Rijbaan verlaten na afgroeten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rijbaan verlaten na afgroeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:25

Vorige week was ik aan het kijken bij een wedstrijd (B en L2). Bij de nieuwe proeven moet je na het afgroeten bij A de rijbaan verlaten.

Nu viel het mij op dat eigenlijk iedereen eerst nog helemaal naar de C stapte. Volgens mij is dit niet de bedoeling van de nieuwe proeven en kun je gewoon na het afgroeten rechtsomkeert maken en via de kortste weg bij A de rijbaan verlaten. Tenminste, dat is de meest logische en vlotte 'route' als je keurig het boekje volgt.

Nu vraag ik me af of je ook langs die A moet als de ingang van de ring bijvoorbeeld bij B of E zit (in een bestaande buitenbak bijvoorbeeld). Zou je dan vanaf de X ook gewoon direct rechts- of linksaf naar de uitgang kunnen gaan, zonder de A (die nog wel in de proef wordt genoemd) te passeren? Je spaart daarmee wel tiijd, zeker in vergelijking met eerst naar de A stappen en daarna weer 'terug' naar de uitgang van de bak.

mirjamalvaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:28

Er kan met de jury afgesproken worden om gewoon bij de E de rijbaan te verlaten, dus dat je niet langs de A gaat.
De ruiter mag zelf weten hoe hij naar de A gaat, hij mag dus gewoon langs de C gaan of gelijk rechtomkeert maken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:21

Je hoeft inderdaad niet meer naar de C te rijden.
Dat staat immers niet in het boekje, het mag echter wel.
Het is geen officieel onderdeel van de proef meer en wordt ook niet meer beoordeeld.

obelix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:04

hihi grappig,dat stonden wij ons gisteren ook nog af te vragen.. Maar toch wel gelijk klaar bij de X dus? Ik stap netjes naar de C en dan naar de A toe.. De meesten deden dit gisteren bij ons..

Lies_Beuker

Re: Rijbaan verlaten na afgroeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:37

Volgens mij mag je gewoon omkeren en wegwezen. Gr. Lies

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:56

ik had vorige week wedstrijd en daar werd mij door de ringmeester verzoch gelijk na het afgroeten de baan te verlaten, de opening lag vlak naast de C en ik heb dus de C en de A al helemaal niet meer gezien.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:22

Je mag idd gewoon omkeren en bij A de rijbaan verlaten, ik rijd ook door naar C om vervolgens bij A de baan te verlaten. Maar dat is meer mijn eigen gevoel, om een proef netjes af te sluiten

Anieke89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:26

als k heb afgegroet beloon ik mijn pony even, en dan ga ik zo snel mogelijk de baan uit

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:09

je mag gelijk naar de uitgang, is deze bij C, B of E hoef je niet eerst langs A te gaan!

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:35

je mag dus ook gewoon meteen belonen na het afgroeten??

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:31

Ik heb dat ook gehad, de uitgang was bij de B(of E:+). Toen ik klaar stond voor mn proef werd er tegen me gezegd dat ik niet helemaal naar de A moest..
Anders gewoon even vragen voor je start.

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:53

Er staat volgens mij bij A de rijbaan verlaten omdat je daar normaal ook binnenkomt. Maar bij heel veel (binnen)banen zit de in/uitgang compleet ergens anders. Ze hadden beter in het boekje kunnen zetten na het afgroeten: rijbaan verlaten, ipv bij A rijbaan verlaten. De verandering dat je niet helemaal over de hoefslag naar A moest stappen is gedaan omdat de starts sneller achter elkaar kunnen plaatsvinden. Voor de jury's natuurlijk lastiger als ze nog bezig zijn de staatjes in te vullen... Maar een voordeel voor de volgende starter als die direct daarna de ring inkomt: die kan nu langer baan verkennen

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:00

Volgens mij mag je niet eerder de ring in, dan dat je voorganger eruit is Belonen na het afgroeten mag!

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:04

judithh schreef:
je mag gelijk naar de uitgang, is deze bij C, B of E hoef je niet eerst langs A te gaan!

