wat vooor trailer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsie

wat vooor trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:26

Ik heb 2 haflingers en wil aankomend voorjaar met de oudste op les en naar buiten enz, mmaar nu heb ik niet echt een idee wat nou goede trailers zijn.

Ik wil een nieuwe kopen omdat ik dan geen problemen meeneem van voorgangers en het hoeft geen zware trailer te zijn omdat het om 1 haflinger gaat, welke merken types zijn jullie enthousiast over of juist niet, het gaat om een 1.5 of 2 paards daar ben ik nog niet uit.

ideeen?

justahorse

Re: wat vooor trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:29

westfalia schijnt goede trailers te zijn

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:01

Wasco zijn ook goede trailers Ja
En ik zou als ik jou was voor een 2paards gaan.
Je weet het maar nooit.. wie weet ga je later wel met iemand anders met 2 paarden ergens heen.. dan zou het zonde zijn dat je een 1.5 doet want dan heb je er verder nog weinig aan.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:16

ik zou voor een 2 paards trailer gaan. ik ben ook op zoek naar een leuke 2 paards trailer dit omdat ik 2 paarden heb en ik ga er ook maar met 1 op wedstrijd maar buitenritten is leuker met 2. merken weet ik zo niet. ik vind zelf een henra buffalo en een bendrup erg leuk. maar ik zit met de hoogt en de buffalo is al 235 binnenhoogte. in een trailer van 225 staat mn fries al met zn oortjes tegen het dak aan en hij groeit nog.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:33

Ik heb een anderhalfpaards, een Hotra Salinero.
Erg fijne trailer!

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:34

Als ik mag kiezen... ifor williams met voorlosser of een westfalia. Maar heb nu een HATI van 1978 en ben er al best blij mee.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:35

Wij hebben net een nieuwe anderhalfpaards Bockman Uno gekocht en hebben er erg veel plezier mee.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 14:44

justahorse schreef:

klopt, maar die vragen wel de hoofdprijs en zijn niet erg licht

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:41

-> RUI

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:42

wij hebben een heja 5 sterren

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:44

Wij hebben een 2-paards trailer van Tonca.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:56

Gezien dat je 2 haflingers hebt zou ik inderdaad voor een 2-paards gaan. De trailer gaat misschien wel 20 jaar mee, en in de toekomst ga je vast wel met alletwee tegelijk ergens heen.

Heb je je BE? dat is wel echt noodzakelijk voor een 2-paards!

Qua trailers: heb goede verhalen gehoord over westfalia en heja. Kan je geen recente adviezen geven omdat wij een >10jaar oude trailer hebben en er sindsdien enorm veel doorontwikkeling is geweest. Misschien eens een BIT-test erop na slaan? Staan ook vaak aandachtspunten in. Verder geldt natuurlijk wat je wel en niet aan luxe wilt hebben, dat scheelt een hoop in de prijs!!!

Misschien om over na te denken voor jezelf (allerlei zaken die het prijskaartje beinvloeden):
Hydrolische (?) achterklep, zodat hij lekker licht is met sluiten
Deurtje voor dat van binnen te openen is, maar NIET door je paard Clown
Anti-slip op de achterklep
Bodem: hout/aluminium/??? verschil in slijtvastheid
Zadelkamer voorin?
Tussenschot (bij een 2-paards): flexibel of niet?
Boven de achterklep: afsluitbaar met harde klep of oprolbare flap (en dan automatisch of handmatig vastzetten?)
Ventilatie
Geluidsoverlast in de trailer voor de paarden (is wel eens over geschreven in de BIT)

en zo zijn er vast nog een aantal dingen.
Succes!!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:58

sjorsie schreef:
justahorse schreef:

klopt, maar die vragen wel de hoofdprijs en zijn niet erg licht

Koop een oud lijk voor minder dan weinig en knap hem op Haha! Beetje zoeken op I-net levert je wel zo'n oude op voor minder dan 500 euro. Ze zijn helemaal moertje-boutje opgebouwd, dus je kunt het spul heel simpel uit elkaar halen en opnieuw opbouwen.
Die oude wegen 850kg op papier, dat is niet overdreven voor een twee-paardstrailer.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 17:22

@Roadracer: wat een lijst, dit wordt een hele studie om een goede trailer te kopen maar toch niet belachelijk veel geld kwijt te zijn, ook met de extra opties

@ikke: sorry maar een oud lijk koop ik niet, ten eerste ben ik geen klusser en ten 2de wil ik geen verrotte bodem, liever een nieuwe waar ik jaren mee vooruit kan

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:10

Wij hebben een Saris London, en érg tevrede over deze trailer Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 06:43

[quote="sjorsie
@ikke: sorry maar een oud lijk koop ik niet, ten eerste ben ik geen klusser en ten 2de wil ik geen verrotte bodem, liever een nieuwe waar ik jaren mee vooruit kan
[/quote]
Tja, dan hoef ik je dus ook niet aan te bieden om te wachten op mijn "oud lijk" Haha!
Overigens kun je beter een oudere trailer kopen waar een nieuwe bodem in zit, dan dat je een jonge koopt waar de bodem toch van verrot blijkt.
Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Zo'n opgeknapte Westfalia kost ongeveer 3500euro plus de arbeid maar inkl. aanschaf van het wrak. Dan heb je dus wel een nieuwe Westfalia.........

