Wat zouden jullie doen met dit paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Wat zouden jullie doen met dit paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 20:51

Ik zou heel graag willen weten wat jullie zouden doen als jullie in mijn schoenen zouden staan...

Ik heb een merrie van 13jr, ik heb haar dit jaar 10jr, vanaf haar 3e.
Het is vanaf het begin mijn maatje geweest.
Vanaf haar 7e hebben we met haar benen afgezien, er werd artrose geconstateerd, maar met speciaal beslag heeft ze het nog tot de L2 dressuur gebracht.
Op haar 12e heeft ze haar eerste veulen ter wereld gebracht, een prachtbeestje, die ik ook zeker voorlopig voor mij zelf houd.
Mijn merrie heeft vlak na de geboorte haar pees gescheurd, en heeft dus bijna een jaar op rust gestaan, ze is er slecht aan toe geweest, we hebben zelfs op het punt gestaan om haar in te laten slapen.
Na een jaar is ze weer (zo goed als) genezen verklaard, en ben ik weer langzaam begonnen met rijden, het ging fanastisch, startkaart was weer aangevraagd, en onze eerste wedstrijd in het L2 was meteen weer winstwaardig.
Helaas heeft ze nu weer een grote terugslag... ik heb haar van de pensionstal afgehaald, en weer terug op de wei, in de kudde gezet.
Het paard is lichaamlijk gewoon helemaal op.. slechte benen, en de klipklap kreupel. Op de pensionstal koste ze me 260euro per maand, nu op de wei 150euro.
Ik vind het eigenlijk nog te veel geld om dit paard te houden om er uiteindelijk niets meer mee te doen. (Ik heb nog een merrie op de manege 250euro per maand, nog een jaarling, en 2 shetten)
Maar in laten slapen vind ik ook geen optie, omdat ze psychisch nog erg goed is, vrolijk, en geniet van alle aandacht.
Eigenlijk zou ze een ideaal weidemaatje zijn voor een ander paard, maar ik ben bang dat ze verkeerd terecht komt als ze weg gaat, want ze is zooo mooi en lief, dat ik bang ben dat ze toch weer de handel in verdwijnt, en dat is het laatste wat ik wil!!
Maar zo "nutteloos" stil staan in de wei vind ze ook niet echt super, ze wil echt aandacht, wandelen, en graag aan t werk (maar dat zit er voorlopig niet in).

Wat zouden jullie doen met zo'n paard??
Ik heb echt meningen nodig, ik zit met mijn handen in het haar!!

hiltje1973

Re: Wat zouden jullie doen met dit paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:56

Als ze zonder werk pijnvrij is, kun je haar dan niet als fokmerrie gebruiken. Als je het veulentje een beetje leuk kunt verkopen brengt ze haar eigen kosten op.

of misschien wil iemand anders haar als fokmerrie gebruiken en de kosten (maar ook de winst) op zich nemen, wel duidelijke afspraken maken.

Als dat niet kan, moet je toch een beslissing nemen. Ik denk dat verkopen of verleasen niet goed werkt. Jij hebt er geen geld voor over (of twijfelt daaraan) dus waarom een ander die geen band met haar heeft wel?

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:00

150 vink wel veel voor een wei, ik betaal het voor mijn stal, voer, stro, alles!
en een hele grote wei

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:01

misschien aanbieden als gezelschapspaardje met contract dat ze van jou blijft?

idd gekkeils ik zat ook al te denken wat ontzettend veel geld voor op de wei

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:14

Hm.
Moest je nu heel wat dichter wonen kon je ze bij mij plaatsen als weide maatje voor princess(ben nl ook op zoek)

Goh zoals hieronder word gezegt; sluit een contract af dat je zeker weet dat ze niet in de handel geraakt.

Maar wat ik me nu afvraag,je hebt dit paard 10 jaar...
Kan je echt je shetten niet verkopen en die 150€voor haar tog nog houden dat ze dicht bij jou staat en echt helemaal de jouwe is?
Of misschien eens een goedkopere wei zoeken?

nuja t"is allemaal met de beste bedoelingen gezegt

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:17

Ik denk dat je haar helemaal niet weg wilt doen eigenlijk , misschien heeft ze nu een terug slag maar bloeit ze later weer op.

