Jaarling ruilen tegen 15 jarige merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

clara

Jaarling ruilen tegen 15 jarige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 16:58

Ik heb mijn hengstveulen/ jaarling nu 4 maanden, maar begin te twijfelen of ik er wel goed aan heb gedaan om hem te kopen. Hij is qua karakter erg nerveus en ik ben bang dat dit met castreren niet overgaat. Hij begint nu ook echt hengstenstreken te krijgen ( kappen, bijten ) en ik merk dat ik niet meer zo goed de baas over hem ben. Zolang ik met hem op het terein blijf is hij braaf, maar als ik bijv. buiten het terein een stukje met hem ga wandelen dan begint hij vervelend te worden, vorige week heeft hij mij op m'n arm gekapt. Dit hengstengedrag zal wel verdwijnen als hij gecastreerd is, maar dat nerveuze zit toch in de aard van het beesje. En ik ben zelf ook best wel nerveus dus dat lijkt me niet echt de perfecte combinatie samen. Ik hou wel veel van hem en vind het daardoor ook erg moeilijk om hem eventueel weg te doen, maar ik vraag me serieus af of we wel bij elkaar passen. Maar ik durf er nu niet mee te gaan wandelen buiten het terein. Hij krijgt echter wel op z'n donder als hij vervelend doet.

Ik heb nu misschien de mogelijkheid om hem te ruilen tegen mijn 15 jarige verzorgpaard, waar ik al 3 jaar op rij en dat is een merrie.

Ik wil graag jullie mening/ advies en misschien heeft er iemand ervaring met nerveuze hengsten die na castratie wel/ niet rustiger zijn geworden.

kohtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:02

van ruilen komt huilen zeggen ze ! Als je nu al wat bang bent van je veulen zou ik of prof. hulp inroepen of hem verkopen. Misschien is een doorgereden paard meer jouw ding.

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:07

Doen! Als het goed klikt met de merrie zeker doen! Je kan dan evt een veulen uit haar fokken. Wel goed laten keuren eerst uiteraard.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:12

Ik zou het denk ik doen, maar idd: van ruilen komt huilen! dus laten keuren en alles zwart op wit zetten!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:19

Ik zou niet ruilen, evt. wel verkopen. Wat je hengst doet na castratie is niet goed te zeggen, dat wisselt per paard. Als je hem toch wilt houden zou ik hem in de opfok zetten.

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:24

Ik zou 'm idd eerst in de opfok doen, en kun je in de tussentijd die merrie blijven rijden. Evt eert castreren voor hij de opfok in gaat, en tegen de tijd dat hij uit de opfok komt kun je kijken hoe hij dan is, en als het dan nog steeds niet gaat kun je 'm altijd nog verkopen.. Ik zou 'm eigenlijk niet ruilen Als je het wel doet idd goed laten keuren

succes met je keuze

Anoniem

Re: Jaarling ruilen tegen 15 jarige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:28

Ik zou hem wel ruilen.Zoals zoveel mensen heb je blijkbaar het kopen van een veulen onderschat.Want idd met kopen ben je er niet.Ik denk dat voor jou de 15 jarige merrie veel beter geschikt is.Je kan hem wel in de opfok doen,maar blijkbaar ben je nu al wat bang voor hem.En straks als 3-jarige gaan ze je pas echt uit proberen,zeker als ze merken dat je niet zo sterk in je schoenen staat.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 17:29

Hier in de buurt zit alleen een grote opfokstal waar ze met 20 hengsten bij elkaar lopen en daar ben ik niet zo voor ( ben een beetje een zeikerd en TE zuinig op hem). Ik kan hem nu nog niet laten castreren want nog niet beide testikels zijn ingedaald. Hij staat overdag buiten met een ander hengstje van zijn leeftijd en 's nachts op stal. Omdat ik toch veel van hem hou wil ik hem liever niet verkopen, daarom leek ruilen me wel een goed idee omdat hij dan toch op deze stal blijft staan en ik weet dat hij het goed heeft. De eigenaar van de merrie stelde zelf voor om te ruilen.

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:31

hmm tsja dan veranderd het idd een beetje.. Ik zou de merrie in elk geval wel laten keuren enzo!! En alles goed op papier hebben. In elk geval, succes.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:16

Ik zou hem ruilen, vooral als het goed klikt met je verzorgmerrie.

Ik moet zeggen dat ik het een eerlijke oplossing zal vinden, je geeft zelf al aan je hier niet helemaal bij op je gemak te voelen.

Vooral je ene zin over waarom je hem niet naar de opfok wilt hebben (zeikerig en zuinig ) geeft al een beetje aan hoe je met hem omgaat, dus kan niet voor jou beslissen, maar denk dat jullie beide er beter vanaf komen als jij een iets meer ervaren paard krijgt en hij een iets meer ervaren eigenaar.

Laat je verzorgmerrie wel even helemaal keuren, 15 is toch al iets op leeftijd en je weet nooit.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 00:47

Ik zou ruilen, helemaal als je kunt lezen en schrijven met de merrie. Een jonge hengst heeft een heel konsekwente en soms wat hardere hand nodig, en heeft vooral ook soort- en leeftijdsgenootjes nodig om een evenwichtig en sociaal paard te worden. Het laten opgroeien van met een soortgenootje is dan wel leuk bedoeld, maar als hij de baas is over dat andere paard zal het hem niet op zijn plek zetten. Als je nu al twijfels hebt of het ook later gaat klikken, en je wel goed overweg kunt met de merrie, zou ik voor de merrie kiezen.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 01:04

Ik begrijp uit je profiel dat je je KWPN hengst wil ruilen tegen een tuiger merrie ?

wat voor papier heeft je jaarling ?

ik zou het niet zomaar doen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 01:11

Mag ik vragen waarom het ras zo'n invloed heeft op jouw beslissing? Al was het een papierloze kruising, als het klikt, waarom niet? Op een papier kun je niet rijden, en aan een superpaard met een megaafstamming heb je helemaal niets, als je er bang voor bent.

ozzieozzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 01:21

Ik zou er goed over nadenken, het heeft zijn voordelen en zijn nadelen. Als jij ambitie hebt om wedstrijden te gaan rijden dan zou ik kiezen om je jaarling te houden, deze heeft nog een hele toekomst voor zich en je kunt hem naar je eigen hand stellen. Als jij lekker recreatief wilt rijden en niet veel ambitie hebt om wedstrijden te gaan rijden dan zou ik er voor kiezen om te ruilen van paarden. Als het een paard zou zijn geweest die je niet kent dan was het waarschijnlijk anders geweest, maar deze merrie ken/rijd je al 3 jaar en daar door word de keuze moeilijker.
Ik zou gewoon de voor en de nadelen op een rijtje zetten en aan de hand daarvan een keuze maken.
Veel succes met de keuze die je gaat maken en je moet ons wel op de hoogte houden natuurlijk

_Noah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 01:45

Als ik kijk naar mijn eigen jaarling hengst heb hem vanaf 4maanden die wisseld zo in zijn gedrag/karakter en dat heeft allemaal te maken met de groei en zijn ontwikkeling!
Ik zou als ik jou was niet zomaar je veulen omruilen voor de merrie ook al ken je die al 3jr dat maakt de keus misschien alleen maar aantrekkelijker, maar ik zou het niet zomaar doen!!

Als ik jou was zou ik hem toch een tijdje naar de opfok doen ookal gaan ze daar hardhandig (paarden onderling) met elkaar om het kan geen kwaad zeker niet voor je hengst daar leert die alleen maar van en word die zo nu en dan ook op zijn nummer gezet door de andere hengstjes!!!!!!!

Ik vind ook dat als je je jonge dier ruilt voor een 15jarige merrie geen eerlijke ruil vind het verschil te groot van de leeftijden!!!!!!!!!!

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:55

Tja ik ben voor opfok. Daar leren paarden zoveel van elkaar!!! *meer dan neuzelen met de menselijke eigenaar* En extreem hard gaat dat ook niet...die dieren spelen heel wat af (ook al is dit vechtend spelen, hoort er allemaal bij!).

Daarnaast kan castreren zoveel omturnen. Hengst hier was ook op het laatst gewoon niet meer te hanteren. Steigeren, rennen, bijten, klieren....we waren het helemaal zat. Vervolgens gecastreerd en daarna kon ik met m lezen en schrijven *en nu nog steeds*...
Verder heb ik trouwens helemaal, dat ik een hengst tussen zn 1e en 3e liever in de groep het 'uit laat zoeken', want op die leeftijd zijn ze toch maar met 1 ding bezig: Uitproberen....(en dat moet ook, want hier moeten ze hun overlevingsstrategie leren)
Vanaf 3 jaar zijn ze weer meer onder de indruk en nemen ze ook dingen aan. (is mijn kijk/ervaring)

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:01

Jij wilt m niet verkopen of in de opfok zetten. bedenk wel goed dat de nieuwe eigenaar dit natuurlijk alsnog zou kunnen doen (en waarschijnlijk zal gaan doen). Dus kun je dat beter zelf in de hand houden, en kijken hoe hij over een paar jaar is.
Ga er verder niet mee aan de gang, en zorg dat het dier rust in zijn koppie krijgt, door bijv opfok. Kan me voorstellen dat een veulen zenuwachtig wordt doordat ie dingen moet wat eigenlijk nog helemaal niet van toepassing is.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:54

je zegt dat er maar 1 opfokstal bij je in de buurt is, wat is er op tegen om een goede te zoeken een stuk bij je vandaan?
Ik kan me voorstellen dat diegene met die 15 jarige m wel zou willen ruilen, zeker als er een goed papier achter zit...
Het kan ook nog zijn dat jij jouw zenuwachtigheid overdraagt op die kleine en dat ie daardoor ook zenuwachtig wordt.
Kortom ik zou nog maar eens goed nadenken voordat je spijt krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:47

Iedereen heeft het hier maar over de waarde van het veulen.
Maar waarom kopen veel jonge mensen een veulen?...Omdat ze betaalbaar zijn.Bovendien denk ik niet dat het de topicstarster om geld gaat ,maar omdat beide paarden het goed zouden hebben.Ik vind haar juist zeer verstandig dat ze merkt dat het paard haar de baas begint te worden en ze er eigenlijk zo een goede oplossing heeft gevonden.

