wormenkuur

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

naugthytjhu

wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 15:14

Ik weet niet of dit topic hier hoort maar ik kan het nergens anders vinden.
Dus sorry als het hier niet hoort.
Maar nu even mijn vraag.
M'n pony (half eigen..)gaat 3 juni naar de wei(ik weet het best laat maar heb er een reden voor ) en ze heeft een veulentje vanaf 14 april 2006 dus ouder dan een maand.
Moet het veulen ook een wormenkuur eigenlijk?
Ik weet niet zo veel van veulens ik heb ook al een ander topic over het veulen maar dan weer over wat anders.
Dus ik hoop een beetje te weten wat ik er mee aan moet enz.
Alvast bedankt

obelixXx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:30

sorry dat weet ik ook niet melis:S

Eline_

Re: wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:32

Je hebt toch speciale wormenkuren voor veulens, voor als ze de wei op gaan?

Kijk even in een goede paardenwinkel;

idooltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:35

meliss ja veulens moeten een wormenkeur

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:12

ja. veulens moeten ook een wormenkuur, je dierenarts kan je precies vertellen welke (ze zijn niet allemaal geschikt voor veulens!) en wanneer en hoeveel. Het is lastig schatten wat je veulen weegt dus doe daar voorzichtig mee!

Chntl_Zrro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:09

ja de onze krijgen dat ook altijd

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 20:22

o oke bedankt
zal is ff zoeken hihi
over 3 dagen komt toch de veearts dus zal even vragen
bedankt

moonshine88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:25

Ja je moet inderdaad wormenkuur geven maar er is een soort waarvan veulens in coma raken maar het staat altijd op de verpakking en in de gebruiktaanwijzing hoeveel en of het mag want somigen mogen ook niet voor zogende merrys.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:11

naugthytjhu schreef:
Ik weet niet of dit topic hier hoort maar ik kan het nergens anders vinden.
Dus sorry als het hier niet hoort.
Maar nu even mijn vraag.
M'n pony (half eigen..)gaat 3 juni naar de wei(ik weet het best laat maar heb er een reden voor ) en ze heeft een veulentje vanaf 14 april 2006 dus ouder dan een maand.
Moet het veulen ook een wormenkuur eigenlijk?
Ik weet niet zo veel van veulens ik heb ook al een ander topic over het veulen maar dan weer over wat anders.
Dus ik hoop een beetje te weten wat ik er mee aan moet enz.
Alvast bedankt

Mijn maag draait hiervan om bij het lezen van deze post
NATUURLIJK moet een veulen dan een wormenkuur krijgen,of dacht je dat die beschermd waren ertegen ??

Sorry hoor maar als je zelfs dat niet weet zou ik niet eens aan een veulen beginnen.

Klinkt bot maar dit gaat er bij mij echt niet in

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:27

Een veulen behoort de eerste wormenkuur te krijgen op een leeftijd van 7 dagen. Dan is de moeder weer hengstig (veulenhengstigheid) en door de hormonen komen er grote aantallen aan wormen vrij in de uier van de merrie...het veulen raakt dan aan de diarrhee. Als jij nog geen enkele keer hebt ontwormd heb jij dus nu een veulen met een wormbesmetting. Ik zou even contact opnemen met de DA, en ik hoop voor je dat de gevolgen niet al te ernstig zijn voor het veulen.

Het is heel erg uitkijken welke wormenkuur je het veulen geeft, en welke dosering. Equest mag bijvoorbeeld niet aan veulens gegeven worden jonger dan een half jaar. Om te voorkomen dat de stop op de spuit doorschiet en je serieus overdoseert zou ik de hoeveelheid van de wormenkuur op je vinger smeren en dan in de mond van het veulen doen.

De intervallen van de wormenkuren bij een veulen liggen heel gevoelig...ik zou 6 weken aanhouden, maar overleg dat even met je DA.

Ik hoop voor het leven van het veulen dat het niet te laat is....

idooltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:42

Mijn maag draait hiervan om bij het lezen van deze post
NATUURLIJK moet een veulen dan een wormenkuur krijgen,of dacht je dat die beschermd waren ertegen ??

Sorry hoor maar als je zelfs dat niet weet zou ik niet eens aan een veulen beginnen.

Klinkt bot maar dit gaat er bij mij echt niet in

dat je dit heb gezegt vind ik egt niet horen je moet haar hierbij helpen en niet afkraken!!!

idooltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:44

ik zou daar maar is even goed over nadenken want hier ben ik egt boos om !!! net alsof jij alles weet armaris!!

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 15:52

Bedankt allemaal.Enne..Armanis..Het veulen is al verkocht op z'n eerste dag.(blijft wel gewoon bij zn moeder totdta hij weg kan.)En ik hielp die mensne alleen om dingen te vragen.En zelf ben ik 14 dus niet iemand die alles weet.Heb ook nooit eige paarden en alles gehad.VZpony's kregen alles al.Het enigste wat ik deed was gewoon verzorgen zoals poetsen en losgooien en noem maar op!Vindt het eerlijk gezegt ook erg bot en niet erg leuk om aan te horen.En het is een erg lang verhaal over Tamar(moeder).Leonie (luwaniej1 @ bokt)kocht haar terug en ze was drachtig.Zij kon er ook niks aan doen dat ze gedekt was.Het is haar pony vroeger geweest en zelf ingereden enz.Ze kocht haar weer terug zodat ze wist wat er allemaal mee gebuerde en alles.En ze zocht iemand die het samen wlde doen.Nou dat was ik dus.En ik ben al een HEEEEEEEEEEL stuk wijzer geworden Lachen .Bedankt de rest Knipoog .En crystal..haha boos worden en opkomen voor je vriendin is super!!Maar anders wordt eht hier strax een knocktopic Bloos .En daar heb ik geen zin in haha.Maar toch erg bedankt en aardig Haha! .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:15

beter even vragen dan er helemaal niet over nadenken Lachen, je hebt ook goede antwoorden gekregen dus lees maar over de niet zo leuke heen.

