Trailer achter auto

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onyx88

Trailer achter auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 10:51

Ik weet niet of dit bericht hier goed staat maar ik kon geen logischere plaats vinden. Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik kon geen antwoord vinden op mijn vraag. Ook google kon mij niet veel helpen.

Mijn vader heeft een Toyota Corolla 1600, nu wil ik binnenkort eens een trailer huren (eenpaards) maar ik weet niet eens of die auto dat mag trekken. Dat moest ik van hem uitzoeken.

Ik heb met de BP gebelt en zij zeiden dat de trailer 1350 kilo maximaal zou wegen, dus het gewicht van de trailer en het maximale laadvermogen dacht ik. Maar hoe zoek je uit of de auto dat mag trekken? Of weet iemand dat toevallig?

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:53

ikke

Re: Trailer achter auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:01

Voor de autogegevens www.autotrader.nl even zoeken onder technische informatie.
Voor de rest met name de tweede link van Nancy_evita, als iemand iets verteld wat daarvan afwijkt, dan l*lt ie uit z'n nek!
Laatst bijgewerkt door ikke op 04-05-06 11:03, in het totaal 2 keer bewerkt

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:01

op de auto papieren staat het maximaal gewicht wat die auto mag trekken.

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 11:08

Het gaat om een haflingertje. En mijn vader heeft netjes een B en E rijbewijs. Dus het gaat alleen om het gewicht van de auto. In ieder geval erg bedankt voor de liks, er staan een hoop nuttige zaken in.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:16

als die BE heeft en de combinatie van gewicht lege trailer plus paard blijft onder het trekgewicht van de auto, dan heb je geen prolbeem en niets te maken laadvermogens en zo. Geldt alleen voor alleen B. Haflinger zal tussen de 400 en 550 kg wegen denk ik

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 11:42

Ik heb hier gegevens gevonden, Maximaal toelaatbare massa: 1615 en aanhanger geremd: 1200. Naar welke van de twee moet ik kijken? Ik heb gebelt met de persoon die die trailers verhuurt en die beweerde dat de trailer 600 kilo weegt, kan dan kloppen? Het is een een-paardstrailer.

chicolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:43

dat zou toch in de ''handleiding van de auto'' staan?

chicolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:44

oja.. je merkt het ook aan de auto als hij het niet kan trekken

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:44

Die 1200 kg is belangrijk. De meeste anderhalf paards trailers wegen inderdaad rond de 600kg, dus mag je paard maximaal 600kg wegen, met een haflinger en niet te grote KWPN'er of zo is dat dus geen probleem.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:45

600 kg kan wel ongeveer kloppen volgens mij.
Ik dacht dat je met E-rijbewijs naar geremd gewicht moest kijken + gewicht paard, maar ik zou het niet zeker weten ...
Weet ook niet echt wat die andere massa dan is.

LOCA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:51

chicolover schreef:
oja.. je merkt het ook aan de auto als hij het niet kan trekken

Nee dat is een zinvolle opmerking . Je merkt het vanzelf hoor alsje 80 rijdt en de trailer gaat scharen moet je het niet doen

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 12:06

Hahaha, ja, ik stuur mijn vader altijd onverantwoord de weg op met een pony die eigenlijk niet van mij is (verzorgpony). Dan is de verzekering altijd zo blij.

Ik ben er iig uit dat de auto het gewicht wel kan trekken. Maar dat aanvullende blad wat je moet aanvragen bij de Rijksdienst voor Wegverkeer. Is dat verplicht? En weten jullie of dat lang duurt voordat je die hebt?

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:11

dat was vroeger zo, als het op het kenteken van de auto staat, dan hoeft dat niet meer. Ligt er aan hoe oud de auto is. Bel even de RDW met kentekennummer, dan weet je het gelijk

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:49

Onyx88 schreef:
Hahaha, ja, ik stuur mijn vader altijd onverantwoord de weg op met een pony die eigenlijk niet van mij is (verzorgpony). Dan is de verzekering altijd zo blij.

Ik ben er iig uit dat de auto het gewicht wel kan trekken. Maar dat aanvullende blad wat je moet aanvragen bij de Rijksdienst voor Wegverkeer. Is dat verplicht? En weten jullie of dat lang duurt voordat je die hebt?

Yep, op het kenteken MOET vermeld staan welke gewichten de auto mag trekken. Tegenwoordig wordt dat standaard vermeld, maar dat is iets van de laatste vijf jaar of zo.
Als het niet in het kenteken staat, moet je een aanvulling aanvragen, duurt ongeveer twee weken.
Oh, enne de verzekering heeft niks met de pony van doen. Lading is NOOIT verzekerd!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:36

Harnachement lijkt me zeker niet logisch. Voorlopig valt alles over trailers, rijbewijzen e.d. onder RUI.