Daar zijn dus niet alle jury's het mee eens. Alhoewel het geen onderdeel is waar je geen punten voor kan krijgen heeft mijn vriendin wel -2 gekregen omdat ze niet bij A de rijbaan verliet.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 06:50

Waar een jurylid zich al niet druk om kan maken. Soms lijkt het net alsof er een echte "foutenkijker" achter de C zit. Het naar beneden punten is natuurlijk veel eenvoudiger dan een goede oefening op waarde weten te schatten.

Wanneer de ene ruiter afgroet, mag de ander de baan in: efficiency heet dat in knhs termen Wedden dat volgend jaar het maximaal aantal starts per rubriek omhoog gaat?

En belonen tijdens de proef (ander topic) waarom niet?

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:18

Goh meen je dat nou, mag de volgende de ring al in? Ik laatst helemaal pissig dat iemand al de ring in ging toen ik er nog in reed. Ik wacht altijd netjes tot de ander de ring verlaten heeft, volgens mij doet het merendeel dat dus dan werkt dat ook niet helemaal wat de knhs wil

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:48

De volgende mag inderdaad direct na het afgroeten de ring al in. Daarnaast mag een organisatie besluiten dat er gedurende de hele wedstrijd direct na het afgroeten meteen naar de uitgang gereden wordt. Om hier toestanden over te voorkomen, laten wij het jury's meteen weten en hangen we voor de starters en lezers een flink aantal A4tjes op om het verloop van de wedstrijd flink te bespoedigen. Het zou anders zomaar per proef 1 tot 2 minuten uitlopen en als je dat optelt over een hele dag met bijna 90 starts.....is dat best veel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:50

@ daffodil: Zoals jullie het organiseren lijkt mij ook DE manier. Dan is het voor iedereen helemaal duidelijk en kun je lekker opschieten en meer mensen laten starten.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:52

Ja het werkt ook goed, de meeste lezers moeten er nog even aan wennen want het lijkt inderdaad raar om de bak al te openen terwijl de vorige net afgegroet heeft, maar het scheelt gigantisch veel tijd!

Esmiralda_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:29

haha, wat goed dat hier een topic over is...ik wist het namelijk ook niet ik ging de hele ring maar weer rond om naar A te komen, eerst na C en daarna na A:P maar dat hoeft dus niet...

LisMari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:57

Ik had een wedstrijd gehad. Mijn instructeur tevens jurylid ging mij voorlezen. Hij zei dat ik na het groeten klaar was met mijn proefje en dus de bak mocht verlaten. De jury in de auto zei dat het bij A moest. Het proefje is officieel afgelopen na het groeten. Er is alleen afgesproken om bij A de rijbaan te verlaten als je een proef in de bak rijd. Dus bij proefjes op het gras mag je na het groeten de rijbaan verlaten.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:50

Arabendu schreef:
judithh schreef:

Daar zijn dus niet alle jury's het mee eens. Alhoewel het geen onderdeel is waar je geen punten voor kan krijgen heeft mijn vriendin wel -2 gekregen omdat ze niet bij A de rijbaan verliet.

Er is weldegelijk op de bijscholingen gemeld dat als de uitgang ergens anders dan bij de A zit je gelijk de baan mag verlaten, en niet verplicht bent om langs A te gaan...

Anieke89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:39

Voor buiten stap ik maar gewoon netjes langs A, je weet maar nooit maar als binnen de uitgang ergens anders zit ga ik er gelijk na het groeten uit

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 06:52

judithh schreef:
Er is weldegelijk op de bijscholingen gemeld dat als de uitgang ergens anders dan bij de A zit je gelijk de baan mag verlaten, en niet verplicht bent om langs A te gaan...

Sommige juryleden vinden het interessanter om tijdens de bijscholingen een kwartier lang over allerlei onzin-dingen te discussieren en missen dan de opmerkingen waar je wél wat aan hebt.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:30

GeJe schreef:
judithh schreef:

Sommige juryleden vinden het interessanter om tijdens de bijscholingen een kwartier lang over allerlei onzin-dingen te discussieren en missen dan de opmerkingen waar je wél wat aan hebt.

ja precies...het valt mij ook ieder jaar weer op dat er altijd mensen zijn die minder of niet op zitten te letten. Zelf vind ik dit wel een kwalijke zaak, kijk alleen maar al in dit geval...een ruiter wordt met een -2 onterecht afgestraft...erg slordig..