heel erg bang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoVeYouH

heel erg bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 20:27

heej
mijn paard is heeel erg bang voor paraplus
als ik we buiten aan het rijden zijn en ze ziet er 1 dan gaan we echt vliegen en ziet ze niks meer geen auto niks
durf soms met regen niet eens meer te gaan rijden
gebeuren nog eens grootste ongelukken ze draait zich namelijk om en galopeert weg
kan iemand me Alsjeblieft helpen weet echt niet wat ik moet doen,,

Bokkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:34

in de bak los laten en wat met paraplu's klappen bijvoorbeeld ?

cloaca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:23

voorzichtig laten wennen aan een dichte paraplu.... stukje open doen.... langzaam er aan laten wennen

LoVeYouH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:09

ik had haar vndaag vast en stond 5 meter verder met paraplu en ze heeft me hele ketting kapot getrokken ze zat gwn op dr kont.. zo bang is ze ervoor

LoVeYouH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:09

ze is in staat als ze heel bang is over de bakrand heen te springen

leOnie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:12

heeft ze er nare evaringen mee gehad?

leOnie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:13

da's niet zo fijn, misschien gewoon een paar keer langs lopen met paraplu vlak naast je, wel dicht geklapt, paar dagen volhouden, dan iets minder ver van je lichaam af, etc. is maar een tip

AikePeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:19

wat je juist niet moet doen is dus haar vast houden!
Je moet haar de ruimte geven.
Gewoon idd in de bak bijvoorbeeld haar los laten en gewoon met een dichte paraplu gaan staan.
Probeer haar gewoon met je stem te lokken en haar te laten ruiken aan de paraplu. Ze moet de paraplu uit zichzelf aanraken dus niet dwingen zodra ze hem een keer heeft aangerakt en ziet dat er niks aan de hand is zal je steeds een stukje verder kunnen.
Maar overhaast het dus niet. Je moet het niet binnen twee weken opgelost hebben. En overdrijf ook niet ga nou niet gelijk iedere dag daar met een paraplu staan, dan gaat ze jou daar straks mee in verband brengen.
sUCCES

LoVeYouH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:22

nare ervaringen weet ik verder niet. niet bij mij iig
bedankt voor jullie tips ga het zeker proberen

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:29

Als ze op eten gericht is dan leg je er brokken naast/in, dat kun je uitbouwen. Maar alvast 1 tip:mocht je er nu eentje tegenkomen...ga er zelf niet naar kijken, maar kijk weg, en ontspan...

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 07:35

Pauline schreef:
Als ze op eten gericht is dan leg je er brokken naast/in, dat kun je uitbouwen. Maar alvast 1 tip:mocht je er nu eentje tegenkomen...ga er zelf niet naar kijken, maar kijk weg, en ontspan...

oke dit is percies wat ik wou zeggen.. haha...
succes ermee, en het belangrijkste is dat jij er rustig bij blijft..

ikke

Re: heel erg bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:42

Hhmmm, als je paard veel vertrouwen in je heeft, dan kun je met een plu de bak in gaan, anders niet.
Wat minder risicovol is: leg een paraplu ergens bij de bakrand, laat je pony los in de bak en doe vervolgens helemaal niks. Paarden zijn nieuwsgierig en uiteindelijk zal ze naar die plu toegaan, zeker als er eten bij ligt. Laat het je paard zelf oplossen, dat geeft de grootste kans op blijvend effect.
Indien ze de plu negeert, ga dan wat grondwerk doen. Werkt steeds rustig naar die plu toe, zonder er zelf specifiek op te letten of naar te kijken.
Verwacht geen resultaat in een sessie, dit kost je een paar weken, maar het werkt uiteindelijk wel.

beau_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:46

ikke schreef:
Hhmmm, als je paard veel vertrouwen in je heeft, dan kun je met een plu de bak in gaan, anders niet.
Wat minder risicovol is: leg een paraplu ergens bij de bakrand, laat je pony los in de bak en doe vervolgens helemaal niks. Paarden zijn nieuwsgierig en uiteindelijk zal ze naar die plu toegaan, zeker als er eten bij ligt. Laat het je paard zelf oplossen, dat geeft de grootste kans op blijvend effect.
Indien ze de plu negeert, ga dan wat grondwerk doen. Werkt steeds rustig naar die plu toe, zonder er zelf specifiek op te letten of naar te kijken.
Verwacht geen resultaat in een sessie, dit kost je een paar weken, maar het werkt uiteindelijk wel.

jah idd, en dan steeds een andere paraplu gebruiken, en daarna loop je eens langs de bak met een paraplu, en als het goed gaat, dan vraag je of iemand anders (als jij in de bak aan het rijden ben) eens wil langslopen met een paraplu.
succes!

ArabStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:18

bokkiej schreef:
in de bak los laten en wat met paraplu's klappen bijvoorbeeld ?

Lijkt me niet zo'n goed idee. Als ze er zó vreselijk bang voor is dat ze haar ketting kapot trekt als iemand op 5 mtr. afstand met een paraplu staat denk ik dat ze in paniek misschien nog wel dwars door de bakrand heen breekt als ze los in de bak loopt en je met een paraplu gaat klappen...
Ik ben het met 'ikke' eens, leg gewoon eens een paraplu in de bak en laat haar zelf eerst maar eens op onderzoek uitgaan en het ding bekijken en besnuffelen.
Daarna rustig opbouwen met jezelf erbij, ga eens wandelen met haar in de bak als je de paraplu alleen maar vasthoudt. Steeds een stapje verder, daarna zachtjes over haar lijf aaien en op het laatst pas een keer de paraplu op en dicht doen. Dat pas doen als ze er niet meer bang voor is en vertrouwen in de paraplu heeft. Als je dit consequent, regelmatig en met rust doet weet ik zeker dat ze over haar angst heen komt.

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:05

zoals de meeste al zeggen:
Los laten in de bak of mssn in de wei en een paraplu in het midden leggen met wat brokjes of iets wat ze lekker vind en dan dat volhouden tot ze er met gemak naar toe loopt. De plu dan steeds iets openen als ze de plu open helemaal aan kan kun je hem laten bewegen en met de plu je pony aanraken en misschien meerder plu's in de bak/wei leggen... gewoon opbouwen en rustig aan doen. niet te snel beginnen met het open klappen beginnen als ze nog niet helemaal gewend is aan de dichtgeklpate gewoon lekker de tijd nemen!
Heel veel succes

LoVeYouH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 18:24

bedankt hopen dat ik in de tijd dat k het oefen maar niet gaat regenen,,

lottehaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:29

idd zoals anderen al zeiden,
los laten in de bak met een paraplu en wat brokjes erom heen.

LoVeYouH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 19:51

nou ik zal even vertellen hoe ik het nu heb gedaan/ga doen

ik had ze in het land staan en had paraplu aan een paal vast gemaakt en die neergezet maar ze durfde er allebij niet bij te komen bleven maar aan 1 kant staan vandaag heb ik de paraplu met stok op de grond gelegd en brokjes erom heen en die ene van me die is niet bang voor paraplus dus die begon te eten terwijl die andere die bang is de baas is dus die wou ook de brokjes heel onzeker ging ze naar de paraplu en uiteindlijk heeft ze er zelfs even aan gesnuffeld. toen had ik em langs de bakrand gezet en ze ging er na een paar keer wegrennen langs heen en toen ben ik maar gestopt. vanavond nam ik ze uit het land voor naar stal te doen kwam ik langs die paal met paraplu en ze liep er gewoon langs heen dus dat heb ik nog paar keer langs heen gelopen dus het gaat goed
bedankt voor jullie tips
ik ga zo door

Jacqueline4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:16

oefenen en oefenen en heel veel geduld hebben. Laat het paard merken dat er niets is om je bang te maken maar doe dit stapje voor stapje als ze uiteindelijk genoeg vertrouwen heeft in jou dan zal de paraplu ook geen probleem meer zijn. Maar een paard is natuurlijk wel zo slim dat als hij bij jou al een aarzeling voelt dat hij dat direct oppikt en denkt hier moet ik dus angstig voor zijn. Kijk eens of je zelf verstrakt of onrustig wordt als je met hem bezig bent. succes

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 18:21

Mischien is het een idee om een paraplu een dag of een nacht voor haar stal te hangen? Mijn vriend speeld graag polo, zijn paard was als de dood voor die polosticks, heeft hij er 1 in zijn stal gehangen zodat hij eraan kan wennen, daarna was er niets meer aan de hand.

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:59

Ik zou haar samen met een paard die heel nieuwsgierig en niet snel bang is of een die niks maakt van een paraplu los zetten in de bak en dan een uitgeklapte paraplu neer leggen. Een nieuwsgierig paard loopt er direct op af om te gaan kijken best kans dat jou paard dat ook wat dapperder wordt en achter het andere paard aangaat (het zijn natuurlijk kudde dieren). Een paard dat er niks van maakt gaat er waarschijnlijk ook niet naar kijken mar die raakt ook niet in paniek zo ziet jouw paardje weer dat er niks is om bang van te zijn. Ik zou proberen om het kudde en natuurlijk instinkt in jouw voordeel te gebruiken. Ik zou wel eerst beginnen met een kleine paraplu en later kan je dat weer gaan uitbouwen. Leg de paraplu dan wel helemaal aan de andere kant van de bak zodat ze de paraplu zelf kan gaan opzoeken en het niet meteen op een lopen zet

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:01

zet haar in de bak, of leg in het weiland een paraplu neer, uit nieuwsgierigheid gaat ze er vanzelf aan snuffelen... en zal ze er wel aan wennen

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:03

@ Marcella-a: Dat vindt ik ook een goede, en kan best wel eens de oplossing zijn.

@ LoveYouh: Rij je nooit met andere paarden buiten? mischien is het aand e hand van de tip van Marcella een idee om met een parapluproof paard samen naar buiten te gaan?

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:15

Marcella_e schreef:
Ik zou haar samen met een paard die heel nieuwsgierig en niet snel bang is of een die niks maakt van een paraplu los zetten in de bak en dan een uitgeklapte paraplu neer leggen. Een nieuwsgierig paard loopt er direct op af om te gaan kijken best kans dat jou paard dat ook wat dapperder wordt en achter het andere paard aangaat (het zijn natuurlijk kudde dieren). Een paard dat er niks van maakt gaat er waarschijnlijk ook niet naar kijken mar die raakt ook niet in paniek zo ziet jouw paardje weer dat er niks is om bang van te zijn. Ik zou proberen om het kudde en natuurlijk instinkt in jouw voordeel te gebruiken. Ik zou wel eerst beginnen met een kleine paraplu en later kan je dat weer gaan uitbouwen. Leg de paraplu dan wel helemaal aan de andere kant van de bak zodat ze de paraplu zelf kan gaan opzoeken en het niet meteen op een lopen zet

idd, mee eens

Livado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 23:06

LoVeYouH schreef:
nou ik zal even vertellen hoe ik het nu heb gedaan/ga doen

ik had ze in het land staan en had paraplu aan een paal vast gemaakt en die neergezet maar ze durfde er allebij niet bij te komen bleven maar aan 1 kant staan vandaag heb ik de paraplu met stok op de grond gelegd en brokjes erom heen en die ene van me die is niet bang voor paraplus dus die begon te eten terwijl die andere die bang is de baas is dus die wou ook de brokjes heel onzeker ging ze naar de paraplu en uiteindlijk heeft ze er zelfs even aan gesnuffeld. toen had ik em langs de bakrand gezet en ze ging er na een paar keer wegrennen langs heen en toen ben ik maar gestopt. vanavond nam ik ze uit het land voor naar stal te doen kwam ik langs die paal met paraplu en ze liep er gewoon langs heen dus dat heb ik nog paar keer langs heen gelopen dus het gaat goed
bedankt voor jullie tips
ik ga zo door

Heel fijn dat het al beter gaat ! Gewoon lekker blijven oefenen.
Zorgen dat ze regelmatig zo met paraplu's in aanraking komt !
Hopelijk is het probleem snel opgelost