Vinden jullie het ook zo lastig tussen bordjes rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Vinden jullie het ook zo lastig tussen bordjes rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 08:14

De titel zegt het al Ik vind het altijd best moeilijk als je een dressuurring hebt met alleen maar bordjes Het is wel een goede oefening natuurlijk om je paard recht te houden op 2 teugels en mooi tussen je benen, maar ik vind het altijd best moeilijk

Gister had ik het er nog met iemand over dat in de Z klasse altijd gewoon hekjes staan. eigenlijk raar, want tussen hekjes is makkelijker vind ik en het is Z best een hoge klasse, eigenlijk zouden ze dan Bt/m M tussen hekjes moeten doen en Z tussen bordjes

Ik ga proberen gauw Z te rijden, mag ik tenminste tussen hekjes haha

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 08:15

vind ik ook!

halleluyah

Re: Vinden jullie het ook zo lastig tussen bordjes rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:41

Zelf heb ik er niet zo'n moeite mee, maar kan me voorstellen dat het met een jong paard behoorlijk lastig kan zijn

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:11

Ik zet voor een onervaren paard vaak een ring uit in de wei. Ze hebben heel snel door dat ze binnen de bordjes moeten blijven.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:28

_tarja_ schreef:
De titel zegt het al Ik vind het altijd best moeilijk als je een dressuurring hebt met alleen maar bordjes Het is wel een goede oefening natuurlijk om je paard recht te houden op 2 teugels en mooi tussen je benen, maar ik vind het altijd best moeilijk

Gister had ik het er nog met iemand over dat in de Z klasse altijd gewoon hekjes staan. eigenlijk raar, want tussen hekjes is makkelijker vind ik en het is Z best een hoge klasse, eigenlijk zouden ze dan Bt/m M tussen hekjes moeten doen en Z tussen bordjes

Ik ga proberen gauw Z te rijden, mag ik tenminste tussen hekjes haha

hahaha daar ben ik ook druk mee bezig rij nu inmiddels M2 met 1 winstpuntje en die heb ik gehaald voor het eerst tussen de bordjes. maar om nou te zeggen dat het helemaal rechtdoor ging, haha niet dus.
maar ik zet op het land waar ze staan ook alleen maar bordjes neer, waardoor het paard, maar ook ikzelf (eigenlijk nog belangrijker ) getraind wordt om recht te blijven. ik moet mezelf constant corrigeren en het paard ook dus het is zeker leerzaam hahaha

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:58

_tarja_ schreef:

Tenzij je paard Lars heet. En die is (was) bang voor de hekjes. Liep z'n eerste Z proef de hele tijd in travers, zover mogelijk bij de hekjes vandaan. Dus ik heb pallets wit geverfd en die in de wei gezet. Dus zeg niet bij voorbaat al dat tussen de hekjes makkelijker is, want je hebt van die paarden......

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 21:08

Angelo schreef:
_tarja_ schreef:

Tenzij je paard Lars heet. En die is (was) bang voor de hekjes. Liep z'n eerste Z proef de hele tijd in travers, zover mogelijk bij de hekjes vandaan. Dus ik heb pallets wit geverfd en die in de wei gezet. Dus zeg niet bij voorbaat al dat tussen de hekjes makkelijker is, want je hebt van die paarden......

haha....je hebt idd paarden er tussen zitten! Gaat het nu wel goed tussen de hekjes?

Maar in mijn geval is het wel makkelijker tussen de hekjes

Angelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:57

ja hoor, hij vind het nu niet meer eng. de witte geschilderde pallets hebben hem over zijn angst heen geholpen.

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:53

dit gaat van het weekend ook mijn probleem worden. Buiging is nog erg moeilijk af en toe en dan gaat het nog es scherp worden na een gebroken lijn ofzo...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:59

Ik had er ook nooit moeite mee.
Totdat ik laatst mijn L1 proefje in de verkleinde Z-ring mocht rijden.
Toen had ik echt zoiets van oeehh das fijn!!
Omdat je dan echt het verschil even duidelijk merkt.
Maar nu ik weer een paar x tussen alleen bordjes heb gestart gaat het wel weer.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 06:30

De bordjes hebben wel duidelijk een functie in de B tm M, vind ik. Je kan als jury dan heel mooi zien of het paard rechtgereden wordt zonder aanleuning van een bakrand o.i.d.. Een paard dat de baan regelmatig uitzwabbert staat gewoon niet goed aan de hulpen.

