starten met een 14 jarig paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annet155

starten met een 14 jarig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:05

Ik heb een KWPNer van 14 en ik wil eigenlijk gaan starten. maar vinden jullie dit kunnen? zijn er meer mensen die gaan starten met een paard ouder dan 14? En het is trouwens echt niet aan haar te zien dat ze 14 is ze is heel fit en in goede conditie.

groetjes annet

mirjamalvaro

Re: starten met een 14 jarig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:06

Mijn verzorgster heeft een paar wedstrijden gereden met mijn 16 jarige ruin. Ja Alvaro gaat nu echter weg dus ze kan niet meer verder met hem. Boos!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:07

Dat kan wel hoor, dat is toch geen probleem. Met 14 zijn ze nog niet bejaard. Ik rijd zelf op een paard van (even tellen ! ) 13 jaar. Ik ondervind er echt geen probleem van. Hij is vaak veel relaxter dan die jong springerige dingen!

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:08

ja die van mij denkt dat ze 5 is ofzo.. maar ik denk dat ze altijd wel een springerig ding zal blijven maar het heeft ook wel zijn voordelen Lachen ik ga denk ik volgend jaar starten. dit jaar eerst maar eens op les Lachen

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:08

Ja hoor, met een 14-jarig paard kun je makkelijk nog starten, geen probleem! In de topspringsport springen er ook nog paarden van 18, als voorbeeld Baloubet du Rouet, in de 1.60M rubrieken. Zo zijn er nog veel meer paarden van die leeftijd die in de sport lopen, kan dus makkelijk! Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:08

Meisje bij ons op stal is net begonnen met haar 15-jarige paard. En er loopt een 18 jarige bij ons op stal die dit jaar haar eerste punt in het M1 heeft gereden.
Als je paard gewoon gezond is, moet je prima kunnen starten hoor, met een ouder paardje.
Estor, het paard waar ik op wedstrijden gestart heb, was 13 toen ik begon. Gewoon je paard aankijken. Je hebt wel kans dat tegen de tijd dat je in de M terecht gekomen bent, je paardje wat minder soepel is en moeite krijgt met de daar gevraagde oefeningen. Maar voorlopig begin je in de B en dat moet echt makkelijk kunnen hoor! Succes!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:10

Tjonge jonge, waar mensen al geen problemen zien, Bonfire was ruim 18 toen hij de OS won!
14 jaar is helemaal niet oud, dat is volwassen.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:08

Ik start volgende week voor het eerst officieel met mijn 14 jarige pony! Knipoog
Dat maakt echt niks uit hoor Lachen

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:36

14 is volwassen, niks oud. Die van mij is 13 en loopt Z...en hij kan vast nog heel lang mee!
Mijn pony was 24 toen ze pas met pensioen ging, ze liep toen M.... dus 14 is een jonkie Tong uitsteken!

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:38

mijn pony is 15 en loopt nu L1 (gaat naar het L2) en dat doet ze met plezier. Ik ken een pony (loopt bij ons op de club) en is nu 22 (geloof ik, ik weet het niet zeker) en die ziet er zeker niet zo uit. Hij loopt Z1 en nog heel goed ook! Dus het kan zeker wel hoor!

Kathleen_vW_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:51

Ik reed tot een week geleden nog Z2 met mijn 14 jarige merrie. t ligt natuurlijk aan het paard hoor, maar als ze er zelf zin in hebben, waarom niet.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:59

ik ben dit jaar gestart met een 14 jarige merrie. As zondag hebben we onze 2e dressuur wedstrijd. En ik hoop haar snel in het springen te kunnen gaan uitbrengen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:24

Ik heb vorig jaar een 13-jarige in training gehad. Die had in het 1.20 gesprongen en moest dressuurmatig omgeschoold worden. Helaas is hij weer naar een springruiter toe nu, heerlijk beest was het en ik vind het heel jammer dat ik hem niet gestart heb!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:13

Waarom zou je niet met een 14- jarige kunnen starten? Sorry hoor, maar 'men' doet tegenwoordig net of je alleen met een 3jarige op een wedstrijd kan verschijnen en een 14jarige dood op de wei moet staan. Nagelbijten / Gniffelen

Ja, het kan dus.. Waarom niet? Kijk eens om je heen, er lopen véle oudere paarden gewoon het Z in hoor. Knipoog

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:40

Mijn paard was ook 14 toen ik B ging startten met haar. Nu is ze 16 en rijden we M2.
Maar we gaan bijvoorbeeld niet op meerdaagse concoursen, we starten 2 keer per maand en dat is leuk.
Wat je zelf al zegt, je moet ze fit en in conditie houden, en dan kan je er jaren mee door.

