Paard plast als ze me ziet. Vreemd of niet??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Masada

Paard plast als ze me ziet. Vreemd of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 15:23

Het valt me al zeker een jaar of zo op dat als mijn paard(merrie) in de wei staat en mij ziet dat ze gaat staan plassen.
Ik vind het zo vreemd.
Ze doet het als ze me een tijdje niet heeft gezien en dus niet elke keer als ik voorbij loop.
Ik weet dat een hondje van blijdschap wel eens kan gaan plassen maar ik geloof dat dat toch niet voor paarden geldt
Misschien is het een stukje ontspanning als ze me ziet (of juist spanning ) en dat ze dat uit door te plassen.
Is mijn paard de enige die dit doet of is het iets heel normaals.
ps: ik en niemand anders heeft haar ooit geleerd op commando te plassen. Dat vind ik helemaal niets.

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:36

Hmm vreemd inderdaad..
Mijn paarden beginnen ineens allemaal te plassen als ze van achter het land komen naar de paddock om te eten.
Misschien denkt je paard dat het moet werken als je komt, en dat ze haar plas nog even snel laat gaan voordat ze aan de slag moet ?
Geen idee hoor, weet ook niet of een paard wel zo denkt

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:40

hahaha misschien wordt ze hengstig van je? Misschien is ze gewoon blij om je te zien en gaat plassen van de spanning. Geen flauw idee of paarden dat doen. Die van poept altijd als ze spanning heeft of iets spannend vind.. Maar ik hou dit toppic wel even in de gaten want ben ontzettend benieuwd of iemand weet waardoor het komt!

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:41

De paarden hier gaan altijd plassen zodra ze de wei op gaan. Drie stappen de wei in en plassen maar. En het is niet zo dat ze het ophouden, want de stal is een puinzooi. Ookal staan ze dag en nacht op de wei, al haal ik ze er 10 minuten uit en zet de dan weer terug; plassen. Misschien zijn de dan blij van mij af te zijn?

Ik heb ook geen idee waar het vandaan komt...

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:11

Macho doet het idd ook, hij piest áltijd als ik hem terug zet op de wei, en hij staat dag en nacht erin??

En het is ook niet dat hij het ophoud, want onder het rijden is hij ook niet geschuwd om -als ik hem de kans geef- zichzelf te legen...

Sosha

Re: Paard plast als ze me ziet. Vreemd of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:14

Mijn pony gaat plassen als er gevoerd wordt.... ook als hij helemaal niet moet, zal hij toch proberen om er een druppeltje uit te persen.

Ga ik hem opzadelen, dan gaat hij meestal gelijk mesten.

Sabinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:17

Mijnes deed het eerst ook welis in de stal.. ookal kwam de eigenaar van mijn paard zijn buurman binnen ging die ook plassen. Maar in de wei doet die dat niet.
En ik zou ook niet weten wat het is, maar als die het deed bleef ik even uit de stal want het stinkt altijd zo

Masada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 16:25

Rupsje schreef:
Hmm vreemd inderdaad..
Mijn paarden beginnen ineens allemaal te plassen als ze van achter het land komen naar de paddock om te eten.
Misschien denkt je paard dat het moet werken als je komt, en dat ze haar plas nog even snel laat gaan voordat ze aan de slag moet ?

Nou, als mijn paard mij in de wei ziet komen met mijn rijlaarzen aan dan is het 9 van de 10 keer dat ze de wei gaat rondcrossen. Dus het heeft niets te maken dat ze denkt dat ze moet gaan werken en daarom plast. Als ze denkt dat ze moet werken is het zaak zo snel mogelijk weg te wezen. Volgens mij kan een paard ook niet denken Maar ja.
Mijn paard is wel een makkelijke met plassen want als ze moet dan plast ze gewoon. Of dat nu op de trailer is of op de stoep. Als ze moet dan moet ze.
Als ze me in de tuin ziet staan geeft ze korte gilletjes om mijn aandacht te trekken dus ze is meestal wel blij om me te zien.
maar om nu te gaan plassen.
Ik denk dat het toch iets mee te maken heeft met ontspanning als ze me ziet. Maar wie het denkt te weten mag het zeggen.

jari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:27

ik denk dat het niet vreemd is want een paard van me vriendin doet precies het zelfde en dan is een ruin

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:29

mijn paard doet het zodra hij van het erf af is en voordat hij er weer op is

Masada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 16:31

gekkeils schreef:
:= mijn paard doet het zodra hij van het erf af is en voordat hij er weer op is

Och,
Dat is vast terratoriumgedrag.
Doen honden ook. Even de plaats markeren.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:32

Mijn paard plast ook bijna altijd als ik m uit t land haal. Loopt 3 passen mee, en gaat dan plassen. Het is een ruin.

