Ervaring terugkeuren 2-paards trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ervaring terugkeuren 2-paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:28

Nu we er eindelijk uitzijn dat ik officieel niet mag rijden met onze auto ZONDER E rijbewijs, zijn we op wat nieuwe opties gekomen, of de 2-paards trailer inruilen voor een 1,5 paards trailer (wat ik eigenlijk helemaal niet wil!) mijn E-rijbewijs halen, of de trailer terug laten keuren op goed gewicht, zodat ik er wel zonder E mee kan rijden.

Ik vond een oud PB-tje van Christa terug waar ze het me 1 en ander in uitlegde, en ook over het terug keuren van haar trailer.

Het verhaal zit zo :
Onze auto (Suzuki, Grand Vitara Cabrio, 1.6) weegt zelf zo'n 1185 kgs. Het laadvermogen van de trailer is 1380 kgs, dit betekend dus dat ik absoluut geen 2 paarden mag trekken, omdat mijn belading dan zwaarder is dan mijn auto. Nu ben ik nooit van plan om 2 paarden te trekken met die wagen, maar goed zo is het regeltje nu eenmaal, en gaan ze altijd uit van die 1380 kgs.

Nu begreep ik uit het Pb'tje dat je je trailer ook kan laten terug keuren op een gewicht lager dan je auto gewicht. Dus stel de trailer + paard erin weegt minder dan mijn auto zelf, kan ik hem terug laten keuren. Dit moet dan op een weeg brug gebeuren. Onze trailer weegt zelf 680 kgs, en wat zou mijn paard wegen? Ruin, 1.61, vrij fors. Laten we uitgaan van ongeveer 500 tot 600 kgs, dan zou ik precies (uitgaand van 600 kgs) uitkomen op 1180 kgs, en zou ik hem dus "officieel" mogen trekken, en komt hij ook nog eens onder de 3500 kgs. ALS ik het tenminste goed berekend heb.

Hebben meer mensen ervaring met een 2-paards trailer terug laten keuren, en hoeveel kgs is hij dan terug gekeurd? Waar hebben jullie trailer+paard laten wegen en wat waren jullie kwijt?

Alvast bedankt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:05

Niemand?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:08

de trailer weegt 700 kg
je paard 600
dat is 1300 kg
Wat mag je auto trekken? (inlegvel)

Urielle

Berichten: 50120
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:16

volgens autotrader mag de auto trekken:
geremde aanhanger - 1600 kg en een kogeldruk van 75

(bemoei me er even mee, omdat ik het wel interessant vind )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:18

Ik zit fout, wat de auto mag trekken geld alleen bij E

Nu mag hij alleen trekken wat hij zelf zwaar is
1185 dus

Dus dat ga je niet redden met een 2 paards traler.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:56

Dat is dus de hele clue, daarom willen we hem terug laten keuren tot 1180. De auto mag de trailer makkelijk trekken met 1 paard erin, niet met 2 paarden, dus wanneer je de trailer laat terugkeuren tot 1180 kgs, mag je hem wel "officieel" trekken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:00

Als ik het dan goed bereken mag er nog maar een paard in van 500 KG.
Dat ga je verwacht ik niet redden

(en sommige trailers zijn zwaarder dan erop papier staat)

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:02

680 kg + 600 kg is al 1280 kg en geen 1180 kg

Edit: is het niet veel makkelijker om een E rijbewijs te halen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:07

De jeep mag 1600 kgs trekken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:08

Lermy schreef:
680 kg + 600 kg is al 1280 kg en geen 1180 kg

Edit: is het niet veel makkelijker om een E rijbewijs te halen?


Nee, waarom als je voor 50 euro een 2-paardstrailer kan terug laten keuren. aangezien ik altijd maar met 1 paard rijd. Is toch altijd makkelijker dan een E-rijbewijs halen? Zoveel kgs hoeft hij niet terug gekeurd te worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:11

Met E ben je overal vanaf.
Dan is het gewoon wat je er daadwerkelijk achter hebt hangen dat telt.
Dus die 1280 kg. En geld ineens wat er op het inlegvel staat

Want jij red het niet met dat terug keuren.
met een 1,5 paards misschien net, omdat die 100 kg minder wegen.

