wat doen jullie als een paard plast onder de wedstrijd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

wat doen jullie als een paard plast onder de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 21:54

haai,

Ik heb een haflinger dat veel plast. Er is na vele onderzoeken geen medische reden te vinden. Ook kan ik geen duidelijke aanleiding vinden *b.v spanning*

Bij mijn laatste wedstrijd moest mijn paard onder de proef plassen. Hij hoefde niet heel nodig want na het stilstaan konden we weer door, mijn paard was echter wel sjacharijnig geworden. Door het stilstaan kreeg ik wel minpunten.

Nou ben ik benieuwd wat de jury in zo'n situatie verwacht... moet ik hem laten doorlopen *wat soms niet zo willen* of moet ik hem laten plassen.

Zijn hier ook regels voor want bij het mesten is geliever het paard te laten doorlopen.

gr sandra

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 06:22

Ik zou hem in de B mooi laten plassen. Daar zal iedere jury begrip voor hebben. En wat kunnen ze doen als ze er wel problemen mee hebben? niks.

Wat ik echter wel lees uit jouw verhaal is alsof hij het doet om onder het werk uit te komen, als hij zo slim is zou je het wel moeten kunnen aanpakken tijdens de training.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:22

Tijdens het mesten zullen ze gewoon door moeten lopen, helaas voor de mijne die ook liever stilstaat.

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:49

Die van mij plast ook veel, maar nooit tijdens een proef. Ik merk het wel aan hem, omdat hij stil wil gaan staan, maar persoonlijk zou ik hem niet uitgebreid laten staan plassen tijdens een proef.
Die van mij begon er een spelletje van te maken door vaak stil te staan terwijl hij helemaal niet moest, gewoon onder het werk uitkomen.
Na de proef mag hij uitgebreid staan plassen, maar tijdens de proef niet. Dat weet hij en het is geen probleem meer.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:05

Tijdens de proef mag een paard stil gaan staan om te plassen, ook al ben je aan het galloperen of wat dan ook!

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:41

Mijn paarden mogen ook altijd stilstaan tijdens het plassen en ook tijdens het mesten.
In de proef en tijdens moeilijke oefeningen in de training doen ze dit echter nooit, ze wachten dan tot ze lange teugel krijgen.

Ctal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:42

Ik heb t 2x gehad, 1x bij het hh voor het a.w. De jury moest hartstikke hard lachen en ik mocht m opnieuw aanrijden want ze dacht dat ie vast niet a.w wou nu
En nog een keer bij het afgroeten en toen was er ook niets aan de hand. Als t moet, dan moet t en dan ga je je paard heus niet vooruit trappen ofzo, en een jury vind dat over t algemeen helemaal niet erg lijkt me.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:44

talented schreef:
Tijdens de proef mag een paard stil gaan staan om te plassen, ook al ben je aan het galloperen of wat dan ook!

Hoe weet je dat dan ?

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:47

Mijn buurvrouw heeft haar paarden geleerd, om te plassen in hun bow als ze uit de wei komen, en dan hoeven ze onder het rijden niet meer. Misschien kan je zoiets ook leren voor in de trailer ofzoo..

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:36

Misschien moet je eens een bezoekje brengen aan de Osteopaat! Heb al van meerdere mensen gehoord dat dit heel goed werkt!!

Juco

Re: wat doen jullie als een paard plast onder de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:39

Stilstaan voor plassen mag. Ik doe het ook als mijn aard moet. Anders gaat de hele proef slecht en een paard heeft er alleen maar last van.

Je krijgt hier geen punten aftrek voor.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 13:27

thx voor de reacties!

Ik laat hem in het vervolg gewoon staan denk ik..

@amondi voordat we naar medische redenen zijn gaan zoeken stond hij heel vaak stil om onder het werk uit te komen. Dit is inmiddels al niet meer het geval.

plassen op commando kan maar er zit een risico aan dat als hij erop gefixeerd word niet meer plast zonder commando!

Ik zal ook nog wel ff aankijken of het echt vaker gaat gebeuren in de wedstrijden. Maar als hij het doet mag hij blijven staan!

Ilsemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:33

Het eerste wat ik dacht "heeeeerlijk hij plást tenminste!"
De mijne is schijnbaar bang voor pottekijkers en die doet dat dus echt never nooit niet...dráma...menig proef verknald omdat hij haast niet meer vooruit te krijgen was! (wat natuurlijk ook wel logisch is met zo'n volle blaas).

Direct nog een vraagje aan de juryleden omtrent dit probleem...
Hoe beoordelen jullie bijvoorbeeld de travers als een paard moet mesten? Want van mijn travers kwam niet erg veel meer terecht, de inzet was goed maar halverwege begon hij en tegen het einde zat ik zo goed als geowon recht. Ik heb het zo goed mogelijk geprobeerd maar tevergeefs. Hoe zouden jullie dit beoordelen?

Serada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:00

ingvdh schreef:
Die van mij plast ook veel, maar nooit tijdens een proef. Ik merk het wel aan hem, omdat hij stil wil gaan staan, maar persoonlijk zou ik hem niet uitgebreid laten staan plassen tijdens een proef.
Die van mij begon er een spelletje van te maken door vaak stil te staan terwijl hij helemaal niet moest, gewoon onder het werk uitkomen.
Na de proef mag hij uitgebreid staan plassen, maar tijdens de proef niet. Dat weet hij en het is geen probleem meer.

