Evaluatie van JI - hoe bevalt het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Evaluatie van JI - hoe bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 08:41

Dit forum is ooit begonnen als verzamelplaats voor juryleden en instructeurs, voor overleg en advies. In de charter wordt aangegeven dat anderen hier gerichte vragen kunnen stellen, waarbij rijtechnische zaken op RT-P thuis horen.

Als ik nu de topics eens door kijk, heb ik niet het idee dat we het oorspronkelijke doel bereiken, en dat wordt bevestigd door wat opmerkingen die ik her en der lees.

Dus ik ben benieuwd hoe de JI's daar over denken, en of jullie suggesties hebben om het forum te verbeteren.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:22

Ik zie toch wel wat topics over lesindeling, speciale problemen met een bepaalde ruiter etc voor de instructeurs onderling.
Naar de jury toe is het meer mensen die graag weten waarom bepaalde punten gehaald worden, wat er van ze verlangd wordt bij wedstrijden. Ik denk dat het wel heel verhelderend werkt voor wedstrijdruiters. Maar daarmee overlapt het waarschijlijk WD-V. Zou het niet weten, daar kom ik nooit.
Ik zou het wel missen als het zou verdwijnen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 11:27

Ik wil het ook zeker niet laten verdwijnen, ik vraag me alleen af in hoeverre de doelgroep (juryleden en instructeurs) er daadwerkelijk ' iets aan hebben'. De wedstrijdruiters hebben hun weg hiernaartoe wel gevonden, maar daar is het primair niet voor bedoeld.

Jasmijn

Re: Evaluatie van JI - hoe bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:42

Ik ben er erg tevreden over.
Ik heb nog weinig redenen gehad om iets te vragen, dus post niet zoveel, maar ik vind het wel lekker duidelijk waar ik zou moeten zijn. En je vindt problemen/vragen/opmerkingen van collega juryleden heel makkelijk terug.

Het is inderdaad geen forum voor alleen juryleden en instructeurs, maar dat vind ik niet erg.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:44

Omdat het gewoon een openbaar forum is, is het logisch dat de wedstrijdruiters veel reageren, ook op topics die niet specifiek voor hen bedoeld zijn.
Dat kun je ook denk ik niet voorkomen.

Dat is ook reden waarom ik bv. vragen over inhoudelijk jureren hier niet zal plaatsen. Voor je het weet valt half Bokt over je heen en daar heb ik echt geen zin in.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 11:47

En dat laatste vind ik dus heel erg jammer, want zo was het forum wel bedoeld. Heb je een idee (even afgezien van de toegang beperken ) hoe dat anders zou kunnen?

Het valt mij nl ook op dat veel reacties komen van bokkers die zelf niet jureren en daar hoor ik trouwens ook bij. In het geval van reglementsvragen heb ik daar niet zo'n problemen mee, wel als het bv gaat om beoordeling van middendraf in het L tov M of Z (om maar wat te noemen).

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:55

Ik jureer op het moment heel weinig, ivm mijn gezondheid. Ik kom dan ook geen nieuwe dingen tegen waar ik vragen over heb. Anders zou ik ze wel stellen, maar het is nog niet nodig geweest.

Ik denk dat je zorgen dat er minder niet-juryleden antwoorden, als de wel-juryleden wat aktiever zouden reageren.

*neemt zich voor haar leven te beteren.*

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 11:56

Jasmijn, dat waardeer ik!

IK vind het nu nl ook moeilijk modereren, daar kwam eigenlijk mijn vraag vandaan.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:22

Ja, Lielle ik zie dat modereren niet makkelijk zal zijn.
Toch vind ik het wel geinig als iedereen meedenkt over wat goed of fout is in bv zo´n middendraf, want het laat duidelijk zien dat er geen eendrachtige mening over bestaat bij de ruiters. Een interessant fenomeen, als je bedenkt dat op wedstrijden wel wordt verwacht dat je wat wat er verlangd wordt.
Paardrijden heeft heel duidelijke vastomlijnde regels, hoe kan men dan zo verschillend over dingen denken?
Ik denk dat het toch een taak van de instructeur is en in zekere zin ook de jury (door niet te belonen wat afwijkt) om de boel weer wat unaniemer "naar de regels" te krijgen. Maar dat is een ander onderwerp...
Maar in elk geval kunnen we hier lezen dat men erg divers is in meningen...

