Hoe houd ik mijn leren laarzen het langst mooi?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

millennium

Hoe houd ik mijn leren laarzen het langst mooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 12:19

Hey

Ik heb laatst mijn leren laarzen weer schoongemaakt en ingevet, maar toch zijn ze na 1 keer rijden zo weer vies (echt echt vies) zodat ik weer opnieuw kan beginnen. Ik weet dat je leren laarzen eigenlijk altijd na het rijden even moet schoonmaken/invetten blabla, maar is er geen ander middeltje waardoor mijn laarzen er wat langer fatsoenlijk uitzien?

Hier trouwens mijn laarzen:
links = voor de schoonmaak
rechts = na de schoonmaak

Afbeelding

Na het rijden zien ze er altijd meteen weer zo uit als m'n linkerlaars nu op de foto...

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:23

Ik heb waterig spul in een flesje geen idee hoe het heet, op een doekje doen, over laars wrijven en schoon!

Overigens doe ik het niet dagelijks hoor. Een tot twee keer per week vind ik wel genoeg...

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:38

Het schijnt dat vetten of olieën of balsam voor je laarzen heel slecht is. Dan schijnt de bovenlaag snel van je onderlaag los kunnen laten.

Ben ik ook sinds gisteren achter gekomen, volgens mij via www.rijlaarzen.nl

Op deze site staat wat je wel het beste kunt doen. Bijvoorbeeld schoenencreme van het merk kiwi.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:34

En vergeet ze niet op de kop op te hangen als je geen schachten hebt om die erin te zetten! Ook je laarzen goed laten drogen (zweet). Niet voor de kachel zetten!

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:17

Ik gebruik alleen KIWI schoenpoets, ouderwets met borsteltje opzetten en dan laten intrekken, na ca 10/15 min uitpoetsen met borstel. Mooie glans en vuil veeg je met droge doek zo af. Verhaal van Mirkip klopt vooral bij laarzen met coating, overigens wordt bovenlaag snel lelijk door iets anders dan schoensmeer te gebruiken. Eventueel kan je ook wat van die witte leercreme gebruiken in gele/rode bus/spuitfles is van merk rapide

chriss__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:26

Er is een of ander middeltje en dat werkt echt super goed. me moeder maakt er ook altijd de leren stoel mee schoon. Het zit in een doorzichtig potje met een wit dekseltje. En het spul zelf is ook een beetje wit-waterig spul. Ik heb mijn leren laarzen sinds December en 1 keer met dat spul schoongemaakt. en ze zien er nog steeds uit alsof ze net nieuw uit de doos komen

hunter87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:53

ik rij zn 5/6keer in de week en 1x per week maak ik ze schoon en krijgen ze een behoorlijke lik vet. ik gebruik om schoon te maken de spray van petrie. daarna vet ik ze in met zadelvet. ze zeggen dat zadelvet iets vetter en vuil afstotender is dan de laarzen vetten. ik heb er ook niet iedere keer spanners in. op de een of andere manier blijven me laarzen soepeler.

_Denies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:56

Na het rijden met een babydoekje, doet mijn vriendin altijd, en dan met wedstrijden helemaal schoonmaken, met iets, weet ik eigelijk niet... Ik blijf t even volgen, krijg binnenkort leren chaps van Petrie, neem aan zelfde schoonmaak wijze?

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:28

Gewoon je laarzen schoonmaken na het rijden met een vochtige doek, geen zooi erop. Daarna je laarzen met kiwi wax insmeren en uitwrijven. Dit is een goede voeding voor je laars en ze gaan er weer prima van glimmen!