Mijn fries heeft exact hetzelfde probleem. Hij doet het alleen na inspanning of daar tussendoor. Volgens mijn instructrice zijn hiervoor simpele pilletjes op homeopatische basis bij de drogist te kopen. Het schijnt te maken te hebben met de druk op de nieren vlak achter het zadel. Daar kan het wat gevoeliger zijn waardoor ze eerder die aandrang tot plassen voelen.

Thom maakt er ook af en toe een spelletje van maar ik ben druk bezig om dat af te leren. Hij staat anders soms wel 10 keer stil en gaat gewoon suf om zich heen kijken Ik ga deze week die pilletjes halen en kijken of het werkt.

_Rosa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:21

ik zou ook gewoon stil gaan staan

en misschien zou je eens naar zijn biks moeten kijken, het kan namelijk zijn dat de biks heel zout is en dat het paard daardoor veel drinkt en dus ook veel moet plassen.

je moet gewoon even zijn biks proeven klinkt raar maar je proeft snel genoef of het zout is of niet

probeer maar eens, het kan namelijk heel goed dat dat het is, als het zo is probeer eens andere biks, wie weet gaat het beter

succes met de wedstrijden

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 22:58

Het kan niet van de bix komen want hij krijgt geen bix . Hij krijgt granenmix + en sinds gister gemengd met musli

Sky_Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 23:06

mijn paard heeft nog nooooit geplast terwijl ik erop zat ze wacht altijd netjes tot na het rijden, dus ik heb hier nooit last van
maar ik zou het idd tijdens te training proberen te verminderen en tijdens een wedstrijd gewoon laten doen, ik denk dat je meer punten verliest als je overdreven veel moeite moet doen om hem voorwaarts te houden terwijl hij wil plassen.

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:28

Mijn pony plast heel vaak wel onder het zadel, ook vaak op wedstrijd maar gelukkig nog nooit in de proef.
Als hij wel zou moeten in de proef laat ik hem gewoon stilstaan, kan hem moeilijk vooruit schoppen! Ben blij dat hij tenminste gewoon plast onder het zadel.
Mijn merrie die plast en mest niet onder het zadel, heel anders dus..

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:57

Ik weet niet hoe het nu is, maar vroeger stond het gewoon in de proevenboekjes dat een paard mag stoppen om te plassen of te mesten.
Een jury mag je daar niet op aanrekenen, doet hij/zij dat wel, dan zou ik zeker de betreffende jury aanspreken en vragen of die aan kan wijzen waar in de regelementen staat dat het niet mag en bestraft zou moeten worden.
Niet laten plassen kan zeer ernistige gevolgen hebben voor de gezondheid en een gebarsten blaas is absoluut dodelijk. Niemand zal het daarom in zijn hoofd halen om een paard met opzet door te laten lopen als je weet dat het moet plassen!

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:46

De jury mag je hiervoor niet straffen door puntenaftrek. Gewoon laten plassen en daarna de proef weer netjes oppakken. Bij mesten gewoon doorgaan met de proef, ze kunnen immers rustig mesten tijdens het lopen. Mijn wedstrijdpaard houdt het vaak op en heeft hier soms echt last van, daarom krijgt hij vantevoren ook geen water meer, pas na de proeven. Hij begint nou ook een beetje door te krijgen dat hij beter kan mesten voor de proef begint en doet dit nu ook.

Whisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:51

Heb een [aar keer gehad dat mn paard moest plassen tijdens de proef, heb em toen gewoon stil laten staan. Kreeg er ook geen aftrek oid voor.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:01

Brennie schreef:
Bij mesten gewoon doorgaan met de proef, ze kunnen immers rustig mesten tijdens het lopen.

Ze mogen ook voor mesten stoppen, al is het niet strikt noodzakelijk.

Alvaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:07

Brennie schreef:
De jury mag je hiervoor niet straffen door puntenaftrek. Gewoon laten plassen en daarna de proef weer netjes oppakken.

Hmmm, het is al weer zo'n 3 jaar geleden denk ik dat ik schrijfster was bij een dressuurwedstrijd en ook daar ging een paard stilstaan om te plassen. Combi kreeg dus wel mooi een onvoldoende (een 1 zelfs als ik het mij goed herinner). Mijn reactie was, super! belonen dat paard! Maar ja, ik ben dan ook (maar Clown ) een Endurance ruiter Haha! Jurylid was het er niet mee eens, vond het een weigering en dat moest worden afgestraft Whoosh!
Waarom rijd ik eigenlijk ook al weer geen dressuurwedstrijden Gestoord

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:04

Lusitana schreef:
Ze mogen ook voor mesten stoppen, al is het niet strikt noodzakelijk.

Ik ken iemand met een paard die echt niet kan lopen en mesten tegelijk. Al gaat er nog zo hard een zweep overheen, het lukt dan gewoon niet. As het haar in de proef overkomt krijgt ze standaard -2

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:18

Ik heb dit in mijn jurycarierre nog niet meegemaakt maar zou er geen probleem van maken