Het is mijn eerste paard waarmee ik start. Het lekkere van een wat ouder paard is dat ze wat meer ervaring hebben. Niet dat die van mij al eerder in de ring gereden was, want hiervoor liep ze in de manegelessen, maar toch er zit een soort rust over een ouder dier (natuurlijk niet bij iedere dier!!). Heerlijk om ervaring mee op te doen! Mijn volgende paard wordt ook zeker geen 3/4-jarige maar gewoon zo rond de 10 denk ik. Ik ben niet zo'n held! Lachen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:10

dat is het probleem van de hele ruitersport tegenwoordig, als je niet met een jonge crack start ben je nix meer waard lijkt het wel.

ik hou absoluut niet van jonge paarden, laat ze eerst maar een swat 'levenservaring' opdoen.

willem heb ik gekocht toen hij 16 was ennix kon(3 kwart leven in de manege versleten) nu op zijn 18e L1, met 18 proefjes de B uit, hoezo een ouder paard kan het niet??

je paard moet willen werken en lichamelijk in goede conditie zijn en daar is leeftijd niet aan verbonden. waarschijnlijk komen wij nog net in het L2 en stopt het daarna, omdat bij willem de buiging e.d moelijk zijn vanwege zijn karperrug, maar dat wil niet zeggen dat het nooit gebeurd. ik haal er zoveel uit wat ik kan, heb hem tenslotte alles moeten leren.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:17

Kan makkelijk! Lachen

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:19

Mijn ruin is nu 13 en het duurt nog wel een half jaartje voor hij helemaal klaar is. Maar dan ga ik gewoon nog starten hoor! Zo'n paard kan zeker (als alles goed gaat) nog 10 jaar mee dus waarom niet?

Je ziet tegewoordig zoveel 3-4 jarige paarden in de ring. Geef mij maar een paard dat wat meer ervaring heeft.

Zolang jullie er beiden lol in hebben kan het toch!?

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:20

Wat maakt dat uit dat je paard 14 is? Als het fit en gezond is zie ik niet in waarom je niet zou kunnen starten! Zo oud is dat nog niet hoor....

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:20

Ik heb twee weken geleden mijn wedstrijddebuut gemaakt met mijn 20-jarige.
Voor hem is het zijn tweede carriere en hij genoot zichtbaar en hoorbaar Knipoog toen hij op het wedstrijdterrein aankwam. Geweldig vond hij het. Natuurlijk is hij wat minder soepel dan een jong paard, maar 14 jaar is echt niet oud hoor.
Overigens, als je wilt zien hoe jong mijn paard zich voelt, moet je even een kijkje nemen in mijn profiel Haha!
Ga maar lekker starten en geniet van je paardje. Veel plezier en succes toegewenst.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:23

Waarom niet? Een 14 jarig paard is echt nog ver van oud hoor Haha!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 07:59

Tuurlijk kan dat, ik vind een 14 jarig paard echt niet oud hoor.
En zoals je zegt hij is nog fit en in goede conditie, doen!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 08:03

Mijn paard is ook 14, en binnenkort gaan we M1 starten.
Niks mis mee hoor!!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 08:30

Ik vind het uberhaupt al raar dat 14 als oud wordt gezien Verward
Kan makkelijk! Dus gewoon doen!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 08:34

14? Die is in de bloei van zijn leven joh!!

In oktober 1997 begon ik op mijn 17-jarige d-pony Nordwind. Ik was toen net 8 jaar en ik zou hem een mooie oude dag bezorgen. Ondanks dat het een hete pony was/is met veel pit had ik hem goed in de hand en hadden we veel lol samen. Al gauw begonnen we toch aan de wedstrijden. Begin april 1998 startten we voor het eerst in de B. Inmiddels ben ik 17, Nordwind maarliefst 26 en op 26 maart jl. heb ik Nordwind teruggetrokken uit de wedstrijdsport en mogen we ons officieel Z1 dresuur noemen! jaja! Springgefokt, bedoeld voor een leuke oude dag, en het dan nog zover schoppen. De gemiddelde 14-jarige behoort toch wel in topconditie te zijn in mijn ogen. Ik ben uiteindelijk gestopt omdat ik te groot, maar dan ook echt té groot werd voor Nordwind. Geen houvast meer en dat maakte het rjiden moeilijk. Als ukkie van 8 droomde ik al van dat hoedje en nu hebben we er zelf mee gereden! Apetrots ben ik, zeker omdat we ook nog eens een winstpunt behaald hebben! Nordwind heeft nu een nieuwe baan, passen ope en hand vol entermerrie's. Hij heeft er zijn handen vol aan maar heeft nog steeds ontzettend veel plezier in het leven. We ondernemen nog veel samen. Wandelen, aan de fiets, samen een ijsje eten in het dorp (ik het ijs, hij het hoorntje), aan de dubbele longe, af en toe nog even flink werken en voor de rest gewoon lang leve de lol. Ik zou zeggen... ga vooral lekker starten en laat je niet door de leeftijd beïnvloeden. Nordwind rent door de wei als een 6-jarige hengst en vergeet elke dag weer dat hij een 26-jarige ruin is. Hij springt af en toe dwars door de draad, jaagt andere paarde de stuipen op het lijf en vreet andere gekke dingen uit. En oud? nee! Ik heb nooit rekening gehouden met zijn leeftijd en gewoon het onderste uit de kan gehaald, hij gaf duidelijk aan dat hij dat aankon en ook aan wilde dus ja, dan werken we samen hard. Leeftijd is écht maar een getal. Als je paard aangeeft dat het niet kan moet je het niet doen, maar kan hij het aan, dan wens ik je heel veel plezier in de wedstrijden en hoop dat je ver komt!