Max. Gewicht ruiter bij Haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NickNameWS

Max. Gewicht ruiter bij Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 12:07

Hallo!

Wat zou een beetje het max. gewicht zijn voor een vrij grof gebouwde haflinger? Schofthoogte ca. 148

Leuk die nieuwe topic indelingen, maar geen idee meer waar ik iets moet plaatsen

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:09

Een paard kan 1/5 van zijn eigen gewicht nog goed dragen, dus voor een hafliger van (uh wat weegt zo'n beest?) 500 kg, mag je 100 zijn Liever lichter natuurlijk. Maar 100 is haalbaar.

NickNameWS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 12:12

Qimm schreef:
Een paard kan 1/5 van zijn eigen gewicht nog goed dragen, dus voor een hafliger van (uh wat weegt zo'n beest?) 500 kg, mag je 100 zijn Liever lichter natuurlijk. Maar 100 is haalbaar.

ff een nieuw topic openen met de vraag hoe zwaar de gemidd. haflinger weegt

Wel moeilijk inschatten, ik zal eens kijken of ik een foto kan opdiepen

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:14

Of google-en

Citaat:
Het gewicht bij de Haflingers is bij merries gemiddeld 400 kilo en bij hengsten gemiddeld 450 kilo

Zat ik er niet veel naast

NickNameWS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 12:15

Qimm schreef:
Of google-en

Citaat:
Het gewicht bij de Haflingers is bij merries gemiddeld 400 kilo en bij hengsten gemiddeld 450 kilo

Zat ik er niet veel naast

Thanx

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:16

Hangt er ook vanaf hoe netjes de ruiter rijdt, iemand van 100kg die goed mee is met de beweging belast een paard minder dan iemand van 70 kg die tegen de beweging is.

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:16

ligt denk ik ook aan de bouw van personen, maar een volwassen man zie ik niet graag op een Haflinger. Een vrouw kijkt al heel anders.
Maar ik zie éigenlijk liever dat er maar een klein persoon opzit..
(zelfde als Shetlander trouwens..)

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 12:35

waarom zou er op een haflinger alleen een klein persoon mogen? die paarden staan er juist om bekend dat ze sterk zijn, denk je dat ze in Oostenrijk alleen met kleine mannen rondrijden?

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:18

Voor het oog is het mooier als een een kleiner persoon op zit (op elk paard eigenlijk)

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:57

ik ben 1.80 (55-60 kg) en rij ook op een haflinger van 1.45 m. Dat wil opzich goed, maar jullie vinden dus ook dat ik te groot ben?
Het gaat meer om het gewicht vind ik
Het ligt aan de haflinger de bouw en hoe dik de haf is en aan de persoon, iemand van 1.80 en 70 kg of iemand van 1.60 en 75 kg, maakt nl. ook al veel uit

Lancome

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:02

Qimm schreef:
Voor het oog is het mooier als een een kleiner persoon op zit (op elk paard eigenlijk)

Ik zou een klein beetje oppassen met zulke opmerkingen. Ze kunnen nogal kwetsend zijn Er zijn namelijk nogal wat stevige c.q. dikke mensen die paardrijden. Mits men de juiste goed passende kleding aan heeft en netjes rijdt is het best een "normaal" gezicht. Uiteindelijk hebben we allemaal plezier aan dezelfde hobby. Zelf ben ik ook de dunste niet maar ben van mening dat mijn stevig gebouwde KWPN goed bij mij past.....

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:41

Een vriendin van mij heeft een haflinger. Een stevig gebouwde ook nog. Bij de veearts woog hij laatst zo rond de 525 kg.
Maar goed ik rijd die haf soms en ik val onder de categorie stevige ruiter maar hij heeft er totaal geen moeite mee.
Het ligt gewoon erg aan de bouw van de haflinger.

kiimxvinnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:46

ik self bne lang en dus al snel wat swaarder ok maar ik heb ok een iets grotere haflinger hij is 1.53 en is nog niet eens uit gegroeid en er rijd op hem ok nog iets stevigere vrouw soow af en toe en volgens mij maak dat niet egt uit hoor gaat er meer om hoe de ruiter met het paard mee gaat

janouk

Re: Max. Gewicht ruiter bij Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 07:19

Ik heb zo'n meetlint van Pavo. En mijn haflinger is 492 kg. Wisselt . Ik heb laatst op het haflingerforum een topic geopent en de meeste hafjes wogen rond de 500 kg.

arabella2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:32

hey
bij ons op de manege zetten ze zelfs liever iets dikkere ( wel goed rijdende) mensen op de haflingers omdat die meer"gewicht"in het zadel hebben, de haflinger voelt zo dat er iemand op zijn rug zit en luisterd veel beter. Als je er kleinere,lichte mensen opzet, luisteren ze niet naar hulpen etc.

groetjes sanne

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:36

Qimm schreef:

Dat is onzin....ik vind een volwassen persoon op een pony soms veel mooier dan een te klein persoon op een kasteel van een paard.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:39

SisLeone schreef:
Het ligt gewoon erg aan de bouw van de haflinger.

