altijd aan het been,tussen de hekjes niet meer!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QueJira

altijd aan het been,tussen de hekjes niet meer!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 16:59

Ja het paard wat ik rijd laat me gewoon zitten op wedstrijd.Hij is altijd mega enthousiast en goed aan het been,tot dat we echt het poefje moeten rijden....
Ook thuis in de bak is ie gewoon netjes aan het been.
Ik weet dat hij gewoon weet dat ik geen zweep bij heb(ik wissel dit af,omdat ik strakjes in het M geen zweep meer mag bij houden)

Wie heeft er nou de tip om ervoor te zorgen dat hij me gewoon niet zo naaid in de ring,want dat is het echt.

Ik heb er geen probleem mee om hem 1 keer echt flink aan te pakken(liever dat dan 10 keer extra been geven,want daar stompen ze toch alleen maar vanaf)Maar het maakt gewoon geen indruk,het lijkt alsof hij op wedstrijd zich helemaal afsluit voor mijn drijvende beenhulp.

Waar ik hem thuis maar 1 x exttra been zou hoeven geven,is het op wedstrijd een flinke por met mn sporen,maar gewon o,o reactie,hij gaat zelfs langzamer

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:29

Mijn paard deed het ook, had al Z gelopen dus het allemaal al een keer meegemaakt en wist precies hoe de vork in de steel zat. In de M zodra ik mijn zweep weggooide aan de kant, zag je hem gewoon meekijken en daarna was hij dus totaal niet meer vooruit te brandden. Ik heb zelfs een keer vroegtijdig de ring verlaten omdat hij niet meer vooruit wou. Daarna ben ik thuis hard met hem aan het werk gegaan. Vooral net doen alsof ik mijn zweep neergooide en zodra meneer dacht dat ik hem kwijt was en op de rem ging een flinke tik op zijn achterwerk. De eerste paar keer ging hij dan ook met 4 benen de lucht in omdat hij er van overtuigd was dat ik geen zweep had en het dus niet aan zag komen Daarna heb ik dat op wedstrijd ook een keer gedaan door buiten mededingen te starten met zweep in de M1, daarna was hij van de streken af

QueJira

Re: altijd aan het been,tussen de hekjes niet meer!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 19:52

Hmm een keer buiten mededingen starten is inderdaad een idee.Maar hoe hou jij je paard voor de gek dan met dat net alsof doen of je je zweep weggooit?! Die van mij ziet dat echt hoor...

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:14

2 zwepen in 1 hand

vicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:17

is idd wel een goed idee ik heb exact hetzelfde probleem

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:22

Natuurlijk niet de bedoeling dat je ook echt met 2 zwepen rijd, maar je laat er dus 1 vallen. Paard weet niet beter of je rijd zonder zweep

Bij mijn zwarte duiveltje werkte het, en die was echt niet op zijn achterhoofd gevallen

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:18

hee dat is een goeie!, ik ga binnekort ook over naar de M1 en hij is niet meer vooruit te branden als ik me zweep weggooi, hoef hem nooit te gebruiken maar als ik hem wegdoe dan kom ik echt niet meer vooruit dus ik ga dat met 2zwepen ook maar proberen

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:46

Rijd je thuis altijd met een zweep? Probeer het daar dan ook zonder.
Een andere spoortje wil ook wel eens helpen. Ik kon Romanoff in 20x60 niet aan de gang houden, sinds ik met een wiel rijd is dat over.

Esmiralda_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:00

maar met een wielletje mag toch niet bij de pony's?

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:47

Een heel bekend probleem, ik loop hier nu ook tegenaan. Thuis sta je zowat aan de andere kant van de bak, als je ze bij tikt met de zweep in de proef reageren ze gewoon niet. Ik ben wel benieuwd of er meer tips komen!

QueJira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 19:01

KarinvdM schreef:
Rijd je thuis altijd met een zweep? Probeer het daar dan ook zonder.
Een andere spoortje wil ook wel eens helpen. Ik kon Romanoff in 20x60 niet aan de gang houden, sinds ik met een wiel rijd is dat over.

ja ik rijd thuis inderdaad met zweep,ik wissel wel af.Ik hoef zweep echt nooit te gebruiken,maar zodra ik geen zweep bij heb heeft ie dat binnen een paar minuten door en dan begint de ellende.(op wedstrijd dan eej,want thuis pak ik hem dan even aan en dan is het klaar,maar op wedstrijd maakt een flinke schop totaal geen indruk,hij gaat bijwijze van eerder langzamer!)Tja scherper spoortje zou kunnen,maar het is niet mijn paard dus ga hem ook niet zomaar met wielen rijden en ik weet precies hoe eigenaar reageerd als ik zeg dat ik andere sporen ga gebruiken nl: onzin,moet je maar leren rijden en je benen gebruiken!! (hij moest eens weten wat een draak het kan zijn....)
Maar eigenlijk gaat het voornamelijk om de proef zelf,want als ik met losrijden zonder zweep rijd is ie net zo goed aan het been als normaal,maar zodra we tussen die hekjes komen wordt het allemaal heel flauw en duf.Ik weet nu wel zeker dat ik er wel aan blijf rijden en dat ik niet gespannen zit omdat het op wedstrijd is,hij laat me gewoon zitten en is "doof" voor mijn hulpen.Echt heel vervelend,want een is een stik braaf dier,maar met dit grapje haalt ie me echt het bloed onder mijn nagels vandaan en krijg ik gewoon een hekel aan hem(ok is na 10min wel weer over,maar het verpest mijn hele wedstrijd gewoon) Ik vind het helemaal niet erg als een paard bang is of een keer stout of wat dan ook,maar dit is gewoon echt de zaak lopen belazeren en onwil en dat kan ik gewoon niet accepteren en er gaat heo dan ook een oplossing voor komen

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:08

essiej_peace schreef:
maar met een wielletje mag toch niet bij de pony's?

QueJira start bij de paarden.

QueJira schreef:
Tja scherper spoortje zou kunnen,maar het is niet mijn paard dus ga hem ook niet zomaar met wielen rijden en ik weet precies hoe eigenaar reageert als ik zeg dat ik andere sporen ga gebruiken nl: onzin,moet je maar leren rijden en je benen gebruiken!!

Je moet ook niet alles vragen...

Toch zou ik de schuld niet alleen bij je paard leggen, waarschijnlijk verstrak je (onbewust) toch iets.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:01

hoe kan je paard "altijd" aan het been zijn, en tussen de hekjes niet? Dan is het dus niet altijd

soms rijden ruiters de proef graag netjes en worden daarmee voorzichtig..misschien dat je dan minder effect hebt op je hulpen?

Hoe rij je hem in? Als je paard in de proef al niet aan het been is is hij het voor de proef dan wel? Zo niet pak hem daar eens in aan.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 18:20

@ Karin ; ik zoek ook altijd eerst de fout bij mij zelf,maar ik ben er nu van overtuigd dat hij me zitten te kl*ten.Hij heeft het natuurlijk allemaal al eens meegemaakt.Ik blijf zoeken naar een oplossing en misschien moet ik er nog meer aan rijden,nog overtuigender overkomen.Of naders maar gewoon een keer een proef "opofferen" en hem een keer zo op zn donder geven dat ie het nooit meer flikt.

@Rubywhite:

Het is echt zo dat hij altijd goed aan de hulpen staat,ook met losrijden,maar zodra ik dan daadwerkelijk de proef moet rijden valt ie helemaal stil.Hij weet gewoon wanneer het voor het echie is en heeft dan echt schijt aan mijn drijvende hulpen

Maar goed ik kan hier lnag en breed over door blijven gaan,ik zal het toch zelf moeten oplossen.Wel ga ik een keer met 2 zwepen rijden en er 1 wegooien en hem dan een keer een flinke tikverkopen als ie niet aan mijn been is,wie weet ...Als hij mij voor de gek houdt,moet ik dat ik ook maar eens doen denk ik

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:53

Die van mij was echt precies hetzelfde super aan het been met inrijden, ook zonder zweep, maar zodra ik de ring in ging, (en was zelf absoluut niet gespannen) dan was hij het spontaan kwijt, en ging op X gewoon stilstaan Niet alleen bij mij, ook mijn bijrijdster had hetzelfde verhaal

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:00

Dan is je paard dus niet aan het been, maar aan de zweep. Ook als je hem niet hoeft te gebruiken.
Dus zweep aan de kant en aan het been maken, overgangen, overgangen, overgangen.......

En als hij niet reageert enorm consequent zijn. Been is voorwaarts, klaar uit.

Maar een paard naait je nooit, zover kan een paard niet eens nadenken.

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:04

Als ik zonder zweep rijd thuis en met inrijden is er niets aan de hand hoor, maar zodra ik in de proef hem weggooi, dan gaat er een knopje om, dus die van mij is wel degelijk zo slim

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:04

heb je al eens de proef uit je hoofd gereden? Sommige paarden schakelen om als ze de bekende AX horen

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:23

trisca schreef:
heb je al eens de proef uit je hoofd gereden? Sommige paarden schakelen om als ze de bekende AX horen

Das idd een goeie!!
En m gewoon een keer doortrappen (aanpakken al hij van je been valt), kan je ook best proberen desnoods op een onderlinge wedstrijd!!
Hij heeft t allemaal al een keer gedaan, dus haalt ws nu alles uit de kast om er onderuit te komen en onbewust doe je toch minder doorzetten als thuis denk ik!!
Gewoon wat proberen alleen zo vindt je de juiste oplossing voor jou en je beest!!
Succes!!

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:20

een keer een wedstrijd naabootsen, als er een wedstrijd is vraag dan aan het secretariaat of je na de wedstrijd even mag oefenen, vertel wat je probleem is. Mag je de ring gebruiken. Doe dan net of het een echte wedstrijd is dus met knotjes, wit dekje, witte rijbroek, voorlezer (alles zoals op een wedstrijd) en dan pak je hem flink aan, en gebruik je de tips van bovenstaande personen

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:33

Dat is dus buiten mededinging starten

Unni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:49

Ik heb dat probleem ook met mijn pony.. ..dat is vet irritant.. ..

met die 2 zwepen is wel goed idee.. maar ik houd m'n zweep gewoon bij me in de proef.. ..majjaaa..vind ik wel een oplossing voor..*hoop ik*

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:55

Cayenne schreef:
Dat is dus buiten mededinging starten

Ohw sorry weer wat geleerd

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:41

Is hij op wedstrijd tijdens het losrijden ook echt aan het been, of is hij gewoon lekker voorwaarts doordat hij in een nieuwe omgeving, er kriskras door elkaar gereden wordt en het paard dus steeds weer een nieuw paard voor z'n neus ziet en dus fris is. Omdat je ook zegt dat wanneer je op wedstrijd een tik met de zweep geeft dat hij er niet veel om geeft.
Misschien is hij wel gewoon afgeleid, jij denkt dat hij lekker voorwaarts aan het been gaat en zodra hij tussen de hekjes gaat weet hij wat er gaat gebeuren (dat is immers bij elke wedstrijd hetzelfde, alleen in een ring, iemand leest voor, hij draait wat rondje, om het even versimpeld weer te geven) en plots is zijn aandacht bij jouw en vloeit daarmee ook (een gedeelte van) zijn frisheid en voorwaartsheid weg en daar moet jouw been het overnemen.

Dit is ook maar een theorie wat ik me net even bedenk, dus het hoeft niet zo te zijn , maar probeer eens, ookal is hij lekker voorwaarts met inrijden of hij ook echt goed aan het been is...

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 17:04

ik had dat soort probleem ook gehad en dat is al opgelost. Ik ben nog geen M1 met me paard maar ben al aan het voorbereiden
Als me paard niet aan been is. Ga ik naar de bakrand toe waar een zweep ligt, ik ga vervolgens in een rondje veel overgangen rijden en eventueel een tikje geven. Dan leg je zweep weer netjes terug en je gaat weer rondrijden terwijl het paard goed aan been is Is het paard weer niet goed aan been dan moet weer opnieuw doen.
GOH goede tip om 2 zwepen te rijden ik ga dat misschien ook doen als dat oude probleem terug komt