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:12

Fitzroy schreef:
Dat is ook reden waarom ik bv. vragen over inhoudelijk jureren hier niet zal plaatsen. Voor je het weet valt half Bokt over je heen en daar heb ik echt geen zin in.

Dit vind ik dan als niet-jurylid maar wel wedstrijdruiter dus júist interessante onderwerpen (ben wel van plan de cursus te gaan doen)! En ik denk dat dat soort topics voor veel ruiters een eye-opener kan zijn

Misschien kun je de toegang tot dat soort topics beperken (indien de TS dat wil) tot alleen juryleden met een bepaalde 'code' in de titel? Zodat de ruiters wel mee kunnen lezen, maar niet behoren te posten. Maar ik denk dat je zonder zo'n beperking best leuke, inhoudelijke discussies teweeg kunt brengen!

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:44

Remember, ik ben bang dat dat soort topics toch verzanden in een 'de beste stuurlui' staan aan wal.
Wat niet betekent dat ik denk het altijd bij het rechte eind te hebben, zeker niet, maar dan zou ik juist graag alleen reacties van collega-juryleden willen zien.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 14:46

Ik kan me voorstellen dat je zo'n topic in 1e instantie (1 week?) alleen voor juryleden open stelt. Vergt wel streng modden en dus graag wat hulp dan voor mij

ik moet dit wel even overleggen dan.

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:48

Mogen wij het dan wel lezen?

Ik als niet-jurylid/instructeir lees hier heel veel omdat ik het erg interessant vind. Maar bemoei me er niet mee, juist omdat ik geen jury en/of instructeur ben. Ben wél ontzettend nieuwsgierig hoe zij er tegenaan kijken en moet zeggen dat het wel voor eye openers bij mij zorgt!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 14:50

Lezen absoluut wel, ik ben niet zo'n voorstander van dingen afschermen. Ik snap alleen wel Fitz' aarzeling.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:54

Dat is dus ook mijn insteek, ik hoor graag de meningen van juryleden (ben misschien ook een van de weinigen die na de proeven als daar mogelijkheid toe is bij de jury zelf om extra 'uitleg' vragen, ongeacht de punten) om me beter in hun te kunnen verplaatsen en uiteraard ervan te leren.

Daarom vind ik het dus zonde dat Fitzroy hier zegt inhoudelijk weinig te posten omdat sommige ruiters zich daar nogal vervelend mee gaan bemoeien (en dat klopt ook wel, gebeurt veel op Bokt). Topics waarin niet-juryleden (of instructeurs, hangt ervan af) niet mogen posten maar wel mee mogen lezen lijken dan een oplossing. Ruiters die daar interessante onderwerpen treffen kunnen dan bijv. na een week (post Lielle) inhaken of een ander topic starten. Of er gewoon zelf nog even goed over nadenken

Ik zie graag dat er een 'oplossing' gevonden wordt, hoe meer informatie hier gedeeld wordt hoe meer vreugd

TurdusMerula

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:59

Ik ben geen wedstrijdruiter en geen jurylid of instructeur.
(Al hoop ik dat laatste wel te worden, over een tijd.)

Toch vind ik dit een uiterst boeiend onderdeel van bokt.
Ik lees vooral mee, en zie toch wel nuttige topics.
Er staat ook aardig wat onzin (volgens mij) tussen, maar dat zul je altijd houden.
Ik vind het leerzaam om de dingen eens van de andere kant te bekijken, en verschillende visies te horen.
Als ik iets heb gezien op een wedstrijd, ga ik op zoek naar meningen van deskundigen.

