Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Pauline schreef:Als ze op eten gericht is dan leg je er brokken naast/in, dat kun je uitbouwen. Maar alvast 1 tip:mocht je er nu eentje tegenkomen...ga er zelf niet naar kijken, maar kijk weg, en ontspan...
ikke schreef:Hhmmm, als je paard veel vertrouwen in je heeft, dan kun je met een plu de bak in gaan, anders niet.
Wat minder risicovol is: leg een paraplu ergens bij de bakrand, laat je pony los in de bak en doe vervolgens helemaal niks. Paarden zijn nieuwsgierig en uiteindelijk zal ze naar die plu toegaan, zeker als er eten bij ligt. Laat het je paard zelf oplossen, dat geeft de grootste kans op blijvend effect.
Indien ze de plu negeert, ga dan wat grondwerk doen. Werkt steeds rustig naar die plu toe, zonder er zelf specifiek op te letten of naar te kijken.
Verwacht geen resultaat in een sessie, dit kost je een paar weken, maar het werkt uiteindelijk wel.
bokkiej schreef:in de bak los laten en wat met paraplu's klappen bijvoorbeeld ?
Marcella_e schreef:Ik zou haar samen met een paard die heel nieuwsgierig en niet snel bang is of een die niks maakt van een paraplu los zetten in de bak en dan een uitgeklapte paraplu neer leggen. Een nieuwsgierig paard loopt er direct op af om te gaan kijken best kans dat jou paard dat ook wat dapperder wordt en achter het andere paard aangaat (het zijn natuurlijk kudde dieren). Een paard dat er niks van maakt gaat er waarschijnlijk ook niet naar kijken mar die raakt ook niet in paniek zo ziet jouw paardje weer dat er niks is om bang van te zijn. Ik zou proberen om het kudde en natuurlijk instinkt in jouw voordeel te gebruiken. Ik zou wel eerst beginnen met een kleine paraplu en later kan je dat weer gaan uitbouwen. Leg de paraplu dan wel helemaal aan de andere kant van de bak zodat ze de paraplu zelf kan gaan opzoeken en het niet meteen op een lopen zet
LoVeYouH schreef:nou ik zal even vertellen hoe ik het nu heb gedaan/ga doen
ik had ze in het land staan en had paraplu aan een paal vast gemaakt en die neergezet maar ze durfde er allebij niet bij te komen bleven maar aan 1 kant staan vandaag heb ik de paraplu met stok op de grond gelegd en brokjes erom heen en die ene van me die is niet bang voor paraplus dus die begon te eten terwijl die andere die bang is de baas is dus die wou ook de brokjes heel onzeker ging ze naar de paraplu en uiteindlijk heeft ze er zelfs even aan gesnuffeld. toen had ik em langs de bakrand gezet en ze ging er na een paar keer wegrennen langs heen en toen ben ik maar gestopt. vanavond nam ik ze uit het land voor naar stal te doen kwam ik langs die paal met paraplu en ze liep er gewoon langs heen dus dat heb ik nog paar keer langs heen gelopen dus het gaat goed
bedankt voor jullie tips
ik ga zo door