nieuwe proeven, 1x voorlezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diddlmouses

nieuwe proeven, 1x voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 21:47

Ik had vandaag wedtrijd en toen werd er gezegd dat er nu nog maar 1x voorgelezen mag worden, dus niet herhalen.
Eigenlijk geloof ik hier nix van, aangezien dat toch iets voor jezelf is lijkt mij.

Wie weet of dit klopt?
En dan niet, ik denk.. maar iemand die het echt zeker weet

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:49

Ik weet niet of dat officieel zo is maar gister was het bij ons thuiswedstrijd en heb geloof ik 10 mensen voorgelezen en niet anders dan normaal hoor! Dus gewoon 2 keer!..

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:50

Volgens mij is het enorme onzin

Al zitten sommige dingen wel zo vlug op elkaar dat het misschien weleens niet anders kan Maar niet mogen lijkt me zo uit de lucht getrokken

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:54

In onze regio zijn oa ik, mijn voorlezers en andere mensen er weleens op aangesproken door de jury, dat je niet alles 2 of meer keer mag voorlezen
werd als hulp van buitenaf oid gezien, iig vonden ze het steeds herhalen even slecht als ff sneaky zeggen dat iemand op het verkeerde been zit

of het echt niet mag weet ik nietm wel dat er dus meerdere juryleden hier en de regio het niet zo waarderen...
maar waarom dat weet ik niet

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:19

Lijkt me grote onzin Staat ook nergens en je mag er dus ook niet voor worden afgestraft, natuurlijk wel als je voorlezer tips en trucs aan het vertellen is, maar hoe vaak je een bepaald onderdeel voorleest zal ze een rotzorg moeten wezen
Ik denk trouwens niet dat mijn voorlezer het nu voor elkaar krijgt vaker te lezer (was eerst bere-goed in herhalen )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:43

Staat nergens in de regelementen en mag dus gewoon....
Gisteren heb ik heel wat mensen horen voorlezen (waaronder ik zelf) die het allemaal 2 keer zeiden, is niks over gezegd of vermeld!

Kabouterdans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:45

Anoniem schreef:
Staat nergens in de regelementen en mag dus gewoon....
Gisteren heb ik heel wat mensen horen voorlezen (waaronder ik zelf) die het allemaal 2 keer zeiden, is niks over gezegd of vermeld!

Ik stond gisteren vlakbij de jury auto (was buitenwedstrijd) en heb ook 2 keer geroepen, geen commentaar op gehad

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:50

ik heb gister ook wedstrijd gehad mijn voorlezer herhaalde ook maar er word niks over gezegt, ik zou ook geen reden kunnen bedenken waarom het niet zo mogen

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:48

Het mag inderdaad niet meer dan 1x worden voorgelezen sinds de invoering van de nieuwe proeven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:56

Tequiro schreef:
Het mag inderdaad niet meer dan 1x worden voorgelezen sinds de invoering van de nieuwe proeven.

Kun je mij dan vertellen waar dit in het reglement terug te vinden is? Ik heb me rot gezocht, maar kon het niet vinden namelijk.

Zelf vind ik 1 keer voorlezen trouwens wel een heel stuk relaxter.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:01

Volgens mij staat dat nergens. Er staat dat er t/m Z2 mag worden voorgelezen. (en bepaalde hogere proeven) Er staat nergens dat de voorlezer maar 1x mag lezen. Alleen als de ruiter uit t hoofd rijdt vanaf t begin, mag er niet ineens voorgelezen worden als de ruiter t niet meer weet.
Pag.29/30 in het nieuwe disciplinereglement dressuur.

Anoniem

Re: nieuwe proeven, 1x voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:08

Dat had ik inderdaad ook gevonden, maar er stond niets over het aantal keren dat er herhaald mocht worden.

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:13

Ik heb me ook rot gezocht hier naar, ik heb ook zulke dingen gehoord maar ik snap zowieso niet waarom dat niet zou mogen, vooral in de hogere klasses niet, weet je wat een rot zinnetjes dat allemaal zijn dat moet je dan allemaal onthouden

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:20

Artikel 101 - dressuurproeven

De officiële dressuurproeven worden jaarlijks aangeduid door de Algemene Vergadering. De deelnemer mag zijn persoonlijke voorlezer hebben, maar is het is wel te verstaan dat alleen de woorden van de officiële proef mogen gebruikt worden. Het voorlezen is een hulp, de ruiter wordt verondersteld zijn proef te kennen. Elke rubriek mag slechts éénmaal worden gelezen.

