achterlijk, je bent toch niet voor niks in het M2 gekomen!! Verward Naja hopen voor jouw dat je volgende keer wat aardigere jury's krijgt! Knipoog

Nou das dus ook precies wat ik ook zei.
hoe kan het dat ik de laatste wedstrijden in de M1 continue dikke winstpunten reeds, soms zelfs 2 tegelijk.. met een paard dat dus niet goed in de rug zou zijn!
Ik weet namelijk 100 % zeker dat ie goed is, hij is namelijk nog niet zo heel erg lang geleden nog nagekeken, toen er een fysio bij een paard van een vriendin was.

Ja zat ook te denken een klacht in te dienen bij de knhs. maar ja.
Stel dat je daar dan de volgende keer treft... kan je het helemaal vergeten met de punten ben ik bang....
ik heb maar gewoon ja en amen gezegd, in de hoop dat als ik haar een volgende tref, ze het herinnert, en misschien op een normale manier kan beoordelen.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 22:33

als je bang moet zijn voor iedere jury die je slechte punten kan aan geven dan moet je niet meer starten.

klacht in dienen en daarmee is het gewoon uit. en al zou ze de pik op je hebben? dan die je weer een klacht in. wie weet zijn er meerdere binnen gekomen van haar, maar doen ze er nog niets mee omdat er te weinig zijn, weet jij veel.

nooit zo maar ja en amen zeggen omdat je bang bent voor een volgende keer. als het echt een vervelend mens is dan doet ze het voor een 2e en 3e keer ook nog als je er nix aan doet.

bij een karperrug steken de achterste ruggewervels heel erg uit. je ziet duidelijk in een boog de wervels lopen. willem heeft een hoge schoft en dan steekt de ruggegraat zo'n cm of 3 uit. als het zadel op ligt zie je alleen de 4 achterste wervels er nog uitsteken.

ik heb niet cht duidelijke foto's, misschien dat je in mijn profiel iets ervan kan zien?
wat ik vaak krijg te horen van anderen is datie te mager is, omdat zijn ruggegraat uitsteekt.. dan krijg je van die vuile blikken dat je niet voor je beesie zorgt... pas als je het verhaal verteld krijgen ze begrip. als ik mij daar steeds iets van aan moest trekken.

er zat wat mis bij willem, iets waar hij niet direct last van had... maar ik heb al die tijd ook gewoon winstpunten gereden en complimenten gehad.. dus das echt geen garantie hoor...

naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 07:29

gekke_koei schreef:
als je bang moet zijn voor iedere jury die je slechte punten kan aan geven dan moet je niet meer starten.

klacht in dienen en daarmee is het gewoon uit. en al zou ze de pik op je hebben? dan die je weer een klacht in. wie weet zijn er meerdere binnen gekomen van haar, maar doen ze er nog niets mee omdat er te weinig zijn, weet jij veel.

nooit zo maar ja en amen zeggen omdat je bang bent voor een volgende keer. als het echt een vervelend mens is dan doet ze het voor een 2e en 3e keer ook nog als je er nix aan doet.

bij een karperrug steken de achterste ruggewervels heel erg uit. je ziet duidelijk in een boog de wervels lopen. willem heeft een hoge schoft en dan steekt de ruggegraat zo'n cm of 3 uit. als het zadel op ligt zie je alleen de 4 achterste wervels er nog uitsteken.

ik heb niet cht duidelijke foto's, misschien dat je in mijn profiel iets ervan kan zien?
wat ik vaak krijg te horen van anderen is datie te mager is, omdat zijn ruggegraat uitsteekt.. dan krijg je van die vuile blikken dat je niet voor je beesie zorgt... pas als je het verhaal verteld krijgen ze begrip. als ik mij daar steeds iets van aan moest trekken.

er zat wat mis bij willem, iets waar hij niet direct last van had... maar ik heb al die tijd ook gewoon winstpunten gereden en complimenten gehad.. dus das echt geen garantie hoor...