Wij hebben onze 1,5 paards ook terug laten keuren (al heeft Marco ondertussen E)
die weegt 580 kg (voor het gemak ff 600)
Paard weegt 600 kg.
en ons jeepje weegt 1210 kg.

Dus dat kan allemaal net.

maar met een 2 paards zouden wij het ook niet halen.

Verder weet ik niet of ze dat terugkeuren bij een 2 paards zo makkelijk doen, omdat jij wel kunt zeggen dat je altijd maar 1 paard laad, maar gerlooft de rdw dat ook?

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:16

Je mag toch niet (met B rijbewijs) boven het gewicht van de trekkende auto uitkomen?
Dat zou betekenen dat je niet meer mag laden dan 500 kg.
Mijn merrie van 1.63 is 625 kg. Ik ben bang dat je dat niet gaat halen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:59

Het gewicht van de auto is 1185 kgs geen 500 kgs!

Urielle

Berichten: 50120
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:11

1185 kg - 680 kg = 505 kilo

als ik het goed begrepen heb.

Urielle

Berichten: 50120
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:36


Krijtje
Berichten: 4119
Geregistreerd: 06-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:05

Wij hebben dit gedaan bij onze 1,5 paards
Auto mag 1100, trailer was maximaal 1300, dus hebben we de trailer laten terugkeuren naar 1100 kg
Ledig gewicht van de trailer is 540 en mijn paardje weegt 500, gaat dus prima

Waratje
Berichten: 10180
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Ervaring terugkeuren 2-paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:09

Ga nou maar gewoon je E halen, er is sprake van dat de regels gaan veranderen en wat je al hebt, nemen ze gewoonlijk niet meer af. Wat ik er van heb begrepen is dat je sowieso niet meer met alleen B een trailer zal kunnen trekken, maar alleen nog een klein aanhangertje.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:10

Hoe groot is je paard Alina, want bijna geen 1 paard weegt maar 500 KG

Krijtje
Berichten: 4119
Geregistreerd: 06-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:12

Lermy schreef:
Mijn merrie van 1.63 is 625 kg. Ik ben bang dat je dat niet gaat halen.


Wat heb je dan een enorme merrie, mijn ruin is ook 1.63 en weegt 500 kg
Even trailer mee naar de weegbrug, trailer met paard er op en trailer zonder paard erop, dan weet je exact wat alles weegt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:13

Afbeelding

Krijtje
Berichten: 4119
Geregistreerd: 06-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:13

Jawel RK, het gewicht van paarden wordt vaak zo walgelijk overschat...

Gewoon op de manier zoals ik hierboven zei...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:16

Dat heb ik gedaan
Maar mijn kwpn-ertje met ranke pootjes, hoefjes maat pony zat toch echt aan de bijna 600 kg en was toen in top vorm
Nu weet ik zeker dat hij heeeel ruim boven die 600 zit.

Ik vind dat ze dus juist vaak onderschat worden qua gewicht

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:21

Alina schreef:
Lermy schreef:
Mijn merrie van 1.63 is 625 kg. Ik ben bang dat je dat niet gaat halen.


Wat heb je dan een enorme merrie, mijn ruin is ook 1.63 en weegt 500 kg
Even trailer mee naar de weegbrug, trailer met paard er op en trailer zonder paard erop, dan weet je exact wat alles weegt


Dat gaan we dus ook doen, de hele combinatie op de weegbrug zetten. Maar ik heb geen zin om 600 euro aan een E-rijbewijs uit te moeten geven als de regels dalijk versoepeld worden, dan betaal ik liever 50 euro om mijn trailer 100 tot 200 kgs terug te keuren. Rijden met de trailer kan ik sowieso wel. De auto mag de trailer makkelijk met 1 paard trekken, maar officieel niet, omdat het een 2-paards is, en de uitgaan dat er ook daadwerkelijk 2 paarden instaan. Wat dus nooit het geval zal zijn.


Gewicht van auto en caravan

De Suzuki Grand Vitara 3-drs. - 1.6 16v mag 1600 kg trekken als maximaal trekgewicht. Op het kenteken (of aanvullingsblad) staat dit gewicht vermeld. Staat er een ander gewicht dan wij opgeven dan is bepalend dat wat op het kenteken staat! Controleer dat dus voordat u op stap gaat.