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:21

Voorlezen wordt gezien als hulpmiddel en de ruiter/amazone dient zijn proef te kennen. Vandaar deze regel.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:25

idd dat werd mij dus al gezegd met de oude proeven!
2x voorlezen werd gezien als overmatige hulp van buiten af...

dat je alleen exact mag lezen wat er staat wist ik niet, ken zat mensen die het wat aanpassen zodat het voor de voorlezer simpeler te lezen is

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:29

Oké dan weet ik dat ook weer dan ga ik zeker mn proeven 100x doornemen

j0rien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:54

Ik heb gisteren ook voorgelezen en ik herhaalde alle oefeningen gewoon een keer, dat deed iedereen gewoon. Werd helemaal niks over gezegd

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:55

De jury's zijn er niet allemaal zo streng dat ze daarop letten, maar je moet er maar net 1 treffen die er wel op let....

TisUnique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:57

Tequiro schreef:
Artikel 101 - dressuurproeven

De officiële dressuurproeven worden jaarlijks aangeduid door de Algemene Vergadering. De deelnemer mag zijn persoonlijke voorlezer hebben, maar is het is wel te verstaan dat alleen de woorden van de officiële proef mogen gebruikt worden. Het voorlezen is een hulp, de ruiter wordt verondersteld zijn proef te kennen. Elke rubriek mag slechts éénmaal worden gelezen.

Heel leuk gevonden, maar dit komt uit het reglement van de UDR, België dus! In het KNHS reglement is daar echt niets over te vinden hoor. Heb ik namelijk ook al eens naar gezocht n.a.v. een opmerking van een jury tegen een andere voorlezer hierover, niks kunnen vinden.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:04

Mijn vriend heeft gisteren ook voorgelezen en als het kon las hij het gewoon twee keer op en geen commentaar gehad. Het eerste proefje kon ik in principe wel uit mijn hoofd, maar ik vind het toch prettig om een back-up te hebben, de tweede had ik niet goed bestudeerd .

Mijn vriend leest trouwens voor volgens het NATO-alfabet en sommige oefeningen kan hij dan gewoonweg niet voor een 2de keer oplezen als ze snel achter elkaar zitten. Ik ben slechthorend vandaar dat hij niet voorleest met A, B, C, ...... maar met Alfa, Bravo, Charlie, ik kan de letters niet goed verstaan en uit elkaar houden met woorden heb ik daar geen last van .

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 22:09

@ Ziolette, dat zou ook wel wat voor mij zijn..ik kan dus nooit horen of ze nou bv M of F zegt, en dat is soms nogal lastig

J0sef1entje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:23

Ik heb afgelopen weekend geschreven op een onderlinge wedstrijd, met de nieuwe proeven (kheb er nòg een lam klauwtje van) En de jury vertelde mij dat twee keer voorlezen niet meer gewenst was. Waarschijnlijk vanwege de snelle opeenvolging van de verschillende oefeningen, want dat geeft idd een heel onrustig effect.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 06:38

Ik zie het in het regelement niet terug dat het niet mag. Er mag voorgelezen worden (aantal keer is niet vermeld) en je moet de proef letterlijk voorlezen. IIg niks toevoegen. Artikel 133 discipline regelement dressuur.

Netje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 06:49

J0sef1entje schreef:
Ik heb afgelopen weekend geschreven op een onderlinge wedstrijd, met de nieuwe proeven (kheb er nòg een lam klauwtje van) En de jury vertelde mij dat twee keer voorlezen niet meer gewenst was. Waarschijnlijk vanwege de snelle opeenvolging van de verschillende oefeningen, want dat geeft idd een heel onrustig effect.

Ben dan toch heel benieuwd waar dat op gebaseerd is, als het nergens in het boekje c.q. reglement staat ? Ik ben bij de voorlichtingsavond geweest van het KNHS over de nieuwe proeven en ook daar is er niets van gezegd. Volgens mij kun je zo'n regel niet ineens instellen, als het nergens vermeld staat.