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:04

chriss__ schreef:
Er is een of ander middeltje en dat werkt echt super goed. me moeder maakt er ook altijd de leren stoel mee schoon. Het zit in een doorzichtig potje met een wit dekseltje. En het spul zelf is ook een beetje wit-waterig spul. Ik heb mijn leren laarzen sinds December en 1 keer met dat spul schoongemaakt. en ze zien er nog steeds uit alsof ze net nieuw uit de doos komen

dat is leerreiniger, doe ik het ook altijd mee elke keer na het rijden schoonmaken met leerreiniger of vochtig doekje, insmeren met dat kiwispul of schoensmeer van goede kwaliteit, 24 uur laten intrekken, en dan uitwrijven.

chriss__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 15:55

werkt inderdaad heel goed.Trouwens ik heb gistere nieuw spul gekocht van Derby. Ben ik ook heel tevreden over (tot nu toe dan)

millennium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 21:37

oke, bedankt voor alle tips!

millennium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 21:38

Zelf gebruik ik trouwens ook spul uit een flesje, speciaal voor leer, gekocht bij een ruitersportzaak. Kregen we erbij. Daarna smeer ik ze ook nog in met schoenpoets, ook gekocht bij dezelfde ruiterzaak.

JaSpJo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:08

inderdaad kiwi is goed spul

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:26

kiwi inderdaad, even aansteken met een aansteker, even laten branden en dan erop smeren, laten intrekken en uitborstelen, daarna met panty goed uitwrijven en ze glimmen als een drol in de manenschijn, haha

Faelivrin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:49

klomp schreef:
kiwi inderdaad, even aansteken met een aansteker, even laten branden en dan erop smeren, laten intrekken en uitborstelen, daarna met panty goed uitwrijven en ze glimmen als een drol in de manenschijn, haha

Wat een rare techniek.
Denk dat ik die maar eens moet gaan proberen.
Zeker dat het werkt?
Heb trouwens rijlaarzen van Cavallo, maakt niet verschil met Petrie dacht ik?

millennium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 11:58

Citaat:
Wat een rare techniek.
Zeker dat het werkt?

In mijn ogen niet...leer is toch leer??

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:55

Faelivrin schreef:

Wat een rare techniek.
Zeker dat het werkt?

ja toen ik het las op de anky site dacht ik ook; huh...aansteken? maar het is echt zo wel nadat je de schoencreme hebt aangestoken even het dekseltje erop doen (niet vastdraaien!!!! anders krijg je een zwarte schoensmeer explosie ) om het vlammetje te doven en dan pas op je laars smeren

uiteraard kun je dit ook voor je Cavallo laarzen gebruiken...leer is leer

Charley89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:31

waar kan je dat kiwi wax kopen?

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:37

Charley89 schreef:
waar kan je dat kiwi wax kopen?

ik koop het bij albert heyn. kost geloof ik iets van 2 euro ofzo (glazen potje, niet het blikje nemen!!!)

QueJira

Re: Hoe houd ik mijn leren laarzen het langst mooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:06

waarom niet het blikje? Ik hbe namelijk KIWI in een blikje en is volgens mij niets mis mee,hier hebben ze die ook niet meer in een galzen potje

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:24

geen idee of die ook goed is? maar ik had op de anky site gelezen dat je de kiwi erop moest doen die in een glazen potje wordt verkocht.

millennium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 16:08

Ik ga dan toch ook maar es Kiwi proberen! Ik heb al wel ander soort schoenpoets (ben even et merk vergeten ) en dat is opzich ook wel een fijne, maar als ik de resultaten van Kiwi zo hoor....hmm toch dus maar uitproberen!

_mrie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:55

Als ik mijn laarzen een goede beurt geef maak ik ze eerst schoon met 'cleaner' van Petrie, even laten drogen, dan Laarzenwas van Cavalcura erover. Dit laat ik meestal een dag intrekken omdat ik er achter ben gekomen dat ze dan het mooist worden. Na een dag intrekken (dus echt 24 uur) heeel goed uitwrijven.
Daar worden ze al behoorlijk mooi, schoon en glimmend van. Dan heb ik als laatste nog zo'n 'colorshine spons' in een doosje. TOP zien ze er dan uit

Ik ben opgehouden met schoensmeer omdat dit maar bijft afgeven bij mij, gebruik het echt nog zelden.

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:56

Ik doe ze ook af en toe eens insmeren met schoensmeer en na het rijden een keer flink borstelen met schoenborstel en panty erover heen. Dan zien ze er iedere keer weer blinkend uit! En helemaal niet zoveel werk...