Het beladen gewicht van de Paardentrailer is 550 kg minder dan het maximaal toegestaan trekgewicht dus wettelijk is het rijden met deze combinatie geen probleem. Heeft u alleen een B-rijbewijs let dan wel even goed op of u ook met deze combinatie mag rijden!

Om na te gaan of u met een B rijbewijs met deze combinatie mag rijden, zijn de gewichten die op het kentekengewicht staan bepalend. Het maximaal toelaatbaar gewicht van de Paardentrailer mag niet meer zijn dat het leeggewicht van de Suzuki. Tevens mag het maximaal toelaatbaar gewicht van de Paardentrailer plus het maximaal toelaatbaar gewicht van de Suzuki (zie het typeplaatje of het instructieboekje) niet meer zijn dan 3500 kg.

Gewichtsverhouding

De gewichtsverhouding tussen auto en caravan is mede bepalend voor de stabiliteit en het rijcomfort. Hoe zwaarder de auto, en hoe lichter de caravan, hoe beter. De gewichtsverhouding is echter zeer belangrijk als de caravan zou gaan slingeren. Een zware auto (t.o.v. de caravan) heeft in dergelijke situaties namelijk meer overwicht om de caravan in het gareel te houden. Onder critische omstandigheden is de gwichtsverhouding dus een belangrijk punt!

Normen

Voor deze gewichtverhouding hanteren diverse instanties normen. De ANWB hanteert de norm dat het gewicht van de caravan niet meer moet zijn dan zo'n 75% van het gewicht van de auto.

65%


1050 kg 1370 kg



De gewichtsverhouding wordt uitgedrukt in een gemiddelde tussen de lege Suzuki en Paardentrailer en dezelfde combinatie in beladen toestand. De gewichtverhouding heeft een percentage van 65% en daarmee geven we aan dat, deze auto en caravan - bij zorgvuldige belading uiteraard - een goed bij elkaar passende combinatie vormen.

In Engeland en Duitsland worden andere normen gehanteerd. De Engelsen hanteren heel strikt de norm dat het beladen gewicht van de caravan niet meer moet zijn dan 85% van het rijkaar gewicht (dus inclusief brandstof) van de auto. Zou de bestuurder heel veel ervaring hebben dan is een percentage van 100% nog acceptabel. In Duitsland is (naast een aantal andere eisen) om voor een 100 km/u vergunning in aanmerking te komen, de norm dat de geladen aanhanger (maximaal toegestaan gewicht) niet meer is dan het leeggewicht van de auto.

Caravan belading

De Paardentrailer weegt met belading zo'n 1050 kg. Hoewel de wijze van belading belangrijker is dan de feitelijke kogeldruk adviseren we bij een dergelijk caravangewicht een kogedruk van zo'n 60 kg. De maximale kogeldruk van de Suzuki is 75 kg dus kunt u tenminste het advies gewicht aanhouden.

--------------------------------------------------------------------------------

Prestaties
Samenvattend zijn de prestaties op de vlakke weg van de Suzuki met een Paardentrailer:
Op de vlakke weg kunt u goed met het normale verkeer meekomen,

waarbij de hoogste versnelling goed bruikbaar zal zijn.

De maximale snelheid in de 4e is 127 km/u en in de 5e versnelling 116 km/u. Onder ongunstige omstandigheden is dat 102 km/u (tegenwind) en 96 km/u (helling).

96

Luchtweerstand is een belangrijke factor bij hogere snelheden. Stroomlijn (Cw) in combinatie met de breedte x hoogte zijn dé beperkers van de topsnelheid - niet het gewicht! De kracht in een lagere versnelling is vaak hoger. De motor maakt dan wel meer toeren en dat kán storend zijn. De absolute topsnelheid is natuurlijk niet zo interessant - zeker niet als de acceleratie om die te bereiken wel eens lang kan duren. Hij kan wel een indruk geven of er bij een bepaalde kruissnelheid nog wat kracht over is, want plankgas rijden is niet verstandig…

De maximale snelheid is echter sterk afhankelijk van de stroomlijn van de combinatie en die is lastig goed in te schatten. In de berekening houden we rekening met de vorm van de auto en caravan en gaan we uit dat de stroomlijn van de caravan gemiddeld is. Er zijn royale afrondingen (straal van meer dan 15 cm) aan de voorkant bij de disselbak maar ter hoogte van het dak is geen afronding aan de voorkant. Deze vorm komt overeen met de meeste moderne caravans.
Zeker zo belangrijk is ook het frontaal oppervlak. Een smallere en/of lagere caravan geeft betere prestaties

De maximale topsnelheid van deze combinatie bedraagt bij volgas en windstil weer 127 km/u in de 4e versnelling. Dergelijke snelheden zijn lang niet altijd verstandig om te rijden. U moet dit vooral zien als de reserve die u kunt aanspreken als u bijvoorbeeld tegenwind hebt of bergop moet rijden. De topsnelheid die u kunt bereiken beoordelen we dan ook met goed.

