Jodhpurs zonder chaps --> onveilig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Jodhpurs zonder chaps --> onveilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:45

Laatst droeg ik toen het erg warm was jodhpurs zonder chaps op de manege.
M'n instructise zei dat ze liever had dat ik chaps aandeed, omdat dat veiliger is.
Maar ik snap niet echt wat er veiliger aan is, weten jullie dat wel?
Misschien kan je ze verliezen onder het rijden? (Dan rijd je wel erg raar naar mijn idee)

honolulu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:46

Ik weet het niet, maar ik rij ook vaak zonder chaps
ik ga dit topic even volgen

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:47

Ik heb het ook vaker gehoord dat dat onveilig zou zijn... ik kan het alleen niet beargumenteren

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:48

Ik rijd ook zonder chaps. heb er geen.
Het zou dan wel kunnen dat je met je voet door de beugel heen schiet, en er dan door de achterkant niet meer uitkomt. (dat stukje boven je hak)

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:48

Edit: dus als je er dan vanaf valt kan je aan de beugel blijven hangen.

Chntl_Zrro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:51

ik weet het ook niet mischien dat je been tussen de beugelriemen kan blijven hangen
xxx

miilou_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:53

dat zei mijn instructrice ook laatst tegen mij, ze zei dat je dan beter je benen op de plaats kon houden??
alleen merk IK geen verschil! (snap ook niet wat hier gevaarlijk aan is trouwens)
maar als zij het zegt doe ik de volgende keer toch maar mijn chaps aan

paardjes___l

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:00

ja, ik ben het eens met flynnlOver, maar ik denk dan aan het flapje aan de voorkant

op de manege was eerst ook een meisje die in de winterdagen met van die warme schoenen ging rijden.
die waren net hoog genoeg maar de man die ons les gaf, had toch liever dat ze chaps aandeed.

zelf rijdt ik wel met chaps.
naar mijn weten is het veiliger, en ik vind het fijner ook !!
als ik heel even op het paardje van mijn vriendin ga laat ik ze uit, maar als ik fanantiek ga rijden doe ik ze altijd aan

_Lisanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:03

Ik rijd nooit met chaps heb ze niet eens.. ik vind jodhpurs lekker rijden zonder en zou ook niet weten waarom het met chaps veiliger zou zijn..
heb het ook nog nooit gehoord
dus ik blijf lekker zonder chaps rijden

__xMariek

Re: Jodhpurs zonder chaps --> onveilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:42

Volgens mij kon je met iets blijven haken ofzo..

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:45

het is volges mij ook dat je met6 e voorkant ofzo kan blijven haken ... het is iig iets om te blijven haken

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:54

In Engeland zie je heel vaak dat ze alleen met jophurs rijden zonder chaps. Vroeger heb ik ook jaren zonder chaps gereden en ik heb nooit problemen gehad. Ik kan me alleen voorstellen dat met chap je been meer beschermd is, met name bij buitenritten of paarden die tegen de bakrand aanschuren. Daarnaast heb je kans dat je beugelriem meer tegen je onderbeen schuurt, maar dat had ik zelf nooit last van. Of je wel of niet met je voet door de stijbeugel heen schiet is afhankelijk van je zool (wel of geen hak/profiel), niet van het dragen van chaps.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:57

Maar in engeland rijden ze dan met een johdpurbroek, die vallen over de bovenkant van de schoen. Het zal dus wel iets te maken hebben met de afwerking van de bovenkant van de schoenen denk ik.

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:59

Een reden waarom met chaps misschien ietsje veiliger is, is omdat je meer 'grip' hebt met je been. Vooral kleine ruiters/amazones die met hun onderbeen op het zadel zitten kunnen meer met hun been heen en weer gaan glijden als ze zonder chaps rijden, omdat een rijbroek (of hoge sokken) toch wat gladder zijn dan de meeste chaps. Maar mijns inziens is dat meer slecht voor je houding dan echt gevaarlijk.
Zelf vind ik rijden met chaps fijner omdat ik zonder vaak last heb van de beugelriemen tegen m'n onderbeen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:57

Moderatoropmerking:
Dit is een oud topic, ik heb het omhoogschoppende bericht wegens weinig toevoegends verwijderd, maar omdat de antwoorden hier wel een zinvolle toevoeging zijn, laat ik het topic open Lachen

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:57

misschien is het omdat je dan meer bescherming hebt aan je been,, dan schuurt je broek niet steeds tegen je zadel en schuurt je broek neit kapot

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:15

Bij sportschoenen heb ik wel een keer gehad, dat ik doorschoot met mijn voet en door die flap mijn voet niet meer goed kon doen. Dus als ik die een keer aandoe, dan doe ik altijd mijn chaps aan.
Als ik met jodphurs rijd, dan doe ik ze eigenlijk nooit aan. Ik heb een hak, dus doorschieten kan niet en aan de voorkant kan ik bij mij niets blijven haken, voor zover ik het kan bedenken...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:15

Als je met jodphurlaarsjes rijdt met een "gewone" rijbroek, kan de bovenkant van je laarsje ruzie krijgen met je beugel. Dat verstoort je beenligging en dus je beenhulp en daarmee dus weer je paard. Bij jodphurlaarsjes horen jodphurbroeken, die er overheen vallen of eventueel chaps.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:25

Je hebt meer kans idd om te blijven haken zonder chaps.
Ik vind chaps eromheen ook fijner qua stevigheid, kan je je benen beter stilhouden Haha!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:41

Je hebt idd meer kans om te blijven haken (bij bijv. vallen).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 00:17

Tot nu toe heb ik persoonlijk nog nooit een echt goeie argumentatie van het 'veiliger' gelezen. Want ik kan niets bedenken dat met chaps niet kan blijven haken, maar zonder chaps wel. (Mits je echte jodphurs hebt, zonder veters en niet te laag.)

Je kunt overigens ook in Nederland gewoon jodphurbroeken kopen die over je schoenen / jodphurs heengaan, en dat zou gewoon moeten voldoen aan de regels. Of het met chaps prettiger rijdt, je benen stiller liggen en andere zaken lijken me persoonlijke voorkeur, geen veiligheidsissue.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 00:19

Ow, ik stap ook regelmatig op zonder chaps. Is niet minder veilig ofzo, alleen merk ik wel dat ik minder steun heb in m'n enkels Lachen

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 00:20

Als het warm is rijdt ik ook gewoon met jodhpurs want anders kan ik mijn leren laarzen niet meer uitkrijgen en chaps heb ik niet meer

En ik kan dan ook beter de benen op de plaats houden met die jodhpurs

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:21

Mijn jodphurs gaan met de voorkant door de beugel en blijven dan hangen, heel irritant. Mijn chaps vallen over de voorkant heen en dan kan het dus niet meer.

Clauds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:23

Ik wou het zelf ook wel weten, en ik denk dat dat het idd. is, dat ej kan blijven haken als je voet wel door de beugel schiet, maarja dat kan je met een gewone laars netzogoed hebbn toch?