Nou ik heb ook niet gezegd dat ik bang ben voor lage punten!
Als ik slecht rijdt, verdien ik lage punten.
het is alleen ERG vervelnd dat je afgerekend wordt op de bouw van je paard! en dat terwijl het paard zelf niet eens last heeft van die bouw!
Hem niet meer startten is geen optie, daarvoor vinden we normaal gesproken het startten veel te leuk! Bovendien heeft mijn paard kwaliteiten genoeg om de Z2 te bereiken! En dat zal ook lukken ook, zegt mijn vechtersmentaliteit! Maar het neemt niet weg dat het kloten blijft dat er zulke jury's bestaan!

Discusieren met zo'n jury heeft ook geen enkele zin! Bovendien kan het verhaal dan uren gaan duren, want zij is er van overtuigd dat ie niet goed is, en ik ben er van overtuigd dat ie wel goed is!

Klacht indienen heeft zoals je zelf ook zegt weinig zin!
ze doen er toch niets mee. ik heb mijn strategie al bedacht!
zal zodra ik haar weer tref, vertellen dat ik bij de fysio geweest ben en dat ie dan weer helemaal goed is. Ik weet wel bijna zeker dat ze dan denkt dat ie goed loopt! We maken er gewoon een sport van! we zien wel hoe gaat lopen!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:01

Ik snap best dat je dit niet bevalt. Ik zou er ook van balen. Aan de andere kant meot je het iemand niet direct kwalijk nemen dat hijhet paard niet lekker vind lopen. Ik betreur het wel eens dat er zo weinig juryleden daar juist iets van zeggen. Ik dit geval was het wellicht onterecht maar er lopen genoeg stumpers rond die wel last hebben van de wervels of spieren. ook die komen gewoon door de L heen en ook nog eenheel eind in de M.
Ik vind het knap van het jurylid dat ze er iets van heeft durven zeggen.
Wat ik wel raar vind is dat je in die andere ring niet gewoon hebt gereden. De beste man geeft je het advies om niet te starten als ik zeker wist dat er niets met mijn paard was zou ik gewoon gestart zijn. Ik kan mij voorstellen dat je overdondert was maar de confrontatie met de andere dame was ik in dit geval wel aangegaan.

Nogmaals ik zou in dit geval ook balen. en het is jammer dat deze dame er dus blijkbaar minder verstand van zou kunnen hebben.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:03

oosterhoff schreef:
Ik snap best dat je dit niet bevalt. Ik zou er ook van balen. Aan de andere kant meot je het iemand niet direct kwalijk nemen dat hijhet paard niet lekker vind lopen. Ik betreur het wel eens dat er zo weinig juryleden daar juist iets van zeggen. Ik dit geval was het wellicht onterecht maar er lopen genoeg stumpers rond die wel last hebben van de wervels of spieren. ook die komen gewoon door de L heen en ook nog eenheel eind in de M.

Juist.. een tijdje geleden zag ik op een wedstrijd een pony lopen die gewoon niet kon draven.. Constant rug aanspannen, aangaloperen en staken, maar nog werd ze de ring niet uitgestuurd.

Als de jury gewoon bezorgd is om je paards zijn welzijn vind ik het helemaal niet zo raar.Ik ben wel nieuwsgierig naar foto's of filmpjes van jullie als combi?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 23:20

Ik herken het ook wel een beetje. Mijn paard is correct gebouwd, maar wel lang in de rug. Toen ik nog L2 was was ze ook nog niet sterk genoeg om echt te sluiten/verzamelen. Verder liep ze wel goed en de beweging is ruim. Kreeg toen ook eens 130 punten (oude telling) van een jury met als commentaar: paard is te lang, bij zowat elk onderdeel. Dat ie verder netjes ontspannen liep was blijkbaar niet belangrijk.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 07:06

Sizzle schreef:
Ik herken het ook wel een beetje. Mijn paard is correct gebouwd, maar wel lang in de rug. Toen ik nog L2 was was ze ook nog niet sterk genoeg om echt te sluiten/verzamelen. Verder liep ze wel goed en de beweging is ruim. Kreeg toen ook eens 130 punten (oude telling) van een jury met als commentaar: paard is te lang, bij zowat elk onderdeel. Dat ie verder netjes ontspannen liep was blijkbaar niet belangrijk.