Als je Z rijdt mag je verwachten dat het rechtgericht gaan, geen probleem meer is.

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 06:55

dus waarom dan nog hekjes?

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 07:09

Ja, schaf dan alle hekjes af!

Solitair

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:13

hekjes rijd veel fijner dan alleen bordjes. je hebt dan vaak ook een betere aanleuning en voorkom je slingeren.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:16

Hekjes zal wel te maken hebben met FEI richtlijnen, of te wel verplicht vanaf klasse Z.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:22

Ik vind hekjes ook fijner hoor , iedereen wel denk ik. Niet zozeer om het slingerprobleem, maar de ring is toch minder duidelijk afgebakent. Vooral met de slangevolte in contra vind ik het lastig dat er dan geen hekje staat, paard kan dan makkelijker meedenken om de bocht te maken dan wanneer er geen afbakening is. Thuis gaat die boog in contra een stuk vloeiender, omdat ze zelf ook mee in kan schatten. Het gaat wel tussen de bordjes, maar moet toch duidelijker rijden!

DenK4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:05

Als "voorleester" zijn hekjes prettiger... vorige week kwam er toch een even stiekum de baan uit... moest ik toch echt een sprongetje opzij maken....

Tara13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:10

Hmm, ik heb afgelopen zaterdag met mijn jonge paard voor het eerst in een ring op het weiland geoefent en ik moet zeggen dat is MOEILIJK!!!
Nog even een beetje goed oefenen en dan de wedstrijden onveilig gaan maken

jaggie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:16

hehe ik heb toevallig deze week ff een dressuurring uitgezet in de wei, eens kijken wat mijn jonkie daarvan vond, keek eerst eens heel dom naar die bordjes van, wat moeten die daar? Maar liep daarna braaf erbinnen. (alleen met losrijden zijn we erover heen geknalt *lol*)

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:41

Nou zo verschrikkelijk vind ik het niet tussen de bordjes, tuurlijk is een hele ring wel veel lekkerder! Maar binnenkort mag ik lekker tussen de hekjes rijden!

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:46

Als ik eenmaal een paar keer tussen de bordjes gereden heb, vind ik het niet meer zo erg, maar afgelopen maandag was de eerste keer en mooi dat ik na de middendraf een keer buitenom reed.......schaam schaam!

Bij ons zetten we altijd een ring met hekjes uit, lekker makkelijk!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:41

Voor dat ik uberhaupt een rijbak had reed ik mijn paard al op de wei tussen bordjes (geimproviceerde bak ). Alle begin is moeilijk maar hoe rechter gericht je paard is hoe beter dat het gaat. Momenteel hebben wij weer een 20*40 baan en 20*60 baan met bordjes uit staan er wordt er volop geoefend door vriendinnen en clubgenootjes. Het valt niet altijd mee helemaal niet op de open ruimte...

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:45

met mijn 3 jarige wel denk ik..
die vind het zowieso best moeilijk rechtuit te lopen nog...
ik moet het nog proberen en anders zien we het de 25e wel

vroeger vond ik het wel lastig, maar op een gegeven moment went het wel

en idd: vroeger vond ik het ook zo vreemd

zou logischer zijn om B tm M of eventueel L tussen de hekjes en de rest tussen de bordjes....
dan denk je dat ze in het Z wel een beetje kunnen sturen

maargoed heb de logica er nog nooit van gesnapt

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:38

haha de z moet zich er toch altijd weer in onderscheiden, maar als je een jong paard hebt die zwanst en ook die hekjes daardoor omver loopt schiet het ook niet op

joh gewoon met whitney lekker starten, dat recht gericht rijden komt vanzelf, zolang rij je haar nog niet. Alles op zijn tijd

capone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:43

ja dat vind ik echt lastig ik heb nu een jonge pony en ik ben al velemale keeren uit de ring gegaah maja succses nog dan met binnen de bortjes rijden hihi