Wat voor insecten zijn er op de veluwe en wat er tegen doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mizsz_Kitty

Wat voor insecten zijn er op de veluwe en wat er tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 20:16

ik ga van de zomer een week met de paarden op vakantie naar kootwijk
nou zou ik graag van mensen die daar wonen of ook veel rijden, willen weten of er veel teken, vliegen en dazen zitten en zo ja, wat jullie er tegen doen!!

alvast bedankt

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:18

Ik ben er afgelopen weekend geweest, en mn paardje zat onder de teken. Ik zou hem iig insprayen daartegen, het stikt ervan! Elke dag controleren en teken-pen meenemen.

Voorderest viel het bij ons allemaal mee, maar het was natuurlijk niet echt zomer van het weekend.

Vorig jaar zomer hadden wij erg last van vliegen.

Mizsz_Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 20:19

waar zaten de teken??? en wat voor spul spray je er dan op tegen de teken...

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:22

Bij de dierenwinkel zullen ze je wel helpen, er zijn verschillende middelen.
Ze zitten meestal op de wat warmere plekken, bij de achterbenen, tussen de oren, in der manen/staart. Maar ook bij de neusgaten. Maar als je paard nog een beetje vacht heeft kruipen ze daar onder, dus goed zoeken!
Kortom, overal goed controleren!

Mizsz_Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 20:26

maar hoe komen ze er op dan..dacht namelijk dat ze in de planten zaten op de grond..

beetje minder nou ik dit zo hoor..als ik daar een week zit, word ik gek van de teken en gino ook...

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:29

Teken kunnen helaas redelijk goed klimmen of springen. Frontline spuiten helpt.

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:30

Je kan ook mazzel hebben....rijd al 20 jaar op de Veluwe en heb nog nooit last gehad van teken. Ken wel mensen die er last van hebben gehad maar gewoon goed je paard checken. En als je pech hebt kan je paard helemaal onder komen te zitten. Een vriendin van mij heeft toen wel eens een goedje van veearts gekregen waar ze paard 3 dagen mee moest wassen.

verder is een bus daasspray ook geen overtollige luxe. zelf rijd ik altijd met vliegendeken op. Very handy vind ik die dingen.

Mizsz_Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 20:30

is dat dezelfde frontline als voor de hond heel toevallig...??

Mizsz_Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 20:32

ik ga idd zowieso assex daasspray kopen...en wilde misschien een goedkope vliegendeken kopen....

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:34

Evita had andere jaren er ook helemaal geen last van, dit jaar kwam er echt geen eind aan.
Maar ik denk dat je je het beste er maar goed op voor kunt bereiden..

Ze vallen uit bomen, komen via het gras en klimmen op lekkere plekjes, noem maar op. Ze zijn snel, die kleine rotbeestjes.

Ik denk dat je DA je het beste kan adviseren wat voor spul je zou kunnen gaan gebruiken.

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:38

Idd sprak iemand van Bokt die net 4 dagen in LaagSoeren is geweest en haar paard zat helemaal onder de teken. Dus 't is best erg nu al.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:39

Sisleone; dat zal Radnah2 of ik wel geweest zijn. Onze paarden waren eigenlijk de enigste geloof ik.
Ik had er ook een topic over geopend.

Mizsz_Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 20:40

ik ga in ieder geval denk ik niet aan de frontline....3 pipetjes zijn al 22 euro....

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:42

Er zal vast nog wel een goedkoper middel zijn. Maar als jij elke rit haar controleerd, is er vrij weinig aan de hand.

Mizsz_Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 20:48

idd..controleren zowieso, en gino is nu al bijna door zijn vacht heen....
ik ga in augustus weet niet of het dan erger is qua teken???
wel meer vliegen, maar vliegen deken doet wonderen

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 08:05

Ik ben een aantal keer op het Kootwijkse zand geweest en heb regelmatig last gehad van teken. Tekenpen mee en echt goed checken. tegen de haren in je paard nakijken en goed de donkere lichaamsdelen nakijken. Bij een schimmel is het wat gemakkelijker.

Bij de paardenkliniek van Bokhorst (Kootwijk) hebben we een melkachtigspul gehaald om de benen te wassen. Na de wasbuurt, lagen de teken dood op de grond. Goed spul dus. Was niet echt prijzig en je moet het wel goed verdunnen.

Voordat je de teek eruit haalt, niet eerst verdoven met acceton (teek). Ontsmetten nadat de teek eruit is.

Mizsz_Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 08:51

je moet toch juist eerst alcohol erop doen zodat ze verdooft zijn en loslaten~??

heb je toevallig een telefoonnummer ofzo van die kliniek? kan ook via pb!

Mizsz_Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 08:52

leuk trouwens..heb een zwart paard±p

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:02

ben vorig jaar daar geweest en de was niks aan de hand ja af entoe een vlieg maar als ik het nu hoor moet ik op tekenjacht.

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:04

Bokhorst: 0342-441290
Harskamperweg 22 A
Kootwijkerbroek

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:01

Met dank aan Sisleone.

Eerst teek weghalen en dan ontsmetten. De va vertelde mij dat als je het andersom doet, de teek verdoofd wordt en als reactie prut uit zijn lichaam in je hond/paard spuit. Je weet nooit wat teken dragen dus vandaar.

Beesje

Re: Wat voor insecten zijn er op de veluwe en wat er tegen d

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:52

Ik woon aan een bos en ik heb gemerkt dat het dit jaar echt bar en boos is met de teken en de muggen.
Voor muggenbeten ben ik gelukkig immuun voel het prikje wel maar krijg geen bultje en jeuk.

Nu heb ik een kaalgeschoren knar, maar als je lang haar hebt moet je ook jezelf goed controleren op teken. Je voelt er namelijk niks van dus echt effe met je handen voelen of er ergens een bobbeltje zit, geldt trouwens ook voor andere goed doorbloedde plaatsen op je lijf (ik heb er ooit eentje gehad die was in mijn broekspijp van mijn korte broek gekropen

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:54

ieieie in je broekspijp

dierfysio

Re: Wat voor insecten zijn er op de veluwe en wat er tegen d

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:31

investeren in een goede vliegendeken MET hals en staartflap is helaas echt geen overbodige luxe.
verder klinkt dat wasspul voor benen tegen teken van Bert van Bokhorst (d.a.) wel prima.
neem zelf in ieder geval een goede anti-vlieg/daas/mugjes-spray mee, ook een kleintje voor onderweg.
tip: proefmonstertje van de paardendrogist->die doen ze in zo'n klein pompspray-flesje, superhandig voor in je zadeltas (aanrader: bananentas van Dabo op bokt!)
verder na elke rit je paard goed checken op teken (walchelijke beesten zitten er VEEEEEL dit jaar, getsie!) en insektenbeten behandelen met bijv. teatree-olie.

succes, en veel plezier! ik stond eerst ook op de Veluwe, en het is er wel heel mooi rijden. kijk wel uit voor de Koe Koe (schotse hooglanders) Knipoog

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:00

SisLeone schreef:
Idd sprak iemand van Bokt die net 4 dagen in LaagSoeren is geweest en haar paard zat helemaal onder de teken. Dus 't is best erg nu al.

Mmm, mijn paard woont in Laag Soeren en heeft nog geen teek gehad...