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:35

Mijn pony plast als ik haar na het rijden weer terug in de stal zet.
Ook al ga ik na het rijden nog 4 uur wandelen of wat dan ook ze plast pas als ze weer in de stal staat.

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:38

poppekontje schreef:
gekkeils schreef:
mijn paard doet het zodra hij van het erf af is en voordat hij er weer op is

Och,
Dat is vast terratoriumgedrag.
Doen honden ook. Even de plaats markeren.

Ja we gaan ook op puppy curses zeggen dat tie moet gaan draven werkt veel beter dan aandrijven

joketje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:50

Mijn merrie plast ook als ze mij ziet, vooral als ik eraan kom met het zadel. Als ik ze voer, doet ze het soms ook maar niet altijd; Ze gaat ook altijd naar hetzelfde plekje in de wei en als ik er de hele dag mee op wedstrijd ben, plast ze voor we vertrekken, en als we terug zijn. Ze plast ook nooit als ik er op zit, behalve als ze hengstig is

mymyhorses

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:01

mijn pony stond (in de winter) op stal, en als ik de deur schuurdeur open deed(doe) gaat ze heel hard hinneken met de oortjes naar voren en dan gelijk plassen. ook als ze op stal moet, gaat ze eerst plassen. Ze plast en hinnekt ook als ze voer hoort rammelen of mij ziet gewoon..

ik hou dit topic wel ff in de gaten!! ben benieuwd

_Lorette_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:03

Mijn pony gaat staan plassen zodra ze mij ziet en denkt dat ze eten krijgt? Daar snap ik ook weinig van...

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:05

Rupsje schreef:
Hmm vreemd inderdaad..

idd.. ik denk ook dat het om deze reden gaat.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 23:58

Mijn paard plast altijd als hij de springbak ingaat. Dressuurbak of bos zelden of nooit, ook niet als we lang rijden...

Maar misschien inderdaad wel omdat ze weet dat ze aan het werk moet? Of het is een aangeleerde gewoonte.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:04

mijn buurvrouw heeft haar paard geleerd dat hij moet gaan plassen voordat ze hem meeneemt naar het weiland of terug naar stal en voor het rijden.

een heel schattig gezich zo'n paard dat toch nog iets eruit probeert te persen zodat het baasje blij word en hij een snoepje krijgt ^^

Afbeelding

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:51

Haha handig Haha!
De pony van me vriendin doet het de laastste tijd ook welleens..

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 19:54

Ik vind het helemal niets om een paard op commando te laten plassen.
Wat als je een keer ziek bent of op vakantie bent?
Staat je paard daar zijn plas op te houden omdat hij op jou wacht.
Nee hoor, ik zou mijn paard dat nooit aanleren.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:48

typisch, mijn merrie plast altijd als ze mij ziet, of ik nu 's ochtends kom om te voeren, om haar buiten te zetten om te gaan rijden of alleen even komen kijken, ze plast negen van de tien keer. Ze plast alleen niet op het weiland en niet onder het rijden. Maar sonds kort begint ze toch te plassen op het weiland maar alleen als ik eraan kom. Ze kan haar plas ook makkelijk tien uur ophouden. Wel een enorme waterval wanneer ze op stal komt, maar ja misschien is het een echte dame die geen natte benen wil krijgen. Ik zou echt niet weten waarom ze dit doet, heb ik mezelf ook nog nooit afgevraagd, totdat ik dit topic zag staan. Maar ik ben dus niet de enige bij wie een paard dit dus doet.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:55

poppekontje schreef:
Ik vind het helemal niets om een paard op commando te laten plassen.
Wat als je een keer ziek bent of op vakantie bent?
Staat je paard daar zijn plas op te houden omdat hij op jou wacht.
Nee hoor, ik zou mijn paard dat nooit aanleren.

ik geloof niet dat een paard het gaat ophouden hoor.. hij doet waarschijnlijk gewoon een keertje extra een plasje! Lachen

En ik zie mn pony eigenlijk bijna nooit plassen, hij doet het ook alleen in zn box, en eigenlijk zie ik het alleen als we een flinke tijd van huis geweest zijn (wedstrijd/lange bosrit)

Lermy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:04

Mijn 3 merries plassen altijd als ze mij zien.
's ochtends bij het hooi geven, 's middags bij de brokken, 's avonds wanneer ze uit de wei naar stal gaan en dan 's avonds nog een keer bij het hooi voeren.
Maar als ik een keertje tussendoor kom om te rijden ofzo dan doen ze het ook alle 3:D
Ik heb geen idee waarom ze het doen, ze begroetten mij uitbundig met gehinnik en gaan daarna uitgebreid staan plassen.
Diegene die het weet mag het zeggen, het is mij een raadsel Haha!