impulssporen wie gebruikt ze?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

impulssporen wie gebruikt ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 14:06

Er was een tijdje geleden een topic over de impulsspoor. Toen ze net uit waren. En veel dachten dat het geen verschil zou maken met een gewone spoor.

Ik ben nu heel erg benieuwd of iemand ze uit geproberrd heeft en wat de ondervindingen zijn.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:07

Wat zijn dat?

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 15:57

Kan je mij uitleggen wat dat precies voor sporen zijn?

felicity

Re: impulssporen wie gebruikt ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 16:33

Afbeelding
Deze dingen

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:25

Wat apart ik heb er nog nooit van gehoord en nog nooit gezien.
Ben dus erg benieuwd!

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:30

Ik heb ze, ik merk geen verschil met gewone, ja de rolletjes piepen als je ze gebruikt

Maar met wedstrijden mogen deze sporen toch niet?

Missouri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:22

Die zwarte dingen, bewegen die of zo? Hoe werken deze sporen?

Ik heb deze nog nooit gezien maar ik ben in staat ALLES te proberen. Mijn schimmel ligt nog open van een stel kinder-knopjes.
Wielen werken wel goed, maar die vind ik echt te lomp inwerken. Heb nu de allerkleinste platte wieltjes en dat gaat wel.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:51

Ik heb ook nog even nagedacht om deze impulssporen te halen. Mijn paard heeft ooit eens een behoorlijke wond gehad van spoor(mis) gebruik. Hij heeft daar nu een stukje zenuwloos vel zitten. Gevolg is dat de gewone stompe sporen gaan irriteren waardoor er vocht in gaat zitten.

Echter op de wedstrijd mag je niet met deze sporen rijden. Zit plastic aan. Ik ben daarom overgestapt op de grove wielsporen. Zijn inderdaad erg lomp, maar rijden super. Mijn paard zijn huidje si nog nooit zo mooi geweest. Ze hebben mij wel verteld dat een glad wiel snijd... Heb daarom voor de grove tandwielen gekozen.... Nadeel is dat ze dus rammelen. (wat op zich wel weer een voordeel is weet je in ieder geval dat ze niet vastzitten)

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:46

als je de wieltjes van grove wielsporen regelmatig oliet, zodat ze niet vast gaan zitten, zijn dat m.i. de meest vriendelijke sporen: het wieltje rolt over de huid heen, en bijv. een knopspoor stroopt de huid iets op.
je KUNT er heel lomp mee inwerken, maar ik dacht dat dat nou net niet de bedoeling was van met sporen rijden?

ken de impulssporen wel, piepen inderdaad erg. kon zelf geen verbetering merken t.o.v. m'n "wieltjes".
succes met uitzoeken!

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:50

Volgens mij is het geen zicht, ik rijd btw met staafjes of knopjes, hangt ervan hoeveel zin hij er in heeft.
zacht op mijn kuit, been = geen spoor
luie kant = staafje
springen= knopjes

Missouri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:21

dierfysio schreef:
als je de wieltjes van grove wielsporen regelmatig oliet, zodat ze niet vast gaan zitten, zijn dat m.i. de meest vriendelijke sporen: het wieltje rolt over de huid heen, en bijv. een knopspoor stroopt de huid iets op.
je KUNT er heel lomp mee inwerken, maar ik dacht dat dat nou net niet de bedoeling was van met sporen rijden?

ken de impulssporen wel, piepen inderdaad erg. kon zelf geen verbetering merken t.o.v. m'n "wieltjes".
succes met uitzoeken!

Ik ben niet zo groot dus ik zit al gauw met mijn hakken tegen de buik van mijn paard. Die er echt helemaal kriebelig van wordt en enorm terug gaat lopen als ze die grove wielen voelt. Met knopjes loopt ze fijn, alleen ze ligt binnen 5 minuten open. Ik rij liever zonder sporen, maar die zijn op wedstrijd verplicht in mijn klasse.
Ze is verder wel super fijn aan het been dus daar ligt het niet aan het is gewoon een merrie
Maar goed das rijtechnisch...

Als ze piepen is dat wel erg irritant (mijn bit en beugels hebben ook gepiept maar da's zo te verhelpen met wat slaolie).
Waar zou je ze kunnen halen hier in Nederland? Ben ze nog nergens tegengekomen...