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 20:07

Deze auto is nog geen 5 jaar oud, het is eigenlijk niet nodig om een aanvulling aan te vragen.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:01

Onyx88 schreef:
Deze auto is nog geen 5 jaar oud, het is eigenlijk niet nodig om een aanvulling aan te vragen.

Nee, je MOET die aanvulling hebben. Als die er is, is het goed. Is die er niet, dan aanvragen bij de RDW, www.rdw.nl
Waarschijnlijk is ie er gewoon bij, maak check voor de zekerheid, de boetes zijn niet mals.

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 07:18

Oohw, oke. Ja, ik hoor van alles en nogwat. Ik rijd zelf helemaal geen auto dus ik heb er ook gewoon geen verstand van.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:19

Onyx88 schreef:
Oohw, oke. Ja, ik hoor van alles en nogwat. Ik rijd zelf helemaal geen auto dus ik heb er ook gewoon geen verstand van.

Geeft niet, je kunt niet alles weten.
Ik ga je nog meer pesten en let op want nu wordt het echt lastig.
Een trekhaak heeft een maximaal toegestane vertikale druk, de kogeldruk. Een aanhanger drukt altijd op de kogel van de auto. De kracht waarmee de aanhanger dat mag doen is beperkt. De waarde staat op het typeplaatje van de trekhaak EN in de beschrijving van de auto. Het laagste van deze twee gewichten moet je aanhouden. Het is vaak zo dat de trekhaak meer gewicht mag hebben dan waar de auto op gemaakt is. Andersom komt ook voor, maar dat is zeldzaam.
Om nu zinvol typeplaatjes te kunnen lezen, weet dat de meeste trailers een kogeldruk van 75 - 100kg hebben.

Bij twijfel kun je de kogeldruk meten met een personenweegschaal en een blok hout.
Neem de weegschaal en het stuk hout en zorg dat deze dezelfde hoogte hebben als de trekhaak van de auto (bovenkant bolletje). Zet dit onder de koppeling van de trailer en lees de weegschaal af.
succes.

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:00

Is de kogeldruk niet heel erg afhankelijk van de manier waarop je je trailer laadt?

In een paardentrailer zal het gwicht en dus de druk vrij regelmatig verdeeld zijn over de vloer, waardoor volgens mij de kogeldruk dan dus ook redelijk laag moet zijn?

Kan me voorstellen dat het bij een behoorlijk verkeerd beladen caravan (alles aan de voorkant) anders is...

Het is meer als vraag bedoeld trouwens, ik heb echt geen flauw idee.

LOCA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:02

manic schreef:
Is de kogeldruk niet heel erg afhankelijk van de manier waarop je je trailer laadt?

In een paardentrailer zal het gwicht en dus de druk vrij regelmatig verdeeld zijn over de vloer, waardoor volgens mij de kogeldruk dan dus ook redelijk laag moet zijn?

Kan me voorstellen dat het bij een behoorlijk verkeerd beladen caravan (alles aan de voorkant) anders is...

Het is meer als vraag bedoeld trouwens, ik heb echt geen flauw idee.

Ik denk dat kogeldruk vooral afhankelijk is van bv de hoogte van je trekhaak en het gewicht van de trailer

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:23

Zijn trekhaken dan niet standaard hoogte... Zelfde verhaal voor de trailer. Heb er nooit echt bij stilgestaan, maar ik kan me voorstellen dat een trekhaakkogel op een bepaalde hoogte afgemonteerd wordt en de trailer koppeling zo zit dat hij op die bepaalde hoogte zo vlak mogelijk ligt en dus de minste kogeldruk geeft...

Nogmaals, ik heb er geen verstand van, maar ben erg van de logica

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:42

Dat zeker niet. Mijn auto (Mondeo) heeft de trekhaak zeker 15 cm lager dan de bus van mijn moeder en dat zal dus ook uitmaken voor de kogeldruk van de trailer.

ikke

Re: Trailer achter auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:47

Nou, jakkes. Jullie hebben allemaal gelijk
Manics "logisch redeneren" klopt, maar de overige toevoegingen evengoed.
Kleine kanttekening: De trailer heeft een zekere kogeldruk nodig voor een stabiele ligging achter de auto, ook vanwege de werking van de oplooprem. Daarom staat er op de koppeling van je trailer ook een minimaal en maximaal getal. De werkelijke kogeldruk ligt idealiter tussen deze waardes.