Misschien had ie dan beter kunnen zeggen. Paard is te slap. BLijkbaar was de aanleuning niet goed.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 07:15

Jeetje wat sneu voor je zeg! Wat ontzettend, die jury's die er tegenwoordig kunnen zijn. Geen bal verstand ervan hebben wat ten koste gaat van jou, en ook dnek ik een beetje van het zelfvertrouwen!
Citaat:
Ja zat ook te denken een klacht in te dienen bij de knhs. maar ja.
Stel dat je daar dan de volgende keer treft... kan je het helemaal vergeten met de punten ben ik bang....
ik heb maar gewoon ja en amen gezegd, in de hoop dat als ik haar een volgende tref, ze het herinnert, en misschien op een normale manier kan beoordelen.

Gewon klacht indienen! Dit kan toch niet, dat zo'n stom jurylid jou zo de grond in boort? Dit zou ik niet van mijn kant laten gaan, en wat maakt het uit dat jij ze dan weer misschien opnieuw eens treft?? Laat ze dan maar gewoon een poepie ruiken!!

Ook vind ik het vreemd van die andere jury die zegt dat je beter maar niet starten kan. Wat een onzin, alleen om geen bonje te krijgen met die andere jurylid die er geen bal verstand van heeft... Ach gut Vind het echt heel sneu voor je!!
Nou meid, gewoon lekker verder gaan rijden, en laat diegene die vinden dat je paard geen goede bouw heeft maar barsten, jij weet toch zeker wel beter Knipoog?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 10:50

Jeetje ik kan begrijpen dat je hevig teleurgesteld bent...overigens had ik de 2e proef wel gestart. Want wat die jury zegt vind ik, om eerlijk te zijn, dan wel tegenstrijdig.

En een paard met een karperrug kan wel degelijk goed lopen hoor, wij hebben ook een paard in pension gehad met een behoorlijke karperrug en een vreselijk recht kruis. Je kan er altijd wel iets van bespiering optrainen en oke, misschien loopt je paard qua schwung niet als een Krack...maar als je hem fijn aan het rijden hebt moet dat geen probleem zijn lijkt mij.

Als jij weet dat je paard verder 100% in orde is, zou ik gewoon lekker doorgaan met rijden..deste meer stimulans om te laten zien dat jullie het wel kunnen...wie het laatst lacht Knipoog

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:03

Ik heb er ook last van hoor. Het paard waar ik wedstrijden mee rij, op dit moment M1 met 10 winstpunten, heeft extreem rechte achterbenen, daardoor lijkt het alsof hij achter helemaal niets doet, omdat hij ze er niet onder kan zetten, maar in de stap, stapt hij in arbeidsstap al ruim over en ook in de galop heeft hij een goede sprong. Maar als de jury dus niet eerst naar zijn bouw kijkt voor ik de proef begin, krijg ik bij sommige jury's dus geen punten, omdat hij achter meer moet gaan werken, wat hij dus wel doet, maar niet goed zichtbaar is door zijn bouw. Gelukkig krijg ik bij jury's die wel verstand hebben van het exterieur van een paard, wel goede punten voor mijn proef, dus ik zou zeggen, gewoon doorzetten en je niet uit het veld laten slaan.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:14

dat is juist het hele euvel. de helft heeft wel verstand van zaken en de andere helft is dus degene die op een niet zo tactische manier je paard zogoed als bestempelen als niet goed.

vandaag had ik op mijn protocol overal staan impulsverlies... iets wat zo waar was, maar nergens stond en werd ook niet gevraagd hoe dat nou kwam.

doordat hij gekraakt is 2 weken geleden is hij heel anders gaan lopen, en gebruikt hij die achterhand dus anders. die is bij wijze van een slappe vaatdoek, iets wat de osteopaat al gezegd had.
hij is heel wiebelig met rijden, omdat ik nu zijn rug los is, ik hem weer moet gaan trainen.