Mijn pony zou ik zelf houden omdat ik er te veel aan gehecht ben en die €150,- per maand, ik zou haar echt nooit weg doen. Je hebt je eigen wei enz. toch heb ik begrepen, is dat echt zo duur?

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:19

Tja... het hangt er maar net vanaf hoe gek je met dat beest bent. Ook financieel natuurlijk. Anders moet je haar verkopen en hopen dat andere mensen er ook gelukkig mee zijn... Ik zou het iig niet over mn hart verkrijgen om zo'n paard in te laten slapen.
moeilijke situatie. succes met je besluit!!

Borremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:20

Een paard weg doen wat je zolang hebt,is best moeilijk.Zeker als het je maatje is.
Zelf heb ik ook een paard met atrose en hem wil ik ook niet kwijt,zolang hij het niet aangeeft.
Is er in de buurt geen rusthuis war je merrie kan stallen,dan heb je tijd voor je andere paarden en is je budjet wat meer te overzien.
Ze worden daar goed verzorgt en toch elke dag rustig gereden als het nog kan.
Succes met het vinden voor een oplossing.

lieniminnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:29

ik zou haar gewoon houden, als ze weer beter word rustige buitenritjes maken en veel wandelen, je bent weer begonnen met L2 misschien is dit teveel gevraagt? Ik zou haar houden, je hebt haar al 10 jaar!! je kunt haar natuurlijk als fokmerrie gebruiken, of haar veulen later trainen
Als dit echt niet gaat zou ik een plekje zoeken, bijvoorbeeld bij een oude dame of iemand die haar wil opvangen, spreek af dat diegene alleen rustige ritten met haar maakt en dat je haar zo vaak als je wilt kan opzoeken!!
Haar inslapen vind ik onzin, toch?

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:36

Ik heb hier al eerder paarden / pony's op bokt gezien met een soortgelijk probleem, toen waren er een aantal mensen die wel een plekje hadden voor een gezelschapspaard, weidemaatje of hoe je het noemen wil.
Als ik jou was zou ik zo iemand zoeken. Plaats advertenties bij jou in de buurt, in de supermarkt en de ruiterzaak enzo. Zoek iemand die weiland genoeg heeft en een ander paard. Dan kun je allerlei afspraken maken, mss kan ze gewoon van jou blijven, dat de dagelijkse kosten door die ander betaald worden en dat jij de DA en hoefsmid betaalt. Dan kun je in ieder geval altijd zelf over haar gezondheid beslissen, jij betaalt de DA dus jij bepaald wat ie doet
Zoiets lijkt me het beste, dan kan je paardje nog een tijdje lekker genieten in de wei met een vriendje!!
rusthuis lijkt me idd ook een goede oplossing, maar daar hebben ze wel vaak wachtlijst:S

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:39

Oke mijn mening..

Ik heb mijn paard ook al 10 jaar. Zij heeft ook een medisch probleem. Ik laat haar dit jaar dekken. En volgend jaar ga ik haar laten opereren. Het zal nooit meer helemaal goed komen maar ik hou haar gewoon en zal er straks misschien nog meer veulens mee fokken.. Tis een geweldig mooi beest en heeft goede papieren.

Het voordeel voor mij is.. dat ze gewoon thuis staat en dan ik zelf wei heb en stallen..

Ik zal haar nooit in laten slapen.. als ze nog gewoon lekker kan genieten..

Maar goed ik kan haar nog wel rijden.. (is iets anders)

Zij blijft gewoon bij ons.. tot dat ze zelf gaat.

kiimmy_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 05:59

een verzorger..? , die mee betaalt met je paarD? .. die kan er mischien weer oprijden als dr been iets beter is? , rustig.. of je zoekt een plekje bij een boer, daar kost de wei vaak niet zo duur.. mijn pony staat voor 50 euro in de maand op de weii

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 06:33

je kan hoog en laag springen, maar als je het niet kan bekostigen dan moet je idd een beslissing nemen. Zie het niet alleen als die 150 euro op een maand. Als je paard niet in orde is dan komen hier ook dierenarts kosten bij. En fokken met een paard dat al beenproblemen heeft is niet altijd ideaal. Met al dat veulengewicht dat ze mee moet slepen zou je het wel eens erger kunnen maken. Informeer je DA hier eens over. Maar ik zou je aanraden om haar als weide-genootje aan te bieden. Niet verkopen, maar de afspraak dat we gewoon als weide genootje mag wandelen en dat jij de terugkerende kosten blijft betalen zoals DA, hoefsmit, ontwormen en noem maar op. Er zijn genoeg mensen opzoek naar een leuk en lief paardje om bij die van hun te zetten, maar kunnen het niet opbrengen op die kosten erbij te nemen. Op die manier hebben hun een leuk gezelschapspaard en jij een goede plek voor je paard. Als je paard gechipt is dan kan je altijd bewijzen dat het paard nog steeds van jou is. En als je een goed contractje opsteld dan kan dat meer dan makkelijk iets worden.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 06:45

Ik zou het toch een beetje link vinden om je paard aan iemand anders te lenen als maatje. Natuurlijk kun je op "goede mensen" selecteren maar je weet echt niet zeker dat er niet meer op gereden gaat worden. Er zijn altijd wel jonge meisjes in de buurt die denken dat het wel kan. Ik vind het ook een beetje gek om iemand anders met een paard met een lichamelijk probleem op te zadelen. Als jij al geen tijd hebt om te wandelen, waarom zou een onbekende dat dan wel doen? De meeste mensen kopen toch een paard om op te rijden.

Verder vind ik dat je een paard voor het leven koopt, als ze oud zou zijn, zou je haar dan ook wegdoen? Je weet toch van te voren dat er een tijd komt dat je niet meer op je paard kan rijden. Helaas kun je dat nu al niet meer.

Ik zou haar gewoon op het land laten staan, desnoods een goedkopere weide zoeken, maar alleen als ze echt pijnvrij is. Als ze met andere paarden staat lijkt me dat ze geen aandacht tekort komt. Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 06:52

Probeer een kudde te vinden. Dus een flinke wei ergens waar paarden lopen in een kudde. Dat is altijd relaxed, voor een oud paard prima. Er is zo iets achter mijn huis. Daar is ze tussen haar soortgenoten en als je een meisje kan vinden die elke week 1 of 2 keer komt om te borstelen dan denk ik dat ze gelukkig genoeg is. Hier zie ik vaak penny's met een borstel zakje die paardjes helemaal mooi maken en de paarden staan buiten het hek heerlijk een dik uur al die kleine handjes te trotseren.

Kost zeer zeker geen 150 euro per maand hoor zo iets. wellicht een euro of 200 a 300 per jaar.

Kijk eens of je een stuk natuurgrond kan huren is vaak al voor 150 euro per jaar en zet een oproep voor enkele oudere paarden om in te scharen als weide maatjes. Over een paar jaar zou ik nl ook van de partij kunnen zijn , wellicht lopen er meer rond in jouw positie. Samen de kosten delen voor huur, extra hooi voor in de winter, eventueel grondput laten slaan. Een schot met een dakje erop aan weerkanten is vaak al genoeg voor schuil hok. Zo weinig paarden maken daar als ze eenmaal buiten lopen gebruik van.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 06:55

Whiz schreef:
Oke mijn mening..

Ik heb mijn paard ook al 10 jaar. Zij heeft ook een medisch probleem. Ik laat haar dit jaar dekken. En volgend jaar ga ik haar laten opereren. Het zal nooit meer helemaal goed komen maar ik hou haar gewoon en zal er straks misschien nog meer veulens mee fokken.. Tis een geweldig mooi beest en heeft goede papieren.

Het voordeel voor mij is.. dat ze gewoon thuis staat en dan ik zelf wei heb en stallen..

Jij zit in de ideaalste positie, toch?? Maar misschien heb jij plek??

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 07:37

Bedankt voor de (zeeeeeeer) goede reacties!!!!!

Ik heb dit paard inderdaad 10jr, en ik heb er zeker al 10duizenden euro's aan uitgegeven, aan veeartsen, foto's, klinieken, verbandmateriaal.. ik wil niet nog zo'n terugslag krijgen.... daar ben ik heel erg bang voor.. en nu ze op de wei staat zal dit ook niet zo snel gebeuren, maar t is zo duur..

