Belonen, hoe doen jullie het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hiltje1973

Belonen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 20:15

het vorige door mij geopende topic ging over straffen (weet niet hoe ik het hier invoeg) en inmiddels wordt er op een aantal topics gediscusieerd over slaan en trappen en bijten en schoppen (van paarden naar ruiters en vervolgens van ruiters naar paarden).

Nu dus iets positiefs (al denk ik dat dit minder verhitte discusies oplevert)

Hoe belonen jullie?: hoe laten jullie je paard merken dat ie het goed doet?.
Stem, klopje, stoppen met de oefening? En wat is het effect?

Ik voel me met mijn puberpaard soms echt een voetbal supporter:
Laatst ging met longeren eindelijk het galloperen goed en stond ik het midden alleen maar te juichen : goed zoooooo, moooooooiiiii, zo jaaaaaaaa, knap hooooorrrrrrrr.

Ik heb soms het idee dat ze letterlijk een beetje meer gaat glimmen (het is een zwarte Fries) van zo'n juichkoor.

Antheman

Re: Belonen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:34

De druk wegnemen is zeer effectief.

Dus stoppen met wat je deed.

daarnaast kroel ik door de manen en ik beloon ook absoluut met mijn stem.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:38

Bráááf, Goedzoo.. Gewoon met mn stem en een aai ofzo..

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:39

Zo als antheman.

Klop op hals, stem enz.

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:44

met mij stem en klopje in de nek van goedzo en ik stop dan meestal met wat ze toen goed deed

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:07

Als eerste natuurlijk druk wegnemen.
Als ik erop zit beloon ik met mijn stem en kroel ik wat bij de schoeft of aai over z'n hals.
Als ik er naast sta beloon ik met mijn stem en kriebel (wrijf) over z'n voorhoofd. Dat weet hij heel goed, als hij iets heeft gedaan wat ik hem vroeg komt hij al met z'n voorhoofd naar me toe, zo van: heb ik nu een kriebel verdient?

Klopje op de hals vind ik een beetje zinloos. Daar zie ik het niet echt niet van in. Zeker niet gezien hoe hard sommige mensen kloppen, als ik paard was zou ik denken wat ik verkeerd heb gedaan.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:14

Als hij een moeilijke oefening goed (genoeg) doet, beloon ik hem door te stoppen met die oefening . Als ik er naast sta beloon ik hem met mn stem en een aai.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:23

Ligt eraan waar we mee bezig zijn: kan zijn een stukje stappen aan de lange teugel tussendoor, kan zijn een snelle kroel over zijn hals of in zijn manen, kan zijn een 'Braaaaaffff!' of een enthousiast 'Wat ben je toch een geweldig paard!'

In de omgang kroel ik meestal het paard zijn favoriete plekje (mijn nieuwe is gek op gekroel aan zijn oren ) of beloon ik met de stem.

Dat stukje wat TS schrijft over het longeren, is heel herkenbaar. Alles wat mijn kereltje goed doet kan rekenen op enthousiast commentaar en ik merk dat hij dat oppikt en het gevraagde vaker laat zien als hij door heeft dat DAT de goedkeuring opwekt.

_Lisanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:26

Ik beloon vaak met een klopje op dr hals, of zeg braaaaaf, goed zo, super paard!
Druk wegnemen ook inderdaad. En beloon ook best vaak met een snoepje

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:32

Als ik erop zit beloon ik met m'n stem en stop ik als ik tevreden ben met een oefening. Als ik klaar ben met rijden geef ik lange teugel en beloon ik door een klopje op d'r hals (altijd met je linkerhand op de rechterschouder of andersom, zo zit je arm ervoor als ; ie z'n hoofd opeens opmhoog gooit ipv dat je je neus breekt )

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:27

Ik beloon sowieso veel met stem, daar reageert Indy heel sterk op. Verder is druk wegnemen heel belangrijk. Dat kan tijdens het rijden bijvoorbeeld een stukje lange teugel zijn of even kroelen.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:29

Ik beloon veel met mijn stem, geef een klopje op de hals, kroel in haar oor of achter haar oor (vind ze lekker), strijk door de manen, stoppen met de oefeningen.
Vaak een combinatie van allen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 00:54

Ik beloon door stem, door mimiek (lachen naar je paard!) en door een kriebel op de hals en haar favoriete plekjes (hals, schoft, staartwortel).

