Waar letten jury's vóóral op bij proefjes FNRS?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Superbabey

Waar letten jury's vóóral op bij proefjes FNRS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 19:24

Ik ga misschien binnenkort mijn proefje f4 rijden maar waar letten jury's nou het allermeest op en hoe kun je die dingen verbeteren?

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:30

Hmmm... Ik ga nu voor de 3e keer F4 rijden. Ik heb al 2 keer F4 gereden maar ben 2 keer 'gezakt'. Dat komt omdat ik mij dan zit op te fokken en slordig ga rijden.

Enkele punten:
* goed door de hoeken rijden
* figuren op de letter en netjes afmaken
* let op je handen en zit

Overigens rijd ik al 8 jaar maar heb nooit echt 'netjes' leren rijden. En door zenuwen let ik niet meer goed op.

Superbabey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 19:31

Dat zijn alvast goede punten, thnx. Jammer dat je gezakt bent! Komt dat door de theorie die erbij zit??

dide

Re: Waar letten jury's vóóral op bij proefjes FNRS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:34

Of je netjes zit, of je je figuren netjes rijdt en niet afraffelt... Ook op de overgangen en op welk been je zit en welke galop.

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:45

Nee, ik ben nog nooit aan de theorie toegekomen, helaas. Maar ik begin toch een beetje ontmoedigd te raken. Ik rijd notabene in een vergevorderde groep en kan niet eens een dressuurproefje rijden. Ik ben trouwens ook op F4 ingestroomd, ik heb de andere F proeven nooit gereden.

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:47

Vooral of jij de hulpen goed geeft, probeert om figuren netjes te rijden, netjes zit.
Als jij bijvoorbeeld wel de goede hulpen geeft, pony springt in de verkeerde galop aan, je merkt dit en gaat terug naar draf, probeert het nog eens, pony springt weer verkeerd aan, dan heb je laten zien dat je wel weet wat de hulpen zijn, wel weet wanneer je in de goede galop zit en zou je dus zomaar toch nog een voldoende kunnen krijgen.

Superbabey

Re: Waar letten jury's vóóral op bij proefjes FNRS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 19:47

Dan vraag je een keer of je op een lief paard mag en of de instructeur wat aandacht aan je wil besteden en een keer een manegeproef voorzegt die jullie dan in de les oefenen. Ze kan je misschien ook tips geven om te ontspannen.

Superbabey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 19:49

Dank je Bjarni, da's ook een goede tip maar ik kan nog niet echt zien wanneer ik in de verkeerde of goede galop zit.. Ik weet dat je dan ergens naar moet kijken maar dat been zie ik dan niet goed en als ik dan voorover buig dan krijg ik misschien een strafpunt ben ik bang.

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:51

Als het binnenbeen het verst naar voren springt zit je in de goede galop. Als je linksom gaat is dat het linkerbeen en als je rechtsom gaat het rechterbeen.

Superbabey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 19:53

Dat weet ik maar dat kan ik nooit goed zien want als ik dan voorover ga buigen om het beter te bekijken dan krijg ik misss een strafpunt.

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:54

Het gaat om het binnenvoorbeen inderdaad maar dit kun je dus ook al goed zien aan de binnenschouder. Oefen daar in de les goed op, laat je instructeur zeggen of je in de goede of verkeerde galop zit en probeer te kijken of je het dan ook kunt zien, het wordt vanzelf beter.
Trouwens, in bijvoorbeeld de F4 heb ik liever dat je eventjes een beetje meer naar voren buigt om goed te controleren of je in de goede galop zit dan dat je in de verkeerde galop verder galoppeert.

Superbabey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 19:55

Okaay, thanx allemaal Nog meer tips om netjes te rijden?

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 22:20

F3 en hoger: lichtrijden op het goede been. Netjes de hoeken in, voltes rond (!!!), vooral letten op houding en zit (handen rechtop, hakken uitdrukken). Als je paard in de verkeerde galop aanspringt een poging tot herstel laten zien. Vlechtjes in de manen kan ik ook altijd erg waarderen
Verder kan ik een gebroken lijn die werkelijk tot X gereden wordt erg waarderen en een paar pasjes doorzitten voordat je van draf naar stap gaat ook. Overgangen netjes voorbereiden. Niet trekken en schoppen, maar rustig blijven rijden. Vriendelijk voor je paard.