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:08

Ik heb een 2 paards Stema. Merk nog redelijk onbekend in Nederland, dat komt omdat ze in Duitsland worden gemaakt, en maar per 4 aan de leverancier word geexporteerd.
Ik heb de trailer nog maar net, en er is nog niet met paarden erin gereden.
Er zit een super grote zadelkamer in, voerbakken boven de zadelkamer en de trailer zelf is heel hoog, en heel breed.
En volgens mij is dat een hele fijne trailer! Want ik heb hem juist gekocht omdat ie zo hoog en breed is.

Tevens zijn is Böckmann ook een fijn en erkend merk!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:11

ik heb destijds een nieuwe gekocht om dezelfde redenen, wil geen troep van een ander.
Het merk Atec verkoopt goede trailers voor een hele goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik ben er erg blij mee

jvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:14

ik heb een atec hele fijne trailer.
zelf heb ik een witte trailer, wel koel in de zomer maar wordt wel gauw vies.
denk ook aan een achteruit spiegeltje op je trailer, makkelijk met aankoppelen.
en een stootrubber om de trailer, om de mond dan.
succes

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:36

[quote="Roadracer"]
Gezien dat je 2 haflingers hebt zou ik inderdaad voor een 2-paards gaan. De trailer gaat misschien wel 20 jaar mee, en in de toekomst ga je vast wel met alletwee tegelijk ergens heen.

Heb je je BE? dat is wel echt noodzakelijk voor een 2-paards!]
je be is niet noodzakelijk voor een 2-paards trailer!!
ik mag met mijn auto (ford mondeo) een 2 paards trailer trekken met een fries erin zonder mn E rijbewijs. en deze info klopt. hebben het bij de anwb nagevraagd en de politie. het zit zo je mag met een B rijbewijs een aanhanger trekken die niet zwaarder is dan het ledig gewicht van je auto. dus ik mag met mijn auto(ledig gewicht1276 kilo) een 2 paards trailer trekken met een fries erin.
ledig gewicht trailer ong 700 kilo + ong 500 kilo van mn fries zit ik op 1200 kilo dus mag zonder E.

quote]

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:44

Er zijn een aantal punten die van belang zijn (ongeacht merk/model trailer)

1) Ga minimaal voor hout met kunstof toplaag (UV-bestendig) en niet voor (groene betonplex). Betonplex verkleurd waar je bij staat.

2) Verlaagd chassis (tegenwoordig bij alle nieuwe trailers standaard)
3) Rubber gietvloer (geen gedoe met losse rubber matten)
4) Achterklep met verlijmde rubber mat i.p.v. houten latten
5) Panieksluiting op de borststangen
6) Transparant tussenschot (i.p.v. dicht houten schot)
7) Witte binnenkant van de trailer geniet de voorkeur
8) Automatisch opklapbaar neuswiel
9) Trapbescherming tegen de zijwanden (je kunt het ook "rot"bescherming noemen, meestal beginnen de zijwanden net boven de vloer te rotten doordat het paard de watervaste toplaag heeft beschadigd)

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:56

ikke20 schreef:
Roadracer schreef:

ik mag met mijn auto (ford mondeo) een 2 paards trailer trekken met een fries erin zonder mn E rijbewijs. en deze info klopt. hebben het bij de anwb nagevraagd en de politie. het zit zo je mag met een B rijbewijs een aanhanger trekken die niet zwaarder is dan het ledig gewicht van je auto. dus ik mag met mijn auto(ledig gewicht1276 kilo) een 2 paards trailer trekken met een fries erin.
ledig gewicht trailer ong 700 kilo + ong 500 kilo van mn fries zit ik op 1200 kilo dus mag zonder E.

quote]

ARGHHHHHHHHH, help help, nou is die discussie al zo vaak geweest.. wanneer gaat er bij sommige mensen nou eens een lichtje branden! Oke nog 1 keer:

Je trailer MOET in zijn totaal (dus leeggewicht + laadvermogen) lichter zijn dan het gewicht van jouw auto. En de totale combinatie (auto + laadvermogen + trailer + laadvermogen) mag niet boven de 3500 kg uitkomen.

Tweepaardstrailer hebben minstens een totaal gewicht van 2000 kg, dus dat mag nooit met alleen je B!

ennuh die fries van 500 kg zou ik nog maar eens op de weegbrug zetten.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:57

ontopic: ik heb een 1,5 paards olympialine met zadelkamer, super trailer!

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:00

Ik houd dit even in de gaten Lachen

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:24

ikke20 schreef:
Roadracer schreef:

quote]

je zit fout: het gaat om het laadvermogen van de trailer (of ie nou vol of leeg is maakt niet uit)
Laatst bijgewerkt door Elegance op 28-06-06 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt