gewicht paardentrailer..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_oud

gewicht paardentrailer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 12:08

haaj..

Ik had een vraagje.. binnenkort wil ik een keer met mijn paard naar het strand.. diegene die mij daarnaarte wil rijden heeft een auto die 1200 kg mag trekken.. nu is mijn vraag.. ??

wat is het gewicht van een 1- paardstrailer?

zou dit kunnen lukken..
Groetjes...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 14:05

VSW --> RUI.

Zie ook de FAQ hierbovenaan.

Overigens kan je met rijbewijs BE, ook met een tweepaardstrailer met 1 paard erin op stap, doe ik zelf ook, en onze auto kan 1200 trekken.

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 10:19

Maya schreef:
VSW --> RUI.

Zie ook de FAQ hierbovenaan.

Overigens kan je met rijbewijs BE, ook met een tweepaardstrailer met 1 paard erin op stap, doe ik zelf ook, en onze auto kan 1200 trekken.

Okee, en als je aangehouden wordt door de politie dan kan dit verder geen kwaad? volgens mij zit je dan wel over het maximum gewicht heen dat je auto kan trekken?! of niet.. ?

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:23

hangt volgens mij ook een beetje van het materiaal enzo van de trailer af? Ik denk dat het rond de 600 zit, maar weet het ook niet zeker hoor..

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:26

Mijn 2 -paardstrailer weegt 740 kilo.

Ligt wel aan het type, materiaal etc.
Moet je gewoon even op de papieren van de trailer kijken.
Wel kijken naar de maximum toelaatbare massa ( gewicht trailer + het maximale laadvermogen)

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:26

onze 2paards trailer weegt 700 nogiets, dus een paard(pony) van 500 kilo kan er dan nog op als je 1200 mag trekken, dat is dus te zwaar een anderhalf paards trailer weegt zo'n 100 kilo minder dus dan kan je al een redelijk paardje erop zetten

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 10:32

Ik heb een beetje op internet gezocht.. en het gewicht van de trailers verschillen nog al.. stel dat ik voor een 1 paards trailer ga.. dan zou die auto het op zich wel kunnen trekken?

Imker

Re: gewicht paardentrailer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:00

Enkelpaards zou ik niet gebruiken, deze worden niet voor niets (bijna) niet meer verkocht in Nederland. Het best kun je gewoon even kijken of je een andere auto kan lenen, die wel een anderhalfpaards mag trekken.
Ík zou iig niet met een enkelpaards over straat durven (ivm de instabiliteit van de trailer en het laden op een enkelpaards verloopt vaak niet zo soepeltjes.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:05

net zoals imker zegt: GEEN 1-paards trailer gebruiken, ik nam eigenlijk aan dat je een 1,5 paards bedoelde en had eroverheen gelezen.
De 1-paards trailer is zeer instabiel en kan omvallen bij onverwachte bewegingen van je paard.
Ook ooit op t een 1-paards op zijn kant zien liggen omdat de auto werd ingehaald door een touringcar met 110.

Persoonlijk zou ik dus voor de 1,5 of 2-paards gaan

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:09

Mijn Heja volpolyester 1.5 paards weegt 540 kg. Mijn paard (rond de 1.60-1.62) zal zo rond de 550 kg zitten.

1200 moet wel kennen, tenzij je een gigantisch groot paard/zware trailer hebt.

Overigens staat het gewicht van de trailer vaak op het plaatje wat er op zit, of staat in de verzekeringspapieren.

Een trailerverhuurbedrijf kan je feilloos vertellen wat hun trailers wegen.

Uit nood heeft mijn trailer afgelopen weekend achter een auto gehangen die officieel maar 1000kg mag trekken, maar die had er eerlijk gezegd weinig problemen mee.

Heeft degene die gaat rijden een E rijbewijs?

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 21:23

manic schreef:
Mijn Heja volpolyester 1.5 paards weegt 540 kg. Mijn paard (rond de 1.60-1.62) zal zo rond de 550 kg zitten.

1200 moet wel kennen, tenzij je een gigantisch groot paard/zware trailer hebt.

Overigens staat het gewicht van de trailer vaak op het plaatje wat er op zit, of staat in de verzekeringspapieren.

Een trailerverhuurbedrijf kan je feilloos vertellen wat hun trailers wegen.

Uit nood heeft mijn trailer afgelopen weekend achter een auto gehangen die officieel maar 1000kg mag trekken, maar die had er eerlijk gezegd weinig problemen mee.

Heeft degene die gaat rijden een E rijbewijs?

jah, diegene heeft een E-rijbewijs.. en een B- rijbewijs.. iets extra's voor caravans enzo.. !