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:50

Waarom zou een paard een klopje op de hals lekker vinden?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:00

Ik beloon met mijn stem en geef een klopje maar ik heb geleerd om NOOIT Braaaaaaaaaaaf te zeggen. Braaf lijkt voor een paard teveel op Drrrraaaaaf en kan verwarrend werken. Ik zeg dus altijd Goedzo!

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:03

onder het zadel klopje op zn hals (wat ook druk wegneemt, want binnenteugel komt dan even los) of gewoon aai over zn manenkam. Daarbij dan vaak nog even "braaf" of "goed zo"
Als hij een oefening echt goed oppakt dan ook daarmee stoppen voor die dag. Goed (of in sommige gevallen goed geprobeerd) is ook goed.

Met longeren inderdaad veel "braaf" en "goed zo". En aan de hand gewoon klopje, kriebeltje op zn hals, zachtjes praten.

Over Braaaaaf en Drrrraf:
ik merkte inderdaad dat dat soms verwarrend werkte, heb nu een duidelijk intonatie verschil tussen die twee woorden

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:08

Als hij braaf is kroel ik hem even in zijn nek of praat wat tegen hem.

Refagreni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:00

Druk wegnemen en met de stem belonen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:37

dems75 schreef:
Ik beloon met mijn stem en geef een klopje maar ik heb geleerd om NOOIT Braaaaaaaaaaaf te zeggen. Braaf lijkt voor een paard teveel op Drrrraaaaaf en kan verwarrend werken. Ik zeg dus altijd Goedzo!

Ik begin de voorwaartse beweging altijd met 'En voorwaarts....(Drrrraf!)' en de terugkomende beweging met 'Prrrrrrt 'Drrrraaahaf!'
Geen verwarring dus hier. Meestal is hij bij 'En..' al weg

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:40

Meestal door uitbundige beloning met stem (als ik nog in de oefening ben) en daarna kloppen/aaien op de hals en halsstrekken Soms heb ik ook snoepjes op zak

intentions

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:26

dems75 schreef:

dat kan je simpel verhelpen met braaaaf en deraf

zo heb ik het geleert tenminste

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:32

Ik beloon mijn paard meestal d.m.v. mijn stem (braaf en goed zo), en soms tussendoor een klopje op de hals, maar meestal aan het einde.
Aan het einde mag hij ook rollen, als hij goed gelopen heeft, en de gelegenheid is er.
Of hij mag eventjes heerlijk over een balkje heen springen, vind die echt heel gaaf.
Daarnaast geef ik vaak ook een handje muesli als die weer in zijn stal staat.
Eventjes een massage, met lekkere massage-gel en hij kan weer zijn deken op. Hier geniet hij echt van....
In de zomer krijgt hij altijd een heerlijke douche, helaas is dit in de winter te koud.....(heb geen binnen was-plaats)
Ik merk aan mijn paardje dat hij ervan geniet dat ik aan het einde lekker zijn koppie masseert en etc...
Ik geniet ervan als mijn paard er ook van geniet.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:34

Ow ja en als de lief is geweest krijgt ze na het rijden een schep muelsi met kruiden mix (zak voer speciaal daar voor aangeschaft, krijgt ze eens wat anders als gewoon brokjes)

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:59

met m'n stem en met m'n handen
ik zeg vaak; braaaaaaf, gooooooedzo of ik klop haar (uitbundig )
en natuurlijk krijgt ze nadat mijn vzpony gewerkt heeft een appel

(en andere vzpony's van mij krijgen dan vaak ook een appel, lijnzaad, of een handje brok, of een stukje brood, of een wortel (ligt er maar net aan)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:44

Het maakt niet uit wat je zegt, als zeg je vuile rotknol met een lieve stem. Het gaat om de manier waarop je het zegt, je paard verstaat je toch niet letterlijk