Een aanvulling: een wat zwaardere ruiter die kan rijden en het paard niet in zijn beweging stoort is minder belastend voor een Haflinger dan een wat minder zware ruiter die in het zadel bonkt en tegen de beweging ingaat.
Op het moment dat een ruiter het paard verzameld kan rijden zodat hij rond wordt en de spieren aanspant is dat minder belastend dat een ruiter die hem aan een lang teugeltje laat flierefluiten.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:37

Het ligt natuurlijk ook aan de maat van de Haflinger. Mijn man rijdt ook met een Haflinger, maar onze Haf is 1.54. Dus dat ziet er netjes uit.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:50

NickNameWS schreef:
Hallo!

Wat zou een beetje het max. gewicht zijn voor een vrij grof gebouwde haflinger? Schofthoogte ca. 148

Leuk die nieuwe topic indelingen, maar geen idee meer waar ik iets moet plaatsen

Dat kun je niet zo zeggen.

Het gewicht wat jouw haflinger aan kan, hangt mede af van het africhtingsniveau van zowel paard en ruiter.

En daarbij....de groeischijven in de ruggewervels zijn het laatste van het skelet dat uit is gehard bij een paard in de groei, ongeacht ras. Dat is op 5,5 - 6 jarige leeftijd. Op zeven jarige leeftijd zijn paarden pas volledig uitgegroeid. Op een volledig uitgegroeide haflinger kun je een zwaardere ruiter zetten dan op een vierjarig paard dat nog volop in de groei is.

Zoals ook eerder is gezegd heeft het africhtingsniveau van de ruiter invloed op de zwaarte voor het paard (meebewegen of niet). Een getraind paard dat zijn onderlijn (vooral buikspieren) kan aanspannen onder een ruiter kan beter dragen dan een paard dat zijn rug wegdrukt. Conditie paard en ruiter spelen mee evenals de duur van de rit.

Eigenlijk is het dus niet te zeggen, en al helemaal niet zonder ruiter en of paard in kwestie gezien te hebben.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:15

Mijn Haf is geschat op 600 kg (ze is 1.50) en er heeft wel eens iemand op gezeten van meer dan 100 kg (en bijna 2 mtr. lang, ja de benen kwamen bijna tot de grond ). Ze is nogal een haaibaai, maar toen dat gewicht op haar kwam was ze ineens poeslief Echt rijden is toen niet gebeurd, omdat ik toch wel kon zien dat ze het zwaar vond. Ik denk dus niet dat het klopt dat een paard de helft van eigen gewicht kan dragen, want haar schouder bv kon ze echt minder gebruiken op dat moment. Misschien komt dat omdat het van bovenaf op ze drukt, maar kunnen ze wel de helft van hun gewicht trekken (bv een kar met mensen erop).
Inmiddels zou ik niet meer een zwaar persoon erop laten rijden, omdat ze wel eens kreupel is geweest en ik wil natuurlijk niet onnodig risico's lopen.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:05

Cassidy schreef:
Qimm schreef:

Dat is onzin....ik vind een volwassen persoon op een pony soms veel mooier dan een te klein persoon op een kasteel van een paard.

Dat laatste is inderdaad ook geen gezicht, het best kan het gewoon goed passen, maar te groot, mja vind ik wat minder mooi, dat benen er erg onderuit steken enzo.

@ Jeskoo: Kijk eens in mijn profiel, ik behoor ook tot de categorie 'stevige' ruiters hoor

Imala204

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:05

hier is onlangs ook al eens een topic over geweest.
In een Haflinger magazine stond max. gewicht ruiter 80kg.

Imala204

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:08

kiimxvinnie schreef:
ik self bne lang en dus al snel wat swaarder ok maar ik heb ok een iets grotere haflinger hij is 1.53 en is nog niet eens uit gegroeid en er rijd op hem ok nog iets stevigere vrouw soow af en toe en volgens mij maak dat niet egt uit hoor gaat er meer om hoe de ruiter met het paard mee gaat

en nu in gewoon Nederlands

mijntjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:12

mij is altijd aangeleerd 90 kilo

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:20

Mijn vriend rijd op mijn verzorghafje en hij weegt 85 kilo. Gaat prima. Paardje is wel rustiger dan bij mij... Misschien toch het gewicht?