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 06:49

Als je B-E rijbewijs hebt mag je combinatie's rijden die boven de 3500 kg. zijn. Wel altijd uitgaan van het max. laadgewicht! Als je trailer (max. laadgewicht) zwaarder is dan wat de auto mag trekken mag dat volgens mij niet! Het gewicht wat op de trailer staat telt voor als ze je aanhouden, ook al heb je er een geit in staan!
Kijk eens op de site van de RDW daar staat alles uitvoerig beschreven!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:24

Narco schreef:
Als je B-E rijbewijs hebt mag je combinatie's rijden die boven de 3500 kg. zijn. Wel altijd uitgaan van het max. laadgewicht! Als je trailer (max. laadgewicht) zwaarder is dan wat de auto mag trekken mag dat volgens mij niet! Het gewicht wat op de trailer staat telt voor als ze je aanhouden, ook al heb je er een geit in staan!
Kijk eens op de site van de RDW daar staat alles uitvoerig beschreven!

Begin daar dan zelf ook maar mee. De FAQ hier lezen helpt ook erg goed!
Als je B-E rijbewijs hebt wordt er gekeken naar het FEITELIJK gewicht. Als je wordt aangehouden en oom agent vertrouwd het niet, dan ga je op de weegbrug. Als je trailer minder weegt dan de auto mag trekken, dan mag je door.
ADDER ONDER HET GRAS!!: Oom agent zal ook kijken naar de vertikale kogeldruk. Veel auto's mogen maar 50 of 75 kg kogeldruk hebben, terwijl de meeste trailers tussen de 75 en 100kg zitten!!!

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:10

Maar goed, om terug te komen op Lisa haar vraag. Waarschijnlijk gaat dat dus wel lukken, mits trailer + paard niet boven de 1200 komt en bestuurder B+E heeft is er niets aan de hand. Gewicht van de trailer staat netjes op de papieren en als ik zo naar de fotos van je paardje kijk zit hij waarschijnlijk rond de 500-550 kilo (en dat is flink geschat).

Weet je al welke trailer je gaat gebruiken en kun je daar het gewicht van achterhalen?

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 13:32

manic schreef:
Maar goed, om terug te komen op Lisa haar vraag. Waarschijnlijk gaat dat dus wel lukken, mits trailer + paard niet boven de 1200 komt en bestuurder B+E heeft is er niets aan de hand. Gewicht van de trailer staat netjes op de papieren en als ik zo naar de fotos van je paardje kijk zit hij waarschijnlijk rond de 500-550 kilo (en dat is flink geschat).

Weet je al welke trailer je gaat gebruiken en kun je daar het gewicht van achterhalen?

k ga van de week even bij een trailerverhuurbedrijf hier in de buurt informeren! als de trailer rond de 600 kilo zou wegen, dan zou het idd op zich wel lukken!
in ieder geval hardstikke bedankt allemaal..
Groetjes..

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:01

staat het niet op de papieren van de trailer hoe zwaar deze is? Onze 2 paards trailer weegt nl bijna 850 kilo. (Leeg)

SuzyE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:53

ikke schreef:
Als je B-E rijbewijs hebt wordt er gekeken naar het FEITELIJK gewicht. Als je wordt aangehouden en oom agent vertrouwd het niet, dan ga je op de weegbrug. Als je trailer minder weegt dan de auto mag trekken, dan mag je door.
ADDER ONDER HET GRAS!!: Oom agent zal ook kijken naar de vertikale kogeldruk. Veel auto's mogen maar 50 of 75 kg kogeldruk hebben, terwijl de meeste trailers tussen de 75 en 100kg zitten!!!

Oom agent wist laatst, toen hij me aanhield, geeneens dat er die regeling was voor een b-rijbewijs om een trailer te trekken... toch sneu

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:06

SuzyE schreef:
ikke schreef:

Oom agent wist laatst, toen hij me aanhield, geeneens dat er die regeling was voor een b-rijbewijs om een trailer te trekken... toch sneu

Regeling? Dat is geen regeling! Dat is gewoon wet.

B rijbewijs = a. Trekkend voertuig is leeg zwaarder dan de aanhangwagen en b. de totale maximum massa van zowel aanhanger als trekkend voertuig mag niet meer zijn dan 3500 kg.

Voor 2004 kon men met a. volstaan. Dit is in 2004 gewijzigd. Dus je moet ook kijken naar het laadvermogen van de auto.

E rijbewijs = a. trekkend voertuig lichter dan aanhangwagen, of de totale toegestane maximum massa is meer dan 3500 kg.

Wat betreft de auto... Met de gemiddelde auto kun je 9 van de 10 keer wel een 1,5 paards trailer trekken. Veel auto's mogen geremd wel een kilo of 1300 trekken (Let op... ik zeg 9 van de 10, dus niet alle!!!!). Ze moeten gewoon even op het kentekenbewijs van de auto kijken. Daar staat het op, zijn meteen al je vragen beantwoord.

De gemiddelde 1,5 paars trailer weegt incl. laadvermogen 1300 kg.

Wat betreft het feitelijke gewicht waar zojuist over gesproken werd (ik heb het niet helemaal goed gelezen, dus excuus als ik de plank mis sla!) Het feitelijke gewicht is alleen van toepassing bij OVERbelading. Dan ga je op de weegbrug. Dus heb jij een anderhalf paards trailer van 700 kg, met een laadvermogen van 600 kg en je zet er een Belgisch trekpaard in, dan heb je kans dat je bent overbeladen. Om daar verbaal voor op te kunnen maken, moet je de weegbrug op.

Voor alle andere zaken, telt het "papieren" gewicht. Dus dat zijn puur rekensommetjes!

Succes ermee!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:58

Suelza schreef:
Regeling? Dat is geen regeling! Dat is gewoon wet.

B rijbewijs = a. Trekkend voertuig is leeg zwaarder dan de aanhangwagen
en
b. de totale maximum massa van zowel aanhanger als trekkend voertuig mag niet meer zijn dan 3500 kg.

Voor 2004 kon men met a. volstaan. Dit is in 2004 gewijzigd. Dus je moet ook kijken naar het laadvermogen van de auto.

E rijbewijs = a. trekkend voertuig lichter dan aanhangwagen, of de totale toegestane maximum massa is meer dan 3500 kg.

Wat betreft de auto... Met de gemiddelde auto kun je 9 van de 10 keer wel een 1,5 paards trailer trekken. Veel auto's mogen geremd wel een kilo of 1300 trekken (Let op... ik zeg 9 van de 10, dus niet alle!!!!). Ze moeten gewoon even op het kentekenbewijs van de auto kijken. Daar staat het op, zijn meteen al je vragen beantwoord.

De gemiddelde 1,5 paars trailer weegt incl. laadvermogen 1300 kg.

Wat betreft het feitelijke gewicht waar zojuist over gesproken werd (ik heb het niet helemaal goed gelezen, dus excuus als ik de plank mis sla!) Het feitelijke gewicht is alleen van toepassing bij OVERbelading. Dan ga je op de weegbrug. Dus heb jij een anderhalf paards trailer van 700 kg, met een laadvermogen van 600 kg en je zet er een Belgisch trekpaard in, dan heb je kans dat je bent overbeladen. Om daar verbaal voor op te kunnen maken, moet je de weegbrug op.

Voor alle andere zaken, telt het "papieren" gewicht. Dus dat zijn puur rekensommetjes!

Succes ermee!

Dan heb je het dus niet goed! Bij B-E rijbewijs telt het gewicht wat aan de auto hangt, het FEITELIJKE gewicht dus en niet wat op papier staat. Je mag dus met B-E rijbewijs met een fiat Panda een twee-paards trailer trekken. Of er nog wat in de trailer mag, is een ander verhaal.....
Ook voor jou geldt dus dat het lezen van de FAQ zinvol is.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:06

Suelza schreef:

Succes ermee!

Als je feitelijk meer trekt dan je auto mag trekken, zit je wel degelijk fout.
Mijn 1,5 paardstrailer had een totaalgewicht incl. laadvermogen van 2000 kg, Belg-proof dus. Als je die trailer met een belg van 1100 kg erop achter jouw auto hangt, ben je strafbaar, omdat jouw auto niet zoveel mag trekken.

Mijn trailer is leeg 640 kg, dus met een paard van 500 kg mag je er gewoon mee rijden. (mits BE natuurlijk)

let op: Dit geldt alleen voor een auto met geel kenteken!. Als je een grijs kenteken hebt, wordt in alle gevallen uitgegaan van het laadvermogen en niet van het daadwerkelijke gewicht. Dan mag je dus niet met mijn trailer rijden, al is ie leeg.

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:09

beantsje schreef:
Suelza schreef:

Succes ermee!

Als je feitelijk meer trekt dan je auto mag trekken, zit je wel degelijk fout.
Mijn 1,5 paardstrailer had een totaalgewicht incl. laadvermogen van 2000 kg, Belg-proof dus. Als je die trailer met een belg van 1100 kg erop achter jouw auto hangt, ben je strafbaar, omdat jouw auto niet zoveel mag trekken.