maar vervolgens dus nix te zien op mijn protocol, terwijl je duidelijk zag datie het allemaal niet helemaal kon bolwerken, althans dat voelde ik ook. ja, ik kreeg veel spanning op mijn protocol geschreven.. en ook nog bij het punt houding en zit... dus dat gold voor mij(ook absoluut waar)

dat vind ik het jammere, dat ze niet zien/opmerken dat er eventueel een probleem zit, als dat dus wel zo is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:46

maar daar gaat het toch niet om. Impulsverlies is een basisfout, spanning ook, en dat moeten ze gewoon beoordelen. De oorzaak is voor de ruiter om te bepalen en weg te nemen.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:56

zijn onderrug heeft jarenlang vast gezeten. hij kon toen zijn achterhand er gewoon niet goed onderzetten

nu istie los en kan hij zijn achterhand wel meer onderbrengen, maar hij is heel wiebelig ermee en ontzettend slap nog.

wat zou jij doen als je altijd vast gezeten had en ineens alle bewegingen weer goed kon doen.

en die impuls zijn mijn problemen en daar wordt aan gewerkt. ik heb het er gewoon over dat er geen woord over werd gerept datie nog net niet slingerend door die baan ging omdatie zijn achterhand niet kwijt kon.

maar goed lekker boeiend. dan zeggen ze nix Haha! maar zo krijg je dus wel scheve gezichten als er een jury is die wel vind dat je paard niet goed loopt of dat er in hun ogen iets mis is en dat zijn dingen die ik niet vind kloppen.

dan is jury nr 1 die er wat van gezegd heeft ineens een stom persoon en jury 2, die er geen melding van maakt is ineens wel goed?
heb het niet over deze kwestie Haha! ff over het algemeen. als ze allemaal eens de scheur open zouden trekken als er bij hun iets op valt dan zou het een stuk prettiger zijn.. maar er lopen ook jurys rond die juist vanwege de reactiesvan bepaalde ruiters hun mond niet open trekken.

mar goed. kan weer ens niet onder woorden brengen wat ik bedoel Haha! dus hou er wel weer over op.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:02

Ik snap heel goed dat jouw paard moeite heeft met weer lekker bewegen. Het enige wat ik probeer duidelijk te maken is dta het de rol van de jury is om het beeld te beoordelen, daar het bijbehorende commentaar van op te laten schrijven en niet meer. Het is niet de rol van een jury om als instructeur of dierenarts te fungeren en de oplossing van het probleem te bieden. En zo wordt het ook op de jurycursussen verteld.

Misschien had er in jouw geval nog bij kunnen staan dat je paard geen balans heeft.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 07:21

Lielle schreef:
Ik snap heel goed dat jouw paard moeite heeft met weer lekker bewegen. Het enige wat ik probeer duidelijk te maken is dta het de rol van de jury is om het beeld te beoordelen, daar het bijbehorende commentaar van op te laten schrijven en niet meer. Het is niet de rol van een jury om als instructeur of dierenarts te fungeren en de oplossing van het probleem te bieden. En zo wordt het ook op de jurycursussen verteld.

Misschien had er in jouw geval nog bij kunnen staan dat je paard geen balans heeft.

Daar heb je helemaal gelijk in maar het blijft jammer dat ze daar blijkbaar niet kundig genoeg voor zijn en dat er helaas nog massa's instructeurs zijn die ook niet dat niveau hebben om dat te beoordelen. En dat er heel veel ruiters zijn die niet weten wat nou echt een goede instructeur is(kunnen zij niets aan doen). Daarom zou het fijn zijn als je op wedstrijd daar op wordt geattendeerd. Juist op die plek komt dat vaak het hardst aan waardoor mensen opeens wel echt gaan kijken wat er met hun paard is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 07:46

Het is de taak van de jury de verrichtingen te beoordelen. Het is niet de bedoeling dat een jury bepaalde dingen die fout gaan minder streng te beoordelen omdat het aan de bouw van het paardligt, of omdat hij net gekraakt is etc.