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:52

Laat zeker goed op papier zetetn dat jullie beiden het paard niet verkopen dan, je houd van je veulen en daarom wil je hem niet verkopen maar ruilen. Zorg dan dat de nieuwe eigenaar hem dan ook niet verkoopt! En dat jullie beide goed weten waar je aan begint, niet dat er iets mis is met een van de paarden waardoor er later problemen ontstaan in jullie omgang met elkaar.

Senja_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:42

Ik snap het niet helemaal. Een jaarling die zijn grenzen probeerd te verleggen dat is goed hij doet exact wat die moet doen. Hij moet weten hoever die kan gaan. Jij bent de baas en dat zou je hem ook moeten laten zien. Ruilen is een slecht idee. Ik ben er nooit een voorstander van.

Ik persoonlijk ben voorstander van hem in de opfok te zetten, hij zou wel enkele klappen krijgen maar dat is niet erg. De opfok is goed omdat die dan sociaal gedrag leert zoals een paard dat hoort te leren. Paarden zijn groepsdieren en jij gaat rechtstreeks tegen deze miljoenenjaren evolutie in. Misschien is het nu zwaar met je paard maar hij is pas een jaar. laat dat beest toch lekker kind zijn en heeft die steken dan mag je best straffen. Vergeet niet dat als je straks een onhandelbaar paard hebt van ongeveer 600 kilo je verder van huis bent. Als jij consequent bent en hem een jaar in de opfok/-voeding zet dan krijg je een mooi paard terug dat je helemaal naar je hand kan zetten. Het lijkt mij een grote uitdaging maar dat moet je wel willen. Ruilen voor een 15 jarige KWPNer vind ik niet helemaal een goed idee. je moet je ook afvragen waarom die persoon wil ruilen, is het omdat jou hengst zo mooi is, die persoon er wat in ziet? Geloof nooit iemand op zijn mooie blauwe ogen dat is niet goed. Je moet gewoon alle voors en tegens op een rijtje zetten maar dan moet je dat wel eerlijk doen.

Veel succes met je beslissing

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:50

Waarom zou je ruilen? Kan je niet met de eigenaar van de merrie afspreken dat zij jou veulen verzorgt en dat jij haar merrie (wat je al doet). Dan blijven jullie gewoon eigenaar van je eigen dier en heeft iedereen wat ie hebben wil....Of doe het samen, help gewoon elkaar. Misschien zit dit er in als mogelijkheid.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 19:29

Mijn hengstje is een veulen waar geen papieren bijzitten, we weten wel wie de vader en de moeder zijn, maar er zijn nooit papieren bij aangevraagd door de eerste eigenaar, beide ouders zijn tuigers. Als ik ruil met die andere merrie, dan stellen we een contract op waarin staat dat beide partijen de paarden niet mogen verkopen zonder overleg. De eigenaar van de merrie wil graag een nieuwe uitdaging en houd van paarden met pit erin, dat is de reden dat hij mijn veulen wel zou willen hebben. En ik ben er achter gekomen dat een ouder en meer ervaren paard misschien beter bij mij past, dus vandaar de overweging te ruilen.

Maar ik heb nog niks besloten.

miisshOrse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:32

het jaarling ruinen en lekker in de opfok zetten, zal al n eind helpen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:38

Je kent de merrie goed en ze staat je kennelijk aan, je hebt ondertussen al ervaring opgedaan met het gedrag van je veulen en dat staat je niet aan. Waarde van beide paarden is niet dusdanig dat het een heel scheef effect geeft. Bovendien houdt je oog op waar het veulen blijft en hoe hij ontwikkelt. Eigenaar van de merrie weet ook al wat van jouw hengstje en weet dus ook waar hij/zij aan begint. Ik neem aan dat deze persoon wat ruimere ervaring heeft met paarden.
Ruilen klinkt mij in deze situatie best als een goede optie. Maak inderdaad goede afspraken hierover. Keuren kan, maar als jij het paard al 3 jaar goed kent en ze heeft nooit problemen gehad, kun je er ook voor kiezen om het niet te doen. Wat kan er uit een keuring komen wat je nu nog niet weet?
Succes met je keuze.