Kalkoenen...een must??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicaaa

Kalkoenen...een must??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 13:23

ik vroeg me af of kalkoenen echt noodzakelijk zijn?
mijn paard is alleen voor beslagen en ik heb zondag een buiten concours op het gras. is het noodzakelijk om kalkoenen in te draaien of is dat meer voor de extra veiligheid?

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 13:27

Nou ik vind het wel noodzakelijk..

Ik ben 1 keer in mijn eigen wei wezen rijden.. zonder kalkoen maar wel met ijzers (dus extra glad) en ik ben met paard en al onder uit gegaan. Hersenschudding en schouder uit de kom.

Op wedstrijd heb ik altijd Proppen (kalkoenen) erin.

Maris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:56

ik vind het ook noodzakelijk juist bij wedstrijden aangezien je dan ook figuren moet rijden he..
je glijd echt zo uit zonder kalkoenen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 06:37

Ik rijd vanaf het M1 zeker rondom met schroeven. Als het paard beslagen is draai ik ze voor de zekerheid in in de lagere klassen maar ik laat er niet speciaal voor beslaan.

Yustin

Re: Kalkoenen...een must??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:07

Ik ga volgende maand ook voor het eerst starten op het gras. Ik wil ook rondom kalkoenen inde ijzers. Maar toch blijf ik er bang voor dat mijn paard uitglijd....(kan dit???)
Zijn en nog veel verschillende kalkoenen? Wie raad wat aan?

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:51

Een paard dat uitglijd met rondom kalkoenen gebeurt niet veel..... Misschien als het heel erg modderig is, maar dan zijn er ook een hoop wedstrijden die niet door gaan....
Ik reed in de L1 met alleen voor ijzers, en vanaf de L2 rondom (Ook omdat dat noodzakelijk was voor de buitenritten, maar ze gleed achter ook uit met de middengalop)
Ik gebruik gewoon standaart kalkoenen..... Wat ook erg handig is, zijn die schroefjes of je kalkoengat mee af te sluiten...... Wel een beetje invetten van te voren... Dan heb je nooit problemen met een vies kalkoengat op weddstrijden.....

iris_1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:44

ik zou t wel doen...

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:41

Mijn paard staat voor op ijzers, en ik heb laatst en paar keer in de wei gereden en gelongeerd zonder kalkoenen. mijn paard gleed niet uit, maar dit was wel na een lange periode zonder regen, dus het gras was helemaal droog. Op dit moment (met al die regen) zou ik absoluut niet zonder kalkoenen durfen rijden op het gras.
volgende keer wil ik denk ik maar wel kalkoengaten in de ijzers.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 07:46

Ik denk dat iig bij nat weer kalkoenen noodzakelijk zijn ik zou het risico van uitglijden niet willen nemen.

Mijn shet kan nogal plat door de bocht gaan soms en ze krijgt maandag ijzers met stiftgaten....
Maar wat is nou de kleinste maat kalkoenen...? Weet iemand van jullie dat?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:21

Ik zou het zeer zeker doen. Ik rijdt vaak bij nat weer in de wei daar mijn bak dan te zwaar is maar dan altijd met kalkoenen. ben veel te bang onderuit te gaan met alle gevolgen van dien

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:01

Bij modderig weer zou ik het zeker doen. En anders niet starten op modderig gras.. Is echt gevaarlijk.

XeasterX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:23

Ik vind het wel noodzakelijk. Ik draai er altijd kalkoenen in, of het nou een dressuurproef is of een cross. Altijd.
ik ben 1x naar gevallen doordat ik geen kalkoenen had ingedraaid omdat ik dacht dat het niet nodig was. En dat gebeurt me niet nog een keer

chocky84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:29

Als ik een wedstrijd heb op gras, zowel met dressuur of springen, draai ik altijd kalkoenen in

Als je een springwedstrijd hebt op gras zou ik het zeker doen, het risico op uitglijden met alle gevolgen van dien, is veels te groot!

alette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:29

Ik draai ook altijd proppen (kalkoenen) in als ik op wedstrijd ga. Ik heb al een aantal keer gezien dat paard en ruiter onderuit gingen omdat ze geen proppen hadden. Nou, ik wil het risico niet lopen..

even offtopic: @ saffier (of iemand anders die het weet): wat voor schroefjes om je propgat af te sluiten? Dat klinkt wel heel handig. Evt. via pm.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:04

Niet noodzakelijk.
Mijn pony staat 4 kant op de ijzers, nooit kalkoenen in, nog nooit gegleden. De vorige ponys heb ik ook nog nooit zien glijden.
Ik rijd zelf samengesteld, aangespannen, dus ook erg veel accelereren en gaat perfect.

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:56

MIjn pony staat NIET op ijzers en dat bevalt me ook goed, als je wel ijzers onder hebt, is het wel verstandig even proppen in te draaien denk ik, zeker met de nattigheid van de laatste tijd

Lin4Life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:51

Ik doe op wedstrijden op gras ook altijd kalkoenen in. Het kan er glad zijn, en gras is toch alstijd iets vochtig van zichzelf.
je kan ze beter er wel onderdoen dan dat je straks uitglijd, vind ik altijd iets teveel risico

sweetymii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:08

ik zou er voor de Ckerheid wel even kalkoenen indraaien.. vooral als het heeft geregent..(en dat doet het helaas in nl nogal vaak... )

en dan nog een tip...

maak de kalkoengaten al van te voren schoon voordat je op wedstrijd gaat, maak een watje nat en maak daar een propje van,zodat het in een kalkoengat past...

bij je wedstrijd haal je gemakkelijk het watje eruit..(geen last meer van vieze kalkoengaten..) en draai je zo je kalkoenen erin!

hoef je ook geen (dure ) kalkoendopjes te kopen!

Gea_Fille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:40

Ik vind het niet nodig, ik reed dagelijks met mijn verzorgpaard op het gras en dan ook figuren enz.. MAAR die had geen ijzers.. en als je alleen ijzers hebt ik is het wel gladder dus dan zou je wel kalkoenen kunnen aanschaffen maar je kan haar ook zonder ijzers zetten

AnitaJoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:10

Als ze beslagen zijn rijd ik altijd met kalkoenen.

Gewoon bloot laat ik ze natuurlijk gewoon zo gaan, ga ze er niet speciaal voor beslaan.

DenK4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:59

Zou het ook zeker doen! Heb er al een aantal weg zien glijden...

Pardon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:08

@ Saffier: Ik ben ook erg benieuwd naar de schroefjes die de gaten afsluiten. Het schoonmaken is namelijk altijd een rotklus!

Maartje__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 23:17

Pardon schreef:
@ Saffier: Ik ben ook erg benieuwd naar de schroefjes die de gaten afsluiten. Het schoonmaken is namelijk altijd een rotklus!

http://www.tacxforhorses.com/

zijn fijn

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 10:06

dus als je paard blote voeten heeft, is het geen probleem?
ik was nl niet van plan om voor die 3 a 4 buitenwedstrijdjes die ik per jaar wil rijden, mijn paard te beslaan.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:18

Beantsje: Je merkt snel genoeg of je je paard voldoende kan ondersteunen. Zoja, geen probleem. Zonee, even dooroefenen en evt. alleen wedstrijden op zand inschrijven.