Wat doen jullie tegen Eczeem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ronnie25

Wat doen jullie tegen Eczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 17:48

Haay,
Ik weet dat heel erg veel paarden/pony's last hebben van
zomereczeem. Maar wat doen jullie er eigenlijk aan??
Ik heb voor deze zomer 2 Ivanhoe halssdeken gekocht. En dat
werkt heel erg goed. Ze hebben nergns meer last van.

Afbeelding

Casarell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:54

Wat ook nog wel eens wilt helpen is het wassen met azijn..

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:57

weet je ook nog de site voor de ifanhoe eczeem deken? ooit ergens gezien maar nooit meer gevonden

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:10

Ik heb al vanalles geprobeerd. Ze heeft al allerlei spuiten en tabletten van de vee-arts gekregen, heeft niet geholpen. Ik heb al verschillende smeerseltjes etc gehad, hebben ook niet geholpen. Twwe jaar geleden heeft ze Novabogom gehad, waardoor het wel een stuk minder is geworden. Ik heb zelfs geprobeerd het door een fotolezer/ begaafdeachtige persoon een foto laten lezen, en die zou het weg'stralen', maar dat heeft ook niet geholpen. (neemt niet weg dat het wel een ontzettend gave ervaring was). Ik spuit er nu telkens klitwortel op, en dat houdt de huid een beetje rustig, maar echt veel scheelt het niet. Ik had een eczeemdeken besteld, maar dat is dus blijkbaar niet op paarden gemaakt die géén kwpn-nekje hebben, de hals zat veeeeeel te strak, dus maar weer terug gestuurd. Nu ben ik aan het wachten op een andere.
Nu hoorde ik net iets, bepaald spul wat je in de mond doet, het heet Blutnosode en het komt uit Duitsland. Meer weet ik er niet van, maar wel dat er een merrie staat mét eczeem die dit krijgt en mét een hele bos manen staat. Dus daar ga ik eens naar informeren. Alleen is m'n Duits ontzettend slecht..... Dus dat wordt een komisch telefoongesprek.

Het kan vast zijn dat ik nog wat ben vergeten, ik heb ook al zoveeeeel geprobeerd, maar het is wel al een stuk minder geworden.

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 18:26

geluksvogel schreef:
weet je ook nog de site voor de ifanhoe eczeem deken? ooit ergens gezien maar nooit meer gevonden

www.paardendrogist.nl

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:37

mijn verzorgpony's hebben het ook, ze hebben wel een eczeemdeken op maar het is waarschijnlijk gekomen in het bos tijdens het rijden (toen hadden ze dus nog geen vliegenspray op, nu inmiddels wel) maar we hebben het goed behandeld met betadine, even de manen/staart helemaal wassen met betadine en ook goed op de wond Het word al wat beter, maar het is nog niet over (is net een dag geleden gewassen ) dus zal morgen even weer kijken

nico1982

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:59

wat ik doe tegen eczeem:
ben dus ook net met mijn neus in de boter gevallen...............nieuwe paard, het mooie weer is begonnen en ja hoor!!!!!!!! schuren...............................ik heb een bucas buzz off eczeemdeken gekocht, een zalfje voor op de schuurplekjes (staart, manen) en gewassen, ook heb ik een balanceskruidenmix gehaald, maar ik weet niet of dat het echt is...
die eczeemdeken is echt een uitvinding , over mijn andere maatregelen moet ik nog eens gaan nadenken, ik ben er tenslotte ook nog maar net 1 week druk mee!

sylvia_1975

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:01

hoi ik mijn haffie veel met teer shampoo dat geeft een paar dagen wat rust.

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 19:02

Ik heb nu ook weer wat nieuws uitgevonden.. wijze raad van
de hoefsmid. Is: Kokosmelk.in een flesje. Overal gezocht.. nergens
kon je het krijgen.. was ik gister naar Beverwijk... Daar was een
Kruidenwinkel en ja hoor Daar hadden ze het.
Het is eigenlijk voor mensen. Voor huid en haar. Maar ik smeer het
in haar staart... en het helpt

mirtje27

Re: Wat doen jullie tegen Eczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:23

Baby olie van zwitsal werkt super. Tenminste bij die van mij. Mirjam

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:28

Jeetje dat zo'n halsdeken echt werkt zeg, had ik niet verwacht aangezien ze niet mooi aansluiten en dus de vliegjes er gewoon onderdoor vliegen. Maa fijn dat het wel werkt bij jou paardjes

Ik ben zelf helemaal voor de exceem dekens, die het hele lijf inpakken! Die werken echt super. Had voor mijn eigen paard een bucas buzz off, werkte ook goed genoeg aangezien ze het niet erg heeft. Verder op de plekjes baby olie De boett dekens (en de andere merken met zelfde model ) vind ik toch fijner dan de bucas, de pasvorm is veel beter (voor mijn IJslander iig )

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:03

Ik heb een eczeem deken, werkt super! vind het alleen zo jammer dat ze somers een deken op moet, maar het is natuurlijk veel fijner voor je paard om zonder de jeuk rond te lopen.
geluksvogel schreef:

http://www.ivanhoe-he.com/index.htm

superfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:05

Mijn vriendin heeft een shetlander die eerst onzettend veel zomerexceem had. Door de juiste voeding is de pony er helemaal vanaf...

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:02

Eczeemdeken op, en bij schemering (ochten en avond) binnen.

@ vivanes, mijn tinker heeft zeker geen kwpn-nekje, en de boett past goed.
Okee, buikflap is wat te groot, maar ach, beetje ruimte voor groei is nooit weg

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:14

Mijn nieuwe paard heeft ook licht eczeem. Ik heb nu een shampoo die ik ga proberen. Quistel, een biologisch iets. Ik hoop dat het werkt.

Lodinn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:04

Mijn paard staat ook onder een eczeemdeken. Ze schuurt wel aan haar hoofd dus we gaan nog een hoofdkap kopen ... Voor de rest werkt het deken goed.
Oja, voor de uiers mogen ze ook wel wat bedenken

linlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 23:26

Ben je tevreden met die halsdeken?
Blijft die goed zitten?

Schuren ze hem niet kapot?
kan je er ook mee rijden?

Ik heb er ook net eentje besteld, ik ben heel benieuwd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:14

Bij mijn verzorgpony's [meer pony's van een kennis die ik af en toe help met de zorg] wordt relatief weinig gedaan. Ze staat gewoon de hele dag buiten, er staan wel flessen met zwavel/teer shampoo's, maar gebruiken? Nee, niet echt. Maarja, ik heb verder ook weinig in te brengen en ik ga niet even 2 van die dekens aanschaffen..

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:25

@ Kiara: Het was ook geen Boett-deken, maar eentje van Pagony.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:19

Wat heel goed helpt en in Duitsland veel gedaan wordt. is het spuiten van Traumeel S. Het wordt 3 weken lang 1 x in de week gespoten. Dan 3 weken niks en dan weer 3 weken lang 1 x in de week. Dan hebben ze een basis en hoef je alleen nog maar te spuiten als ze weer beginnen en dan heb je weer een tijdje rust. kennissen van mij doen dat nu met twee paarden en dat gaat heel goed. Kunnen naar buiten zonder dekens en dergelijke

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:26

Kan iemand mij vertellen wat die dekens doen? Is het niet zo dat ze dan alleen niet meer kunnen schuren? Vermindert de jeuk er ook door? En iemand had het over de juiste voeding, maar wat is dan de juiste voeding? Ik heb wel eens gehoord dat eczeem idd met de stofwisseling te maken zou hebben, maar waarom zou zo'n deken dan wel werken? Er was toch aangetoond dat het niets met vliegjes te maken had? Ben benieuwd!

Oregon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:27

superfries schreef:
Mijn vriendin heeft een shetlander die eerst onzettend veel zomerexceem had. Door de juiste voeding is de pony er helemaal vanaf...

En wat is juiste voeding bij die pony? Heb het nl al meer gehoord...

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:47

EvaSuzanne schreef:
Kan iemand mij vertellen wat die dekens doen? Is het niet zo dat ze dan alleen niet meer kunnen schuren? Vermindert de jeuk er ook door? En iemand had het over de juiste voeding, maar wat is dan de juiste voeding? Ik heb wel eens gehoord dat eczeem idd met de stofwisseling te maken zou hebben, maar waarom zou zo'n deken dan wel werken? Er was toch aangetoond dat het niets met vliegjes te maken had? Ben benieuwd!

Wat ik heb gehoord is dat mensen denken dat eczeem door 2 dingen kan ontstaan, Allegrie voor een mugje en iets met voeding. Over de voeding weet ik niet veel.
Ik geloof zelf dat het door een mugje komt (weet de naam niet uit mn hoofd van t mugje). Dus als je paard een deken om heeft kan het mugje niet steken dus geen jeuk. En als ze tog een beetje jeuk krijgen dan zijn de manen minder snel kapot want er zit een deken omheen.

Wat misschen ook zou kunnen is dat sommige paarden meer allergie hebben voor het mugje dan voor de voeding, en andersom dus daarom help bij het ene paard een andere voeding wel en bij de andere niet.
Dit bedenkt ik me nu pas, geen idee of dit waar is!

superfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:01

De juiste voeding is per pony verschillend. Mijn vriendin krijgt daarbij veel hulp van Gerrit Smit uit Rijssen (van de hoefschoenen). Hij is heel veel bezig met het zoeken van de juiste voeding voor paarden/pony's. Suikers zijn in ieder geval uit de boze. Het beste is hooi van een niet bemest land aangevuld met speciale brokken. Als je meer wil weten kan je misschien beter contact met hem opnemen. Ik wil je via pm wel meer vertellen en evt nummer geven.

superfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:02

Ik geloof dus niet dat het door een mugje komt. Kan natuurlijk wel zo zijn, dat als een paard van binnen niet in orde is, dat paard de mugjes aantrekt en de jeuk erger maken