hengst met 1 bal?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PienZ

hengst met 1 bal?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 18:20

Misschien hele rare vraag maar het is net alsof mijn jaarling hengst maar 1 bal heeft hangen kan het zijn dat de ene kleiner en nog niet zichtbaar is of heeft hij er gewoon maar 1tje? Sorry misschien voor de rare vraag

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:22

Dat kan. Dan heb je een klophengst. De ene bal zit dan waarschijnlijk nog in de buik. En moet dus operatief verwijderd worden.

Coconut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:23

het kan zijn dat die andere nog moet komen.... die zakt dan vanzelf naar beneden Had een pony bij mijn verzorgpony in de wei geloof ik ook. Je kan het ook voelen als het goed is

PienZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 18:32

Haah ja sorry voor de rare vraag hoor maar ik zat het me af te vragen. Dus het kan zijn dat het nog komt en anders is het dus een klophengst stomme vraag maar wat houd het precies in? Ik zal morgen nog is goed kijken nou was de ene die er hing ook nog niet groot hoor en kan dit kwaad trouwens of moet hij echt geopereerd worden

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:09

Een klophengst is eenhengst waarvan 1 of beide ballen niet zijn ingedaald in de balzak.
Op zich kan dat geen kwaad. Maar als je m wilt laten castreren kost t wat meer.

Kiftje

Re: hengst met 1 bal?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:57

Inderdaad ofwel zal hij vanzelf nog indalen, ofwel zit de ene bal nog in de buik of lieswand en heb je een klophengst.

JKiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:01

Als je een klophengst hebt en je wilt hem niet laten castreren moet je toch die ene bal laten verwijderen want je hengst heeft anders een verhoogde kans op teelbalkanker en kan ene hoop last krijgen als die bal in de verdrukking komt.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:01

ok even voor de duidelijkheid ( ik heb me erin verdiept omdat de mijne ook een hele tijd klophengst leek te zijn)
een klophengst is zeker niet zonder gevaar! De andere bal zit dan vaak in de buikholte, de temperatuur hier is te warm voor een bal ( ze hangen niet voor niets onder zijn buik) daardoor maken ze te veel testosteron aan en is het gedrag van een klophengst onberekenbaar en in sommige gevallen zelfs erg gevaarlijk. Je zult dus zeker moeten castreren, wat een behoorlijk dure operatie is.
Maar wanhoop niet, mijn kleine heeft pas met 1 jaar en 10 maanden zijn 2e bal laten zakken, je kunt zelf voelen of hij er wel boven zit. Maar hou het zeker in de gaten, en als hij er met 2 nog niet zit dan zou ik actie gaan ondernemen.

sammykuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:06

mijn pony heb ik vorig jaar laten castereren hij had ook maar een bal die hij elkekeer als je die aanraakte inslikte want dan was hij ineens weg egt heel raar maar omdat de veearts de andere ook niet zag en kon voelen en we hem tog wouden laten castereren heeft hij hem een spuitje gegeven waardoor zen ballen zouden moeten zaken mocht het geen klophengst zijn dit bleek bij mij gelukkig het geval en heeft me een dure operatie bespaart en hebben ze hem in de stal kunnen casteren zonder dat er iets mis ging maar de mijne was toen al bijna 2 jaar en nog niet ingedaalt dus je kunt best nog even wachten of vraag het anders je veearts groetjes samantha

PienZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 20:42

Heel erg bedankt voor jullie reakties, ik zal het inderdaad even in de gaten houden hij is pas net 2 weken 1 jaar dus wie weet komt de andere inderdaad nog maar ik maakte me er toch wel wat zorgen om. Eerdaags komt de veearts toch voor de inenting dan zal ik hem er ook meteen naar laten kijken maar zal het zeker zelf ook in de gaten houden wat er nog hangt is ook nog 3 keer niks moet ik zeggen maar bij de een zag je wel wat hangen en bij de rechterkant eigenlijk niks

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 06:58

Ik heb een 3 jarige waarbij pas op 3 jarige leeftijd zijn bal is ingedaald. Deze was wel kleiner. Hij is nu gecastereerd. maar voor die tijd was hij al schaapmak. Geen rare fratsen en absoluut niet hengst.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:43

mijn 2 jarige is nog zo mak als wat..bal komt waarschijnlijk vanzelf

girlie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:48

haha dat probleem heeft die van mij nu ook!! Hij heeft ook maar 1 bal en de ander is niet ingedaald. Het is gewoon geduld hebben tot hij indaald en anders operatief verwijderen!!

JackenAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:53

Het kan inderdaad nog komen of het is een klophengst ik heb zelf een klophengst en dat zijn niet de makkelijkste moet ik zeggen.
Zo'n operatie is best prijzig maar er zitten ook veel risico's aan dus vandaar dat ik het niet doe.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:10

Dat kan.. Heb je idd een klophengst.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 16:30

Allemaal bedankt voor de reakties. Ik ben gisteravond nog is heel goed gaan kijken en er hangen er dus wel 2 alleen de ene is nog zooooo klein dat je hem bijna niet zag zitten. Toch in ieder geval bedankt

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:50

ze kunnen ze ook optrekken he..... dan zie je er ook maar 1 hangen.

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:38

bij ons heeft ook een klopper iniedergeval 2 jaar ermee gelopen weet niet of die het al vanaf de geboorte al had want toen kende ik hem nog niet.
en pas sinds een paar maanden zagen we dat zijn 2e bal te voorschijn was gekomen en toen hebben we hem gecastreerd

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:40

ladigo14 schreef:
bij ons heeft ook een klopper iniedergeval 2 jaar ermee gelopen weet niet of die het al vanaf de geboorte al had want toen kende ik hem nog niet.
en pas sinds een paar maanden zagen we dat zijn 2e bal te voorschijn was gekomen en toen hebben we hem gecastreerd

De eerste hengst die al ballen heeft hangen met de geboorte moet ik nog tegen komen!

winnertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:46

het kan zij dat hij nog kom ik verzorg een hengst ik keek en toen had hij er maar 1 een tijdje later gewoon twee maar soms lijk het of ik er maar 1 zie denk dt je het even goed in de gaten moet houden

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:45

Caira schreef:
ladigo14 schreef:

De eerste hengst die al ballen heeft hangen met de geboorte moet ik nog tegen komen!

nou vanaf dat je het ziet dan
maar je ziet bij veulentjes soms toch ookal wat anders hangen dan aleen de plasser. ??

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:48

een klop hengst noemen ze dat
waarschijnlijk zit de andere bal in zijn lies
soms dalen de ballen nog maar dat hoeft niet altijd

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:16

Op leeftijd van 1 jaar zou ik me nog geen zorgen maken, misschien komt hij nog. En anders is castratie via kijkoperatie (in Utrecht) een hele mooie en elegante methode om hem toch te laten ruinen.

winnertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:06

ik heb een verozrg hengst en die had dat ook maar nou zijn het er 2 dus gewoon geduld komen van zelf

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:31

Chip2 schreef:
Allemaal bedankt voor de reakties. Ik ben gisteravond nog is heel goed gaan kijken en er hangen er dus wel 2 alleen de ene is nog zooooo klein dat je hem bijna niet zag zitten. Toch in ieder geval bedankt Pling

Nog maar even herhalen, hij is dus al gevonden. Clown