Trailer of lichte vrachtwagen: voor- en nadelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Trailer of lichte vrachtwagen: voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 11:22

Hoi allemaal,

Ik overweeg om, in plaats van een auto + aanhangwagen, een 2-paards vrachtwagen aan te schaffen. Ik had gehoord dat je voor die kleinere vrachtwagens genoeg hebt aan een rijbewijs B (wat ik dus heb) en geen C moet halen.

Eerste vraag: klopt dit, weten jullie over welke merken, types, etc dit gaat en waar moet ik op letten? Hoe zit het kwestie van verzekeringen, vergunningen, etc? Ik weet dat B voldoende is tot 3.5 ton, maar daar houdt mijn kennis eigenlijk op. Ik zou waarschijnlijk in eerste instantie een 2de hands zoeken, om financiële redenen.

Tweede vraag: is dit een goed idee, volgens jullie?
Ik had graag gehoord wat jullie de voor- en nadelen vinden van vervoer in trailer vs vrachtwagen, zowel vanuit het stanppunt van het paard, als van de chauffeur.
Dus alle bedenkingen zijn welkom.

Alvast bedankt,

Kaat

eriky

Re: Trailer of lichte vrachtwagen: voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:31

bij kleine vrachtwagentjes heb je inderdaad genoeg aan een b-rijbewijs.
wij hebben zelf een gewone vrachtwagen en hebben daar voor de wegenbelasting een kwart-tafief op zitten (vroeger was dit een 60dagenkaart).
het voordeel hiervan is dat je maar een kwart aan wegenbelasting hoeft te betalen, alleen je mag niet te vaak op de weg zitten.

Het paard staat veel fijner op een vrachtwagen als op een trailer.
Als je met je auto iets stuurt merk je dat in de trailer ook.
als je met je auto een drempel op rijdt, voel je dat ook in de trailer en daarna moet de trailer nog de drempel over.

mercedes heeft veel van die klein vrachtwagentje een ander merk weet ik zo niet

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:07

Er zijn veel verschillende merken die ze hebben. Ik heb zelf een Mercedes gereden omdat die motorisch heel lang goed blijven. Daf, Renault, Citroen en Bedford zijn bijv. nog bekende merken. Ik vond het zelf prettig rijden, nadeel is dat schijnbaar veel waqens zwaarder zijn in werkelijkheid dan op papier en dan hang je als je op de weegbrug moet. Verder zijn reparaties wel vrij duur natuurlijk, tenzij je een handige papa hebt? Ook de wagens zelf zijn duur in aanschaf, je zit rond de prijs van een trailer voor een hele oude vrachtwagen. De leeftijd hoeft geen probleem te zijn, maar daar moet je ook wat geluk mee hebben.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:49

Het grootste nadeel van de vrachtwagentjes op klein rijbewijs is dat je bijna niets kan laden en ze zijn onwijs duur in vergelijking met vrachtwagentjes op groot rijbewijs van dezelfde grootte.

Ik dacht dat je met de gem. (hangt natuurlijk af van het gewicht van de vrachtauto, maar die zijn bijna allemaal even zwaar) 800 kg mag laden. Dat is 1 groot paard, of 2 kleine ponnies. Met 2 paarden achterin ga je dus al over je max. gewicht heen en heb je een probleem als ze je aanhouden.

Als je dus echt 2 paarden wil kunnen vervoeren zal je een trailer moeten nemen met sterke auto of een vrachtauto op groot rijbewijs.

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:55

Ook moet je als je vrachtwagen hebt, veel rijden, want als die lang stilstaan (vooral ouderen) gaat het motorisch niet goed komen.
Trailer heeft daarbij geen motor

Kaat_E

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 22:20

Ik heb een klein paard en een grote pony, dus dat zal qua gewicht nog wel meevallen.
Alvast bedankt!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:08

Kaat_E schreef:
Ik heb een klein paard en een grote pony, dus dat zal qua gewicht nog wel meevallen.
Alvast bedankt!