Mbt afwijkende bouw van een paard: vroeg of laat zul je met een paard dat geen goed exterieur heeft toch door de mand vallen, of vanaf een bepaalde klassen niet verder komen. Hiermee bedoel ik afwijkingen in matige tot extreme vormen als hele steile achtebenen, holle ruggen, karperruggen, hertenhalzen, te lange halzen, verkeerde stand van de benen etc. Uiteindelijk treden er toch blessures op, of de paarden gaan in verzet omdat ze het lichamelijk niet kunnen bolwerken.

Dus mijn advies is: als je echt graag goed dressuur wil rijden, doe dat dan met een paard met een correct exterieur.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:06

Ik heb hier wél wat gemende gevoelens bij.......
Een sterke kaprrug, met bijbehorende strakke bovenlijn kan (moet) in de beoordeling zeker meegenomen worden!

Maar de jury mag mijns inziens NOOIT allerlei adviezen geven en in details gaan treden, maar moet het bij een CONSTATERING laten. De oplossing ligt dan verder bij de ruiter / instructeur.

En vanaf de M(2) mag er inderdaad wel een bepaalde "veer" in de bovenlijn getoond worden. Met een dergelijke beschrijving (ik kan de exacte situatie zo niet beoordelen) worden je kansen in de M2 bij mij óók fors gereduceerd......... Nagelbijten / Gniffelen
Dat ándere jury's daar géén problemen mee hebben is voor mij niet zo'n sterk argument.

De bouw van een paard gaat zo wel degelijk meetellen in de beoordeling, maar niet zozeer om de bouw zélf, maar meer om de gevolgen van die bouw...... Ja

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:08

sjorsie schreef:
Ik vind dat een jury je niet de grond in mag trappen voor de bouw van je paard, klacht indienen zou ikzeggen

Eerst even FORS reageren, en dán pas vragen waar de vraag eigenlijk over gáát vind ik ook niet erg netjes.
Sorry.......

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:24

CGJ12 schreef:
sjorsie schreef:

Eerst even FORS reageren, en dán pas vragen waar de vraag eigenlijk over gáát vind ik ook niet erg netjes.
Sorry.......

Omdat ik niet precies weet wat een karperrug is betekend nog niet dat ik geen mening mag hebben, als je paard goed loopt maar niet aan het ideaal beeld voldoet vind ik niet dat de jury je daarom automatisch de grond in mag trappen of jij wel? Dit gebeurt nl niet alleen met paarden met een karperrug, dus wat nou niet netjes? Ga ajb een ander dwarszitten

je onderschrift klopt trouwens Extreme duivel

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:34

sjorsie schreef:
Omdat ik niet precies weet wat een karperrug is betekend nog niet dat ik geen mening mag hebben, als je paard goed loopt maar niet aan het ideaal beeld voldoet vind ik niet dat de jury je daarom automatisch de grond in mag trappen of jij wel? Dit gebeurt nl niet alleen met paarden met een karperrug, dus wat nou niet netjes? Ga ajb een ander dwarszitten

je onderschrift klopt trouwens Extreme duivel

De jury vond dat het paard niet ontspannen liep. Dat is een constatering. Dat de jury de rug daarbij aanmerkte als oorzaak gaat iets ver. De jury had het hooguit als "mogelijke oorzaak" mogen melden. Als advies.

Een "bouwfout" die géén gevolgen heeft voor de bewegingen kan een jury niet meenemen in de beoordeling. Ik denk ook niet dat zoiets gauw gebeurt.
Ik ken tenminste niemand die lage punten kreeg omdat het paard een reebeen had (en dus met 45 punten niet in het stamboek opgenomen werd). Zolang het paard er goed om loopt kost dat nog niet één punt.

Een voorbeeld van een "bouwfout" die wél invloed kan hebben op de punten is wellicht bijvoorbeeld de halsaanzet. Een extreem horizontale/verticale halsaanzet levert in de hogere klassen minder punten op omdat de houding / aanleuning dan vaak problematisch blijkt.....
Laatst bijgewerkt door CGJ12 op 03-07-06 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt