Met deze regen en wind,(regen) deken op of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Met deze regen en wind,(regen) deken op of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 19:55

Mijn paard staat nu voor het eerst van z'n leven dag en nacht buiten, zonder deken, wel netjes afgebouwd.
Hij heeft een poezenvelletje, maar ik zag dat hij alweer pluisjes aan het aanmaken is, soort vachtje, omdat het nu s'nachts niet zo lekker is op de wei.
Op de wei staan een stuk of 13 paarden, allemaal zonder deken, dus ik twijfel of ik niet te mustig denk, zijn wel veel koudbloeden bij en een paar warmbloeden.
Kunnen ze zich s'nachts bij regen en wind goed warm houden, er is geen beschutting, en moeten ze er maar gewoon even aan wennen??
En wat is evt een goede richtlijn, temperaturen onder de 10 graden ofzo??
Thanks

moniquebosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:57

hm dit topic hou ik ook ff in de gaten.
ben er ook wel nieuwsgierig naar.

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:59

ik denk als die andere paarden het niet gewend zijn dat ze heel zijn deken slopen

iris_1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:43

ik zou weer dekens omdoen

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:46

mijn paard staat ook voor het eerst 24/7 buiten, maar ik gooi er nu geen deken meer op! Mijn paard staat nu een paar weken zonder deken en in die periode zijn er ook dagen geweest waarop het 's nachts erg koud was, dus hij kan er nu wel tegen. Daarbij vind ik al dat gedoe met deken op deken af niet erg handig.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:51

ik denk dat het nog wel kan

mijn paard heb ik vandaag het zomerdek weer omgedaan, omdat het toch wat kouder is, en omdat ze al begon te verkleuren en voor de keuring heb ik dat liever niet

Guuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 08:17

Mijn paard staat 24/7 buiten, maar heeft nu weer een ongevoerde regendeken op.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:14

Mijn paarden hebben nu wer een deken op. Buiten een regendeken en op stal een fleece/zomer deken

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:58

Die van mij had met het mooie weer, geen deken op, heb hem vrijdag weer opgedaan, (regendeken) ook omdat ik wedstrijd had hoor En het wat kouder werd, en met die langdurige regen.

wij hebben meestal wel als richtlijn, dat het snachts rond (niet veel minder) dan 10 graden moet zijn.

naam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:00

Als mijn paard buiten staat krijgt hij wel een regendeken op! Het is een enorme koukleum. als je hem na een flinke bui ziet staan, staat hij echt te rillen! Dat is dus voor mij aanleiding om hem gewoon bij voorbaad met deze dagen een regendek op te doen!

ellepel

Re: Met deze regen en wind,(regen) deken op of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 07:37

doet de mijne ook, die staat echt onwijs te bibberen dan hahaah mietje

helaas voor hem is zijn regendeken niet meer waterdicht, dus moet hij toch zonder staan.
snachts gaat hij nu wel weer op stal

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:29

ik 2 dagen geleden ook even een regendek opgegooit het waaide en regende zo erg en ze staan maar met zn 2en en kunnen elkaar dus ook niet heel erg goed beschutten

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:06

Die van ons krijgen geen deken op. Ze smelten echt niet van de regen en de wind. Wat wel belangrijk is dat ze eventueel zelf kunnen schuilen mochten ze het echt te gek vinden. Die van ons gaan dan gewoon even onder het afdak staan, totdat het ergste voorbij is en wandelen dan weer naar buiten.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:26

Ik geloof dat ik hier het tere zieltje ben

Mijn paard en pony staan als het regent onder een ongevoerde regendeken, of het moet boven de 20 graden zijn.

Nu staan ze zelfs 's nachts onder een waterdichte winterdeken.
Als het 's nachts onder de 12 a 13 graden is staan ze met een zomerdeken.

Ik heb 2 keer dure spierverslappers moeten kopen omdat ze "stoer"zonder dek in de plensregen hadden gestaan, dus dat doe ik niet meer.

Een enkel buitje zonder dek gaat nog wel maar het weer van afgelopen weken trekken ze niet echt. En ik ook niet

roylinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:37

ik ben daar redelijk makkelijk mee, maar dat kan komen omdat ik een fjord heb (weet niet of als mijn paard n warmbloed zou zijn ik nog zo nuchter ben hoor )
Maar ik vind dat ze als het +10 graden is, of het nou regend of niet, ze best zonder dek kunnen (mits afgebouwd natuurlijk)
De vacht van een paard werkt enorm goed tegen de regen, paarden gaan, zelfs al hebben ze de kans om te schuilen, lekker buiten zonder deken etc.

Dus ik zou het gewoon lekker zo laten, van regen worden paarden niet extra kout volgens mij

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:33

GvdT schreef:
Ik geloof dat ik hier het tere zieltje ben

Mijn paard en pony staan als het regent onder een ongevoerde regendeken, of het moet boven de 20 graden zijn.

Nu staan ze zelfs 's nachts onder een waterdichte winterdeken.
Als het 's nachts onder de 12 a 13 graden is staan ze met een zomerdeken.

Ik heb 2 keer dure spierverslappers moeten kopen omdat ze "stoer"zonder dek in de plensregen hadden gestaan, dus dat doe ik niet meer.
Een enkel buitje zonder dek gaat nog wel maar het weer van afgelopen weken trekken ze niet echt. En ik ook niet

Ja, als je ook zo met je paard omgaat worden het vanzelf kasplantjes

Je kan ze gewoon zonder dek laten staan hoor, ze zijn niet van suiker. Als je wel dekens op legt moet je het ook blijven doen, want je verpest het hele afweer systeem!

Hier stonden ze gewoon op een open weiland, ze zijn er nu weer af om het land te beschermen maar geen enkel paard heeft dekens om, ook niet de dravers en andere warm/vol bloedjes. Als ze het koud vinden creeëren ze vanzelf vacht.
En bijkomend, als je paard een (regen)deken om heeft kan hij zijn vacht niet overeind zetten, en zich dus niet warmhouden, en zo'n deken geeft ook niet echt veel warmte, dus de kans dat ze onderkoelen is alleen maar groter...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:57

Sorry maar ik kreeg van de dierenarts op mijn kop. Mijn pony moest terug voor kreupelheidscontrole en hij kon niks zien omdat ie krom liep van de spierpijn.

Mijn paarden staan nu nog gewoon in het land MET EEN WATERDICHTE WINTERDEKEN

Ik geef zelf al aan dat ik een teer zieltje ben, maar ik probeer iedereen in zijn waarde te laten.
Ik geloof alleen dat dat niet wederzijds is. Ik ben nu eenmaal geen terug naar de natuur type. Dat wil niet zeggen dat ik niet vind dat een paard zo natuurlijk mogelijk gehouden dient te worden.

Alleen als ik merk dat ze het niet trekken met het slechte weer doe ik er wat aan.
Ik val jou toch ook niet aan omdat jij je paarden binnen zet?

En het land kan best wat hebben. Als je wat graszaad strooit op de kale plekken is er niks aan de hand.

Als het te kort door de bocht over komt spijt me dat maar ik word al dat gez**k af en toe wel een beetje zat.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 19:48

Al met al heb ik ze dus gewoon zonder deken op de wei gelaten, heb ze alleen zondagavond met het onweeer naar huis gehaald, dus ik let wel op het weer, maar begin i.d.d niet meer aan een deken.
En hij maakt i.d.d gewoon weer een vachtje aan, dus het zal best gaan, denk ik zo................
Bedankt voor de tips

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:43

heb vanavond emara en my way allebei de ongevoerde regendeken weer opgedaan zou een koude nacht worden en laat ze voorlopig ook wel evne op het blijft koud ook overdag..

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:40

Die van mij heeft met dit weer een regendeken met fleece voering op. "s nachts als het koud is krijgt ze een 150 grams deken op. Anders een katoenen of een fleece deken.

Ze staat alleen als het wat bewolkt en warm is zonder deken, anders een vliegendeken(ook tegen verkleuring)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:04

Bij ons staan ze vanaf begin mei al zonder deken, binnen en buiten.

Maar omdat de merrie die ik rijd de laatste weken weer vreselijk moeilijk is met rijden en zich erg vast houdt heb ik die nu weer met een dun dekentje op staan om haar rug warm te houden...
kijken of dat scheelt...

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:58

ik zou als ze geschoren zijn onder de 20 graden een ongevoerde regendeken omdoen, en onder de 15 een winterdeken.
Ik vind het dan ook belachelijk dat alle manegepaarden hier met 5 graden 's nachts geschoren zonder deken staan!!

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 13:54

Ik heb buc weer onder ze bucas rain staan( van 0 tm +17 graden) omdat hij en dunner werd, en ouder is en het zulk slecht weer is.

Met mooi weer laat ik hem gewoon af.
Buc heeft geen vacht dus dat telde ook mee(hij heeft echt hele dunne haartjes)

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:11

Die van mij staat 's nachts op stal, maar toch vanaf vorige week alweer met zijn ongevoerde regendeken. Ook meer uit praktisch oogpunt hoor Hij staat overdag in de bak en gaat graag in de modder liggen, nu hoef ik niet zo veel te poetsen.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:12

ik heb mijn paarden ook weer onder de ongevoerde regendek gezet ze staan ook dag en nacht buiten vandaar..( het is ook net herfst bah)