Belangrijker voor het comfort is de maximale snelheid in de hoogste versnelling. In dit geval bedraagt die 116 km/u en dat beoordelen we met goed.
De hoeveelheid gas die u moet geven om 80 km/u te kunnen rijden kunnen we uitdrukken in een percentage van de hoeveelheid vermogen die u ter beschikking heeft. Is het percentage hoger dan bijvoorbeeld 90% vraagt u een flinke belasting van de motor die niet aan te raden is om langdurig vol te houden.


Houden we rekening met het feit dat de meeste mensen een hekel hebben om langdurig met hoge toerentallen te rijden en ver door te trekken in de versnellingen dan zijn de snelheden natuurlijk iets anders. Gaan we er van uit dat u niet verder doortrekt dan tot maximaal 4160 toeren per minuut dan krijgen we de volgende resultaten.

Bij een snelheid van 80 km/m maakt de motor 2597 toeren in de 5e versnelling. De Suzuki heeft dan een vermogen van 43 Kw terwijl om de totale rijweerstand te overwinnen 28 Kw benodigd is (op de vlakke weg zonder tegenwind).

Bij een snelheid van 80 km/u is onder gunstige omstandigheden de hoogste versnelling te gebruiken. Komt u bijvoorbeeld bij een brug of viaduct een helling tegen van meer dan 2% dan zult u moeten terugschakelen.
Ook in geval van tegenwind met een kracht van 5 (windsnelheid 30 km/u) is rijden in de 5e versnelling niet mogelijk en moet u terugschakelen.
Om de soeplesse aan te geven geven we de acceleratietijd in de 5e versnelling van 80 naar 90 km/u. Dit kost 13.4 seconden. In praktijk zal terugschakelen meestal verstandiger zijn.

Overigens is het helemaal niet erg als u niet de hoogste versnelling kunt gebruiken of regelmatig moet terug schakelen. De motor maakt allen iets meer lawaai. Landurig rijden in een lagere versnelling - dus met een wat hoger toerental - is overigens geheel niet schadelijk voor de motor.
Bij het zogenaamde Nieuwe Rijden wordt geadviseerd zo veel mogelijk in de hoogste versnelling te rijden. Met een caravan is dat lang niet altijd verstandig, en hoeft het ook niet zuiniger te zijn. Wanneer de motor wat gaat brommen en de gasvoet wisselend diep moet worden ingetrapt om op snelheid te blijven is het tijd voor een lagere versnelling en een wat hoger (lees efficiënter) toerental. Terugschakelen dus zodra u merkt dat extra gas geven geen effect heeft.

Cruise control is heel handig om een vooraf ingestelde snelheid vast te houden. Het nadeel is echter dat u niet in de gaten heeft hoeveel gas u geeft en ongemerkt zou het dus kunnen zijn dat u plankgas rijdt.


Acceleratie

Met name de acceleratietijden bij het inhalen geven een indicatie van de trekkracht en souplesse in de verschillende versnellingen. De acceleratietijden die gegeven worden bij het wegrijden zult u in de praktijk zelden halen omdat de tractie aan de wielen onvoldoende is (wielspin).

De auto kan het dus makkelijk aan, maar het papiertje van trailer moet alleen iets aangepast worden! Hetzelfde verhaal als met een 1,5 paards. Ik ken iemand die heeft zijn 2 paards 500 kgs terug laten keuren!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:22

Over gewicht gesproken, een arabiertje (toen nog in redelijk normale vorm) woog al 500 kgs!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:33

Hoe krijg je op die site het gewicht wat je laad in de trailer, hoger dan 400 kg.
Of ben ik het fout aan het doen

Daarom verwacht ik ook dat jou paard zeker 500 kg weegt.
En hij mag niet veel meer wegen dan die 500 kg