Maar dan hou je het niet onder de 800 kg hoor! Dus als je een kleine vrachtwagen wil, eerst precies uitzoeken hoeveel je mag laden en hoeveel je paarden wegen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:14

Sjonniej, bij die van mij mocht je 1200 kilo laden, dat is met een paard en een pony nog wel te doen, tenzij het van die kastelen zijn

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 08:17

Wij hebben ook met dit 'dilemma' gezeten, en uiteindelijk toch gekozen voor een auto met trailer.
Ik vond het zonde om een vrachtwagen te kopen die het grootste deel van het jaar stilstaat en waar je toch wegenbelasting, verzekering e.d. voor moet betalen, ook al is het maar een zestig dagen kaart. Daarbij denk ik dat ik het met zestig dagen niet zal redden ( 1 x per week op les, wedstrijden ), dus dan moet je alsnog volle bak betalen, en dat is duur!
Een trailer is in dat opzicht goedkoper, en je e-rijbewijs heb je er dan ook wel snel uit ( bovendien houd je dat toch, kan weer andere voordelen hebben, ook buiten de paarden ). Ik ga binnenkort op voor mijn e, en dan mijn eigen trailer kopen!
Succes met je beslissing!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:19

Van mij krijg je alleen ernstig gekleurde ideeën (ik overweeg op dit moment een 10-tons vrachtwagen)
Echt veilig met een tweepaards rijden doe je alleen met een dikke 4x4 of een grote bus voor die trailer. 1700 - 1800kg leeg gewicht van de trekkende auto is absoluut het minimum om probleemloos te rijden. Veel koppel en motorvermogen zijn een ander vereiste.
Vrachtwagen op B-rijbewijs heeft als aandachtspunt het laadvermogen. Vuistregel voor laadvermogen is 1000kg per paard. Dat is inkl. mens, tuigage en overige benodigdheden. Dit is ruim geteld, mede afhankelijk van het paard.
Ander aandachtspunt is de staat waarin de auto verkeert. Daarbij is de prijs zeker niet voor elke beurs.
Vrachtwagen op groot rijbewijs biedt zeer lage vaste lasten. De kosten zijn zo laag dat het nauwelijks loont om een kwart-tarief aan te vragen. Ook de kosten voor onderhoud zijn nauwelijks duurder dan voor de auto's op klein rijbewijs.
Tot slot weet ik uit ervaring dat de "grote" vrachtwagens veel stabieler zijn dan de auto's op klein rijbewijs.

Ander punt: Hoe handig ben je?? Je koopt een wagen die de goede afmetingen heeft en bouwt die eigenhandig om. Daar zit vooral de winst...........

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:38

Daar heb je idd een interessant stuk tekst
Helaas is je groot rijbewijs weer zo ellendig om te halen!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:01

Urielle schreef:
Daar heb je idd een interessant stuk tekst
Helaas is je groot rijbewijs weer zo ellendig om te halen!

Probeer eens een proefles! Het is inderdaad niet goedkoop (wel rijbewijs wel?) maar de mensen die ik ken die een proefles namen, zijn allemaal doorgegaan..........
Oh ja, voor de rekenaars, kijk eens op www.belastingdienst.nl bij de motorrijtuigenbelasting (is even zoeken op de site) en vergelijk de tarieven voor vrachtwagens en bestelwagens.
Besef wel dat je boven de 12 ton MTM een eurovignet moet hebben, hetgeen tot 1000 euro per jaar extra kan kosten.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:16

Eerst staat het E-rijbewijs op het program
De C moet er ooit nog wel komen maar daar moet ik dan weer een theorie bij halen enzo, dat vind ik de vervelende kant eraan.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:31

Urielle schreef:
Eerst staat het E-rijbewijs op het program
De C moet er ooit nog wel komen maar daar moet ik dan weer een theorie bij halen enzo, dat vind ik de vervelende kant eraan.

Is dat serieus?? Bedenk dat als je C-E haalt, je automatisch B-E hebt. Als je echt binnen afzienbare tijd dit overweegt, nam ik die route. Doe je voordeel.........

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:18

Bedankt voor de tip, ik ga er nog even over nadenken. De fokker waar ik voor rij heeft nl. ook een 4-paards vrachtwagen staan dus als ik die mee mag nemen, is het geen probleem om even te wachten op mijn E.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:01

Urielle schreef:
Bedankt voor de tip, ik ga er nog even over nadenken. De fokker waar ik voor rij heeft nl. ook een 4-paards vrachtwagen staan dus als ik die mee mag nemen, is het geen probleem om even te wachten op mijn E.

Besef wel dat je na zo'n vrachtwagen volledig verpest bent Ben je daar een paar keer mee weggeweest, dan is al het andere voor stumpers

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:13

Wij hebben ook een kleine vrachtwagen voor een B-rijbewijs en daar mag tussen de 700 en 800kg geladen worden, ik vind een groot voordeel dat je lekker droog binnen kan omkleden en opzadelen enz.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:17

Ik ben ook heel blij met mijn B-rijbewijs vrachtwagen (ik zou nog blijer zijn als ik hem weer kon gebruiken ). Maar ik denk eigenlijk dat het me weinig uitmaakt hoor, vrachtwagen of trailer. Als ik een auto had die een trailer kon trekken, had ik die ws aangeschaft ipv een wagen.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:55

xjessx schreef:
Wij hebben ook een kleine vrachtwagen voor een B-rijbewijs en daar mag tussen de 700 en 800kg geladen worden, ik vind een groot voordeel dat je lekker droog binnen kan omkleden en opzadelen enz.

Dat heb ik dus tegen die kleine wagens, 800kg geeft een behoorlijk risico op overbelading. Mijn bus heeft 2200kg laadvermogen (5600kg MTM) en die capaciteit heb ik hard nodig met twee paarden en alle zooi voor een weekend. Ik hanteer niet zonder reden 1000kg per paard all-in.

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:05

Een meisje bij mij op stal heeft ook een klein vrachtwagentje. Zei mag met B rijbewijs ook maar 1 paard erin hebben, anders word het te zwaar idd.
Het lijkt mij wel ideaal zo'n klein vrachtwagentje, dat gedoe met die trailers altijd.. Maar als je een beetje een nieuwe wilt zijn ze behoorlijk duur volgens mij.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:43

'ikke', nog even een vraagje over de C-vrachtwagens he: wat betaal je zo ongeveer voor een vrachtwagen voor 3 a 4 paarden die nog in goede staat is? Wij zijn nl. zelf niet handig dus willen niet gelijk met reparaties beginnen want dan zijn we het bespaarde geld kwijt in de garage

Dickie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:06

Ook met kleine vrachtwagentjes snap ik niet dat sommigen er alles aan doen om maar zonder E te blijven rijden. Ik vond B-E echt goed te doen, in 2 dagen gehaald, je leert wat bij en dan mag je tenminste wat. Ook zijn veel van die B-vrachtwagentjes zo ieniemienie dat een B-E vrachtwagentje me toch een stuk fijner lijkt.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:15

Urielle schreef:
'ikke', nog even een vraagje over de C-vrachtwagens he: wat betaal je zo ongeveer voor een vrachtwagen voor 3 a 4 paarden die nog in goede staat is? Wij zijn nl. zelf niet handig dus willen niet gelijk met reparaties beginnen want dan zijn we het bespaarde geld kwijt in de garage

Ik weet hier in de buurt een redelijke te staan voor 12.000 euro. it is een compleet ingerichte wagen, 1988, 18 ton MTM, 900.000km gelopen, en de cabine heeft wat aandacht nodig, maar is niet rot. Bedenk wel dat voor deze wagen een eurovignet nodig is (boven 12 ton MTM).
Kijk eens rond op www.trucks.nl dan krijg je een redelijk beeld van wat er te koop is en wat ze vragen.
Ik kies ervoor om een bakwagen te kopen en die zelf om te bouwen. Je hebt dan de keuze in hoe luxe of simpel je het wilt, je hebt veel meer keuze in motorvermogen (ik EIS 20-22pk per ton MTM) en in de afmetingen. Je koopt een nette wagen uit 2e helft 90 voor 15.000 - 18.000 euro, incl de BTW (let op, de genoemde prijzen zijn vrijwel altijd ex de BTW).
Persoonlijk zoek ik op 10 ton MTM, minimaal 200pk en een bak van 6 - 7 meter lang, 2,20mtr hoog. Let hierop, ik ben al een aantal keren leuke wagens tegen gekomen die dan maar 1,95m hoog waren, dat kan echt alleen met kleine pony's.

Dickie: B-E vrachtwagentjes?? Wat is dat voor gedachtekronkel.....?

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:10

Ik ken ook geemn B-E vrachtwagens ?

Mijn vrachtwagen is ruim genoeg voor 1 paard hoor , ik hoef daar echt geen E voor te hebben .

Dickie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:27

Oh is dat een gedachtenkronkel?

Ik dacht dat er kleine dure 2-paards-vrachtwagentjes zijn waar je met alleen B in mag rijden en ietsje grotere waar je dan wel E voor nodig hebt ivm laadvermogen. Maar ik geloof dat ik de kronkel al zie Toch staat me daar echt iets van bij. Zou het misschien zijn dat ze bij Anemone van die kleine hadden waar je dan wel met B 2 paarden in mag laden?