Hoe je dingen kunt verbeteren? Ach, protocollen worden met name interessant als hetzelfde commentaar door meerdere juryleden gegeven wordt. Dan weet je dat je echt iets hebt om aan te werken. Laat zo'n protocol aan je instructeur zien en overleg hoe je daar aan kunt werken. En gewoon blijven starten... Ervaring opdoen!

Superbabey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 17:00

Aah ook heel erg thanx! Volgens mij heeft u mij gejureerd op manege waarland, ik ben Angela en moest toen op Smokey op 12 februari.

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:31

Dat zou best kunnen, maar helaas ken ik niet alle startlijsten uit mijn hoofd

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:42

Ik ben ook FNRS-jury, en wat mij opvalt is dat het halsstrekken heel vaak onvoldoende of niet getoond wordt. Vanaf de F^ wordt er echt gekeken of het paard/pony de hand volgt en zakt met de hals, maar vaak geven de ruiters de paarden niet de ruimte om de hals uit te schuiven. Als je nog geen F^ rijdt dan moet je je paard lange teugel geven, en geef 'm dan ook echt lange teugel! Het maakt dan nog niet of of het paard de hand van de ruiter volgt.
Vrije stap wordt vaak vergeten na het groeten aan het einde van de proef. Je krijgt hier wel een cijfer voor en als je na het groeten meteen gaat kletsen met je voorlezer dan krijg je van mij gewoon een 4 of lager. In vrije stap geef je je paard iets meer teugel, waarbij hoofd en hals iets zakken (neus ter hoogte van de boeg). Tis geen halsstrekken, maar je hebt je teugels ook niet helemaal meer op maat.
Middendraf/enkele passen verruimen wordt vaak niet of verkeerd uitgevoerd. Je ziet vaak dat manegeruiters de paarden heel snel van de ene hoek naar de andere hoek laten rennen, dat is geen verruimen maar versnellen...
Als je groet, kijk de jury dan ook echt aan. Vaak groet ik terug en heeft de ruiter dat helemaal niet gezien...
Niet te veel schoppen, geef je paard dan liever een tikje met de zweep zodat ie wat alerter wordt.
Aangalopperen gaat vaak mis, ik zie ook heel vaak dat het voor de F3/F4 ruiters nog wel moeilijk is om het paard een heel rondje over de hoefslag te laten galopperen.
Verzorging ruiter en paard:
je hoeft geen witte rijbroek te dragen, maar laat wel zien dat je iets aan je uiterlijk hebt gedaan. Bijv. lang haar opgestoken/in een knot/ingevlochten, maar NIET los in een staart. Doe een nette blouse aan met een nette nauwsluitende bodywarmer. Of trek een leuk colbertjasje uit de kast
Paard invlechten. Het maakt mij niet uit wat voor velchten of knotten erin zitten, als je maar laat zien dat je er iets aan hebt gedaan. Laatst op een amnege geweest waar ze een pony met paardenbloemen keurig hadden ingevlochten, zag er hartstikke mooi uit en ook in de staart zaten paardenbloemen gevlochten, dus heb toen een 10 voor verzorging paard gegeven... Op officiele wedstrijden mag zoiets natuurlijk niet, maar deze manege-amazone liet zien dat ze wel weet dat het paard netjes voor de dag hoort te komen op een dressuurwedstrijd.

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:02

Inderdaad, die vrije stap wordt vaak niet goed gereden. Er wordt niet recht naar C gereden, paarden worden te vroeg beloond. Ook van mij dan een voldoende. In vrije stap de rijbaan verlaten is immers een onderdeel op je protocol!
Fjorden met strikken en tierelantijnen kan ik ook zeer waarderen: het laat zien dat er moeite voor gedaan is. Ruiters met schone laarzen maken ook een betere indruk.

Hals strekken onder de F6: laat zien dat je de teugels lang durft te laten. Voor de jury meteen een kans om naar je balans te kijken. Hoeveel ruiters hangen aan de teugel, zelfs in stap?
Vanaf de F6: het ideaalplaatje volgt het paard de hand. Sommige manege paarden worden gewoon wat langer. Hou in ieder geval contact met de mond! Hoewel ik in de F8 wel wat meer verwacht...

Draf verruimen is vaak moeilijk met manegepaarden vind ik. Ook om te beoordelen. Voor mij is het belangrijk dat je verschil laat zien. En ook daarbij geldt weer dat aan de hogere proeven hogere eisen gesteld worden.