Ik heb nog een merrie in de sport op een pensionstal (250euro), en een jaarling die nu bij de merrie waar het om gaat staat (ook 150euro), de shetten verblijven daar gratis, die heb ik gered van de slacht... (mijn goede acties ook altijd... ).

Charos: mijn paarden staan helaas niet meer op eigen grond, ik kon het werk niet meer opbrengen naast een baan van 40u per week, ze staan nu allemaal full pension.

Een verzorgster heb ik al 2 maal geprobeerd... maar die slaan vroeg of laat ook af... "het paard is altijd kreupel...".

Een grote kudde is misschien inderdaad een oplossing, maar ik zie dat ze aandacht mist.. of zal dat vanzelf overgaan, als ze in een groep staat??

wie weet er waar ik zulke groepen kan vinden??

Heeeeel erg bedankt..

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:23

wil je dr perse in NL houden? een vriendin van mij heeft een soort pensioenkudde in Frankrijk in een heel groot gebied, lekker hele jaar buiten en alles wordt verder voor je geregeld, kost geloof ik 80 per maand.

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:35

Ik vind 150 euro echt heel veel! Ik betaal voor een wei met schuilstal 200 euro per jaar! Maarja Limburg is vaak goedkoper. Het is een halve hectare grond. En het paard wat ik er nu in heb staan heb ik misschien verkocht. Maar ik denk dat het te ver weg is!

DTLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:49

Je hebt een pbtje Lau

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:50

russel schreef:
Whiz schreef:
Oke mijn mening..

Jij zit in de ideaalste positie, toch?? Maar misschien heb jij plek??

Ik heb nog wel 1 plekje.. maar daN moet ze er zelf een box in bouwen...

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:58

laurie ik heb strakjes nog wel wat plek vrij,wil voor een paar paarden die geblesseerd zijn of oud zijn een goed huis bieden,alleen staat ze dan wel ver weg..maar je kosten zullen zeker gehalveerd worden!!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:09

Ik ben nu even heel kort door de bocht;

heeft je paard sowieso pijn en hinder van de artrose?

Ik ben het absoluut met je eens dat er niets vervelender is dan een paard te hebben waar je niets mee kunt en wel bakken met geld aan kunt spenderen.

Ik vind het de eerlijkste oplossing naar het paard toe en naar jezelf toe, indien het paard pijn heeft, haar naar de slager te brengen en je ervan te verzekeren dat ze geslacht is.

Zo'n paard als weidegenootje klinkt allemaal erg leuk, maar ik vind dat het probleem verschuiven. Een ander zal waarschijnlijk dezelfde ergenissen en emoties ervaren als jij nu doet.

Ik schrijf het allemaal erg bot op, ik bedoel het wel wat genuanceerder.
Bovenal vind ik dit rigoreuse besluit alleen maar een oplossing als het paard in erge mate pijn en hinder ondervindt.
Medicatie er tegen is leuk, maar het moet wel betaalbaar zijn.

Als je paard zonder pijn op het land kan lopen en je vindt dan een goede plek voor haar, dat zou natuurlijk het mooist zijn.
Soms betekent diervriendelijk zijn, hard en realistisch zijn.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:12

tienus,als dat paard op een wei nog best gelukkig kan zijn,dan is dat toch niet erg,denk alleen dat je geen ideaal beeld moet hebben dat mensen zo'n paard als gezelschapsdier willen hebben,en alle kosten overnemen,maar eigelijk is het hun paard niet...

dat doet gewoon niemand...zou je zlef ook niet doen,dus wat geld zal je wel kwijt zijn,maar 75 euro of 150 maakt wel een groot verschil...

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:17

@kimmie261,

zo bedoel ik het ook.
Ik hoop ook dat ik dat tussen de regels duidelijk heb kunnen maken.

Daarbij komt, ik spreek uit ervaring, ik heb jarenlang een atactisch paard gehad, ze had geen pijn, maar ik kon er niet echt mee rijden.
Ik had haar wel aan huis staan, maar alle verdere kosten lopen gewoon door.

Uiteindelijk is ze verkocht als fokmerrie.