Mijn trailer is leeg 640 kg, dus met een paard van 500 kg mag je er gewoon mee rijden. (mits BE natuurlijk)

let op: Dit geldt alleen voor een auto met geel kenteken!. Als je een grijs kenteken hebt, wordt in alle gevallen uitgegaan van het laadvermogen en niet van het daadwerkelijke gewicht. Dan mag je dus niet met mijn trailer rijden, al is ie leeg.

Ja, dat zeg ik dus....

Voor het rijbewijzen verhaal telt het PAPIEREN GEWICHT. Daarvoor hoeft dus NIET gewogen te worden. Dat is een optelsommetje. Het Belgenverhaal zoals ik het had aangedragen en jij het nu aanhaalt betreft het FEITELIJKE GEWICHT, dus wat het op het moment zelf DAADWERKELIJK weegt.

Wat betreft het niet mogen trekken van de aanhangwagen ivm de auto... Ook dat gaat om het PAPIEREN gewicht. Op papier staat wat de auto MAG trekken... Ga je daar overheen, ben je strafbaar...

Dus ook als je een lichte trailer hebt met een zwaar paard (ook al mag de trailer het paard gewoon hebben en is die dus BELGPROOF )

Mag je trailer die belg niet hebben, omdat het paard zwaarder is dan het toegestane laadvermogen van de trailer, dan ga je wegen en dan spreek je over het vast stellen van het feitelijke gewicht. Zoals ik al had aangegeven is dat sinds 2004 gewijzigd en moet men bij het totale gewicht ook het laadvermogen van het voertuig rekenen. Wel geldt dit verhaal voor het BE verhaal in het opzicht dat het nog steeds ledig gewicht + totaal gewicht aanhangwagen bepalend is... MAAR OOK mag het totale maximum gewicht (dus voertuig + laadvermogen en aanhangwagen + laadvermogen) niet boven de 3500 kg uitkomen. Maar goed, dat is weer het rijbewijzen verhaal...

Wat betreft het rijden met de lege trailer... Dit mag wel. Voor het rijbewijs geldt dat je uit moet gaan van de papieren gewichten. Dus alles opgeteld bepaald of je wel of geen E nodig hebt. Geladen of niet geladen.

Wat betreft het trekken van de wagen zonder het BE verhaal zit het weer iets anders in elkaar... Is de wagen leeg 650 kg excl. laadvermogen en jouw auto mag 1100 kg trekken, dan is er nog niets aan de hand. De aanhangwagen zal dan dus gewogen moeten worden... Ivm het verhaal of de auto het mag trekken, moet je dus gaan wegen om te zien of dit wel of niet opgaat. Zet jij er een shetlandpony is, dan is er niets aan dehand op het moment dat ze je op een weegbrug zetten.

Dus let op!!!

Er is een rijbewijzen verhaal...

En een auto - aanhangwagen verhaal...

Dat zijn 2 totaal verschillende dingen, hoor!!!

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:54

Als ik morgen of overmorgen even tijd over heb, zoek ik de artikelen wel even bij... Dan plaats ik ze hier.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 07:42

beantsje schreef:

FOUT!! Er is GEEN verschil in de regeling tussen geel en grijs kenteken!!!!
LEES FAQ!!!

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 07:53

We hebben een 1.5 paards trailer gewogen met paard erin. Kwamen op een gewicht van 1140 kg. Dus dit mag geen probleem zijn. Als degene die rijdt maar z'n BE rijbewijs heeft.

Met alleen een B. rijbewijs kom je op hele andere regels.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 22:00

ikke schreef:
beantsje schreef:

let op: Dit geldt alleen voor een auto met
geel kenteken
!. Als je een grijs kenteken hebt, wordt in alle gevallen uitgegaan van het laadvermogen en niet van het daadwerkelijke gewicht. Dan mag je dus niet met mijn trailer rijden, al is ie leeg.

FOUT!! Er is GEEN verschil in de regeling tussen geel en grijs kenteken!!!!
LEES FAQ!!!

We hebben het niet over de rijbewijs-regels (CBR) maar de vraag of een auto-aanhangercombinatie de weg op mag van het RDW.
Volgens een kennis bij de bereden politie zat het als volgt; voor een geel kenteken geldt het daadwerkelijk getrokken gewicht, voor een grijs kenteken het papieren gewicht. Gezien de bron ben ik er altijd vanuit gegaan dat dat klopte maar idd is bij de RDW daar niets van terug te vinden. Je zult dus wel gelijk hebben....