Mies7: heel officieel mag een bodywarmer over een witte blouse niet meer volgens de reglementen van vorig jaar. :-s Effen sweater, witte blouse met lange mouwen, manegetenue of wedstrijdtenue. Hoewel ik er niet wakker van zal liggen als ik een bodywarmer tegenkom

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:31

En wat me ook te binnen schiet: stel vragen! De jury blijft nadat hij of zij klaar is meestal nog een kwartiertje tot half uurtje aanwezig. Wees niet bang om vragen te stellen als je iets niet snapt!

Juryleden zitten er nl. niet om jou af te branden, maar op hun vrije dag en omdat ze het leuk vinden om op te letten hoe een ruiter rijdt en wat eventuele verbeterpunten zijn. De meesten hebben een eigen paard, een heel aantal juryleden geeft les... kortom, ze weten echt wel iets van paarden. Het zijn gewone mensen, dus stel je vragen gerust!

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:24

Ik heb nu al 2 keer de juryleden bij ons zien vertrekken voor de prijsuitreiking. Een aangezien bij sommige 5-ven geen commentaar stond had ik toch graag een vraag gesteld. Maar ja, je kunt niet altijd alles hebben. Ik blijf het maar gewoon proberen.

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:59

Ik kan je aanraden dat te melden bij je eigen secretariaat en eventueel een mail naar de FNRS te sturen. Een jury hoort ten eerste elke 5 en lager te argumenteren. Of een jury bij de prijsuitreiking aanwezig is, is niet altijd even zeker natuurlijk. Soms is de prijsuitreiking al terwijl de jury nog bezig is. Maar als het na afloop van het jureren is, hoort de jury toch nog even een kwartiertje te blijven voor eventuele vragen...

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:39

Dus het is niet 'normaal' dat dat bij ons gebeurd? Ze gaan weg als ze al helemaal klaar zijn. Ze hebben dan ook bloemetjes vast enzo. Maar soms duurt het een eeuwigheid voordat de prijsuitreiking is. Kan dat meespelen?

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:56

Meestal wordt ik gevraagd om bij de prijsuitreiking aanwezig te zijn en dan vertel ik ook nog wel even aan de aanwezigen wat ik in het algemeen van de getoonde proeven vond. Ik blijf altijd tot na de prijsuitreiking, maar het is me nog maar 2x gebeurd dat er iemand naar me toe kwam om vragen te stellen...
Officieel moet een jurylid blijven tot na de prijsuitreiking, maar ik kan me voorstellen dat de jury die 's ochtends heeft gejureerd niet tot 17.00 gaat wachten totdat het middagprogramma is afgelopen...

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:36

Ik blijf zelf bijna altijd nog een kwartier tot een half uur voordat ik weg ga. Zo lang duurt het meestal ook wel voordat de administratie en de bloemetjes enzo geregeld zijn.
Soms maak ik dus de prijsuitreiking mee en doe ik nog wel eens een woordje. Maar ik ben zeker benaderbaar voor mensen die gereden hebben! Soms is de ochtendjury bijv. al naar huis en heeft iemand 's middags toch nog een vraag. Die bekijk ik dan en probeer me in te denken hoe de betreffende jury gedacht heeft.

Het valt mij inderdaad ook op hoe weinig mensen vragen stellen. Dat is erg jammer.

Superbabey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 17:38

Het lijkt me best lastig, jury zijn. Al die proeven heel goed bekijken en voor je het weet is het volgende onderdeel al aan de gang (zeker bij een snel paard!)

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:47

Onyx88 schreef:
Dus het is niet 'normaal' dat dat bij ons gebeurd? Ze gaan weg als ze al helemaal klaar zijn. Ze hebben dan ook bloemetjes vast enzo. Maar soms duurt het een eeuwigheid voordat de prijsuitreiking is. Kan dat meespelen?

Welke manege is dat? Ik jureer samen met mn vriendin vaak op de morgenstond maar wij blijven altijd tot ver na de prijsuitreiking. Het secretariaat vraag netjes of wij een afsluitend praatje willen houden (hoeft niet mag wel) en of we nog even willlen blijven.

Soms duurt het idd heel lang voor de prijsuitreiking is, soms zelfs na de middagploeg. Dus logisch dat een ochtendjury dan niet blijft. Of de prijsuitreiking is als ik nog zit te jureren. Ik dat geval (als ik dat weet vantevoren) zet ik zoveel mogelijk commentaar erbij zodat een ruiter weet waar hij/zij aan moet werken.