peeskappen tijdens wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nachtwacht

peeskappen tijdens wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 11:59

ik en nog vele anderen met mij, vinden het raar dat je niet met peeskappen mag rijden tijdens de knhs dressuurwedstrijden, terwijl het in de springsport de normaalste gang van zaken is.
Zeker in het zomerseizoen als er met kalkoenen gereden moet worden gebeurd het regelmatig dat een paard zich opentikt met alle gevolgen van dien. Over ernstige peesblessures nog maar niet te spreken.

Kunnen we niet proberen zoveel mogelijk stemmen of iets bij elkaar te krijgen om ervoor te zorgen dat er wel met peeskappen gereden mag worden.
Als iedere vereniging gewoon zorgt voor een ringmeester welke de peeskappen controleerd is er toch niets aan de hand.
Het is alleen maar voor de bescherming van de pezen van je paard, helaas maar waar de meest voorkomende blessure na koliek bij een paard.
Wij moeten een veiligheidscap op, maar je paard mag je niet beschermen, is toch raar
graag julllie reacties hierop

odetteke

Re: peeskappen tijdens wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:33

ben het eigenlijk wel met je eens ja!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:39

Ja, ik ook wel..

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:59

Citaat:
Wij moeten een veiligheidscap op, maar je paard mag je niet beschermen, is toch raar
graag julllie reacties hierop

Goede idd Knipoog

Ik ben het iig ook helemaal met je eens!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:10

Ik zou het ook graag willen.

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:30

Ik ben het er ook mee eens, zo zouden er veel peesblessures voorkomen kunnen worden Lachen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:19

Word nogal een heisa om al die kappen te controleren! zeker als je paarden hebt die niet zo lekker zijn van achter. en op een terein met 20 ringen valt echt niet te controleren door één persoon of de mensen na controle niets tussen de beschermers stoppen.
Daarbij vind ik het trouwens wel meevallen hoeveel paarden geblesseerd uit de proef komen. Dat zie ik alleen als het terein heeeel erg blubberig is en ik vind dat je dan zelf wel de verantwoordelijkheid op je kan nemen.
Peesblessures ontstaan niet alleen door aantikken maar veel vaker door extreme overbelasting.
De gecontroleerdheid waarmee je in de ring zou moeten verschijnen zal imo niet voor blessures zorgen.

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:31

oosterhoff schreef:
Word nogal een heisa om al die kappen te controleren! zeker als je paarden hebt die niet zo lekker zijn van achter. en op een terein met 20 ringen valt echt niet te controleren door één persoon of de mensen na controle niets tussen de beschermers stoppen.
Daarbij vind ik het trouwens wel meevallen hoeveel paarden geblesseerd uit de proef komen. Dat zie ik alleen als het terein heeeel erg blubberig is en ik vind dat je dan zelf wel de verantwoordelijkheid op je kan nemen.
Peesblessures ontstaan niet alleen door aantikken maar veel vaker door extreme overbelasting.
De gecontroleerdheid waarmee je in de ring zou moeten verschijnen zal imo niet voor blessures zorgen.

Heel erg helemaal mee eens. Als je zelf goed oplet, en niet als een gek over een nat concoursterrein heen raast, gebeurd er ook weinig. Heb zelf nooit blessures gehad met de paarden die ik heb gereden op wedstrijden en ze uit de ring kwamen. Met springen doet een paard iets heel anders dan met dressuur, kijk eens naar zo'n landing, als het goed is doet je paard dat niet in de ring Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:41

Wannneer je met kalkoenen "moet" rijden, vind ik het echt geen overbodige luxe. Daarbij zou je ook kunnen denken aan steekproeven...ipv iedereen controleren...

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:50

Ik denk dat dit er nooit doorheen komt................

Bovendien vind ik het nog wel meevallen met paarden die geblesseerd van het terrein afkomen en wanneer het erg slecht weer/bodem is moet je als ruiter zelf de verantwoording nemen...............

Uiteraard rijd ik zelf ook altijd met peeskappen, dus mocht het er wel doorkomen, dan zal ik het ook zeker gaan doen Haha!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:00

superwoman schreef:
Wannneer je met kalkoenen "moet" rijden, vind ik het echt geen overbodige luxe. Daarbij zou je ook kunnen denken aan steekproeven...ipv iedereen controleren...

Op welke plekken vind je wondjes als je praat over het aantikken van kalkoenen? Ik ben er niet bekend mee.

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:01

ik vind het ook niet zo'n slecht idee
het maakt het plaatje ook af

mss een idee dat je voorlezer na de proef je peeskappen bij de jury uit doet en toont etc
mja mss maar een dom idee Tong uitsteken

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:04

Ik zou het wel erg fijn vinden (voor als ik in de toekomst wedstrijden ga rijden) Het paard dat ik rij tikt af en toe zijn voorbenen aan en strijkt, zou het wel fijn vinden om hem goed te mogen beschermen!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:07

Opzich ben ik het wel met je eens, maar ik denk dat het erg moeilijk gaat worden met controleren, plús niet alle paarden toestaan dat een vreemd persoon op een vreemd terrein waar vanalles gebeurd aan zn benen zit. Knipoog

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:11

als je zo nagaat ben ik het wel met je eens. met dat jy een cap op moet en dat je je paard niet mag beschermen. wat zouden jullie dan voor een bescherming doen ? wit ? bandages of pees, ik vind zelf dan wel bandages beter staan.. Lachen

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:12

ben het opzich wel met je eens, maarja, denkt niet dat de knhs het zal toestaan..
ik rijd heel de tijd met peesbeschermers en strijklappen, en als ik de ring in moet haal ik ze eraf..

