scheerapparaat instellen...TIPS!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

scheerapparaat instellen...TIPS!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 13:20

HELP!

Het scheren begon heel leuk, ging lekker makkelijk, maar nu krijgen we hem niet meer zo ingesteld dat hij er vloeiend en makkelijk door heengaat, wat doen we nu fout?!
We hebben nog nooit met zo'n apparaat gewerkt, we draaien aan die schroefknop, maar hij wil niet meer lekker erdoor....het is een econom II...wie weet waar dit nu aan ligt, we oliën goed tussendoor, maar het wil niet (meer) lukken....!

ReignStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 16:40

ik denk dat je messen toch niet strak genoeg staan, dus toch nog een keer aan de schroefknop draaien...

te strak kan ook, maar dat hoor je heel snel aan het apparaat...

Ik heb toevallig vandaag ook mijn paard geschoren

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 17:20

pfff....we hadden het voor vandaag even opgegeven...kunnen de messen al bot zijn?
Of kan dat niet bij nieuwe messen...we hadden de ponietjes niet gewassen, wel gepoetst (maar zit dus zand in de vacht)

ReignStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:33

Dat lijkt me sterk... of je moet een complete zandbak uit je pony kunnen schudden Je was al wel begonnen met scheren en daarna ging het ineens niet meer? Dan denk ik toch dat je messen te los zitten, waarschijnlijk is de draaiknop losgetrilt.

Normaal gesproken zijn de messen niet zo snel bot, mijn paard word ook niet gewassen van te voren. Zolang ze maar zo schoon zijn dat je er normaal doorheen zou kunnen komen, geen aangekoekt vuil en dergelijke.

Maakt hij ook geen ander geluid? Je moet duidelijk het verschil kunnen horen zodra de messen goed afgesteld staan.
Bij mijn scheerapparaat moet je de schroef aandraaien tot je hem niet meer verder krijgt, en dan een iets minder dan een halve draai terug...

Smeer je ook olie tussen de messen? Mijn ervaring is dat alleen olie in het vulgaatje niet genoeg is

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 07:00

Ik ga het morgen of overmorgen toch nog een keertje proberen..Ik heb iig al nieuwe messen besteld, een 17 tand en een 23(geloof ik) tands, nu heb ik een 15 tands. Die naar ons idee niet bot is..... Misschien ligt het toch aan het oliën, hij werd op een gegeven moment ook iets warmer.

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 07:03

Het scheren ging echt super, hij ging er heel makkelijk en soepel doorheen, de messen waren inderdaad weer los, we wisten niet goed hoe dat moest, dus weer draaien....wel een uur geprobeerd, maar kregen hem niet meer zo ingesteld dat het makkelijk ging, hij ging er niet meer vloeiend doorheen, deed het wel nog, maar pakte de haren niet goed mee.

saden

Re: scheerapparaat instellen...TIPS!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:04

Ik denk toch dat de messen stomp zijn. dat kan soms heel snel gaan. gewoon even laten slijpen en je kunt verder. ik heb het ook eens met mijn paard gehad had ik hem bijna geschoren en de messen deden het niet meer (nieuwen) anderen er in gedaan en het ging wel goed.

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 12:26

Ik denk dat ik het dan afmaak als ik de andere twee bestelde messen binnenheb. Het is toch het bovenmes dat dan bot is?
Mocht het daar aan liggen, kan ik het tenminste meteen verhelpen, het is anders ook zo sneu voor de pony's!

TD_Aesculap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:50

Beste Anke

Om te testen of je messen bot zijn ga je met je nagel over de tanden, glij je er makkelijk over dan moet je ze laten slijpen.

monteren nieuwe messen:
Haal de stekker uit het stopcontact en draai de stelschroef terug. Maak het snijvlak van het bovenmes en ondermes droog met een doek. Leg het bovenmes op de veerbrug en schuif het ondermes onder de schroeven en draai de schroeven goed vast. Draai de stelschroef vast en laat de machine draaien. Als je nu de stelschroef nog iets aandraait zal de machine langzamer gaan lopen, doe wat olie op de tanden en aan de zijkant van de messen waar ze op elkaar dragen, als het goed is gaat de machine weer wat sneller lopen. Vergeet niet de vastzetmoer op de stelschroef vast te zetten. Tijdens het scheren niet vergeten te olieën op de tanden, zijkant en het olie gaatje.
Mocht het niet lukken laat het me weten.
Veel scheerplezier

Groetjes Dick

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:48

als je de messen laat slijpen neem dan wel beide messen (dus onder en boven mes) mee want ze moeten samen geslepen worden.

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 19:28

Ik heb nieuwe bovenmessen besteld, had ik dan ook nieuwe onderbladen moeten bestellen?!

bedankt voor de tip over het verwisselen en oliën

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:07

ja, normaal gesproken gaan de messen per set en alleen onder of bovenmessen bestellen dan zul je ze toch samen weer moeten laten slijpen om eea weer 'uit te lijnen' is mij verteld.

smit_ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:12

Het beste is om allebei te slijpen. Als je er net nieuwe messen op hebt gedaan dan zijn ze de 1e keer snel bot. Laat nieuwe messen altijd direct slijpen om goed aan het werk te kunnen. Verder goed olie gebruiken en als de messen vollopen even uitblazen. Nadat ze gebruikt zijn ook weer goed in de olie leggen. Dit kan met kruipolie al goed.

TD_Aesculap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:52

cissy schreef:
ja, normaal gesproken gaan de messen per set en alleen onder of bovenmessen bestellen dan zul je ze toch samen weer moeten laten slijpen om eea weer 'uit te lijnen' is mij verteld.

smit_ilse schreef:
Het beste is om allebei te slijpen. Als je er net nieuwe messen op hebt gedaan dan zijn ze de 1e keer snel bot. Laat nieuwe messen altijd direct slijpen om goed aan het werk te kunnen........

Sorry dat ik het zeg maar dit is echt verkoop praat.
Messen van Aesculap en Heiniger zijn altijd per stuk te kopen.
Uitlijnen doe je bij een schaar.
Loonscheerders wisselen vaak alleen het bovenmes om...

Groetjes Dick

smit_ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:54

td-kommer: Ik werk veel met messen en slijp ze zelf op mn werk. Hoe bedoel je met uitlijnen doe je met een schaar? Heb daar nog nooit van gehoord. Bijna alle messen zijn inderdaad los verkrijgbaar. Maar het blijft het beste om met beide geslepen messen te scheren.

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 10:06

Ik hoop iig dat het voldoende is om het bovenmes te vervangen...moet ook nog op zoek naar een bedrijf hier in de buurt om ze te laten slijpen!

Wat kost dat eigenlijk ongeveer: het slijpen van een mes?

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:10

je kunt wel degelijk met een keer je messen bot scheren. Als er veel zand op de pony zit kan het na twee halen al mis zijn.

We betelen hier 17.50 voor het slijpen van een set messen.
Ik laat ze altijd per set slijpen.

Heb altijd een reserve-set voor als een set bot wordt.

Met een vers setje kun je zomaar 20 paarden scheren hoor !!!
Ik scheer er tussen de 40 a 50 per jaar met 2 setjes.

Ze worden bot van :
te strak
te los
vieze paarden
weinig olie

tel maar uit.....

Enne.... als het mes niet makkelijk door de vacht glijdt: stoppen !!
Je doet nl het paard zeer en ze gaan scheren niet leuk vinden.
De meeste paarden die een hekel aan scheren heben zijn verkeerd behandeld e hadden pijn met schere.

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 19:44

Ik nu iig alsnog ook een extra ondermes besteld en nog meer scheerolie..hopelijk komt het snel binnen (www.prolako.nl)

Feithje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 08:51

Anke schreef:
Misschien ligt het toch aan het oliën, hij werd op een gegeven moment ook iets warmer.

Dat de kop warm wordt heeft volgens mij ook te maken met het lucht roostertje dat op het apparaat zit. Die moet ook goed stof en haar vrij worden gehouden anders kan er niet genoeg koude lucht doorheen, zeg ik dat goed?

Waar zou ik de messen kunnen laten slijpen dan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:04

Anke schreef:
Ik hoop iig dat het voldoende is om het bovenmes te vervangen...moet ook nog op zoek naar een bedrijf hier in de buurt om ze te laten slijpen!

Wat kost dat eigenlijk ongeveer: het slijpen van een mes?

De enigste die ik weet, niet helemaal in de buurt, maar iig ook niet in Friesland is
van de Laar slijperij in Gemert

_Rosa

Re: scheerapparaat instellen...TIPS!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:13

messen kunnen ook worden geslepen bij een ijzerwinkel of iets dergelijks. ik doe het zelf altijd bij Veneberg hier kost een set messen slijpen 5 euro!

trouwens die tip van:
td_kommer schreef:
Om te testen of je messen bot zijn ga je met je nagel over de tanden, glij je er makkelijk over dan moet je ze laten slijpen.

daar heb ik nou wat aan ga ik gelijk is proberen

TD_Aesculap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:23

[/quote]

Dat de kop warm wordt heeft volgens mij ook te maken met het lucht roostertje dat op het apparaat zit. Die moet ook goed stof en haar vrij worden gehouden anders kan er niet genoeg koude lucht doorheen, zeg ik dat goed?

Waar zou ik de messen kunnen laten slijpen dan?[/quote]

Je heb het bijna goed.
Als de scheerkop en messen te warm worden ligt het aan het oliën en/of de messen staan te strak.
Als het motor gedeelte warm wordt ligt het vaak aan de luchtfilter die verstopt is. Het kan ook zijn dat het motor gedeelte van binnen vervuild is of erger je anker verbrandt is.

Als je je postcode naar me mailt kan ik kijken voor een slijper bij jouw in de buurt.

Groetjes Dick

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 00:20

Ik heb dit dus sinds ik mijn messen heb laten slijpen Krijg ze niet meer zo afgesteld dat ik mijn paard zijn benen op kan scheren

Heb het na twee mislukte pogingen ook niet meer geprobeerd, maar moet nu nodig weer eens de benen opscheren en dat is me met de kleine opscheermachine vorige keer niet zo best bevallen...Toch maar weer een keer proberen binnenkort.

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 19:34

We hebben vandaag de twee jaarling hengstje geschoren, we hebben gedeeltes wel eerst moeten knippen (van die dikke plukken) want daar liep het apparaat toch op vast...
We hebben goed olie gebruikt en het ging nu beter! Nog niet helemaal optimaal en werd ook wat warm (messen), koelt gelukkig ook heel snel weer af.

mijn postcode: 6114 (Susteren)

TD_Aesculap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:46

Anke schreef:
We hebben vandaag de twee jaarling hengstje geschoren, we hebben gedeeltes wel eerst moeten knippen (van die dikke plukken) want daar liep het apparaat toch op vast...
We hebben goed olie gebruikt en het ging nu beter! Nog niet helemaal optimaal en werd ook wat warm (messen), koelt gelukkig ook heel snel weer af.

mijn postcode: 6114 (Susteren)

Beste Anke

Ik weet niet welke messen je gebruikt, maar je kan proberen messen met minder tanden (24/15 tanden).

Tips voor een goede slijper kan ik je maandag pas geven dan ben ik weer op mijn werk.

Groetjes Dick