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:26

ja, dat snap ik. ben zelf erg lang, en kom haast onder m'n paard uit, dus heb daar zelf geen last van.
en ik heb een ruin, haha!
ik zou ook niet weten hoe eraan te komen, had ze ooit geleend van iemand.
divoza eens bellen? die weten het vast! succes.

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:09

ik rij het liefst van al nog met zwanespoortjes. Mijn voeten komen net te laag voor voldoende spoorgebruik. Nu krijg ik de neiging mijn hiel op te trekken

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:09

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:53

ik zou ze zelfs niet willen hebben zo'n gedrochtjes, maar moest ik het nodig hebben. Tja dan valt het te overwegen.

Oberek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:25

Ik vind het echt super fijne sporen. Het paard wat ik rijd heeft een heel zacht velletje wat in combinatie met zweten snel stuk gaat. Met deze sporen heeft hij nergens last van.
En je mag tegenwoordig ook met deze sporen wedstrijden rijden!

Vera_noes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:48

huh hoe werken die dingen dan?

Zilion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:14

Ik ga met Dierfysio mee:
Ik vind persoonlijk sporen met wieltjes beter. Waarom zul je je afvragen. Zolang ze nog goed zijn en goed draaien. Draaien ze makkelijker van de huid van het paard af. Bij een knopje druk je je vast. Zet maar eens een knopje op de bovenkant van je hand of een wieltje. Het wieltje voel je misschien iets meer maar de duur ervan is korter. Terwijl een knopje zich vastzet. Het probleem met knopjes is meestal dat paarden op den duur niet meer luisteren naar een knopje en dus moet er een langere spoor komen. Wanneer je reactie krijgt op het wieltje is het ook meteen al weer weg. Wel moet ik erbij zeggen dat je een onafhankelijke zit MOET hebben voordat je zoiezo met sporen gaat rijden. Wanneer je je met je bovenbeen gaat klemmen gebruik je continu je spoor. Hierop gaat een paard anticiperen en heb je steeds een sterker inwerkend middel nodig
Voor de rest heb ik geen ervaring met dit spoortje.

sara2487

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:08

Impuls sporen zijn voorzien van een supersterk kunststof bolletje dat ook nog eens draaien kan zoals een wielspoor. Om net even die extra impuls te verkrijgen op een vrolijke en vriendelijke manier.

www.equihof.be of www.emmers.be

_Rijkie_

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:06

Missouri schreef:
Die zwarte dingen, bewegen die of zo? Hoe werken deze sporen?

Ik heb deze nog nooit gezien maar ik ben in staat ALLES te proberen. Mijn schimmel ligt nog open van een stel kinder-knopjes.

Mijn paard ook.. echt drama...

Ik rij nu maar zonder sporen, maar mijn merrie is nogal merrie dus een spoortje is soms wel fijn Haha!

Maar ook met wielen heb ik het probleem dat ze kaal wordt....

nassau

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:18

Oberek schreef:
Ik vind het echt super fijne sporen. Het paard wat ik rijd heeft een heel zacht velletje wat in combinatie met zweten snel stuk gaat. Met deze sporen heeft hij nergens last van.
En je mag tegenwoordig ook met deze sporen wedstrijden rijden!

O ja? Staat dit in de reglementen? Kan ze niet vinden.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 00:39

Mijn paard is allergisch voor RVS dus toen heb ik deze sporen gehaald en ik vind ze echt super fijn en ze zijn erg vriendelijk!
Ik rij er gewoon mee op wedstrijd en nog nooit commentaar op gehad.

nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 08:21

patjelisa schreef:
Mijn paard is allergisch voor RVS dus toen heb ik deze sporen gehaald en ik vind ze echt super fijn en ze zijn erg vriendelijk!

Maar omdat ze niet in de reglementen staan, mag je er m.i. officieel niet mee starten.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:29

nassau schreef:
patjelisa schreef:

Maar omdat ze niet in de reglementen staan, mag je er m.i. officieel niet mee starten.

Als ze er toch ooit wat van zeggen dat weet ik van niks maar ik vind het wel belachelijk dat je er niet mee mag starten want ze zijn juist erg vriendelijk.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:35

Ik wist niet wat het was, maar zag ze ook bij Countrymill in Nijkerk hangen. Nu weet ik het dus...