@Armaris, beetje minder fel kan ook wel, jij bent ook niet geboren met een paardenboek op je kussen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:50

Als de eigenaresse het paard zelf heeft ingereden denk ik zomaar dat ze weet dat ook een veulen een wormenkuur nodig heeft. Als je dingen vraagt om zelf te leren is komt dat heel anders over dan dat je doet voorkomen dat je de (halve) eigenaar bent van een paardje die door je onkunde lijdt. Ik denk zomaar dat Armaris dat bedoelde.

In het vervolg kun je, mocht je ooit zelf een paard hebben en ergens vragen over hebben, altijd contact met de Dierenarts opnemen...

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 09:22

@cissy:Bedankt Lachen

@cassidy:ja,zal ik doen Knipoog .Maar hier reageren ze altijd heel snel op.Ik had het ook aan mn vriendin gevraagt,maar dat duurde lang en had ik het even op bokt gezet.Want hier zitten ook erg veel mensen die heeeeel erg veel weten.Bedankt voor de reacties.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:19

Natuurlijk weet ik niet alles.
Cassidy is in mijn ogen wat botter,al drukt ze het 'zacht' uit.

Mijn mening is dat als je aan een veulen begint je je op voorhand goed moet informeren.
Helaas heeft de TS dat niet gedaan.

Door deze nalatigheid kan het dus zijn dat het veulen al barst van de wormen.

Dat maakt me razend!!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:10

Armaris schreef:
Natuurlijk weet ik niet alles.
Cassidy is in mijn ogen wat botter,al drukt ze het 'zacht' uit.

Mijn mening is dat als je aan een veulen begint je je op voorhand goed moet informeren.
Helaas heeft de TS dat niet gedaan.

Door deze nalatigheid kan het dus zijn dat het veulen al barst van de wormen.

Dat maakt me razend!!

Het is niet haar veulen. En ze vraagt het omdat ze het niet wist. En niet snel genoeg antwoord kreeg van de eigenaar van de pony's. Daarom plaatste ze het hier.

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 13:29

Ja,Waarom eigenlijk zo'n drama?Ik ben nog maar 14 en weet wat ik moet weten wel genoeg.Ik heb niks meer ermee te maken.Ik deed het voor die eigenaar en vroeg het voor der,omdat ze het zelf ook niet wist.Oké ik heb er wel wat mee te maken,want ik geef hem iedere dag eten(veulenbrokken).En hij ontwikkeld zich al heel erg goed.Maar hier kan een slotje op,anders wordt het hier strax een knocktopic.En nog bedankt felicity.

idooltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:33

dat vind ik een goed idee melissa want ik vind dat sommige mensen hier heel dom bezig zijn maar ik zeg mnaar niks anders is het niet meer zo gezellig

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:58

@Armaris, als je eens wist hoeveel mensen dom met hun paarden omgaan.... Huilen
maar ze moeten het ergens leren en daar is bokt uiteraard een groot hulpmiddel bij (alhans, dat zou het kunnen zijn)

Citaat:
Mijn mening is dat als je aan een veulen begint je je op voorhand goed moet informeren. Helaas heeft de TS dat niet gedaan.
en dan hadden ze ook moeten kijken naar de bloedlijnen en de bouw van de merrie en hengst en het inteeltpercentage, ga zo maar door. Waarschijnlijk is dat niet gebeurt anders hadden ze dit van die wormenkuur ook wel geweten... Knipoog

Niet iedereen die ergens aan begint (huisdieren, kinderen, huis kopen, onbeschermde s*ks met je vakantieliefde, etc etc.) kijkt eerst goed naar de voor- en nadelen en informeert zich even goed, hoeveel fouten dáár niet mee gemaakt worden.

Je kunt niet alles van te voren weten, al doende leert men, jij hebt ongetwijfeld ook stomme dingen gedaan waar je van te voren beter over had na moeten denken. (ik ook hoor! breek me de bek niet los Lachen )
Wees blij dat de TS er in ieder geval over nadenkt en de vraag stelt, zo lezen er weer anderen mee die er eerder niet over nagedacht hadden en weer op een idee zijn gebracht.... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:20

Armaris, het is absoluut niet nodig om op dergelijke denigrerende wijze gaan reageren. TS had haar twijfels, en vraagt gewoon op Bokt hoe het zit, dat is haar goed recht. Het is beter dat ze het gewoon even vraagt. Om dan op deze wijze te reageren is ver onder de maat. Jij noemt Cassidy botter, dat is dus niet het geval, Cassidy legt goed en duidelijk uit hoe het zit, waardoor de TS meer aan haar antwoord heeft, dan aan jouw antwoord.

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:48

waar staat TS voor sorry Bloos

is vast neit de bedoeling zo maar goed

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 20:53

TS = Tegenstander (als ik het goed heb Knipoog )

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:55

of TopScoorder.... Lachen