een paard dat constant hangt aan zijn halstertouw...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Corellaa

een paard dat constant hangt aan zijn halstertouw...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 15:45

hallo,
ik heb een hengst van 2 jaar.
als ik hem ga poetsen dan zet ik hem vast aan een touw, dit is hij gewend.
de laatste paar keren ging hij hangen tot het touw brak, hij ging dan gewoon bijna zitten!
dus inmiddels 3 touwen kapot gemaakt en zo'n ketting bij de winkel gehaald.
ging goed, als hij hing en je gaf op zijn donder liet hij het voor die keer voor gezien.
vandaag ging ik hem weer poetsen, ik was nog niet eens begonnen en hij ging ineens naast me op de grond zitten, ketting brak en hij rolde zo achterover. ik schrok me dood! hij bleef even liggen en ik wilde me pa roepen, toen stond hij rustig op, mankeerde niets.
toen kwam mijn pa en die had hem aan het touw gedaan, en net alsof hij vast stond..
tot onze verbazing, hij ging gewoon weer zitten! maar ditmaal zonder het touw kapot te maken..
aangezien mijn vader er niet altijd bij kan zijn en dit dus niet de oplossing is wilde ik jullie vragen wat ik hier tegen moet doen??

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 18:06

Ander paard kopen

Ik durf mijn baby (ahum ook 2-jarige dus) ook nooit vast te zetten, ik haal het touw er wel doorheen, maar maak het niet vast. Zo'n rubberen trailerketting (nouja geen ketting maar zo'n rubberen gedeelte) is dat niets?
Dat rekt mee, schop onder zn kont geven en dan moet ie weer staan.

Corellaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 18:44

nou zon ketting had ik dus maarja meneer die krijgt alles kapot, hij hangt echt enorm hard hoor!

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:44

Ow ik weet hoe dit voeld. De afgelopen 2 dagen heeft mijn 3 jarige dit ook geflikt.. Ik vond het zo eng. Die van mij staat altijd tussen 2 touwen, als hij gaat hangen raakt hij volledig in paniek.
Ik vandaag weer naar de ruitershop om een nieuw halster te kopen (al 2 stuk in 2 dagen). Ik wil graag het sterkste halster wat er is, ik kreeg happy valley aangeraden. Uit de test als beste gekomen, tevens in de bit geweest. Kan 650 kilo houden. Toen heeft deze man mij ook verteld. Doe hem maar 3 halsters om, 3 halstertouwen erraan. Laat hem maar hangen, 3 keer, dan doet hij het niet meer. Zo wel, haal maar een keer de longeerzweep over hem heen.

Het zijn jonge beesten, die hebben het in de gaten, zodra dit gebeurt hebben ze zoiets, yes gelukt, nou ben ik los.

Zelf weet ik nog niet of ik dit ook ga toepassen, omdat wanneer hij al een stapje achteruit stapt ik zelf in paniek raakt. Misschien ga ik weer helemaal terug, in de stal beginnen en zo weer verder werken. Ik weet het nog niet.. Maar wat ik wel weet, dat ik erg geschokken ben, en dat wanneer ik wel zoiets heeft van laat hem maar hangen, ik er niet bij wil zijn en het iemand anders laat doen, die zelf ook inziet van eigenschuld, ik heb nou eenmaal een hart voor dieren en dan is dit toch wel een moeilijk onderdeel!

Corellaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 20:56

ja precies ik raak ook erg in paniek, ook al gebeurt er meestal niets bijzonders.
maar het idee wat er kan gebeuren is al genoeg.

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:57

Precies, gisteren was ik er met een vriendin, nog voor de 2de keer gebeurde, en haar merkte ook op.. Elke stap die hij vezette, stapte ik naar achter met me hand op me hart gedrukt, echt waar letterlijk..

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:07

http://divoza.com/shop/a.visit/nl Ik weet niet of je zo op de site komt. Anders Dekens&Halster, lijnen, trailerlijn.

Trailerlijn rubber (art.no.: 50131)
Elastische rubberen lijn, waardoor deze ook goed geschikt is voor paarden die gaan hangen.

Rashja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:10

Je zal eens met elastiek proberen dat gebruik ik ook bij mijn hengst bij mij werkt het goed.

Laurier

Re: een paard dat constant hangt aan zijn halstertouw...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:14

ik zou hem denk ik leren dat hij gewoon stil moet blijven staan, ook al staat hij los... dus wel het halstertouw eraan doen en deze over een stang (ofzo) heenleggen, zodat als die aanloopt, je het halstertouw kunt vastpakken... dus eigenlijk zou ik hem gewoon het commando staan leren... gewoon concequent zijn, staan is staan, punt uit... ik heb het "mijn" pony ook geleerd en het werkt echt super... zolang je concequent bent en blijft, moet het denk ik lukken...
succes

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:23

StalHaast schreef:
nou zon ketting had ik dus maarja meneer die krijgt alles kapot, hij hangt echt enorm hard hoor!

En een ander paard, dat ook al geprobeerd?

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 06:05

En iemand anders hiermee opschepen? Die misschien hem alle hoeken van de stal laat zien, never!!

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:43

k heb wel s gehoord dat ze in een uiterst geval een strotouwtje achter de oren langs knopen (bij de ringen achter de ogen zeg maar), als hij dan gaat hangen drukt het strotouwtje extra. vind het zelf wel een beetje een wreede manier eigenlijk (heb het ook alleen maar gehoord he)

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:50

Pytje schreef:
k heb wel s gehoord dat ze in een uiterst geval een strotouwtje achter de oren langs knopen (bij de ringen achter de ogen zeg maar), als hij dan gaat hangen drukt het strotouwtje extra. vind het zelf wel een beetje een wreede manier eigenlijk (heb het ook alleen maar gehoord he)

Ja, kan maar is zeker niet zonder risico.
Wat ook kan, maar ook niet zonder risico, is een halsband met zware ketting. Zorg wel dat het punt waar je het paard aan vastzet ook stevig genoeg is.

Kort door de bocht zijn er twee zaken:
1) Het paard is erg bang en wil weg, tot elke prijs.
2) Paard heeft kunstje ontdekt en probeert op die manier zijn wil aan je op te leggen.

Je verhaal lezend lijkt het mij dat de tweede optie hier in enige vorm speelt. Zorg er echter voor dat je hier zeker van bent, voordat je oplossingen bedenkt, immers een bang paard moet je anders benaderen dan een knuppel die ontdekt heeft hoe sterk ie is.
Als het kan, zorg dat je hem "op-z'n-plek" zet voordat ie gaat hangen. Je hebt namelijk het risico dat een paard gaat vechten en als ie dan erg stevig vaststaat heb je bijna schriftelijke garantie op ernstige verwondingen.
Het is een probleem wat je stevig aan moet pakken, maar waarbij je wel erg goed moet uitkijken wat je doet, anders zou je wel eens bij de slager kunnen eindigen en dat lijkt me niet helemaal gewenst (understatement).

Corellaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 13:23

oke!
hij is niet bang, dat is zeker. hij weet gewoon dat hij door hangen los komt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:37

www.balingehof.nl

kijken bij nieuws daar staan wat handige tips bij over het hangen van paarden.

[paard] deed dat ook heel erg en tot de dag van vandaag moet ik hier ook allert op blijven.
Ik heb haar ondertussen al meer dan 6 jaar!

stoltur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:46

mijn vorige verzorgpaard heeft dat ook gedaan. De boer waar ze van was had een drastische maatregel, maar heeft wel geholpen, ze heeft daarna nooit meer gehangen. ( zij deed het niet uit angst maar zuiver omdat ze had ontdekt dat ze los kon komen en weer naar haar vriendjes kon gaan).
Hij heef een soort strop gemaakt van gevlochten touw en dat om haar hals gedaan, zodra ze ging hangen ging die strop dus dichter, ze stond op een gegeven moment gewoon te knorren, maar daarna kwam ze weer terug overeind en heeft ze nooit meer gahangen. We stonden er gewoon bij, met een onwijs scherp mes erbij voor als ze wel door zou blijven gaan en zichzelf letterlijk zou ophangen. Doe dit dus niet alleen en weet wat je doet. Die boer had hier ervaring mee. Zij heeft zelfs een stierenhalster kapot weten te trekken, dus je begrijpt dat we dit niet zomaar hebben gedaan maar echt als laatste redmiddel.(heeft me verschillende halsters en touwtjes gekost maar ze is nu voorbeeldig)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:51

Ik ben even stil van de vorige post...

stoltur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:54

kan me voorstelen, was ook niet mijn idee, maar het heeft geholpen.Was er in eerste instantie ook op tegen, heb het ook overlegd met een ander vrouwtje van stal en die zei toen tegen mij dat ie echt wel wist wat hij deed en dat ik daar maar op moest vertrouwen.Bovendien was het zijn paard en niet de mijne. Heb het dus niet zelf gedaan!!!!!

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:59

Mijn paard heeft het ook een tijd gedaan, wat ik dan deed was gewoon een lang touw in mijn hand houden...Vind het zelf een behoorlijk enge situatie,stel je voor dat hij zichzelf ophangt

Een paniekshaak is hier voor gemaakt, als ze dan heel erg gaan hangen, schiet de haak vanzelf los.

Wat ik eens gehoord heb is dat je een touw achter de oren langs moet doen en daaraan vastzetten (hoe weet ik niet precies) wel dat ie ook normaal vast staat en dus die voor de zekerheid. Als ze dan gaan hangen dan ontstaat er druk achter de oren, waardoor het paard uit zichzelf naar voren gaat...hoe en wat weet ik niet precies, heb het nooit zelf u8tgeprobeerd, had het lef er niet voor...Wil niet dat er iets gebeurd met m'n paardje

ik heb gelukkig een vrij makkelijk paard die niet aan het halster gaat hangen als hij persé dat sprietje gras moet hebben. Hij blijft meestal braaf staan als ik het touw in mijn hand heb.

Lipydo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:02

Als je paard gaat hangen doen moet je met een bezem onder zijn kont 'omhoog' duwen. Als hij weer normaal staat dan belonen en zo de hele tijd doorgaan tot het over is.

Deze manier heb ik ergens gelezen, maar heb er geen ervaringen mee. Succes!

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:04

Wat een problemen allemaal, maar werkt gewoon een schop onder zn reet niet dan?
Ik heb er zelf gelukkig geen ervaring mee.

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:06

Een paniekshaak is hier voor gemaakt, als ze dan heel erg gaan hangen, schiet de haak vanzelf los.[/quote]

Maar dat wil je juist niet want dan heeft ze de vrijheid die ze wilt en zal ze het de volgende keer weer doen.Ze moeten het juist afleren, en de ene leert sneller en makkelijker als de andere en bij de ene helpt vriendelijk blijven en bij een ander zal je strenger moeten zijn.(ligt ook helemaal aan de situatie)

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:10

Mijn god, wat een reacties ik hier al niet voorbij zie komen...mn mond gaat er van open staan

"Schop onder z'n reet geven", "strop maken", "touwtjes achter de oren" "bezem onder z'n reet"

Zo ga je toch niet met paarden om?
Daar maak je 'm alleen nog maar banger mee, en versterkt in ieder geval het vertrouwen in jou niet

Een paard dat in paniek raakt wanneer hij vaststaat, kent het principe van wijken voor druk niet! Een paard doet niet aan 'trukjes' of dingen op jou te pesten.

Citaat:
Wat is "wijken voor druk"? Heel simpel uitgelegd, als ik met een hand tegen jou aanduw dan kun je meegeven of even hard terug duwen. Het eerste noemen we "wijken voor druk", het tweede noemen we "weerstand bieden".

...

Paarden gaan van nature tegen druk in en begrijpen niet goed wat ze moeten doen om druk te vermijden! We kennen allemaal het beeld van een paard dat ergens vastgebonden staat en in het halster gaat hangen. Hoe meer druk het halster uitoefent hoe harder het paard gaat trekken! Het paard raakt in paniek omdat het niet begrijpt dat het enige wat het moet doen om dat knellende gevoel te laten ophouden "meegeven" is. In plaats daarvan gaat het paard steeds harder trekken in de hoop dat het dan ophoudt...

bron: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/wijken.htm

Ik zou zeggen: lees de informatie op de site eens door en breng het in de praktijk. Ik wil wedden dat met een beetje consequentie het probleem verholpen is

Succes!

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:12

Ik snap dat een paniekshaak niet altij de oplossing is, maar ik vind het doodeng dat mijn paard gaat hangen, dan heb ik hem liever aan zo'n haak vaststaan
Het gekke is dat hij op vreemd terrein nooit heeft gehangen, dus hij kan best netjes stilstaan aan een touwtje, maar thuis weet hij gewoon dat ie los kan komen.
Je kan dan schelden of rustig blijven, maar hij hangt net zolang tot ie los is...Ik denk dat de TS hier ook mee zit. Ze gaan net zolang door totdat ze hun zin hebben.

Ik houd daarom mijn paard vaak aan de hand met een lang touw/longeerlijn. Dan is ie wel braaf, ook omdat hij weet dat het geen zin heeft om te hangen, dat levert voor hem dan geen succes op.
Je moet wel consequent blijven, als hij 1 keer een hapje gras onder het poetsen eeft gehad wil ie dat altijd

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:20

Mijn paard kende het wijken voor druk wel, maar ook hij ging elke keer hangen.

De oplossing was uiteindelijk om hem een nacht lang goed vast te laten staan. Klinkt niet erg vriendelijk, ik vond het vreselijk, maar ik heb eigenlijk nooit meer problemen ermee gehad, paard staat nu heerlijk rustig vast aan een los touwtje.