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:13

shrOnatje schreef:
als je zo nagaat ben ik het wel met je eens. met dat jy een cap op moet en dat je je paard niet mag beschermen. wat zouden jullie dan voor een bescherming doen ? wit ? bandages of pees, ik vind zelf dan wel bandages beter staan.. Lachen

Als we het over bescherming hebben dan hebben dan moet het wel goed en dan moeten ze dus peesbeschermers om! Bandages helpen totaal niet met aantikken en zijn nogal lastig te controleren zo vlak na de proef.

Nee dit gaat er nooit doorheen komen. Veel te veel sores. En de risico's zijn gewoon erg klein.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:36

nouja, als ze maar goed beschermd worden Lachen

maar ik denk gewoon dat het niet mag, omdat ze het mooier vinden staan als ze niks om hebben.
en dan denken ze gewoon niet aan de paarden.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:44

ik rij nooit met beschermers en dus ook zeker niet met wedstrijden.

en mijn paarden hebben nog nooit blessures gehad, niet eens een pas kreupel! merel gaat als een stekker te keer met der gebok en we springen gewoon zonder een kap om haar benen.

zij tilt haar benen erg goed op en zijn weet dondersgoed om haar achter hand zo te plaatsen dat ze de voorhand niet raakt, hoe dan ook. waarom dan kappen omdoen zodat ze juist blessures krijgen?

willem kan erg lomp zijn, die heeft wel eens zijn ballen aangetikt en hij strijkt ook. maar dat doet hij 1 keer en dan laatie het, want doet toch wel erg zeer.

en dat strijken?? dat is helaas gekomen doordat ik in een stomme vlaag van verstandverbijstering wel met kappen ben gaan rijden en meneer daardoor dus niet voelde dat hij zijn kogels tegen mekaar aan tikte, met als gevolg dat meneer nu regelmatig strijkt en wondjes krijgt.
van kappen krijgt hij trouwens wondjes doordat nix past.

dus nee, nix geen beschermers, die beeste moeten maar eens leren hun voeten goed neer te zetten en als alles maar ingepakt wordt dan merken ze niet dat ze aantikken, je hoort niet voor nix altijd het geluid van tegen mekaar schrapend plastic.

dus laat het lekker zo blijven

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:31

Regelmatig heb ik wondjes aan de benen..*Jaja, dankzij de 'o zo fijne' stiften..* mjah..ik denk ook inderdaad dat dit er nooit doorheen komt..
al zal ik het zelf heel graag willen..ik denk dat het excuus zal zijn: een proef duurt maar (gemiddeld) 6,5 minuut..
Maarjah..ik draag zo kort mogelijk voor de proef nog bandages of peesbeschermers..zodat de kans kleiner is dat mn paard zichzelf raakt..

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:41

Mijn paard heeft op wedstrijd wel eens een peesblessure opgelopen tijdens de proef omdat er een gat in de ring zat, waardoor hij uit balans raakte en zichzelf aan heeft getikt tegen de pees. Heb hem bijna een jaar stil kunnen zetten. Met peeskappen om was dit niet gebeurd.

Maar toch denk ik dat zo'n actie weinig uit zal halen. Dat controleren gaat toch nooit gebeuren/werken.
Of er veel van dit soort incidenten plaatsvinden valt niet veel over te zeggen denk ik. Peesblessure's worden vaak pas achteraf of later ontdekt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 08:17

idd Bettine.

Maar als je vaker in aktie komt daarvoor, dan moeten ze wel een x gaan luisteren.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:10

Bettine schreef:
Mijn paard heeft op wedstrijd wel eens een peesblessure opgelopen tijdens de proef omdat er een gat in de ring zat, waardoor hij uit balans raakte en zichzelf aan heeft getikt tegen de pees. Heb hem bijna een jaar stil kunnen zetten. Met peeskappen om was dit niet gebeurd.

Maar toch denk ik dat zo'n actie weinig uit zal halen. Dat controleren gaat toch nooit gebeuren/werken.
Of er veel van dit soort incidenten plaatsvinden valt niet veel over te zeggen denk ik. Peesblessure's worden vaak pas achteraf of later ontdekt.

Dan moeten ze iets doen aan die gaten en in dit geval zou ik ze zelfs hebben aangeklaagd als het echt om een behoorlijk gat gaat. Ik neem dan aan dat jou paard ook peesbeschermers om heeft in de wei?

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:48

In de wei niet, maar die loop ik zeker iedere week (dan niet vaker) na op gaten en andere ongeregeldheden Lachen
(tenzij er net een nieuw paard bij is, of iets anders bijzonders)
Met rijden altijd wel voor en achter, maar dat vind ik anders dan in de wei.

Tegenwoordig loop ik (als de mogelijkheid er is) voor mijn proef/rubriek altijd ook even een rondje door de ring om te kijken naar dit soort dingen. Zou eigenlijk de taak van de jury moeten zijn. Ben al regelmatig dikke uitstekende wortels van bomen, gaten of glas tegengekomen wat nog niemand op was gevallen

Het gat in deze ring was niet dermate groot om de vereniging er voor aansprakelijk te stellen, en dat vind ik ook nergens voor nodig. Gewoon stomme pech, had iedereen kunnen gebeuren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:09

Het kan immers net je voorganger zijn die een gat maakt toch?