Misschien niet helemaal geworden zoals het was bedoeld, maar ik denk dat de wedstrijdruiters er wel baat bij hebben, en de juryleden wellicht ook, zolang iedereen 'lief' blijft. (Maar dat is meer een algemeen probleem, denk ik)

Edit: ik lees de reacties nu, en beloof plechtig actief te gaan temmen, als dit kan.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:12

Er zullen op bokt altijd meer niet-instructeurs/juryleden zijn dan wel... Wanneer het een "besloten" gedeelte wordt, ben ik bang dat het aantal reacties dusdanig zal dalen dat deze hele rubriek niet echt levendig is. Gewoon zo laten, als er echt behoefte was aan een meer besloten juryleden gedeelte hadden we hier wel meer deelnemene juryleden gezien. Ik heb niet geteld, maar als er uiteindelijk 10 echte juryleden tussen zitten, heb je het wel gehad denk ik.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:42

Zit ook weer wat in, Geje.
En bovendien hebben wij juryplatform nog, alleen vind ik het daar jammer van dat je alleen in kunt haken op de bestaande stelling.

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:47

Ik vind het ook wel een leuk onderdeel binnen Bokt (ik neem het standaard mee in mijn surfrondje ), maar ik heb dezelfde aarzeling als FR om inhoudelijk te reageren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:27

Als ik iets zie wat me interesseert reageer ik wel inhoudelijk maar soms word je echt moe van de reacties die je dan krijgt. Onder andere dat "moet mijn paard nageven" topic. Dan reageren er bijv. pennymeisjes die het niet eerlijk vinden omdat ze met hun verzorgpony lage punten halen alleen omdat ie niet in de krul loopt. Je krijgt ze vaak niet aan hun verstand gebracht dat niet de issue is.
Dan denk je wel van, ja waarom zou ik sowieso nog reageren.

Maar het idee op zich vind ik erg leuk omdat je inzichten kan wisselen met andere juryleden.
Instructeurs hebben hier misschien minder te zoeken omdat je dan vaak rijtechnisch gaat. Juryleden beoordelen meer als dat ze scholen hoewel ik altijd probeer wat tips mee te geven.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:28

Fitzroy schreef:
Zit ook weer wat in, Geje.
En bovendien hebben wij juryplatform nog, alleen vind ik het daar jammer van dat je alleen in kunt haken op de bestaande stelling.

Bovendien zitten er zeker weten alleen maar een handje vol juryleden daar die ook nog eens behoorlijk pro-knhs zijn.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:46

Lielle schreef:
Het valt mij nl ook op dat veel reacties komen van bokkers die zelf niet jureren en daar hoor ik trouwens ook bij. In het geval van reglementsvragen heb ik daar niet zo'n problemen mee, wel als het bv gaat om beoordeling van middendraf in het L tov M of Z (om maar wat te noemen).

Dat vind ik inderdaad ook jammer.
Soms vraagt een TS naar de mening van juryleden en dan komen er soms veel reacties van niet-juryleden en daar schiet zo iemand dan eigenlijk niets mee op.

Fitzroy schreef:

Hier ga ik in mee, ik zal ook niet altijd precies zeggen wat ik denk.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 19:00

Karin, enig idee hoe het anders kan? IK denk nl dat het forum zijn oorspronkelijke doel gedeeltelijk voorbij schiet en ik vind dat jammer. Als jullie (= de vaste juryleden hier) aangeven dat niet belangrijk (genoeg) te vinden, laten we het hier gewoon bij; anders probeer ik - met jullie hulp - er wat aan te doen.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:05

Stel dat je een topic dan alleen zou openen voor JI's..
En het topic gaat over juryleden,, mogen de Instructeurs dan wel reageren??
Of blijft het bij de Juryleden?

En wie vallen er dan onder instructeurs..?
Alleen degene die een diploma hebben of ook mensen zoals mij die af en toe prive lesjes aan beginners geeft als invaller..

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 19:07

Kom maar met ideeen